Sakemanni uroksemme 9vk puree ihan hirveästi varsinkin, kun se on yliväsynyt! Se oikein hyökkäilee ja saattaa jopa haukahtaa kun sitä komentaa ja murista!
Tiedän kyllä, että pennut puree ja koiran kasvattaja on sitä mieltä, että ei saa kieltää vaan aina lelu tilalle!
Mutta alkaa pikkuhiljaa ärsyttää, kun sen kanssa ei voi leikkiä kun se on yhtä puremista!
Ollaan siis kielletty jämäkästi "EI" ja jos ei mene perille ja koira vaan villintyy (ei varmaan ymmärrä ja luulee leikiksi?!) niin on selätetty niin kauan kunnes rauhottuu. Saattaa joutua selättämään jopa 4 kertaa ku ei usko. Kehuttu on rauhallisesti kun rauhottuu..
Onko ok selättää se aina kun se murisee tai haukahtaa?!
Oisko asiallisia vinkkejä miten toimia sen kanssa..?
Lopettaako kieltäminen ja aina lelu tilalle vai mitä?
Oon kuullu semmosenkin, että puree koiraa takasin nenänvarteen..
Ymmärrän kyllä sen, että se on ihan vauva, mutta sitä tässä yritän selvittää, että pystyykö se edes ymmärtämään tossa iässä, että se ei saa purra ihmistä??
Enkä kaipaa neuvoja tyyliin miks oot ottanu semmosen koiran kun et sitä osaa kasvattaa tai tiedä mistään mitään!
pennun pureminen
18
1876
Vastaukset
- Toimii!
Ota suihkupullo lähettyville ja sinne vettä. Suihkauta kuonolle kun purraan ja sano EI! Kun taas koira on kiltisti ja tottelee, niin makkaraa poskeen, joten sitäkin pitää olla saatavilla. Koiran palkka perustuu siihen, että se tulee heti.
Suihkupullo on lempeä keino. Tuo selättäminen on mielestäni jo "menneen talven lumia" ja saattaa voimakasluonteista pentua vaan provosoida lisää.
Kokeile ainakin.- kokeilla
Suihkupullo on ollut käytössä silloin kun se yrittää naukkailla kukkia tai muuta kiellettyä. Se on kyllä toiminut. Joskus se saattaa kyllä vähän "ärähtää" sille esim. kukalle kun vedet lentää nenään.
Kiitos neuvosta!
- heebo123
Kyllä sille täytyy tehdä selväksi asema laumassa. Suuri osa on sen käytöksestä on varmasti leikkiä mutta kyllä kieltäminen on sallittua kun huhtominen menee liian pitkälle. Eikä tarkoitus ole että kun tarjoaa kättä niin sitä purraan välittömästi, sehän saattaa yllätettynä käydä aina päälle. Ei ehkä kannata kuitenkaan kuonoon purra se on liian arka paikka.
- turpaanko?
minkälaisista vanhemmista se koira on???
jos koira on ns. käyttis, ja vielä hyvä sellainen, mitä hiukan epäilen, niin silloin huolella "turpaan",mut jos se on jotain muuta,koita vaik sitä suihkua.- vanhemmista
Se on näyttelylinjanen. En ymmärrä näistä oikeen mitään, mutta jospa sinä kertosit mulle mitä nää meinaa.
Isä; SchH 3, D 1a, V, ZW97
Emä; IPO 1, Kkl 1a, ZW77
Voi olla että osa ei kuulu asiaan, mutta kun en näistä vielä niin ymmärrä.
Miks käyttistä voi vetää huolella turpaan, mutta näyttelykoiraa ei? - E.A
No ei nyt sentään, mahtoi olla hieman hymynkare suupielessä laitettu viesti.
"koirien kielellä" sehän on tottunut piehtaroimaan ja tappelemaan niiden pentuessisarustensa kanssa ja hakemaan rajojaan sille mitä ne kestävät, toinen kiljaisee heti kun se on saanut tarpeekseen ja oikeastaan jo ennemminkin.
Siis pennulle jokin revittävä lelu, solmulle laitettu sukka (tai useampiakin menee toki) käy, narupallo jyrskyteltäväksi.
Kun se hyökkää esim käsien kimppuun ei vedetä kättä nopeasti poispäin vaan työnnetään sitä vaan syvemmälle varovasti sekin ja kiljaistaan pentu säikähtää ja irrottaa (kehu)ja tod.näk käy käteen kiinni uudestaan jos se yritetään vetää pois eli kohtii vaan kämmentä tasaisesti ja jos kiljaisusta huolimatta puree, niin samalla päättäväisesti niskanahasta eii (työnnät vaan sitä purtavaa kättä pennulle)ja kun irrottaa siitä kehut ja lelu tilalle.
Pentu myös varmaan paimentaa varpaita ja housunlahkeita kun yrittää liikkua eteenpäin.
Tossut jalkaan niin ei mee pennun elämä yhdeksi ein hokemiseksi, joku on nimittäin mennyt jalostamaan tuota paimenen ominaisuutta noihin sakuihin.
Iltapömelithän ne tahtoo saada väsyksissä pennut, silloin ei sitä leikitetä vaan odotellaan rauhallisesti jahka se off asento menee päälle ja pentu nukkumaan.
- Sakellinen
Minun mielestä noin pienen koiran puremiseen puututaan nyt liian napakasti...
Ei tuon ikäinen vielä välttämättä edes ymmärrä syy-seurausta!!!
Ja muutenkin on ihan turhaa lähteä "kouluttamaan" vasta vierotettua pentua millekään "tavoille",
eihän se vielä kunnolla osaa edes nimeään :)
Koiralaumassa pentu saa touhuta melkein mitä vaan
sinne asti, kun sillä alkaa hormonit erittymään.
Sitten vasta lauman jäsenet "kouluttavat" sen tavoille,
samoin emo, pentu saa tosiaan kylmää kyytiä välillä.
Toki pentu saa kyytiä aikaisemminkin, jos ihan mahdoton on,
mutta tosi paljon siltä sallitaan.
Ja nyt sitten me ihmiset koulutamme niitä ihan pentuna jo tavoille
ja odotamme niiiden osaavan ns käytös tavat siinä pelossa,
että niistä tulee ongelmakoiria jos ne nyt minua vähän purevat pentuna...
Vaatiiko ihminen nyt liikaa ja liian nopeasti?- Sakellinen
Tuli vielä sekin mieleen, että koirien keskuudessa
ainoastaan sairaat aikuiset koirat satuttaa tai käy pentujen "kimppuun".
Miten käy pennun itseluottamuksen jos se
nujerretaan jo pienenä?
Voiko noin pieneltä odottaa, ettei se enää toista
tekoaan kieltämisen jälkeen ja se tosiaan oppii ettei noin saa tehdä enää koskaan
-eikös se ole kieltämisen tarkoitus?
Ja kun puhutaan paljon tästä, että koiran pitää tietää asemansa laumassa..
Niin pitää! Muttei pentuna...
Koira saa asemansa ja paikkansa laumassa vasta hormoni toiminnan alkamisen jälkeen.
Silloin siihen suhtaudutaan laumanjäsenenä ja osoitetaan sen tuleva paikka laumassa!
Ei pennulla voi olla asemaa laumassa -tai no voi,
sen tehtävä/asema on olla PENTU! - sitten..??
Sakellinen kirjoitti:
Tuli vielä sekin mieleen, että koirien keskuudessa
ainoastaan sairaat aikuiset koirat satuttaa tai käy pentujen "kimppuun".
Miten käy pennun itseluottamuksen jos se
nujerretaan jo pienenä?
Voiko noin pieneltä odottaa, ettei se enää toista
tekoaan kieltämisen jälkeen ja se tosiaan oppii ettei noin saa tehdä enää koskaan
-eikös se ole kieltämisen tarkoitus?
Ja kun puhutaan paljon tästä, että koiran pitää tietää asemansa laumassa..
Niin pitää! Muttei pentuna...
Koira saa asemansa ja paikkansa laumassa vasta hormoni toiminnan alkamisen jälkeen.
Silloin siihen suhtaudutaan laumanjäsenenä ja osoitetaan sen tuleva paikka laumassa!
Ei pennulla voi olla asemaa laumassa -tai no voi,
sen tehtävä/asema on olla PENTU!Mitäs sitten ehdotat, että asialle tehdään?
Annetaan purra, hyökkäillä, murista ja komentaa? ;-/ Apua! - Sakellinen
sitten..?? kirjoitti:
Mitäs sitten ehdotat, että asialle tehdään?
Annetaan purra, hyökkäillä, murista ja komentaa? ;-/ Apua!Kysyit tuossa, että mitäs sitten asialle tehdään..
No tämähän on vain minun keino, enkä
mene takuuseen toimivuudesta, mutta minun kaikilla koirilla se on toiminut!
Esimerkkinä jos pentu puree vaikka vanhempaa koiraa, vanhempi saattaa murahtaa ja vaihtaa paikkaa,
jos pentu tulee perässä ja puree uudelleen, vanhempi sanoo vähän kovemmin jne..
Meillä ihmisillä sama homma... minä olen istunut lattialla ja jos pentu tulee puremaan,
sanon EI, saatan myös ns murahtaa
ja vaihdan paikkaa toisen huoneen lattialle.
(Pentua ei laiteta toiseen huoneeseen, vaan mennään itse, mutta jätä mahdollisuus tulla perässä)
Kun tuota jatkuu muutaman kerran,
pentu tavallaan tulee toiseen huoneeseen perässä mielistellen.
Eli alkaa nuolla käsiä ja suuta ym, se on
tosi onnellinen ettet jättänytkään sitä yksin ja löyti sinut :)
sillon innostutaan PIKKU HILJAA pennun mukana leikkiin.
Mitä enemmän pentu mielistelee,
sitä innokkaammaksi minä menen ja yhdyn sen leikkiin!
Pentu oppii, että jää ilman huomioo jos puree ja käyttäytyy huonosti,
eikä kukaan innostu sen riehakkaista touhuista.
Mutta mielistelyn kautta saa sinuun kipinää :)
Tuota keinoa käyttäen koira aikuisenakin kuuntelee käskyt paremmin
ja sen toiminta perustuu
johtajan mielistelyyn ja tyytyväisenä pitämiseen.
Mutta minusta olisi tärkeää myös opettaa
pennulle kädestä rauhottuminen.
Eli istut lattialla, tutkit ja hiljaa sivelet pentua niin kauan, että se on unen raja mailla.
Tuo helpottaa myöskin aikuisena
koiran hoitotoimenpiteitä.
Meillä koirat menee lattialle makaamaan kun naputtaa lattiaa sormella,
siinä niitä saa tutkia ja käännellä ihan miten päin vaan.
Kaikki hoitaminen on helppoa!
Mutta kuten edellä sanoin,
nämä ovat olleet minun kasvatus tapoja.
En vanno näiden toimivuutta!
Kokeilla voi jokainen itse...
Mutta kärsivällinen kannattaa joka tapauksessa olla!
Ja sitten murrosiässä otetaan tiukemmin ja sillon vaaditaan jo käytöstavat.
Ja silloin koiran elämä muuttuu laumanjäseneksi
jolta odotetaan lojaalisuutta ja kunnioitusta johtajaa kohtaan!
Mutta tuo kaikki pohjatyö tehdään pentuna.
Yksi mikä kannattaa myös muistaa..
Aikuinen koira ei mielistele pennulle
eli emme mekään!!!!
Pentua kohtaan tietty ylpeys nostaa roimasti pennun kunnioitusta meitä kohtaan!
Puremisesta vielä..
Meillä koirilla pureminen on jäänyt itsestään pois hampaiden vaihtumisen jälkeen.
Ehkä rankempaa rankaisua kannattaa kuitenkin odottaa edes sinne asti, koska on aivan varmaa, ettei puremisen kiellot ole silloin päässä kun ikeniä kutittaa! - järkevältä
Sakellinen kirjoitti:
Kysyit tuossa, että mitäs sitten asialle tehdään..
No tämähän on vain minun keino, enkä
mene takuuseen toimivuudesta, mutta minun kaikilla koirilla se on toiminut!
Esimerkkinä jos pentu puree vaikka vanhempaa koiraa, vanhempi saattaa murahtaa ja vaihtaa paikkaa,
jos pentu tulee perässä ja puree uudelleen, vanhempi sanoo vähän kovemmin jne..
Meillä ihmisillä sama homma... minä olen istunut lattialla ja jos pentu tulee puremaan,
sanon EI, saatan myös ns murahtaa
ja vaihdan paikkaa toisen huoneen lattialle.
(Pentua ei laiteta toiseen huoneeseen, vaan mennään itse, mutta jätä mahdollisuus tulla perässä)
Kun tuota jatkuu muutaman kerran,
pentu tavallaan tulee toiseen huoneeseen perässä mielistellen.
Eli alkaa nuolla käsiä ja suuta ym, se on
tosi onnellinen ettet jättänytkään sitä yksin ja löyti sinut :)
sillon innostutaan PIKKU HILJAA pennun mukana leikkiin.
Mitä enemmän pentu mielistelee,
sitä innokkaammaksi minä menen ja yhdyn sen leikkiin!
Pentu oppii, että jää ilman huomioo jos puree ja käyttäytyy huonosti,
eikä kukaan innostu sen riehakkaista touhuista.
Mutta mielistelyn kautta saa sinuun kipinää :)
Tuota keinoa käyttäen koira aikuisenakin kuuntelee käskyt paremmin
ja sen toiminta perustuu
johtajan mielistelyyn ja tyytyväisenä pitämiseen.
Mutta minusta olisi tärkeää myös opettaa
pennulle kädestä rauhottuminen.
Eli istut lattialla, tutkit ja hiljaa sivelet pentua niin kauan, että se on unen raja mailla.
Tuo helpottaa myöskin aikuisena
koiran hoitotoimenpiteitä.
Meillä koirat menee lattialle makaamaan kun naputtaa lattiaa sormella,
siinä niitä saa tutkia ja käännellä ihan miten päin vaan.
Kaikki hoitaminen on helppoa!
Mutta kuten edellä sanoin,
nämä ovat olleet minun kasvatus tapoja.
En vanno näiden toimivuutta!
Kokeilla voi jokainen itse...
Mutta kärsivällinen kannattaa joka tapauksessa olla!
Ja sitten murrosiässä otetaan tiukemmin ja sillon vaaditaan jo käytöstavat.
Ja silloin koiran elämä muuttuu laumanjäseneksi
jolta odotetaan lojaalisuutta ja kunnioitusta johtajaa kohtaan!
Mutta tuo kaikki pohjatyö tehdään pentuna.
Yksi mikä kannattaa myös muistaa..
Aikuinen koira ei mielistele pennulle
eli emme mekään!!!!
Pentua kohtaan tietty ylpeys nostaa roimasti pennun kunnioitusta meitä kohtaan!
Puremisesta vielä..
Meillä koirilla pureminen on jäänyt itsestään pois hampaiden vaihtumisen jälkeen.
Ehkä rankempaa rankaisua kannattaa kuitenkin odottaa edes sinne asti, koska on aivan varmaa, ettei puremisen kiellot ole silloin päässä kun ikeniä kutittaa!Täytyypä kokeilla näitä neuvoja. Kiitokset sinulle ;-)
- Sakellinen
järkevältä kirjoitti:
Täytyypä kokeilla näitä neuvoja. Kiitokset sinulle ;-)
Toivottavasti keinot auttaa teilläkin... :)
Ja ennen kaikkea kannattaa antaa pennun riehua muiden pentujen ja koirien kanssa niin
paljon kuin vaan mahdollista!
Silloin pentu saa purettua energiat leikkiin eikä teidän kiusaamiseen.
Eihän me ihmisetkään jakseta mitään uutta opiskella jos on kovin levoton olo :)
Ensin energiat pois ja sitten älliä päähän :D
Mutta kertoile jatkossa miten tepsi... - jep..
Sakellinen kirjoitti:
Toivottavasti keinot auttaa teilläkin... :)
Ja ennen kaikkea kannattaa antaa pennun riehua muiden pentujen ja koirien kanssa niin
paljon kuin vaan mahdollista!
Silloin pentu saa purettua energiat leikkiin eikä teidän kiusaamiseen.
Eihän me ihmisetkään jakseta mitään uutta opiskella jos on kovin levoton olo :)
Ensin energiat pois ja sitten älliä päähän :D
Mutta kertoile jatkossa miten tepsi...Nyt on päätettyä luopua selättämisestä ja niskasta kiinni ottamisesta ja ollaan kokeiltu, että aina ku se puree liian lujaa niin aletaan kiljua ihan niinkun sekin kiljuu kun se "luulee" että sitä sattuu. Pennuthan on vissiin aika herkkiä. :-)
On auttanu. Se jää ihmeissään kattomaan ja saattaa nuolaista päälle. Ja kehutaan kun lopettaa puremisen.
Ja tosiaan se hakee ihan selvästi huomiota sillä puremisella. Huomiota heruu vasta ja silloin kun on nätisti :) - Sakellinen
jep.. kirjoitti:
Nyt on päätettyä luopua selättämisestä ja niskasta kiinni ottamisesta ja ollaan kokeiltu, että aina ku se puree liian lujaa niin aletaan kiljua ihan niinkun sekin kiljuu kun se "luulee" että sitä sattuu. Pennuthan on vissiin aika herkkiä. :-)
On auttanu. Se jää ihmeissään kattomaan ja saattaa nuolaista päälle. Ja kehutaan kun lopettaa puremisen.
Ja tosiaan se hakee ihan selvästi huomiota sillä puremisella. Huomiota heruu vasta ja silloin kun on nätisti :)Hyvä kun löyty toimiva keino...
Pennuille useimmiten riittää jokin
tuollainen kikka kakkonen!
Eikä se ole hyvä murrosikääkin ajatellen,
että oppii jo pentuna kovat otteet...
Mut hieno homma :)
- näin meillä
Oma kasvattaja antoi kaksi neuvoa puremiseen (siis ensinnäkin tietysti sen, että saa ja PITÄÄ kieltää, jos on jatkuvasti kintussa /sormissa.. kiinni). 1. Kiellä, ota niskasta kiinni ja ihan vähän väännät nahasta 2. Jos sormet on suussa, niin paina peukalolla suun takaosaan kielen päälle, muut sormet jää leuan alle. Pidä kiinni, vaikka pyristelee. Oppi nopeasti.
- saku
Meillä nyt 12 vk uros spk ja aika kova on kanssa puremaan. Tuli 9 vk meille ja kädet oli aika nopeasti naarmuilla. Alettiin vaan kieltämään ja oppi nopeasti EI sanan, mutta kiellettäessä alkoi murista ja irvistää eli aika kovapäinen luonne tiedossa. Mielestäni luonnetta ei saa kuitenkaan karsia kokonaan pois, mutta koiran kuuluu kunnioittaa emäntää/isäntää ja koko perhettä. Jos oikeen hyppii silmille niin silloin rauhoitettu se laittamalla maaten ja tarvittaessa vähän niskasta "alistettu".
Sinnikkäästi aina tungettiin joku purulelu tai pallo ja alettiin sillä leikkiä, nyt pureminen jäänyt vähemmälle ja hereillä ollessaan sen kanssa kyllä joutuu leikkiä tai muuten alkaa pureminen. Mutta miettikää miten pennut keskenään on, puree toisiaan eli se on niille luonnollinen tapa toimia, eli ei missään nimessä mitään turpaan juttuja jos ei halua lisäongelmia tulevaisuudessa koiran kanssa.
Kuitenkin mahtavan rodun olet valinnut ja järkevällä tavalla kouluttaessa tulet olemaan tulevaisuudessa kiitollinen koirastasi!! Toimintaa se tulee aina vaatimaan, spk ei ole mikään seurakoira vaan tarvitsee tekemistä ja touhuumista läpi elämän pysyäkseen onnellisena. - Älä hermostu
Jos koira on hyvä ja normaali, sen kuuluukin purra tuossa iässä. Lupaan sulle, että se menee ohi siihen mennessä, kun hampaat ovat vaihtuneet. Mun parhaat koirat ovat oleet ihan hirviöitä pentuina. Nilkat ja kädet on ollut ihan revittyinä.
Anna koiralle leluja. Kun se puree sua liian lujaa, leiki sen kanssa rätillä. Jos haluat sen toimivat joskus aikuisena ilman epävarmuutta, et voi kieltää sitä käyttämästä hampaitaan. Se muistaa sen kaksi vuotiaana, mitä sille nyt tapahtuu. Jos siltä otetaan luonto pois heti pentuna, miten se voi tietää, että aikuisena voi sen tehdä.
Tämä on nyt vaikea näin äkkiä selittää, mutta sinuna yrittäisin ohjata sen puremisen leluun ja rättiin, enkä tekisi siitä ongelmaa. Turpaan ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA, jotta et tee koirastasi sellaista paljon puhuttua gluttapäätä.- kiitti
Turpaan ei missään nimessä ole tulossakaan. Koitetaan pärjätä näillä. :)
Kiitos neuvoista!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265