Roverin 3500 V8 Cortinaan??

Fordisti

Pitääkö paikkansa että sopii "heittämällä"? Mitä muutosia tarvii? Saako lupia? Auto on siis Ford Cortina -73

20

2236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lotus

      Älä lähde pilaamaan kohta 30v autoa jollain turhalla projektilla, tuskin saat sitä katsastettua kuitenkaan. Pidä Certtiina entisenlaisena, tai korkeintaan laita siihen kaksilitrainen kone. Siitäkin saat kutiteltua sen verran tehoja että loppuu ajo-omituisuudet kesken.

    • Taneli

      Ei varmaan käy heittämällä, eikä lupia varmasti tule! Mulla oli aikanaan Amazon Roverin kasilla ja siinäkin sai tehdä töitä että sai sen asettumaan konehuoneeseen. Kaiken lisäksi Roverin V8 on täysin paska kone!

      • Gabriel

        Roverin kone ei ihan varmasti ole paska kone yleisesti ottaen! Tietysti sinulla on saattanut sattua pilaamaasi amatsoniin paska kone kun olet sen halvalla tehnyt mutta koneena Roverin (Buickin) kasi on vähintäänkin hyvä ettei peräti erinomainen! Se on kevyt, helppo virittää, kestävä, syö vähän polttoainetta, muutamia mainitakseni Elä hauku Roverin kasia, paljastat tyhmyytesi!


      • Taneli
        Gabriel kirjoitti:

        Roverin kone ei ihan varmasti ole paska kone yleisesti ottaen! Tietysti sinulla on saattanut sattua pilaamaasi amatsoniin paska kone kun olet sen halvalla tehnyt mutta koneena Roverin (Buickin) kasi on vähintäänkin hyvä ettei peräti erinomainen! Se on kevyt, helppo virittää, kestävä, syö vähän polttoainetta, muutamia mainitakseni Elä hauku Roverin kasia, paljastat tyhmyytesi!

        täysin paskoja kaikki Roverin koneet! Öljypumppu yleisesti kulunut loppuun ja sen myötä ei jaksa kierrättää öljyä koneessa! Kansille asti ei jaksa öljy nousta! Öljypumppu on lohkon kanssa samaa valua, joten et voi sitä edes vaihtaa! Täysin idiootti kone!


    • tc

      pidä cortina orkkiskuosissa ja osta granada ja pistä siihen fordin oma 260 tai 289 kasi, luvatkin saa anottua suht helposti....

    • Maverick

      Ihmettelen vaan syytä tollasen asentamiseen. Onnistuu kyllä (luvista en tiedä). Mutta toi roverin kasihan on todella alitehoinen ja mielestäni huono vaihtoehto ainakin cortinaan. Miksei joku fordin v-lohko kelpaa?

      • Kareem

        ...että toisin kuin Fordin tietääkseni patarautaa olevat lohkot, Roverin V8 on alumiinilohkoinen. Kevyehkössä autossa voi Roverin kasilla olla vielä jonkinlainen mahdollisuus kelvollisiin ajo-ominaisuuksiinkin, ilman että auto puskee joka kaarteessa kuin sairas lehmä!

        Sitä paitsi Roverin kolme-puolikas on mahdollisuus pienellä viitseliäisyydellä (taidolla) suurentaa "näkymättömästi" aina 305 kuutiotuumaan eli viiteen litraan asti ihan vakio-osia käyttämällä. Vaatii kyllä lievää koneistamista, mutta melko yksityiskohtaiset ohjeet oli esim. 80-luvun puolivälin Hot Rod Magazinessa.


      • mav
        Kareem kirjoitti:

        ...että toisin kuin Fordin tietääkseni patarautaa olevat lohkot, Roverin V8 on alumiinilohkoinen. Kevyehkössä autossa voi Roverin kasilla olla vielä jonkinlainen mahdollisuus kelvollisiin ajo-ominaisuuksiinkin, ilman että auto puskee joka kaarteessa kuin sairas lehmä!

        Sitä paitsi Roverin kolme-puolikas on mahdollisuus pienellä viitseliäisyydellä (taidolla) suurentaa "näkymättömästi" aina 305 kuutiotuumaan eli viiteen litraan asti ihan vakio-osia käyttämällä. Vaatii kyllä lievää koneistamista, mutta melko yksityiskohtaiset ohjeet oli esim. 80-luvun puolivälin Hot Rod Magazinessa.

        tiedosta. Nyt en ihmettele moista kiinnostusta asentaa rover cortinaan. :)


    • ErkkiMerkki

      Lupa ainakin pitäisi tulla moiseen, sillä ainakin Tampereen seudulla pyöri coupe Taunus jossa oli Fordin 289. Sitä en sitten tiedä lukiko niin myös papereissa. Auto oli samaa ikäluokkaa kuin sinunkin..

    • Kareem

      Nyt paljastan täydellisen tietämättömyyteni Fordien suhteen, mutta onkos tuon ikäinen Cortina sellainen "tähtiperä" vai jo uudempi kulmikas "taunus"-koppa??? :o

      Ainakin tähtiperään Roverin V8 oli asennettu vuoden sisään julkaistussa Practical Classics -lehden jutussa, jossa oli tekstissä myös kerrottu tarvittavista muutoksista. Olen itse hajasijoittanut tuon kyseisen numeron, mutta kannattaa ehkä käydä paikallisessa kirjastossa selaamassa kyseisen lehden vanhoja numeroita noin viimeisen 12 kk ajalta.

      Samassa jutussa muuten oli tähtiperät seuraavilla koneilla: alkuperäinen Lotus twin cam, Pinton 2-litrainen, Fiatin 2-litrainen twin cam ja Rover V8. Samoin oli kerrottu, mitä muutoksia ajo-ominaisuuksien jälkiasentaminen Fordiin vaatii! ;D


      Sinänsä olen samaa mieltä kuin nuo toppuuttelijat, eli jos et ole varma taidoistasi, viitseliäisyydestäsi, varoistasi ja työtiloista, jätä projekti toteuttamatta. Mutta jos ruuvaaminen sujuu paremmin kuin puhuminen, niin siitä vaan! Keskustele kuitenkin ensin katsastusmiehen kanssa tarvittavista luvista. Sinänsähän nykyisin saa asentaa melkein mitä vaan, kunhan laskelmat on huolella tehty eikä ylitetä 7 kg/kW painotehosuhdetta. Roverin V8:lla tuota ei pitäisi tapahtua.

      • Joo

        "Sinänsähän nykyisin saa asentaa melkein mitä vaan, kunhan laskelmat on huolella tehty eikä ylitetä 7 kg/kW painotehosuhdetta"

        Hieman enemmän on noita vaatimuksia moottorinvaihdolle...

        Sillä, mitä liikenteestä löytyy, ei ole mitään merkitystä, koska kyseiset laitteet ovat rakennettu ja hyväksytty ennen nykyisten määräysten voimaantuloa.
        Nykyään on mahdotonta saada lupaa seuraavat määritykset ylittävän koneen asentamiselle.

        http://finlex4.edita.fi/dynaweb/stp/stp/1998sd/@ebt-link?showtoc=false;target=IDMATCH(id,19980779.sd)

        1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

        2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

        a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

        b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

        c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

        d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;

        e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;

        f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

        g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;

        h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja

        i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

        Cortinaan on ilmeisesti alunperin saanut korkeintaan 1.6, tai 2.0 litraisen koneen (riippuu vuosimallista), jolloin suurin laillisesti asennettava koneen tilavuus on vastaavasti 2.0 tai 2.5 litraa.


      • Kareem
        Joo kirjoitti:

        "Sinänsähän nykyisin saa asentaa melkein mitä vaan, kunhan laskelmat on huolella tehty eikä ylitetä 7 kg/kW painotehosuhdetta"

        Hieman enemmän on noita vaatimuksia moottorinvaihdolle...

        Sillä, mitä liikenteestä löytyy, ei ole mitään merkitystä, koska kyseiset laitteet ovat rakennettu ja hyväksytty ennen nykyisten määräysten voimaantuloa.
        Nykyään on mahdotonta saada lupaa seuraavat määritykset ylittävän koneen asentamiselle.

        http://finlex4.edita.fi/dynaweb/stp/stp/1998sd/@ebt-link?showtoc=false;target=IDMATCH(id,19980779.sd)

        1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

        2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

        a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

        b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

        c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

        d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;

        e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;

        f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

        g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;

        h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja

        i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

        Cortinaan on ilmeisesti alunperin saanut korkeintaan 1.6, tai 2.0 litraisen koneen (riippuu vuosimallista), jolloin suurin laillisesti asennettava koneen tilavuus on vastaavasti 2.0 tai 2.5 litraa.

        Nyt olet unohtanut kyseisen säädöskokoelman 4§ 2. artiklan:

        "2. Jos muutos on sellainen, ettei sitä saa hyväksyä muutoskatsastuksessa, voi Ajoneuvohallintokeskus erityisestä syystä myöntää poikkeusluvan muutokseen. "


        Eli edelleenkin pysyn kannassani, että "lähes" mitä tahansa voi saada katsastettua, kun anotaan Ajoneuvohallintokeskuksesa luvat asianmukaisille muutoksille etukäteen. Itse asiassahan nuo säännökset ovat helpottuneet vanhoihin verrattuna: Nykyisin ei enää jokaiselle pikkumuutokselle tarvitse erikseen anoa lupaa, riittää kun ajaa suoraan muutoskatsastukseen.

        Nuo esille ottamasi kohdathan koskivat vain tapauksia, jotka inssin on hyväksyttävä asiallisesti toteutettuina "automaattisesti". Siis esim. nuo tilavuusrajat voidaan ylittää, mutta varmasti tuohon 7 kg/kW rajaan kiinnitetään Ajoneuvohallintokeskuksessakin huomiota ja tarvittaessa rajoitetaan moottorin edelleenvirittämistä esim. yksilöimällä polttoaineensyötön komponentit.


      • Joo
        Kareem kirjoitti:

        Nyt olet unohtanut kyseisen säädöskokoelman 4§ 2. artiklan:

        "2. Jos muutos on sellainen, ettei sitä saa hyväksyä muutoskatsastuksessa, voi Ajoneuvohallintokeskus erityisestä syystä myöntää poikkeusluvan muutokseen. "


        Eli edelleenkin pysyn kannassani, että "lähes" mitä tahansa voi saada katsastettua, kun anotaan Ajoneuvohallintokeskuksesa luvat asianmukaisille muutoksille etukäteen. Itse asiassahan nuo säännökset ovat helpottuneet vanhoihin verrattuna: Nykyisin ei enää jokaiselle pikkumuutokselle tarvitse erikseen anoa lupaa, riittää kun ajaa suoraan muutoskatsastukseen.

        Nuo esille ottamasi kohdathan koskivat vain tapauksia, jotka inssin on hyväksyttävä asiallisesti toteutettuina "automaattisesti". Siis esim. nuo tilavuusrajat voidaan ylittää, mutta varmasti tuohon 7 kg/kW rajaan kiinnitetään Ajoneuvohallintokeskuksessakin huomiota ja tarvittaessa rajoitetaan moottorin edelleenvirittämistä esim. yksilöimällä polttoaineensyötön komponentit.

        Tuosta on muuallakin keskusteltu ja "virallisemmissakin" piireissä, ja käytännössä se muutos pitää pystyä perustelemaan (erityinen syy), eikä perusteluiksi käy harrastus, halu, kilpailutarkoitus tms...

        Eli, käytännössä ei onnistu.

        Tuleva lakimuutos on tuomassa kylläkin omavalmisteet mahdollisiksi, joten sitä kautta osaava kaveri voisi saada liikenteeseen jotain enemmänkin rakennettua, mutta tulevaisuus näyttää...


    • Techno

      Tässä jotain tietoa moottoreiden vaihdosta, ensin on pieni osio moottoreiden tyyppitiedoista ja vertailumoottoreista. Sen jälkeen asiaa moottoreiden vaihdosta

      Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella. Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.

      Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia.

      Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia.

      Muutoskatsastusta edellyttävän vaihdetun tai muutetun moottorin malli, teho
      (muuttamattomista tai 6 §:n 1 momentin mukaisesti muutetuista moottoreista valmistajan ilmoittama alkuperäinen teho, muista mitattu tai muutoin selvitetty teho, esim. "Valmistajan ilmoittama moottoriteho xx kW", tai "Mitattu moottoriteho xx kW".), apulaitteet, (esim. ahtimen merkki ja malli, ahtoilman jäähdytin), ahtopaine, polttoaineensyöttölaitteisto (polttoaineensuihkutuslaitteiston merkki ja malli, kaasuttimien merkki, malli ja lukumäärä, muutetun moottorin ohjainlaitteen, ns. virityslastun, merkki ja malli) tulee merkitä rekisteritietojen erikoisehtoihin. Rekisteritietojen tehokentässä mahdollisesti oleva alkuperäinen tehotieto tulee tällöin poistaa. Vaihdetun tai muutetun moottorin iskutilavuus tulee sen sijaan merkitä rekisteritiedoissa ko. tiedolle varattuun kenttään.

      Ford Cortina 1973 melleissa on ollut 1.3, 1.6, 2.0, 2.6 ja 3.0 litraisia V6 moottoreita. Suomeen en tiedä onko tullut ainakaan maahantuojan kautta yhtään 3.0 L mallia.

      Heittämällä ei saa yhtäkään moottoria paikoilleen, töitä se aina vaatii... enemmän tai vähemmän. Kannattaa muuten miettiä sitä voimansiirtopuoltakin, kestääkö alkuperäinen.

      • GT70

        Eurooppalaiseen Cortinaan ei vakiona saanut 2-litraista OHC:ta suurempaa moottoria (vaikka vastaavaan Taunukseen sai) ennen kuin 1977, jolloin korikin oli jo yksi yhteen Taunuksen kanssa. Englannissa jokunen virityspaja kyllä rakenteli kolmilitraisia Cortinoita, tunnetuin lienee ollut Uren Savage, jolla oli jonkinmoinen tehtaan siunaus, uuteen autoon tehty V6-muutos ei mitätöinyt tehdastakuuta...
        Kokonaan eri juttu ovat sitten Australian Cortina 6 -mallit, joissa oli 2.5- ja 4.1-litraisia rivikuutosia, mutta pudonnevat pois laskuista tuon "muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille" nojalla.


    • Techno

      Tässä jotain tietoa moottoreiden vaihdosta, ensin on pieni osio moottoreiden tyyppitiedoista ja vertailumoottoreista. Sen jälkeen asiaa moottoreiden vaihdosta

      Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella. Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.

      Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia.

      Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia.

      Muutoskatsastusta edellyttävän vaihdetun tai muutetun moottorin malli, teho
      (muuttamattomista tai 6 §:n 1 momentin mukaisesti muutetuista moottoreista valmistajan ilmoittama alkuperäinen teho, muista mitattu tai muutoin selvitetty teho, esim. "Valmistajan ilmoittama moottoriteho xx kW", tai "Mitattu moottoriteho xx kW".), apulaitteet, (esim. ahtimen merkki ja malli, ahtoilman jäähdytin), ahtopaine, polttoaineensyöttölaitteisto (polttoaineensuihkutuslaitteiston merkki ja malli, kaasuttimien merkki, malli ja lukumäärä, muutetun moottorin ohjainlaitteen, ns. virityslastun, merkki ja malli) tulee merkitä rekisteritietojen erikoisehtoihin. Rekisteritietojen tehokentässä mahdollisesti oleva alkuperäinen tehotieto tulee tällöin poistaa. Vaihdetun tai muutetun moottorin iskutilavuus tulee sen sijaan merkitä rekisteritiedoissa ko. tiedolle varattuun kenttään.

      Ford Cortina 1973 melleissa on ollut 1.3, 1.6, 2.0, 2.6 ja 3.0 litraisia V6 moottoreita. Suomeen en tiedä onko tullut ainakaan maahantuojan kautta yhtään 3.0 L mallia.

      Heittämällä ei saa yhtäkään moottoria paikoilleen, töitä se aina vaatii... enemmän tai vähemmän. Kannattaa muuten miettiä sitä voimansiirtopuoltakin, kestääkö alkuperäinen.

    • Techno

      No niin, kertaushan on opintojen äiti. Juttu tulikin pari kertaa, näin se tekniikka pelaa. :)

    • geu

      Itelläni oli capri roverin kasilla 5v.manuaali pikku moparin perä.
      Ei mikään raketti mut V8 on aina V8

      • saku

        olisko kellään kaasari/imusarjapakettia myydä ko. koneeseen, ku ei tahdo oikein 242:nen käydä...040-8347634 tre


    • RV8 4ever

      Suomessa otettu itseviritetysttä Roverin V8sista aika tasan tarkkaan 400hv/550Nm vaparina. (dyno lappu löytyy) Että kyllä siinä saa Voortin 289 mosaakin viilata että pääsee sammaan tehopainosuhteeseen.. Tilavuutta tais tuolla moottorilla olla 318cid. Rover palstalta löytyy enemmän juttua tuosta. Sijaitsee jossain keskipohjanmaalla?? Ja youtube videoiden mukaan mosa pikkusen laulaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      269
      2255
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1103
    3. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    4. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1021
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      862
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      805
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      789
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      680
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      670
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      659
    Aihe