Heips!
Ajattelin sellasta asiaa teiltä tiedustella, tiedän toki että ajattelen asioita vähän liikaa mutta jotenkin masensi kun luin eräästä kirjoituksesta että allergialääkkeet (antihistamiini)voivat vaikuttaa raskaaksi tulemiseen, eli huonontaa mahdollisuuksia :-( Yritän pienessä päässäni pähkäillä että tarkoittaneeko se nyt sitä että jos syö säännöllisesti lääkkeitä niistä voi olla haittaa, mutta sillon tällöin käytettynä ei? Siitepölykausi pahimmillaan ja melkein pakko syödä niitä lääkkeitä lähes päivittäin, mutta olen pyrkinyt siihen että otan niitä vain jos on todella vaikeat oireet. Vauvahaaveita on jo ollut pitkään eikä ole kiva jos ne kaatuu nyt näihin lääkkeiden syöntiin.... :-(
Kertokaa vaikka omia kokemuksia, syöttekö allergialääkkeitä ja onko niillä ollut vaikutusta siihen raskaaksi tulemiseen? Kiitos ja paljon auringonsäteitä ja plussasäteitä kaikille! :-)
Raskaustoive ja allergia
5
2220
Vastaukset
- enkuli
Heippa Niiskuneiti!
Minulle lääkäri suositteli allergiaoireisiin pelkästään nenäsuihkeen ja silmätippojen käyttöä (säännöllisesti, jotta oireet pysyvät poissa) vauvaa hankittaessa, koska ne eivät vaikuta sikiöön toisin kuin antihistamiini -en vaan tiedä miten. Raskauden myöhemmässä vaiheessa voi kuulemma taas ottaa joitakin tiettyjä antihistamiineja. Tästä voisi päätellä, että antihistamiinien vaikutus juuri raskauden alkuvaiheessa on suurin.
Olin alkuun aika epäileväinen pelkkien tippojen ja suihkeen tehon suhteen, koska olen syönyt antihistamiinia keväisin niin kauan kuin muistan, ja pelkäsin, etten selviä ilman sitä. Viime viikon tuskan jälkeen sade on kuitenkin jo vähän helpottanut oloa, ja uskon selviäväni tästä kesästä lääkärin ohjeita kiltisti noudattaen. Plussaa siis odotellaan..:)
Siispä onnea yritykseen ja vähemmän siitepölyä ilmaan! :)- tuntuu
olevan oikeaa tietoa näistä asioista, niin osaisitko sanoa vaikuttaako ventoline-lääke samoin kuin sinun allergialääkkeesi?
Olen siis allerginen, mutta olen viimeiseen asti pyrkinyt välttämään zyrtekiä, heinixiä tms, enkä niitä käytäkään kun vain todella pakon edessä (pari kertaa vuodessa).
Käytän toisinaan hengitysteitä avaavaa lääkettä, ventolineä, jota otataan spiiralla. Vaikuttaneeko se? - enkuli
tuntuu kirjoitti:
olevan oikeaa tietoa näistä asioista, niin osaisitko sanoa vaikuttaako ventoline-lääke samoin kuin sinun allergialääkkeesi?
Olen siis allerginen, mutta olen viimeiseen asti pyrkinyt välttämään zyrtekiä, heinixiä tms, enkä niitä käytäkään kun vain todella pakon edessä (pari kertaa vuodessa).
Käytän toisinaan hengitysteitä avaavaa lääkettä, ventolineä, jota otataan spiiralla. Vaikuttaneeko se?Pahoittelen, mutta en osaa varmasti sanoa. Sen verran oma lääkärini asiaa valaisi, että cetirizin (antihistamiini) kuulemma sopii sitten myöhemmässä raskauden vaiheessa, mutta siitäkin pitää neuvotella erikseen lääkärin kanssa. Muuta en osaa sanoa, enkä uskallakaan, koska en mikään asiantuntija itse ole. Kuulostaa kuitenkin järkevältä, että antihistamiini, joka otetaan suun kautta, vaikuttaa sikiöön enemmän kuin hengitysteitä avaavat suihkeet ym. Jaksamista allergia-aikaan sinullekin!
- janni
enkuli kirjoitti:
Pahoittelen, mutta en osaa varmasti sanoa. Sen verran oma lääkärini asiaa valaisi, että cetirizin (antihistamiini) kuulemma sopii sitten myöhemmässä raskauden vaiheessa, mutta siitäkin pitää neuvotella erikseen lääkärin kanssa. Muuta en osaa sanoa, enkä uskallakaan, koska en mikään asiantuntija itse ole. Kuulostaa kuitenkin järkevältä, että antihistamiini, joka otetaan suun kautta, vaikuttaa sikiöön enemmän kuin hengitysteitä avaavat suihkeet ym. Jaksamista allergia-aikaan sinullekin!
Kävin lääkerissä juuri noiden lääkkeiden takia ja se lääkäri sanoi minulle että ne silmätipat ja nenäsuihke imeytyvät ihan samalla tavalla ja niistäkin voi tulla jotakin sikiölle. Yritän siis saada lasta. Sain reseptin sellaiselle lääkkeelle, jota otetaan suun kautta. Zetiritsiiniä tai jotain sellaista. Se lääke oli sellaista, jota muutkin raskaana olevat on käyttäneet. Välillä kyllä joudun ottamaan nenäsumutetta ja silmätippoja myös kun on niin vaikea olla.
- alkuperäinen kirjoittaja
janni kirjoitti:
Kävin lääkerissä juuri noiden lääkkeiden takia ja se lääkäri sanoi minulle että ne silmätipat ja nenäsuihke imeytyvät ihan samalla tavalla ja niistäkin voi tulla jotakin sikiölle. Yritän siis saada lasta. Sain reseptin sellaiselle lääkkeelle, jota otetaan suun kautta. Zetiritsiiniä tai jotain sellaista. Se lääke oli sellaista, jota muutkin raskaana olevat on käyttäneet. Välillä kyllä joudun ottamaan nenäsumutetta ja silmätippoja myös kun on niin vaikea olla.
juu itsellänikään ei ole tietoa noiden sumutteiden tai tippojen käytöstä sen kummemmin, olen koettanut välttää niitäkin. Syön Heinix-nimistä lääkettä, jota tosin en ole nyt vajaaseen viikkoon tarvinnut ottaa, kun onneks vähän oireetkin ovat helpottuneet kun on satanut. Huono juttu tämä allergia, en edes aiemmin tullut ajatelleeksi että sekin voi vaikuttaa raskaaksi tulemiseen :-(
Olis kiva tietää millä tavalla ne antihistamiinit hidastaa raskaaksi tulemista, vaikuttaako ne jotenkin pitkällä tähtäimellä hedelmällisyyteen yleensäkin?? Toivottavasti ei!
Itselläni tässä jännät paikat kun menkat on pari päivää "myöhässä", tosin viime aikoina kierto on alkanut heitellä muutenkin jopa 4-6 pvä.En kuitenkaan uskalla testata koska se pettymys on valtava kun testiin ilmestyykin vain yksi viiva, niinkun on tähän asti tehnyt. Pakko odottaa viikko ennen kun uskaltaa edes harkita testaamista. Mites teillä muilla, onko jännäämistä menossa/tulossa? Mukava ois kuulla kokemuksia ja vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa!
Terv. niiskuneiti*25
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232