3 kielinen lapsi

coede

Meidän poika joutuu oppimaan kolme kieltä. Suomi, espanja ja englanti. Puhumme molemmat omia äidinkieliämme pojalle ja keskenämme sitten englantia, oppiiko tuo englantia tai ei siitä, on ihan sama. mutta koulussa viimeistään.
meillä vielä täällä espanjassa kunnalinen koulu ei ole oikein suosiossa meidän perheessä ja näin ollen lapsi menee yksityiseen kouluuun. 300m kotoa sattuu olemaan yksi koulu ja siellä opetuskielet ovat englanti ja espanja,joten sieltä se kolmas kieli tulee.

siinä sitten odotellaan että minkä sanan se poika sanoo ensimmäiseksi ja millä kielellä? ;)

6

1546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joandra

      Ja saattekin odottaa aika kauan että se ensimmäinen sana sieltä putkahtaa.
      Melkein sama tilanne kyllä meillä; itse puhun äidinkielenä englantia ja suomea, mies englantia ja asumme Hollannissa. Kielen kehitys kyllä hidastuu aina kun tulee kieliä lisää, ja sillä lapsella kestää aikaa erottaa ne kielet toisistaan. Neuvolatädin mukaan ei pidä älähtää jos ei ole sanonut mitään järkevää vielä 2-vuotiaanakaan.

      • tehty on!

        Tiedoksi, että kielen kehityksen ei tarvitse AINA myöhästyä yhtään, vaikka lapsella olisikin useampia kielia opittavinaan.

        Oma kokemus: äidillä kieli 1, isällä kieli 2 ja ympäristössä kieli 3. Meillä havaittiin vain kakkoskielen oppisen suhteen viivästymistä yksikielisessä ympäristössä eläviin kakkoskielisiin lapsiin verrattuna. Syynä oli yksinkertaisesti se, että isä vietti liian vähän aikaa lasten kanssa!

        Lapset ovat nyt aikuisia ja osaavat äidinkielen tasoisesti kaikki kolme kieltä, suullisesti ja kirjallisesti sekä ilman murtamista.

        Ei silti pidä luulla, että tuohon tulokseen pääsee itsestään. Pitää olla hyvin tietoinen siitä mitä tekee. Paljon aikaa ja energiaa pitää myös käyttää kielen kehityksen tuemiseen.


      • coede
        tehty on! kirjoitti:

        Tiedoksi, että kielen kehityksen ei tarvitse AINA myöhästyä yhtään, vaikka lapsella olisikin useampia kielia opittavinaan.

        Oma kokemus: äidillä kieli 1, isällä kieli 2 ja ympäristössä kieli 3. Meillä havaittiin vain kakkoskielen oppisen suhteen viivästymistä yksikielisessä ympäristössä eläviin kakkoskielisiin lapsiin verrattuna. Syynä oli yksinkertaisesti se, että isä vietti liian vähän aikaa lasten kanssa!

        Lapset ovat nyt aikuisia ja osaavat äidinkielen tasoisesti kaikki kolme kieltä, suullisesti ja kirjallisesti sekä ilman murtamista.

        Ei silti pidä luulla, että tuohon tulokseen pääsee itsestään. Pitää olla hyvin tietoinen siitä mitä tekee. Paljon aikaa ja energiaa pitää myös käyttää kielen kehityksen tuemiseen.

        eipä meillä kiire ole, vaikka tottakai odottaa että puhuuko suomea vai espanjaa, ja eka sana ja lopulta puhe tulee kun tulee..


      • Auroora

        Meillä kaksikielinen tyttö jolla ikää 1 v 2 kk. Minun äidinkieleni on ruotsi, mieheni suomi.

        Tyttö osaa sanoa jo mm. mamma, isi, tutte (tutti, tulee sanasta tutten), kukka, pallo, kakka, nalle, ja ymmärtää selvästi kumpaakin kieltä yhtä hyvin. Kielellistä tukea tyttö saa isovanhemmiltaan, muilta sukulaisilta sekä pihamme suomenkielisiltä lapsilta ja aikuisilta.

        Se on kyllä totta että lapsi alkuun sekoittaa kielet keskenään, eli vaikka hän kuulee että vanhemmat puhuvat eri sanoin, hän ei välttämättä heti käsitä eroa. Lasta voi korjata, eli jos hän sanoo "anna minulle spade", voi toistaa hänelle "ai haluatko lapion?". Kannattaa olla ehdoton, eli tietyn ihmisen kanssa puhutaan aina tiettyä kieltä.

        Itse olen puhunut pienestä asti suomea suomenkielisten sukulaisten ja kavereiden kanssa puhuessa, enkä edes muista milloin olisin "oppinut" kielen. Luonnollisesti toisen kotimaisen oppiminen on helpompaa kuin jos asuisi ulkomailla.


    • serkku

      on kolmekielisestä perheestä ruotsi-heprea-englanti. Puhuu vanhempien äidinkieliä eli ruotsia ja hepreaa, mutta ei englantia jota vanhemmat puhuvat keskenään. Johtuu varmasti siitä että eihän hänelle kukaan suoraan sano englanniksi mitään. lapsi on nyt 5-vuotias

      • 3 kieltä

        asumme myös espanjassa ja meidän tyttö on kolme vuotta täyttävä ja espanjalaisessa päiväkodissa. keskiviikkoisin heillä on englantia sekä lastenohjelmia katsoo englanniksi. Kotona puhutaan suomea.

        Nyt jo osaa erottaa, kenelle puhutaan suomea ja kenelle espanjaa...molemmat yhtä vahvoja. Tuo englanti on vain pieni kiva lisä, eikä siitä toki osaa kuin ,muutamia sanoja ja sanontoja, mutta sitten kun haluaa opetella niin varmasti helpottaa tämäkin pohja!

        Melkein kateellisena ajattelen, mikä rikkaus lapselle. Itse kun on joutunut kaikki kielet opiskelemaan koulun penkillä.

        Puhe hidastui hieman, eli oli todella pitkään vain sanoja toisen perään. Nyt jo tulee ihan kunnon lauseita ja keskustelua molemmilla kielillä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe