Meillä on nyt sitten pitkän odotuksen jälkeen käynnissä IVF-hoidot. Punktiopäivä lähenee uhkaavasti ja pelko sen mukana. Viime yöt ovat olleet pelkkiä painajaisia täynnä: välillä punktiotilanteeseen liittyviä, välillä raskaustestejä negatiivisella tuloksella. Punktio pelottaa todella, vaikka yleensä olenkin rauhallinen näiden asioiden suhteen. Kertokaahan minulle riittävästi faktaa asiasta, jos ne pelot vaikka hiukan hälvenis... Miten voin valmistautua siihen? Rentoutumis ja kivunhallintavinkkejä tarvitsisin.
Punktio pelottaa
3
749
Vastaukset
- Skeptinen
Minäkin olen pelkääväistä sorttia. Siksi olinkin saanut mukaan rauhoittavan pillerin otettavaksi ennen kun saavuin klinikalle. Vaikutti ihanasti. Ei pelottanut. Oikeastaan olisin kai tarvinnut näitä tabuja koko viikonlopuksi ennen punktiota :o)
Toimenpide alkoi kanyylin asentamisella käteen. Siihen sitten laitettiin jotain morfiinijohdannasta kipulääkettä. Punktio oli ohi parissa minuutissa. Tuntui, mutta ei kipeästi.
Sitten sai makailla lepohuoneessa tunnin. Kipuja ei ollut, eikä niitä tullut punktion jälkeisinäkään päivinä. - höpelö
Muakin pelotti ihan sikana. Henkisesti valmistauduin kuolemaan toimenpiteeseen. Aukiolo tutkimus oli tosi tuskainen :( ja ajattelin, että tän täytyy olla siis vielä pahempaa.
Jännitti kovasti sairaalaan mennessä...Kanyyli meni suonesta ohi ja rauhottava ja kipulääke meni kudoksiin...onneksi oli tosi kiva hoitsu joka huomasi oudon pullistuman kämmenessä ja toinen pesi emätintä ( joka on musta kivuliasta ja epämukavaa), mutta lopetti kun sanoin että ei tuu mitään. Mä oon varsinainen nössö. Noh, lääkäri laittoi uuden kanyylin ja pojat ! oli niin hyvä rauhottava ja kipulääke ettei tuntunut missään koko homma :) Hoitaja piti kokoajan kädestä kun sanoin että mua pelottaa mielettömästi. Hoitohenkilökunnalla on taatusti hauskoja hetkiä minun kaltaisteni kanssa, jotka rauhoittavien vaikutuksen alaisena höpisee ummet ja lammet :D.
Sitten nukuin toimenpiteen jälkeen tunnin ( tosi väsyttäviä lääkkeitä) ja yht.pari tuntia oltiin sairaalassa.
Käydään yksityisellä ja kyllä musta tuntui siltä,että pidettiin hyvää huolta. Oli varmaan ainakin 4 henkilökuntaan kuuluvaa toimenpiteessä mukana.
Tsemppiä sulle ja toivotaan että on yhtä positiivinen kokemus kuin mulla. - Marikki
Pelkäsin itse todella paljon punktiota etukäteen, ensin en uskaltanut edes ajatella että tehdään ivf. Mutta lääkärini suositteli ivfää, ja kertoi kaikki toimenpiteet etukäteen. Eli näin mulla kävi:
Esilääkityspilleri, jonka otin jo kotona, auttoi rentoutumaan, eikä pelottanut enää siirtyminen vaatteiden vaihtoon. Mies oli tietysti myös mukana, ja lupasi pitää kädestä koko ajan.
Alapäähän sain kietaisuhameen toimenpiteen ajaksi. Mitään emättimen "pesua" ei mulle tehty (kuten yksi vastaaja kirjoittaa). Hoitaja ei saanut myöskään mulle kanyylia heti, vaan lääkäri laittoi ja hyvin meni, ei sattunut. (Verisuonet on supistuneet, kun pitää olla syömättä.) Kipulääkitys/rauhoittavat sekä puudutus emättimen seinämään auttoi mulla täydellisesti! En tuntenut mitään; hetken kuluttua aloituksesta jo katsoin näytölle ja näin kun loput 22:sta munasolusta kerättiin. Lääkäri punkteerasi myös kohdasta missä ei ollut puudutusta, mutta silti ei tuntunut missään. Operaation jälkeen ei myöskään sattunut yhtään. Turvonnut olo oli muutaman päivän, ja ei todellakaan tehnyt mieli hyppiä, joten kielto on paikallaan.
Tsemppiä sulle !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h473143- 342855
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062751Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv392476Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.511945Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151589- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061297- 1801231
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070