Sunny N13 4x4

utelias

Onkohan minkälainen homma laittaa etuveto sunnyyn 4-veto tekniikka, vai onnistuuko ollenkaan? Onkohan saatavuus tekniikan osalta millainen?

50

3831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jylppy

      Eipä tuo pitäisi hirveän hankala homma olla, onhan tuota korimallia tehty alunperinkin nelivetona. Muutama viikko sitten oli autovahinkokeskuksella myynnissä kolaroitu neliveto, pyyntihinta 500€. -On kyllä myyty näköjään jo..

      Muuten saatavuus saattaa olla aika kiven takana, eipä noita kovin montaa taida olla suomeen tuotu. Keltainen pörssi käteen ja tutkimaan, saattaa käydä tuuri.

      • Jaska..

        ..on aina mahdollista. Mutta kuinka moni alkaa esimerkiksi hitsaamaan kardaanitunnelia autoonsa, jotta saisi 4wd-tekniikan paikoilleen?
        Helpompi on hommata aito 4wd. Aivan mahtava talviauto.


      • Jylppy
        Jaska.. kirjoitti:

        ..on aina mahdollista. Mutta kuinka moni alkaa esimerkiksi hitsaamaan kardaanitunnelia autoonsa, jotta saisi 4wd-tekniikan paikoilleen?
        Helpompi on hommata aito 4wd. Aivan mahtava talviauto.

        Kuten sanottu, tuota koppaahan on tehty myös alunperin nelivetona. -Tuskin niissä eri koria on käytetty, joten taitaa tuo kardaanitunneli olla siellä jo valmiina.


      • Jaska
        Jylppy kirjoitti:

        Kuten sanottu, tuota koppaahan on tehty myös alunperin nelivetona. -Tuskin niissä eri koria on käytetty, joten taitaa tuo kardaanitunneli olla siellä jo valmiina.

        ..on eroa. Oletko koskaan tutkinut 4wd:n kardaanitunnelia?
        Nimimerkillä N13 4wd pihassa.


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        ..on eroa. Oletko koskaan tutkinut 4wd:n kardaanitunnelia?
        Nimimerkillä N13 4wd pihassa.

        Kiinostas ihteäkin tuommenen 4x4 sunny..
        Miten on tekniikka kestäny??
        Eikös tuossa nelivetomallissa oo astetta vahvemmat ripustuksetkin?


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        Kiinostas ihteäkin tuommenen 4x4 sunny..
        Miten on tekniikka kestäny??
        Eikös tuossa nelivetomallissa oo astetta vahvemmat ripustuksetkin?

        ..autossa on n. 265tkm mittarissa. Voimansiirron osalta ei mitään valittamista. Moottorin on Nissanin 12-venttiilinen GA-sarjan kone, joissa on joskus ollut kansimurheita. Moottori on turhan tehoton raskaaseen voimansiirtoon nähden, ja tämä näkyy myös kulutuksessa. Itsellä keskimäärin 10l/100 km. Itsellä odottaa tallissa CA18DET kone nostoa nokalle, jolloin tavoitteena on saada alitehoisuus pois. Talviautona kuitenkin erinomainen nykyiselläkin teholla. Käytös ehkä hieman yliohjaavaa.


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        ..autossa on n. 265tkm mittarissa. Voimansiirron osalta ei mitään valittamista. Moottorin on Nissanin 12-venttiilinen GA-sarjan kone, joissa on joskus ollut kansimurheita. Moottori on turhan tehoton raskaaseen voimansiirtoon nähden, ja tämä näkyy myös kulutuksessa. Itsellä keskimäärin 10l/100 km. Itsellä odottaa tallissa CA18DET kone nostoa nokalle, jolloin tavoitteena on saada alitehoisuus pois. Talviautona kuitenkin erinomainen nykyiselläkin teholla. Käytös ehkä hieman yliohjaavaa.

        passaako tuo detti kone siihen laatikkoon?? minä kun sain sellaisen kuvan että se vaki kone olisi E-sarjalainen..
        Itsellä tiedossa oleva nelikko on vissiinki kone vikainen.. 230tkm ajettu..
        Tuommonen turbokone olisi aika kiva.. tuossahan taisi olla ahdot siellä 0.5 barin tietämillä eli potenttialiakin löytyy..


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        passaako tuo detti kone siihen laatikkoon?? minä kun sain sellaisen kuvan että se vaki kone olisi E-sarjalainen..
        Itsellä tiedossa oleva nelikko on vissiinki kone vikainen.. 230tkm ajettu..
        Tuommonen turbokone olisi aika kiva.. tuossahan taisi olla ahdot siellä 0.5 barin tietämillä eli potenttialiakin löytyy..

        .. joilla tuota 4x4 mallia on saanut, ovat E16 ja Ga16. Turbo cherryn kone käy suoraan tuhon E16 malliin. CA18DET ei käy suoraan kumpaankaan laatikkoon. Vaatii hieman "sovitusta".
        Ca18DET tarjoaa vakiona 169 hv / ~0,7 bar, E15ET taasen 114 hv / ~0,5 bar.


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        .. joilla tuota 4x4 mallia on saanut, ovat E16 ja Ga16. Turbo cherryn kone käy suoraan tuhon E16 malliin. CA18DET ei käy suoraan kumpaankaan laatikkoon. Vaatii hieman "sovitusta".
        Ca18DET tarjoaa vakiona 169 hv / ~0,7 bar, E15ET taasen 114 hv / ~0,5 bar.

        tuopa selventi tätäkin..
        tuolla detillä pitää vissiin muuttaa ainaski jarruja.. taisi olla se raja tuolla 115 hp:n tuntumassa..
        en tiedä kumpihan nuista koneista siinä minun tietämässäni sunnyssa on.. pitää rueta soittelemaan nimittäin on tuo neliveto niin hieno, varsinkin talvella.. onko tuo GA16 ruisku kone? entä velttiilien lukumäärä nuissa vaki koneissa?


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        tuopa selventi tätäkin..
        tuolla detillä pitää vissiin muuttaa ainaski jarruja.. taisi olla se raja tuolla 115 hp:n tuntumassa..
        en tiedä kumpihan nuista koneista siinä minun tietämässäni sunnyssa on.. pitää rueta soittelemaan nimittäin on tuo neliveto niin hieno, varsinkin talvella.. onko tuo GA16 ruisku kone? entä velttiilien lukumäärä nuissa vaki koneissa?

        ..korimallin Sunnyä on tehty CA18DE moottorilla, jossa on luokkaa 125 hummaa. Tätä siis käytetään vertailumoottorina johon voi lisätä 20%. 4WD:n jarrut ovat samaa kaliberia kuin GTi:ssäkin, (etujarrut samat, takana isommat rummut kuin vakiossa), joten tuo 125 hv pitäisi saada laittaa ilman muita toimenpiteitä.
        GA-sarjan koneita on myös ruiskuina, mutta tietääkseni 4WD-malleissa näitä ei ole käytetty.
        Venttiileitä on 12.


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        ..korimallin Sunnyä on tehty CA18DE moottorilla, jossa on luokkaa 125 hummaa. Tätä siis käytetään vertailumoottorina johon voi lisätä 20%. 4WD:n jarrut ovat samaa kaliberia kuin GTi:ssäkin, (etujarrut samat, takana isommat rummut kuin vakiossa), joten tuo 125 hv pitäisi saada laittaa ilman muita toimenpiteitä.
        GA-sarjan koneita on myös ruiskuina, mutta tietääkseni 4WD-malleissa näitä ei ole käytetty.
        Venttiileitä on 12.

        ...tietekin, taisi olla etuvetosen hummaraja..
        Siis tuota 4x4 on ollut E16 ja GA16 koneilla ja vain GTi sunnyn jarruilla..
        Passaako nuo E ja GA sarjan motit samaan laatikkoon??


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        ...tietekin, taisi olla etuvetosen hummaraja..
        Siis tuota 4x4 on ollut E16 ja GA16 koneilla ja vain GTi sunnyn jarruilla..
        Passaako nuo E ja GA sarjan motit samaan laatikkoon??

        .. E ja GA sarjan koneet eivät sovi suoraan samaan laatikkoon.


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        .. E ja GA sarjan koneet eivät sovi suoraan samaan laatikkoon.

        ..ettei sovi, niinkuin ei CA konekkaan..

        Yksi viritys idea joka tuli www.dnsf.org ssa on semmonen että laitetaan E16 lohkoon turbo cherryn kansi ja männät yms. turboon liittyvää.. kuulemma enemmän poweria ku 1.5 lohkosta.. tuossa ei pitäisi olla ainakaan vaihteistoon sovitus ongelmia...

        onko tuossa autossa neliveto aina päällä ja löytyykö mistään lukkoja??

        veikkaisin vain että siinä tiedossani olevassa 4wd sunnyssa on tuo GA16 kone kerta se kone on hajalla ja tuossa GA:ssa on ollut kansivikoja.. en vain valitettavasti ole saanut sitä hemmoa kiinni..


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        ..ettei sovi, niinkuin ei CA konekkaan..

        Yksi viritys idea joka tuli www.dnsf.org ssa on semmonen että laitetaan E16 lohkoon turbo cherryn kansi ja männät yms. turboon liittyvää.. kuulemma enemmän poweria ku 1.5 lohkosta.. tuossa ei pitäisi olla ainakaan vaihteistoon sovitus ongelmia...

        onko tuossa autossa neliveto aina päällä ja löytyykö mistään lukkoja??

        veikkaisin vain että siinä tiedossani olevassa 4wd sunnyssa on tuo GA16 kone kerta se kone on hajalla ja tuossa GA:ssa on ollut kansivikoja.. en vain valitettavasti ole saanut sitä hemmoa kiinni..

        .. kytketään sähköisesti. Kytkin on vaihdekepin päässä, ja se kytkee takapään mukaan. Muuten auto toimii etuvetoisena. Takapäästä löytyy jonkin asteinen kitkalukko.
        E16 ja E15 koneet erovat toisistaan vain iskunpituuden osalta, eli toisin sanoen, riittää kun hankkii E15ET-koneeseen E16-koneen kampiakselin. Tosin tällöin kannattaa puristussuhde laskea tarkkaan ja tarvittaessa alentaa, jottei männät ala sulaa.
        Kannet ovat samoja kummassakin koneessa, erona on vain turbon paremmat pakoventtiilit.


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        .. kytketään sähköisesti. Kytkin on vaihdekepin päässä, ja se kytkee takapään mukaan. Muuten auto toimii etuvetoisena. Takapäästä löytyy jonkin asteinen kitkalukko.
        E16 ja E15 koneet erovat toisistaan vain iskunpituuden osalta, eli toisin sanoen, riittää kun hankkii E15ET-koneeseen E16-koneen kampiakselin. Tosin tällöin kannattaa puristussuhde laskea tarkkaan ja tarvittaessa alentaa, jottei männät ala sulaa.
        Kannet ovat samoja kummassakin koneessa, erona on vain turbon paremmat pakoventtiilit.

        ..onhan siinä E15ET:n venttiilikopan kannessa myös se hieno turbo teksti..;-)
        Mitä eroa niissä pakoventtiileissä on, isommat??


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        ..onhan siinä E15ET:n venttiilikopan kannessa myös se hieno turbo teksti..;-)
        Mitä eroa niissä pakoventtiileissä on, isommat??

        ..on tietysti erilainen. Mutta sylinterinkansi on samaa valua kuin muissakin E-sarjan koneissa. Ero on tosiaan pakoventtiileissä, jotka ovat muistaakseni Natrium-täyteiset. Kestävät paremmin lämpöä. Nimimerkillä lohjenneita vakio pakoventtiileitä ihmetelleenä... Koko on sama.


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        ..autossa on n. 265tkm mittarissa. Voimansiirron osalta ei mitään valittamista. Moottorin on Nissanin 12-venttiilinen GA-sarjan kone, joissa on joskus ollut kansimurheita. Moottori on turhan tehoton raskaaseen voimansiirtoon nähden, ja tämä näkyy myös kulutuksessa. Itsellä keskimäärin 10l/100 km. Itsellä odottaa tallissa CA18DET kone nostoa nokalle, jolloin tavoitteena on saada alitehoisuus pois. Talviautona kuitenkin erinomainen nykyiselläkin teholla. Käytös ehkä hieman yliohjaavaa.

        ..kansivikoja on nuissa GA-sarjalaisissa ollut??
        tietämästäni 4x4:stä kansi lohennut ja sen seurauksena öljyt ja nesteet sekasi ja kiinnileikkaus..


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        ..kansivikoja on nuissa GA-sarjalaisissa ollut??
        tietämästäni 4x4:stä kansi lohennut ja sen seurauksena öljyt ja nesteet sekasi ja kiinnileikkaus..

        .. on omasta mennyt kerran. Ei tehnyt kuitenkaan pahempaa tuhoa. Kannen oikaisu ja uusi tiiviste ja ajettu n. 40tkm sen jälkeen ilman murheita.
        Mihin hintaan ko. auto lähtis? Voisin olla myös kiinnostunut, varaosia ei ole koskaan liikaa. Ja missä päin Suomea?


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        .. on omasta mennyt kerran. Ei tehnyt kuitenkaan pahempaa tuhoa. Kannen oikaisu ja uusi tiiviste ja ajettu n. 40tkm sen jälkeen ilman murheita.
        Mihin hintaan ko. auto lähtis? Voisin olla myös kiinnostunut, varaosia ei ole koskaan liikaa. Ja missä päin Suomea?

        oulun läänissä,hinta on 200e, mutta taidan ostaa sen itse.. kiinostaa niin paljon tuo neliveto ja kun se on vielä JAPANISSA tehty nissani..

        tänään sattu kuukkelilla tämmönen sivu eteen: http://www.loistoauto.net/kaytetyt.html
        tuolla on käytettyjä vaihelaatikoita ym. 4wd sunnyyn

        itelle on nyt 100A mutta sen ohjauskeskus käy pieneksi näin isolle ukolle ja kaiken maailman rakennelmille..


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        oulun läänissä,hinta on 200e, mutta taidan ostaa sen itse.. kiinostaa niin paljon tuo neliveto ja kun se on vielä JAPANISSA tehty nissani..

        tänään sattu kuukkelilla tämmönen sivu eteen: http://www.loistoauto.net/kaytetyt.html
        tuolla on käytettyjä vaihelaatikoita ym. 4wd sunnyyn

        itelle on nyt 100A mutta sen ohjauskeskus käy pieneksi näin isolle ukolle ja kaiken maailman rakennelmille..

        ..sataa euroa pääsee tienaamaankin, mikäli välittää tuon minulle asti.


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        ..autossa on n. 265tkm mittarissa. Voimansiirron osalta ei mitään valittamista. Moottorin on Nissanin 12-venttiilinen GA-sarjan kone, joissa on joskus ollut kansimurheita. Moottori on turhan tehoton raskaaseen voimansiirtoon nähden, ja tämä näkyy myös kulutuksessa. Itsellä keskimäärin 10l/100 km. Itsellä odottaa tallissa CA18DET kone nostoa nokalle, jolloin tavoitteena on saada alitehoisuus pois. Talviautona kuitenkin erinomainen nykyiselläkin teholla. Käytös ehkä hieman yliohjaavaa.

        ... CA18DET:tti päässy töihin??


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        ... CA18DET:tti päässy töihin??

        .. vielä. Odottelee kevättä ja sulia teitä. Nykyisellä pärjää jäällä ihan riittävästi. Entä joko sun 4x4 on liikenteessä?


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        .. vielä. Odottelee kevättä ja sulia teitä. Nykyisellä pärjää jäällä ihan riittävästi. Entä joko sun 4x4 on liikenteessä?

        lukihan näikin vanhaa postausta muutkin kuin minä ;-)

        Tulevana lauantaina eno vie muutto kuorman tuusulaan ja hakee samalla jostain hki:n läheltä 140tkm ajetun E16-koneen, ollu uudesta-asti samassa talossa naisen käytössä ja nyt syksyllä oli sanista mennny toinen kylki ihan lyttyyn.. varmaan sitäseuraavana viikonloppuna lyödään kiinni..eipä tässä oo mittään kiirettä pietty ku ei oo vielä tuota ajokorttiakaan..

        sopiiko muuten entiseen vaihe laatikkoon CA:n kytkin?


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        lukihan näikin vanhaa postausta muutkin kuin minä ;-)

        Tulevana lauantaina eno vie muutto kuorman tuusulaan ja hakee samalla jostain hki:n läheltä 140tkm ajetun E16-koneen, ollu uudesta-asti samassa talossa naisen käytössä ja nyt syksyllä oli sanista mennny toinen kylki ihan lyttyyn.. varmaan sitäseuraavana viikonloppuna lyödään kiinni..eipä tässä oo mittään kiirettä pietty ku ei oo vielä tuota ajokorttiakaan..

        sopiiko muuten entiseen vaihe laatikkoon CA:n kytkin?

        .. on ihan mukava ekaksi autoksi. Onnea vaan autokouluun ja inssiin. Pidä kortin saatuasi maltti mukana ja säilytä Nissani ehjänä.

        En ole varma sopiiko kytkin suoraan. Omaani tulee muutenkin isompi kytkin ja juuri tuota projektia varten sorvattu vaihtipyörä.


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        .. on ihan mukava ekaksi autoksi. Onnea vaan autokouluun ja inssiin. Pidä kortin saatuasi maltti mukana ja säilytä Nissani ehjänä.

        En ole varma sopiiko kytkin suoraan. Omaani tulee muutenkin isompi kytkin ja juuri tuota projektia varten sorvattu vaihtipyörä.

        ..kuvia nettiin kunhan projekti edistyy ja voisin kans laitta omille sivuille.. tulossa 4x4:stä juttua kun mistään ei löydy muuten..

        Autokoulu ja inssi tuskin tuottaa ongelmia ku on niin paljo tullu oltua tekeemisissä rattoreiden/kakspyöräisten kanssa ->M T A1..


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        ..kuvia nettiin kunhan projekti edistyy ja voisin kans laitta omille sivuille.. tulossa 4x4:stä juttua kun mistään ei löydy muuten..

        Autokoulu ja inssi tuskin tuottaa ongelmia ku on niin paljo tullu oltua tekeemisissä rattoreiden/kakspyöräisten kanssa ->M T A1..

        .. tulee kyllä digikuvia otettua, eri asi on viittiikö niitä yleisesti levittää. Olet kyllä oikeassa siinä, ettei tästä 4x4 mallista löydy netistäkään juuri mitään tietoa. Joten siinä mielessä voisi tehdä hyvän työn ...


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        .. tulee kyllä digikuvia otettua, eri asi on viittiikö niitä yleisesti levittää. Olet kyllä oikeassa siinä, ettei tästä 4x4 mallista löydy netistäkään juuri mitään tietoa. Joten siinä mielessä voisi tehdä hyvän työn ...

        pittää tehä tässä kevään kuluessa.. yhteen gti saniin on ainaski laitettu CA18DET:tti.. www.dnsf.org siihenhän se tosin menee suoraan kiinni vaihelaatikkoon.. ei sulla sattusi olemaan teknisiätietoja sähkösessä muodossa? mulla ei oo eden käyttö ohjekirjaa.. :(


      • Miikka
        Miikka kirjoitti:

        lukihan näikin vanhaa postausta muutkin kuin minä ;-)

        Tulevana lauantaina eno vie muutto kuorman tuusulaan ja hakee samalla jostain hki:n läheltä 140tkm ajetun E16-koneen, ollu uudesta-asti samassa talossa naisen käytössä ja nyt syksyllä oli sanista mennny toinen kylki ihan lyttyyn.. varmaan sitäseuraavana viikonloppuna lyödään kiinni..eipä tässä oo mittään kiirettä pietty ku ei oo vielä tuota ajokorttiakaan..

        sopiiko muuten entiseen vaihe laatikkoon CA:n kytkin?

        ..tulla nelikosta valilitettavasti tässä vaiheessa vain 1.5:nen.. etelän kone onkin vissiin E15.. no se nyt kuitenkin tulee tänne huomenna sieltä..


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        pittää tehä tässä kevään kuluessa.. yhteen gti saniin on ainaski laitettu CA18DET:tti.. www.dnsf.org siihenhän se tosin menee suoraan kiinni vaihelaatikkoon.. ei sulla sattusi olemaan teknisiätietoja sähkösessä muodossa? mulla ei oo eden käyttö ohjekirjaa.. :(

        .. ole sähköisessä muodossa mitään. Paitsi tietysti koneen (CA18DET) pdf-tiedostona. Joo olen kyllä ko. autosta kertovat sivut lukenut, ihmettelen vain miksei siihen ole välijäähdytintä laitettu?


      • Jaska..
        Miikka kirjoitti:

        ..tulla nelikosta valilitettavasti tässä vaiheessa vain 1.5:nen.. etelän kone onkin vissiin E15.. no se nyt kuitenkin tulee tänne huomenna sieltä..

        .. jo aikaisemminkin mainitsin, kannattaa koneen ollessa irti tarkistaa vauhtipyörän hammaskehän kunto. Ja samalla starttimoottorin toisiorattaan laakeri. Ovat herkkiä kulumaan ajan myötä. Omassakin pitäisi hammaskehä vaihtaa, mutta yritän sinnitellä koneen vaihtoon ..


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        .. ole sähköisessä muodossa mitään. Paitsi tietysti koneen (CA18DET) pdf-tiedostona. Joo olen kyllä ko. autosta kertovat sivut lukenut, ihmettelen vain miksei siihen ole välijäähdytintä laitettu?

        ..ymmärrä tuota.. kaippa sen nyt ainaski sopimaan olisi saanut.. sinä tietenkin laitat? tulee nelikosta kyllä kiva peli..


    • Miikka

      Kävin ostamassa N13 4x4 sunnyn... nyt oiskin sitten koneenmetästys eessä.. kotia en vielä autoa tuonut mutta vilkasin konehuoneeseen ja väitän että siinä on E-sarjan kone, koska jakopää oli hihnalla ja käsittääkseni tuossa ei ole ollut muita hihnakoneita..

      Pyöriikö kellään yhtään E16-moottoria nurkissa pölyttymässä??

      • Datsunisti

        Kai olet huomannut että 4WD:ssä on sähköinen pa.pumppu, ei liene kuitenkaan ongelmaa koneenvaihdossa, ruuvaa vaan bensapumpun reikään jonkin peitelevyn.
        En ole muuten vielä koskaan nähnyt GA-koneista nelivetoa, kai niitä kuitenkin lienee Suomessa.


      • Miikka
        Datsunisti kirjoitti:

        Kai olet huomannut että 4WD:ssä on sähköinen pa.pumppu, ei liene kuitenkaan ongelmaa koneenvaihdossa, ruuvaa vaan bensapumpun reikään jonkin peitelevyn.
        En ole muuten vielä koskaan nähnyt GA-koneista nelivetoa, kai niitä kuitenkin lienee Suomessa.

        ..tuolla hajotuskuvia selaillessa tuon bensapumppu homman.. Tuolla Jaskalla on GA koneella oleva nelikko..

        Minun nelikon koneessa kansivika jonka seurauksena öljyt ja nesteet sekaisin ja nitten kiinnileikkaus.. sais pikaseen tuon auton kotia ni pääsis purkamaan konetta ku entinen projekti on loppuviimeistelyä vaille valmis..(tosin moottorikelkka)


      • Datsunisti
        Miikka kirjoitti:

        ..tuolla hajotuskuvia selaillessa tuon bensapumppu homman.. Tuolla Jaskalla on GA koneella oleva nelikko..

        Minun nelikon koneessa kansivika jonka seurauksena öljyt ja nesteet sekaisin ja nitten kiinnileikkaus.. sais pikaseen tuon auton kotia ni pääsis purkamaan konetta ku entinen projekti on loppuviimeistelyä vaille valmis..(tosin moottorikelkka)

        Joku tuolla näkyi tarjoavan hihnavammaista konetta.
        Yleensä tarvii silloin vaihtaa vain muutama venttiili (yhden kerran männätkin!!), ei varmaan huono vaihtoehto, jos muuten on kunnossa.


      • Miikka
        Datsunisti kirjoitti:

        Joku tuolla näkyi tarjoavan hihnavammaista konetta.
        Yleensä tarvii silloin vaihtaa vain muutama venttiili (yhden kerran männätkin!!), ei varmaan huono vaihtoehto, jos muuten on kunnossa.

        ajattelinkin että tuossa koneessa mikä mulla on ni on venttiilit ehjänä ku kansi on jostain vain halennut, tarkemmin en tiedä..

        Tuommonen jakovikakone on kyllä tosiaan hyvä vaihtoehto, varsinkin jos männät on säilynyt ehjänä ja saa vielä toisesta koneesta ventiilit.

        No kunhan saapi auton kotia, purkaa koneen ni näkee samalla miten pahasti on vaurioitunut ja mitä kierrätettävää löytyy..

        Onko tuo E16-kone 8 vai 12 venttiilinen? Ja vuosimallihan oli 88.


      • Datsunisti
        Miikka kirjoitti:

        ajattelinkin että tuossa koneessa mikä mulla on ni on venttiilit ehjänä ku kansi on jostain vain halennut, tarkemmin en tiedä..

        Tuommonen jakovikakone on kyllä tosiaan hyvä vaihtoehto, varsinkin jos männät on säilynyt ehjänä ja saa vielä toisesta koneesta ventiilit.

        No kunhan saapi auton kotia, purkaa koneen ni näkee samalla miten pahasti on vaurioitunut ja mitä kierrätettävää löytyy..

        Onko tuo E16-kone 8 vai 12 venttiilinen? Ja vuosimallihan oli 88.

        E16S (N13) on 8 venttiilinen, GA16S (N13) on 12 venttiilinen ja GA16DS/DE (N14/P10) ovat 16 venttiilisiä.


      • Miikka

        haettua auto kotia.. Ei siinä kyllä öljyssä mitään nesteitä ollut ja ei se konekkaan jumissa ole.. kolmos pytyssä jotain häikkää, joko venttiileissä tai kiertokangissa.. Nokka akseli pyörähtää reilun neljännes kierroksen ja sitten jossain jumittaa.. 1,2,4 pytyssä mäntä liikkuu oikein.. aamulla kansi pois, tarvii enää purkaa jakopää ja löysätä kansi. saapipa nähä mitä löytyy..


      • Datsunisti
        Miikka kirjoitti:

        haettua auto kotia.. Ei siinä kyllä öljyssä mitään nesteitä ollut ja ei se konekkaan jumissa ole.. kolmos pytyssä jotain häikkää, joko venttiileissä tai kiertokangissa.. Nokka akseli pyörähtää reilun neljännes kierroksen ja sitten jossain jumittaa.. 1,2,4 pytyssä mäntä liikkuu oikein.. aamulla kansi pois, tarvii enää purkaa jakopää ja löysätä kansi. saapipa nähä mitä löytyy..

        no. mitä sieltä löytyi?


      • Miikka
        Datsunisti kirjoitti:

        no. mitä sieltä löytyi?

        Kakospytyn kiertokangen kiinitys oli jääny löysälle ja syöny ensin laakeriliuskat/tuhonnu kampiakselia, sitten irronnut kokonaan->kampiakseli, nelos-ja kakospytyn mäntä helmoista ja kiertokanki kakosesta mutkalle..

        eli pittää löytää toimiva alakerta..

        Auton pohja näytti muuten olevan kondiksessa, etukaarissa ruoste pesä kummassakin samassakohti.

        Kannattaskohan nyt samalla kunnostaa jotain ku ei ole kone paikallaan?? kytkin kohtalaisessa kunnossa, painelaakerista ei oikein ota selvää...


      • Jaska
        Miikka kirjoitti:

        Kakospytyn kiertokangen kiinitys oli jääny löysälle ja syöny ensin laakeriliuskat/tuhonnu kampiakselia, sitten irronnut kokonaan->kampiakseli, nelos-ja kakospytyn mäntä helmoista ja kiertokanki kakosesta mutkalle..

        eli pittää löytää toimiva alakerta..

        Auton pohja näytti muuten olevan kondiksessa, etukaarissa ruoste pesä kummassakin samassakohti.

        Kannattaskohan nyt samalla kunnostaa jotain ku ei ole kone paikallaan?? kytkin kohtalaisessa kunnossa, painelaakerista ei oikein ota selvää...

        .. samalla tarkistaa takalokasuojan kunto iskareiden yläpään alueelta. N13-mallissa tuo mätänee aika yleisesti.
        Onko kone avattu aikaisemmin, vai mistä päätteli asentajan vian? Ko. tapaus voi alkaa myös huonoista öljyistä/paineista -> kiertokangen laakeri ottaa itseensä -> kuski ei ymmärrä koneen pientä vihjailua -> kiertokanki ravistaa itsensä irti...
        Ei ehkä vakiokeneessa kovin yleistä, mutta E15ET:ssä tutumpaa, varsinkin ahtojen noston myötä ..
        Niin joo, startin laakerit ja vauhtipyörän hammaskehän kunto kannatta tarkistaa.


      • Miikka
        Jaska kirjoitti:

        .. samalla tarkistaa takalokasuojan kunto iskareiden yläpään alueelta. N13-mallissa tuo mätänee aika yleisesti.
        Onko kone avattu aikaisemmin, vai mistä päätteli asentajan vian? Ko. tapaus voi alkaa myös huonoista öljyistä/paineista -> kiertokangen laakeri ottaa itseensä -> kuski ei ymmärrä koneen pientä vihjailua -> kiertokanki ravistaa itsensä irti...
        Ei ehkä vakiokeneessa kovin yleistä, mutta E15ET:ssä tutumpaa, varsinkin ahtojen noston myötä ..
        Niin joo, startin laakerit ja vauhtipyörän hammaskehän kunto kannatta tarkistaa.

        siihen on vaihettu kone jo yhen kerran.. koneessa oli tiivisteliiman "jäämiä" jotka ei ole tehtaaan jäljiltä..
        saattaahan se nuinkin olla.. oikeestaan kaikki laakeriliuskat oli huonossa kunnossa, öljyt kylläkin NÄYTTTI hyviltä..


    • Miikka

      Johto sarjan liitin tulee takaoven luo sarana puolelle? Sähköä sähkölaseille??

      • Datsunisti

        Korjaamokäsikirjan kuvan mukaan siellä olisi 6-napainen pistoke oven johtosarjaa varten, sis. keskuslukituksen ja sähköisen lasinnostimen johdot.


      • Miikka
        Datsunisti kirjoitti:

        Korjaamokäsikirjan kuvan mukaan siellä olisi 6-napainen pistoke oven johtosarjaa varten, sis. keskuslukituksen ja sähköisen lasinnostimen johdot.

        Kyseisten johtojen toinen pää?? Kaippa siinä tarvitaan esim. keskuslukolle jonkinlainen mustaboxi?


      • Datsunisti
        Miikka kirjoitti:

        Kyseisten johtojen toinen pää?? Kaippa siinä tarvitaan esim. keskuslukolle jonkinlainen mustaboxi?

        Boksin paikka näyttäis olevan apumiehen puolella sivupanelin sisällä. Ei sitä boxia siellä ole valmiina, liitin ehkä löytyy, on myös 6-napainen liitin.


    • Miikka

      .. on etu/takapään jakosuhde tuossa neliveossa?

      • Jaska

        .. se on 50/50%. Tosin näin liukkaalla käytös on enemmän yliohjaavan puolella, mutta se tuskin johtuu jakosuhteesta.


    • Miikka

      ..neliveto sunny.
      Onko etuveto sunnyssä eri jouset kuin neliveto versiossa?

      Kardaanin tukikumi on hajoamisen partaalla, uusi Nissanilla ihan järjettömän hintainen, passaako minkään muun auton kumi tuohon?

      Pakoputken loppupää ihan seula, pittää varmaan ite hitsailla kun ei taida mistään saaha järkevään hintaan, löydy ees varmaan tarvikkeena..

    • Entisöijjä

      Onko kellään tietoa minkälaisissa hinnoissa pyörii nämä n13 sunnyt slx 4x4 1.6koneella.Jos on hyvä kuntonen ja leimalla? Ei näy enää myynnissä olevan näitä ja vieläpä todella harvinaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      841
    Aihe