kokemuksia all season

renkaista

Funtsin tässä hankkivani syksyllä kakkosautoon all season renkaat, koska kilsoja sille tulee satunnaisesti ja pahimmat talvikelit voisi välttää. Muutenkin talvella ajan sillä lähinnä pk-seudulla ja viime talvena pari matkaa lahteen. Viime talvi meni kitkoilla, joissa edessä oli 5 milliä ja takana vetävillä pyörillä 3-4 milliä. Huonossa kelissä noi olis varmaan olleet suht liukkaat, mutta saatiin avokin kanssa satutettua ajot pahoilla keleillä ykkösautolle.

Pärjäiskö all seasoneillä ympäri vuoden? Kilsoja tulee noin 5-7 tkm ja suurin osa kesällä, talvella ehkä 1-2tkm.

Ei tarttis renkaita ainakaan vaihdella ja toisia vanteita säilyteltyä kerrostalon ahtaudessa, vois myydä toiset vanteetkin vege. :)

6

3143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomestakin saanut välillä

      Itsekin tuli kokeiltua pari vuotta kakkosautossa pelkkiä skandinavian oloihin tehtyjä testivoittajakitkoja ja samat kokemukset: loistava pito talvella mutta erittäin huteraa menoa kesällä ja pinta suorastaan suli alle.

      All-season renkaita ollut parilla tutulla lähinnä maastureissa mutta kokemukset ovat olleet aika karmeita - renkaat kun ovat yhtä surkeita sekä kesä että talvikeleillä mutta eivät toki kulu.

      Suosittelisin että ostat kakkosautoon keski-eurooppaan tarkoitetut kitkarenkaat. Ne kun on nimenomaan tehty kovaan jatkuvaan ajoon asfaltilla ja talviominaisuudet ovat juuri sitä luokkaa että kyllä niillä satunnaisessa ajossa tiellä pysyy.

      Olen nähnyt suomessakin myynnissä Nokian vientimallia aivan pilkkahintaan mutta rengasonlinesta noita tietty saa kotiovelle toimitettuina.

    • hommaat syksyisin uuet, ja pito/ajettavuus on ympäri vuoden kohtalainen.

    • Jamppa1

      niillä ole talvella mitään virkaa.

      Tavalliset kitkarenkaat on mielestäni fiksuin vaihtoehto, noin pienellä ajomäärälllä kestää useita vuosia. Misukka sopii merkkinä parhaiten sulalle.

    • suosittelisi

      Ei noilla All-season-renkailla tee mitään.Kannattaisi tosiaankin kokeilla Keski-Euroopan kitkoja,ovat kesälläkin ihan hyvät ajaa
      märälläkin asfaltilla eivätkä ole niin pehmeitä kumimateriaaliltaan kuin Skandinavian kitkat.Talvellakin niillä pärjää ihan hyvin normaalissa talvikelissä,varsinkin lumella,joka tapauksessa huomattavasti paremmin kuin allseason-renkailla.

      • georges

        Itse ajaisin ennemmin pohjoisiin oloihin tarkoitetuilla kitkoilla, ne pitää talvella hyvin, ja kesällä riittävästi, ei tietenkään yhtä hyvät kuin kesä/saksankitkat, mutta mietitäänpä hetki sitä kuinka liukas Suomen kaunis ja vähäluminen kesä on verrattuna talveen.
        Kesällä pärjää huonommallakin, mutta talvella ei voi olla liikaa pitoa, ja siinä matalamman nopeusluokan Suomikitkat hakkaa saksakitkat.
        On totta että "suomikitkat" on kesällä vetelät ja kuluu nopeasti, mutta kuitenkin ajomääräsi tällä kakkosautolla on kuitenkin niin vähäinen että kyllä ne muutaman vuoden kestää.
        Ja kuinka vähemmän kuluvat "saksankitkat" pitää talvella muutaman vuoden päästä, vaikka pintaa olisikin? Mahtavat olla jo aika kovat koppurat.

        Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni, mutta olen sen 10v autoillut, ja aina ollut huippuluokan talvirenkaat, kesällä onkin ollut vähän mitä sattuu, eikä renkaiden vuoksi ole ollut ikinä ongelmia. Eli kokemukseni mukaan kitkat kestää kesälläkin kakkosautossa millä vähemmän ajetaan.


      • kitkoihin
        georges kirjoitti:

        Itse ajaisin ennemmin pohjoisiin oloihin tarkoitetuilla kitkoilla, ne pitää talvella hyvin, ja kesällä riittävästi, ei tietenkään yhtä hyvät kuin kesä/saksankitkat, mutta mietitäänpä hetki sitä kuinka liukas Suomen kaunis ja vähäluminen kesä on verrattuna talveen.
        Kesällä pärjää huonommallakin, mutta talvella ei voi olla liikaa pitoa, ja siinä matalamman nopeusluokan Suomikitkat hakkaa saksakitkat.
        On totta että "suomikitkat" on kesällä vetelät ja kuluu nopeasti, mutta kuitenkin ajomääräsi tällä kakkosautolla on kuitenkin niin vähäinen että kyllä ne muutaman vuoden kestää.
        Ja kuinka vähemmän kuluvat "saksankitkat" pitää talvella muutaman vuoden päästä, vaikka pintaa olisikin? Mahtavat olla jo aika kovat koppurat.

        Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni, mutta olen sen 10v autoillut, ja aina ollut huippuluokan talvirenkaat, kesällä onkin ollut vähän mitä sattuu, eikä renkaiden vuoksi ole ollut ikinä ongelmia. Eli kokemukseni mukaan kitkat kestää kesälläkin kakkosautossa millä vähemmän ajetaan.

        Täytyy valita hieman kovempipintainen kitkamerkki, niin kestää hieman enemmän kesällä. Profiili noissa on järkyttävän matala, joten nyt ajamillani kitkoilla ei kesäajotkaan pahoilta tunnu, mutta ok nyt pintaa on edessä 5 milliä ja takana se max 3...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe