Parantajat aina huijareita?

Qadesha

Sanottakoon heti ensimmäiseksi että olen sitä mieltä jotta rötösherrat kiinni, ja huijareita ei tule silmissään sietää. Mutta ovatko kaikki huijareita?

Katsoin tänään neloselta Discovery-dokumentin 17-vuotiaasta venäläistytöstä nimeltä Natasha Demkina. Hän väittää näkevänsä sisälle ihmiskehoon ja pystyvänsä kertomaan missä elimessä on sairaus. Hän oli mm. eräällä naisella sanonut että tällä on keuhkojen yläosassa syöpää, ja myöhemmin nainen oli leikkauksessa missä asia todennettiin. Ilmeisesti aika moni venäläinen koki saaneensa tytöltä apua vaivoissaan.

Tyttöä oli jo testattu aiemmin, mutta tällä kertaa hänet vietiin Amerikkoihin. Siellä hänen piti ensimmäisessä testissä selvittää mikä erinäisillä potilailla oli sairautena. Tutkijat tulivat siihen tulokseen että "kunhan tyttö tarpeeksi paljon höpöttää, niin osuuhan hän väistämättä välillä oikeaankin". Myöskään potilaiden jatkuva nyökyttely ja avoin reagoiminen tytön puheisiin ei tehnyt testistä erityisen luotettavaa.

Seuraavassa testissä potilaat olivat hiljaa ja heidän silmänsä oli peitetty, niin etteivät he tienneet koska tyttö katsoi heitä. Tytölle sanottiin että hänen pitää tunnistaa kenellä seitsemästä potilaasta on mikäkin seitsemästä erilaisesta vaivasta tai toimenpiteen jälkitilasta. Tyttö hätääntyi että takuulla menee esim. umpisuolen poisto väärin. Sanottiin että jos hän saa 5 potilasta 7:stä yhdistettyä vaivoihinsa, silloin hän on läpäissyt kokeen.

Tytön pohdiskelu kesti tuntikausia, ja lopulta hän sai 4 oikein. Tämän johdosta tutkijat olivat nähdäkseni valmiit julistamaan hänet huijariksi.

Minua jäi ihmetyttämään tämä yhden keissin suurensuuri merkitys: yhdestä ainoasta oli kiinni, että tyttö onkin huijari? Joku matemaatikko voinee selittää, miksi näin?

Toisekseen jäin miettimään että entäpä jos tytöllä on kykyjä nähdä joitakin tiettyjä osa-alueita kehosta paremmin kuin muita. Esim. jospa vaikkapa keuhkot ja sydän olivat hänellä paremmin hallussa kuin pään alueen vaivat?

Suhtauduin ohjelman alussa varsin nihkeästi tämän tytön tapaukseen, koska pidän venäläisiä hyväuskoisina ja lapsenmielisinä ihmisinä joilla niitä hömpötyksiä riittää, ja varsinkaan tytön perheen tuleminen uskoon 7 v sitten ei oikein vakuuttavalta tekijältä tunnu. Tyttö itsehän uskoo mm. erään "pyhän" lähteen parantavaan voimaan.

Muuan tutkijoista toivoi että lääketiedettä opiskelemaan lähdössä oleva tyttö unohtaa kaiken sen "hömpötyksen" mitä on aiemmin harrastanut.

Itselleni jäi kuitenkin, hivenen kriittinen vaikka olenkin, sellainen fiilis että oliko nyt aivan tarpeellista yrittää ottaa tyttöön uskovilta ihmisiltä kaikki toivo pois elämästään? (Tosin muutama haastateltu uskoi edelleen tytön kykyihin, vaikka olikin kuullut testin "masentavat" tulokset.)

Lisäksi minua ihmetytti minkä vuoksi nuoren tytön harteilla kasattiin niin valtava uskottavuuden/epäuskottavuuden taakka, eikä kukaan tutkinut sitä millainen vastuu potilaille itselleen osuu... Jos oikein pitkälle asian pohtisi, niin voisi ajatella jopa sellaista (parapsykologista ilmiötä) että potilaat vaistonvaraisesti tietävät itse mikä heitä vaivaa, ja "telepaattisesti" siirtävät tiedon tyttöön, joka sitten lopottaa sen ääneen.

Täten siis kaikenlaiset parantajat ja selvänäkijät olisivat täysin riippuvaisia siitä näkymättömästä ja kuulumattomasta informaatiosta mikä potilaasta itsestään lähtee, ja jos potilas ei pysty infoa lähettämään, eipä sitä sitten vastaanotetakaan.

Siitäkin on ollut puhetta että testitilanteet ovat psyykikoille aina niin stressaavia, että he eivät mitenkään voi olla parhaimmillaan. Eikä läsnäolevien tutkijoiden kielteisyyskään mitenkään asiaa avita, varsinkin jos em. teoriani "kaikki vaikuttavat kaikkiin" pitää yhtään paikkansa.

12

1688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juss...

      Minä ajauduin samantyyppisen suomalaisen parantajan pakeille, joka näkee sisäelinten tilaan, energioita yms. Mies on siis aikaisemmin tehnyt ihan fyysisen kontaktin kanssa näitä hoitoja mutta nykyisin siirtynyt kaukokatsomiseen ja -parantamiseen, josta käydään sitten 'palaveria' puhelimen välityksellä tunnin mittaisen kaukohoidon jälkeen.

      Minusta vaikutti varsin paljon siltä, ettei tämä täyttä feikkiä voi olla. Puhelinkeskustelussa en komnentoinut tai äännellyt oikeastaan mitään ennen kuin lopussa, vaan mies luetteli havaintojaan ja kirjasin niitä ylös. Varsin hyvin hän osasi kertoa (jo aiemmin epäilemämiani asioita:) häiriöistä aineenvaihdunnassa, ravinnon imeytymisessä, alavatsan 'hermotuksesta' ja niistä ilmiöistä, joita nämä ja muut asiat aiheuttavat, kuten se että olen pitkä ja hyvin laiha.

      Lääkkeiksi hän antoi ravintosuosituksia, joista osittain olin jo jonkin aikaa noudattanutkin omien tuntemusten ohjastamana.

      En osaa sanoa itse "parantamisen" vaikutuksesta. Kehoituksestaan varasin uuden ajan kuukauden päähän...

    • Alex

      ja kiinnitin huomiota siihen, että tyttö näki ne tapaukset oikein, joissa oli kyseessä "elävä" prosessi eli olemassa oleva sairaustila tai terveys. Ne taas missä oli kyse poissaolevasta elimestä tai jollain korvatusta, esim. metallilevy päässä, menivät pieleen. Eli tyttö näkee sen mitä juuri nyt tapahtuu terveydessä tai sairaudessa eikä sitä mikä joskus on ollut ja jolla ei enää ole merkitystä. Loistava kyky tulevalle lääkärille, eikö totta.
      Minusta oli järkyttävää pönttöpäisyyttä tiedemiehiltä kehottaa unohtamaan jotakin noin loistavaa mikä antaa todellista toivoa sairauden runtelemille ihmisille.

    • -Q-

      Muuan tuttavani kärsi siitä että oli homo, ja hän meni tapaamaan jotakuta parantajaa ja tämä kertoi että homoudesta pääsee kun käyttää vitamiineja ja hivenaineita. Minua moinen ei oikein vakuuttanut, joten olen sittemmin suhtautunut kaiketi hieman nuivasti parantajiin.

      Mutta se että joku osaisi kuvailla oikein ihmisen kehon tilaa ilman että minkäänlaista välitöntä palautetta (puhelimessa vaikkapa!) syntyy, on toki aika varteenotettava juttu...

      Se taas miten tutkijoille tuntuu olevan ensiarvoisen tärkeää saada kaikki vähänkin "yliluonnolliselta" vaikuttavat ilmiöt seliteltyä pois päivänjärjestyksestä vaikuttaa toisinaan jonkinlaiselta ennakkoluuloisuudelta jota ilmeisesti "akateemisuus" ihmisessä aiheuttaa.

      Yleensäkään ei pitäisi takertua jäykkään malliin jonka mukaisesti kaikkien ihmisten on mukamas raksutettava vaikka väkisin.

      - Qadesha

    • markku.sa

      Nämä sekpetikoiden järjestämät kokeet tehdään niin ettei onnistumisen mahdollisuutta ole.Kuten tuossa jo joku totesikin,ns.korjatut elimet eivät anna soluviestiä että jotain olisi vinossa,tämän sekptikot tiesivät ja laativat kokeen ettei onnistumisen mahdollisuutta ollut,niin taitava kuin tyttö olikin.Suomessakin näitä näkijöitä on yli sata ja he pystyvät parantamaan ja analysoimaan vaivoja siinä missä lääkäritkin,osa jopa paremmin.Sanottakoon vielä että fyysisiä vaivoja parannettaessa ei tarvita mitään uskoa,se tulee sitten kun hoidetaan psyyken vaivoja.Oma erikoisosaamiseni on nikamien korjaus ajatuksen voimalla ja sen voi helposti myös näyttää toteen.Käykää lukemassa asiasta sivuillani ja järjestäkää testitilanne niin näette.Ei tarvitse epäillä kun asian toteaa.

    • ns. dokumentit

      nykyään suurimmalta osaltaan järjesteltyjä tapahtumia. Ihminen saa uskoa tai ei, mitään vastuutahan tekijöillä ei ole kerrotusta.

    • Tuollainen dokumenttimainen koehan on mahdollista toteuttaa myös niin että se onnistuu. Koejärjestelyihin enemmän aiheeseen perehtyneitä henkilöitä tai ainakin aiheeseen uskovia henkilöitä, eikä negatiivisesti tulokseen vaikuttavia skeptikoita. Tietysti jos olisi tarpeeksi voimakas jannu kyseessä, niin ne skeptikot tuskin haittaisivat. Kokeen järjestelijöille pitäisi myös enemmän kertoa millaiset asiat vaikuttavat kokeen onnistumiseen, jolloin koe järjestettäisiin toimivassa ympäristössä.

      Herää vain kysymys, että miksi niin ei tehdä?

    • tehtävä & vastaus

      Tehtävä:

      Tytöllä 7 potilasta, ja kullakin 7 vaivaa. Pitää osata arvaamalla yhdistää vaivat oikeisiin potilaisiin.
      a) Mikä on todennäköisyys sille, että tyttö arvaa 5 oikein?
      b) Mikä on todennäköisyys sille, että tyttö arvaa 4 oikein?

      Vastaus:

      a) 1/ (7*7*7*7*7) = 1/823542 = 5.9 promillea

      b) 1/ (7*7*7*7) = 1/2401 = 0.041 %

      Tulkinta:

      Jotta tyttö arvaisi edes 4 oikein, hänellä täytyy olla hämmästyttävä tuuri, sillä todennäköisyys, että hän osuisi oikeaan, on vain 0.041 prosenttia.

      Päätelkää tästä itse, onko tytöllä ollut lähes täydellisen onnistumisen päivä vai onko hän epäonnistunut!

      • todennäköisyys kasvaa

        Jos vaivat vähenevät, kun tyttö arpoo vaivoja kullekin potilaalle, niin tilanne on eri:

        a) 1/7 * 1/6 * 1/5 * 1/4 * 1/3 = 1/2520 = 0.04 %

        b) 1/840 = 0.12 %

        Todennäköisesti tilanne ollut tässä tehtävässä kuvattu.

        Kun tyttö arvasi 4 oikein, niin hänellä ollut selvä onnenpäivä, koska todennäköisyys oikeaan osumiselle oli vain 0.12 %.


    • avun saanut

      olin aikoinani n. vuoden eri lääkärien tutkittvana selittämättömien äkillisten kipujen vuoksi.
      tutkimuksissa ei löydetty mitään, mikä olisi voitu katsoa kipujen syyksi.
      ehdoteltin jopa, että kyse on psykosomaattisesta oireesta ja kehotettiin menemään psykiatrille.
      meninkin, kävin kuusi kertaa ja lopulta psykiatri sanoi, ettei hänen mielstään ole syytä jatkaa käyntejä ja toivotteli hyvää jatkoa.

      olin kursseilla Tampereella ja siellä tuli sitten puhe parantajasta, joka otti vastaan Hämeenlinnassa.
      kursseilla oli mukana kaksi hänen luonaan käynyttä ja niinpä sitten sain hänen tietonsa ja varasin ajan.

      satuin saamaan peruutusajan, muuten hänelle on kuulemma vaikea päästä.

      no, niinpä sitten ajelin hänen luokseen ja kun soitin ovikelloa, oven avasi vanhenmpi,ystävällisen näköinen mies, joka käski sisään, kehoitti ottamaan kengät ja sukat pois ja istuutumaan.
      ei kysellyt mitään, käski minun vain istua ja rentoutua ja sitten kuljetti käsiään ympäri vartaloani, noin kahdenkymmenen sentin korkeudella.

      sitten hän huokasi syvään ja alkoi puhua, kertoi, että minulla on selkärangan vieressä kahdessa kohdassa pehmytkudoskasvain ja ne aiheuttavat yhdessä ne vaivani.
      kertoi vielä, millaiset ne ovat.

      kaikki meni nappiin, sanoi sitten, että antaa hoitoa,mutta että minun olisi mentävä ihan tavalliselle terv.keskuslääkärille ja annettava hänelle lappu, jonka tämä mies kirjoitti.

      tilasin ajan lääkärille ja menin ja annoin lapun.lääkäri kirjoitti lähetteen röntgenlääkärille, ultraäänikuvaukseen.

      kaksi kasvainta löytyi, juuri niistä kohdista, joista tämä parantaja sanoi niitten löytyvän.

      molemmat on poistettu ja vaivat ovat hävinneet.

      kun kysyin, mitä hoito maksaa, mies naurahti ja sanoi, että jokainen antaa sen mukaan, mitä tunsi saavansa.
      kun sanoin,että eikös tuo ole vähän epävarma keino saada maksua, mies sanoi, ettei hän sitä maksun vuoksi tee, vaan lupauksensa takia ja kertoi, että kyllä kaikki jotain antavat ja hoitotilan vuokra tulee aina maksetuksi.

      että sillee!;-))

      perttu

      • tuota

        hienoa että vika löytyi ja tuollaisia ihmisiä on olemassa.


      • Jussi777777

        olet kirjoittanut ko viestin kauan sitten, mutta kukahan mahtaa olla tuo mies ja miten hänen hoitoonsa pääsee tänä päivänä?? siis tänä vuonna?

        t: Jussi


    • täysin mahdollista

      Ei tollainen katsominen mahdotonta ole. Kauan aikaa sitten kävin Silva menetelmä kurssin. Oon aina ollu herkänlainen. Viimeisellä kerralla valittiin pari jonka kans aletaan katselemaan ihmisiä joita ei oo edes paikalla, eikä oo millään tavalla tuttuja. En oikein uskonu homman toimivan. Kumma kyllä, osasin kertoa, minkä näköinen, kokoinen, ja luonteinen ihminen on ja missä on hänen vaivansa. Diagnooseja en sanonu, koska en ole lääkäri.

      Vasta kun sessio oli ohi, kertoi tämä näinen olinko onnistunu. Yllätys oli melkoinen, kun olin osannu pikkutarkasti kertoa minulle ennestään tuntemattmasta ihmisestä. Ainoat jotka tiesin tukäteen oli sukupuoli ja missä päin Suomea asuu. Siinä kaikki.

      No, se oli harjoitusta, eikä kaukokatsominen niin paljon kiinnostanu, että olisin kokeillu sitä myöhemmin uudelleen. Reikihoidossa, jota joskus myös kokeilin, näin kysymättäkin, missä on ongelma. Ainut harmi on siinä, ettei itseä kyllä kiinnosta kumpainenkaan. Ehkä lahja tuli väärään osoitteeseen, kun en tollaisista ole yhään kiinnostunu. Mut tulipa kokeiltua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      80
      4425
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3274
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3142
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      2977
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2915
    6. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      2716
    7. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      43
      2649
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      234
      2377
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2196
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      46
      2134
    Aihe