retket dublinista

irkkuliini

Olen lähdössä pikamatkalle Dubliniin (perillä 4 pvä). Kaipaisin vinkkejä päivän retkelle Dublinin ulkopuolelle. Hotellit ovat jo varattu Dublinista, joten illaksi pitäisi päästä kämpille. Ehdotuksia vastaanotetaan.

9

1720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stemm

      Tee vaikka päiväretki Glendalough -järvelle tai muualle Wicklow:hun, se kun on aika lähellä ja maisemat ovat hienoja jo matkalla sinne. Dublinin sisälläkin kyllä riittää paikkoja neljäksi päiväksi!

      • irkkuliini

        Tuota Wicklowia olen itsekin miettinyt. Toinen mahdollinen olisi Dublinin rannikko pohjoiseen päin.
        Katsoin netistä valmiiksi järjestettyjä bussimatkoja juuri Wicklowin suuntaan. Onko niistä kokemusta?
        Näin tiukalla aikabudjetilla kompakti järjestetty kokonaisuus houkuttelisi. 4 päivään kun yrittää saada koko viikon lomakokemukset...


      • -anu-
        irkkuliini kirjoitti:

        Tuota Wicklowia olen itsekin miettinyt. Toinen mahdollinen olisi Dublinin rannikko pohjoiseen päin.
        Katsoin netistä valmiiksi järjestettyjä bussimatkoja juuri Wicklowin suuntaan. Onko niistä kokemusta?
        Näin tiukalla aikabudjetilla kompakti järjestetty kokonaisuus houkuttelisi. 4 päivään kun yrittää saada koko viikon lomakokemukset...

        Pari viikkoa sitten palattiin Dublinista. Yksi päivä vierähti tällä reissulla http://www.coachtoursofireland.com/ juuri tuonne Wicklown suuntaan. Maisemat olivat upeita ja opas mukava. Suosittelen siis lämpimästi! Samanlaisia retkiä järjestetään useita, mutta tuossa vaikutti hinta/laatu olevan kohdillaan (suomalaisella opiskelijakortilla saa lisäksi alennuksen). Varaus kannattaa/pitää tehdä etukäteen, itse varasimme edellisenä päivänä. Lähtöaamuna pysäkeillä odotteli ilman varausta olleita ihmisiä, jotka eivät valitettavasti mahtuneet mukaan.

        Dublinin pohjoispuolelle järjestetään myös lyhyitä retkiä, lähinnä Howthiin ja Malahiden linnaan. Itse ostimme päivän liput DARTiin ("lähijuna"), jolla ajelimme pohjoiseen Malahideen ja etelään Brayhin saakka. Todella helppo ja edullinen tapa tutustua Dublinin lähistön pieniin rannikkokaupunkeihin/-kyliin sekä etelä- että pohjoispuolella. Päivän lippu DARTiin maksoi vajaa 12€/2 henkilöä (kaksi henkilöä samassa lipussa, yhden hengen lippu muistaakseni n. 7€).


      • irkkuliini
        -anu- kirjoitti:

        Pari viikkoa sitten palattiin Dublinista. Yksi päivä vierähti tällä reissulla http://www.coachtoursofireland.com/ juuri tuonne Wicklown suuntaan. Maisemat olivat upeita ja opas mukava. Suosittelen siis lämpimästi! Samanlaisia retkiä järjestetään useita, mutta tuossa vaikutti hinta/laatu olevan kohdillaan (suomalaisella opiskelijakortilla saa lisäksi alennuksen). Varaus kannattaa/pitää tehdä etukäteen, itse varasimme edellisenä päivänä. Lähtöaamuna pysäkeillä odotteli ilman varausta olleita ihmisiä, jotka eivät valitettavasti mahtuneet mukaan.

        Dublinin pohjoispuolelle järjestetään myös lyhyitä retkiä, lähinnä Howthiin ja Malahiden linnaan. Itse ostimme päivän liput DARTiin ("lähijuna"), jolla ajelimme pohjoiseen Malahideen ja etelään Brayhin saakka. Todella helppo ja edullinen tapa tutustua Dublinin lähistön pieniin rannikkokaupunkeihin/-kyliin sekä etelä- että pohjoispuolella. Päivän lippu DARTiin maksoi vajaa 12€/2 henkilöä (kaksi henkilöä samassa lipussa, yhden hengen lippu muistaakseni n. 7€).

        Kiitos "pakettimatkasuosituksesta". Kuullosti näppärältä paketilta silloin kun aikabudjetti on rajallinen. Sitten vaan varailemaan....


      • Dubliniin...
        -anu- kirjoitti:

        Pari viikkoa sitten palattiin Dublinista. Yksi päivä vierähti tällä reissulla http://www.coachtoursofireland.com/ juuri tuonne Wicklown suuntaan. Maisemat olivat upeita ja opas mukava. Suosittelen siis lämpimästi! Samanlaisia retkiä järjestetään useita, mutta tuossa vaikutti hinta/laatu olevan kohdillaan (suomalaisella opiskelijakortilla saa lisäksi alennuksen). Varaus kannattaa/pitää tehdä etukäteen, itse varasimme edellisenä päivänä. Lähtöaamuna pysäkeillä odotteli ilman varausta olleita ihmisiä, jotka eivät valitettavasti mahtuneet mukaan.

        Dublinin pohjoispuolelle järjestetään myös lyhyitä retkiä, lähinnä Howthiin ja Malahiden linnaan. Itse ostimme päivän liput DARTiin ("lähijuna"), jolla ajelimme pohjoiseen Malahideen ja etelään Brayhin saakka. Todella helppo ja edullinen tapa tutustua Dublinin lähistön pieniin rannikkokaupunkeihin/-kyliin sekä etelä- että pohjoispuolella. Päivän lippu DARTiin maksoi vajaa 12€/2 henkilöä (kaksi henkilöä samassa lipussa, yhden hengen lippu muistaakseni n. 7€).

        Kun aika on kortilla - taas kerran - ja mahdollisuus pyyhkäistä DARTilla vain joko pohjoiseen tai etelään, kumpaa suosittelet? Olen kuullut eteläisen reitin sivuavan lähinnä yläluokkaista huvilalähiötä, pitääkö paikkansa? Löytyykö pohjoisesta Howthin liepeiltä kivaa ruokapaikkaa??

        Kiitos, kiitos, kiitos!!!


      • aulikki1
        Dubliniin... kirjoitti:

        Kun aika on kortilla - taas kerran - ja mahdollisuus pyyhkäistä DARTilla vain joko pohjoiseen tai etelään, kumpaa suosittelet? Olen kuullut eteläisen reitin sivuavan lähinnä yläluokkaista huvilalähiötä, pitääkö paikkansa? Löytyykö pohjoisesta Howthin liepeiltä kivaa ruokapaikkaa??

        Kiitos, kiitos, kiitos!!!

        suuntiin. Siis ajella Dartilla. Olin itse Dublinissa ekan kerran vvuosi sitten keväällä 6 päivää ja niistä 3 varsinaisesti kaupungissa. Yksi päivä meni Dartilla ajellessa. Ensin pohjoiseen, päätepysäkille asti. Kuljettiin siellä muutama tunti ja juotiin ihanat leivoskahvit. Ja takas junaan. Brayssä hypättiin välillä ulos ja ihailtiin upeaa rantaa kaatosateessa. Oltiin muuten ainoat kulkijat siellä... Ja taas junaan ja Graystoneen. Siellä paistoi jo aurinko ja kuljeskeltiin pitkin kaupunkia. Käytiin syömässä ja kivassa vanhassa pubissa. Yhtenä päivänä hypättiin bussiin ja ajettiin Malahideen. Upeat puistot ja viehättävä linna. Sinä päivänä oli sattimoisin jotkut säkkipillifestivaalit ja saatiin kuulla kansanmusiikkia melkein liikaakin... Ja satoja komeita hameniekkoja ;)) Malahidessä on myös pienoisrautatie- ja nukkemuseo. Linnasta käveltiin Malahiden kylään. Tosi kiva paikka. Sielläkin löydettiin mukava pikku pub (tosin samaan aikaan tuli joku tärkeä futismatsi telkkarista, joten juttuseuraa saatiin vaan toisistamme...). Ja bussilla taas takas cityyn. Kolmas retki tehtiinkin sitten oikein turistiryhmän mukana. Käytiin Newgrangessa (meniköhän oikein?)ja Tara kukkulalla. Sillä reissulla todella rakastuin Irlantiin! Uskomattomia vihreitä kukkuloita silmän kantamattomiin. Siellä vasta tajusin miksi Irlantia kutsutaan vihreäksi saareksi. Turistiryhmän mukana menimme siksi, Newgrangeen ei pääse sisälle ilman opasta. Vaikka en yleensä erityisemmin pidä sellasista retkistä niin tämä oli kyllä poikkeus. Opas (Mary Gibbons?) oli mahtava tyyppi! Jos sellainen retki kiinnostaa niin liput saa esim. Temple barin turistibyroosta.Ostettiin jopa sellaset Dublin passit, joilla pääsee kaiken maailman museoihin ym. Ei olis muuten tullut kyllä mentyä. Kannattaa myös ostaa bussiin Rambler tiketti (usemman päivän) jos aikoo liikkua myös busseilla. Lyhyellä lomalla ehdittiin näkemään aika paljon. Kävin just Dublinissa toisen kerran. Nyt oli vaan niin lyhyt aika, etten vieläkään ehtinyt näkemään varsinaista Irlantia. Mutta toivottavasti vielä joskus...


      • Aranita
        Dubliniin... kirjoitti:

        Kun aika on kortilla - taas kerran - ja mahdollisuus pyyhkäistä DARTilla vain joko pohjoiseen tai etelään, kumpaa suosittelet? Olen kuullut eteläisen reitin sivuavan lähinnä yläluokkaista huvilalähiötä, pitääkö paikkansa? Löytyykö pohjoisesta Howthin liepeiltä kivaa ruokapaikkaa??

        Kiitos, kiitos, kiitos!!!

        toki. Ja oikein turvetakkatulen ääressä mekin kuivattelimme vaatteita ja söimme ehkä reissun parhaat sapuskat. Tosin oli vilu ja nälkäkin sen myrskyn jälkeen.
        Keskiajalla perustettu pubi, ihana.
        Howthiin Dartilla meno-paluu 3,50 €/hlö Dublinista. Kestää jokaisen matkabudjetissa.
        Nauti reissusta, ensi kerraksi aikaa sitten viikko tai pari...;-)


      • -anu-
        Dubliniin... kirjoitti:

        Kun aika on kortilla - taas kerran - ja mahdollisuus pyyhkäistä DARTilla vain joko pohjoiseen tai etelään, kumpaa suosittelet? Olen kuullut eteläisen reitin sivuavan lähinnä yläluokkaista huvilalähiötä, pitääkö paikkansa? Löytyykö pohjoisesta Howthin liepeiltä kivaa ruokapaikkaa??

        Kiitos, kiitos, kiitos!!!

        Mukavasti tuosta DARTilla ajelusta olikinjo tullut vastauksia. Päätin kuitenkin vielä lisäillä omia kokemuksia.

        Olen kahdella Dublinin reissulla ajellut rannikkoa. Nyt viimeksi tosiaan sekä etelään että pohjoiseen. Pohjoisessa käymisen arvoisia paikkoja ovat Malahide ja Howth (Howthissa emme kyllä itse ehtineet käydä, mutta ensi kerralla sitten). Rata haarautuu ennen Howthin niemelle kääntymistä, eli samalla junalla ei pääse molempiin. Malahiden oli viehättävä paikka ja linnassakin piipahdimme kävellen. Tarkoituksena oli hypätä Howthin risteysasemalla pois ja jatkaa Howthiin toisella junalla, mutta päädyimme kuitenkin ajamaa suoraan etelään Brayhin.

        Eteläpuoli on tutumpi tuo DARTin kautta ja itse olen sitä mieltä, että etelässä on enemmän mielenkiintoisia pysäkkejä kuin pohjoispuolella. Brayssa oli mahtava ranta ja maailman parhaat toastit rannalla olevassa kahvilassa! Dun Laoghairen satama aallonmurtajineen on hieno paikka, samoin keskusta kauppoineen. Ensimmäisellä Dublinin reissullani ajoimme DARTilla Gleanagearyyn ja kävelimme sieltä Dun Laoghaireen. Pysäkkien välimatkat ovat ajoittain hyvinkin lyhyitä, eli välillä voi kävellen vaihtaa seuraavalle pysäkille. Brayn ja Greystonesin väli on kuitenkin pitkä, sitä ei kannata harkita kävelevänsä. Retkioppaamme Wicklown kierroksella kertoi monien tekevän sen virheen ja huomanneen vasta kävelynsä puolivälissä olevansa kahden aseman välissä puolikuolleena kävelystä (matka näyttää DARTin kartalla saman pituiselta lyhyempian välimatkojen kanssa).

        Eteläpuolella on paljon nähtävää, en sanoisi että se koostuu vain huvilalähiöistä. Pikkukaupungit ovat mukavia ja maisemat ajoittain todella hienot. Itse aion kyllä ajella jatkossakin DARTilla sekä etelä- että pohjoispuolella. Jos aikaa on todella vähän, saattaa Howth olla hyvä vaihtoehto. Ainakin sitä on kehuttu kovasti! Jos aikaa on vaikkapa puoli päivää, ehtii siinä jo nähdä monta paikkaa, jos ei jumittaudu tekemään ostoksia yms. ; ) DARTeja kulkee muutaman minuutin välein, eikä koko päivän lipun hinta päätä huimaa!

        Mukavaa matkaa!!! Täällä kateellisena haaveilen seuraavasta Irlannin reissusta... : )


      • Dubliniin
        -anu- kirjoitti:

        Mukavasti tuosta DARTilla ajelusta olikinjo tullut vastauksia. Päätin kuitenkin vielä lisäillä omia kokemuksia.

        Olen kahdella Dublinin reissulla ajellut rannikkoa. Nyt viimeksi tosiaan sekä etelään että pohjoiseen. Pohjoisessa käymisen arvoisia paikkoja ovat Malahide ja Howth (Howthissa emme kyllä itse ehtineet käydä, mutta ensi kerralla sitten). Rata haarautuu ennen Howthin niemelle kääntymistä, eli samalla junalla ei pääse molempiin. Malahiden oli viehättävä paikka ja linnassakin piipahdimme kävellen. Tarkoituksena oli hypätä Howthin risteysasemalla pois ja jatkaa Howthiin toisella junalla, mutta päädyimme kuitenkin ajamaa suoraan etelään Brayhin.

        Eteläpuoli on tutumpi tuo DARTin kautta ja itse olen sitä mieltä, että etelässä on enemmän mielenkiintoisia pysäkkejä kuin pohjoispuolella. Brayssa oli mahtava ranta ja maailman parhaat toastit rannalla olevassa kahvilassa! Dun Laoghairen satama aallonmurtajineen on hieno paikka, samoin keskusta kauppoineen. Ensimmäisellä Dublinin reissullani ajoimme DARTilla Gleanagearyyn ja kävelimme sieltä Dun Laoghaireen. Pysäkkien välimatkat ovat ajoittain hyvinkin lyhyitä, eli välillä voi kävellen vaihtaa seuraavalle pysäkille. Brayn ja Greystonesin väli on kuitenkin pitkä, sitä ei kannata harkita kävelevänsä. Retkioppaamme Wicklown kierroksella kertoi monien tekevän sen virheen ja huomanneen vasta kävelynsä puolivälissä olevansa kahden aseman välissä puolikuolleena kävelystä (matka näyttää DARTin kartalla saman pituiselta lyhyempian välimatkojen kanssa).

        Eteläpuolella on paljon nähtävää, en sanoisi että se koostuu vain huvilalähiöistä. Pikkukaupungit ovat mukavia ja maisemat ajoittain todella hienot. Itse aion kyllä ajella jatkossakin DARTilla sekä etelä- että pohjoispuolella. Jos aikaa on todella vähän, saattaa Howth olla hyvä vaihtoehto. Ainakin sitä on kehuttu kovasti! Jos aikaa on vaikkapa puoli päivää, ehtii siinä jo nähdä monta paikkaa, jos ei jumittaudu tekemään ostoksia yms. ; ) DARTeja kulkee muutaman minuutin välein, eikä koko päivän lipun hinta päätä huimaa!

        Mukavaa matkaa!!! Täällä kateellisena haaveilen seuraavasta Irlannin reissusta... : )

        Ai miten paljon mukavia vinkkejä tänne onkaan DART-kysymykseeni tullut! Kiitos kaikille, juhannuksena sitten paikka testataan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      809
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      715
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      710
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      702
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      670
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      106
      657
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      80
      644
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      581
    Aihe