Maksetun kauppahinnan vakuus?

Nimetön

Hei,
Asunnon ostotarjousta olllaan tässä tekemässä, mikä on yleinen käytäntö koskien maksetun kauppahinnan vakuutta?

5

955

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei makseta

ylensä etukäteen, käsiraha ei ole osa kauppahintaa eikä tarvitse mitään vakutta.

• puhut

"käsiraha ei ole osa kauppahintaa "

No totta helkutissa on. En ole kuullutkaan kauppaa, jossa käsiraha toimisi irrallisena varausmaksuna. Kauppahinnasta loput maksetaan yleensä kaupantekotilaisuudessa, jossa kauppakirjat allekirjoitetaan.

• osa kauppahintaa
        puhut kirjoitti:

"käsiraha ei ole osa kauppahintaa "

No totta helkutissa on. En ole kuullutkaan kauppaa, jossa käsiraha toimisi irrallisena varausmaksuna. Kauppahinnasta loput maksetaan yleensä kaupantekotilaisuudessa, jossa kauppakirjat allekirjoitetaan.

jos tulee kaupat, eli se lienee välittäjän tilillä odottamassa ratkaisua eikä sille mitään vakuutta ole tapana saada.

Jos annat yksityiselle käsirahan käteen niin ehkä näet rahasi viimeitä kertaa.

• kirjallisena
        osa kauppahintaa kirjoitti:

jos tulee kaupat, eli se lienee välittäjän tilillä odottamassa ratkaisua eikä sille mitään vakuutta ole tapana saada.

Jos annat yksityiselle käsirahan käteen niin ehkä näet rahasi viimeitä kertaa.

Totta tuo, mutta ei tässä ole merkitystä, onko raha välittäjällä vai myyjällä. Jos kauppoja ei tule ja ostaja peruu kaupan, käsiraha menee kipurahoina myyjälle. Jos myyjä peruu kaupan, myyjä maksaa käsirahan käsirahan suuruisen sakon takaisin ostajalle. Nämä ovat tavanomaisia käytänteitä, toki kukin voi itse sopia mitä tahansa.

Kyllä sen käsirahan näkee joko kauppahinnassa tai itselleen palautuvana sakkojen kanssa, kun asiasta tehdään kirjallinen sopimus, jossa mainitaan mm. sovittu kauppahinta ja käsiraha, joka summasta on maksettu. Kaksi samasanaista kappaletta, myyjälle ja ostajalle. Sopimusrikkomukset ratkotaan oikeudessa. Kirjallinen sopimus on "vakuus" rahoille.

Kuka olisikaan niin tyhmä, että maksaisi käsirahaa suullisen sopimuksen perusteella? Jos niin tyhmä on, niin sietääkin menettää käsirahansa oppirahoina asuntokaupoista.

• Mate

Yhtä ja oikeaa tapaa tuskin on olemassa ja homma riippuu myyjästä ja/tai välittäjästä.
      Toisinaan vaaditaan käsiraha ja toisinaan ei.

Kun itse ostin talon niin homma meni siten että tein tarjouksen jonka välittäjä muotoili kirjalliseksi. Käsirahaa tai mitään vakuutta ei maksettu.
      Tarjouksen kirjattiin 3000€ sopimussakko eli kun nimeni piirsin tarjoukseen on talo myös ostettava jos myyjä tarjouksen hyväksyisi.
      Kun myyjä tarjoukseni hyväksyi ja jos olisin sen jälkeen tullut katumapäälle, olisi se maksanut minulle tuon 3000.
      Jos myyjä olisi alkanut tinkimään hintaa ylöspäin eli ei olisi hyväksynyt tarjoustani, olisi kirjallinen tarjous ja sen sisältämä sakko peruuntunut.
      Kun myyjä kuitenkin tarjouksen hyväksyi ja vetäisi nimensä paperiin, oli hän myös velvollinen myymään asunnon siihen hintaan.
      Jos olisi saanut jostain muualta paremman tarjouksen ja perunut kaupat minun kanssani, olisi joutunut maksamaan minulle sen 3000€.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4572
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3393
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2380
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      39
      1418
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1343
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1196
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      978
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen