Kohdunulkoinen

miten pian todennetaan?

Kuinka pian mahdollinen kohdunulkoinen raskaus voidaan todeta? Heti ultralla? ..vai täytyykö odottaa se pari viikkoa, ennenkuin mitään näkyy positiivisen testin jälkeen.
Pelottaa, kun toista puolta turvottaa ja välillä hieman jomottaa. Haluaisin vaan tietää sen heti, onko kaikki hyvin ennenkuin tapahtuu mitään ikävää.

4

727

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaisa30

Tässä omista kokemuksistani ja tiedoistani:

Kohdunulkoinen raskaus voidaan ultrassa käsittääkseni todeta vasta 6.-7. viikon tienoilla - tai siis siinä vaiheessa voidaan ultran perusteella epäillä ku-raskautta, jos kohdussa ei näy mitään, mutta hormoniarvot ovat kohonneet.

Itselläni epäiltiin ku-raskautta viime syksynä verikokeiden perusteella, kotitestit näyttivät selvän plussan, mutta verikoe näytti, että hcg-arvot nousivat liian hitaasti. Kotitesti ei siis tässä auta - pitää olla verikoe, josta näkyy hcg-arvo. Me jouduimme käymään verikokeissa vajaa pari viikkoa (viikoilla 4-5, jolloin siis ultra ei olisi voinut näyttää mitään suuntaan eikä toiseen) ja lopuksi ku-raskaus varmistui, kun tuli kovia kipuja (ja jouduin leikkaukseen).

Ultrassa ei siis (ainakaan alkuvaiheessa) itse kohdun ulkoista raskautta voida nähdä, ainoastaan se, onko kohdussa "normaalia raskausmateriaalia" (ja tämä joskus 6.-7. viikon tienoilla). Ja sitten verikokeista (jotka voi ottaa heti kotiplussan jälkeen ja tarvittaessa useasti seurantaa varten) hcg-arvot voivat antaa osviittaa mahdollisesta ku-raskaudesta.

Itse ainakin aion jatkossa mahdollisen kotiplussan jälkeen heti mennä verikokeeseen, jotta saan tietoa siitä, viittaavatko hcg-arvot normaaliin raskauteen. Vaikka pessimistisesti voisi todeta, etteiväthän normaalit hcg-arvotkaan mikään tae ole (olen kokenut keskenmenonkin...), mutta antavat ainakin tietoa ku-raskauden mahdollisuudesta.

Toivottavasti jomottelusi on merkki jostain muusta. Täysin normaaliinkin raskauteen liittyy jomotteluja, tuntemuksia ja kipujakin. Paljon onnea ja tsemppiä sinulle tulevaan!

• ap..

Kiitos tietopaketistasi! Olen todella pahoillani puolestasi, kun olet joutunut kokemaan tuollaista. On vaatinut varmasti paljon voimia....

Tuo veritesti olisi kyllä hyvä tehdä, siitä olen samaa mieltä. Meillä ei lääkäri pitänyt sitä tarpeellisena, vaan ennemminkin tuota alkuraskauden ultraa, jossa näkisi mm. missä alkio sijaitsee. Nyt ei ole kuitenkaan samanlaista jomotusta enää ollut lainkaan moneen tuntiin. Päinvastoin. Luulenkin (ja toivon) että tämä on vain vilkasta mielikuvitustani ja että nämä nippailut kuuluvat vain asiaan, eli todellakin itse raskauteen.
        Taidan käydä kuitenkin huomenissa siinä veritestissä kaiken varalta.

Kovasti tsemppiä myös sinulle jatkoon!!!

• Kaisa30
        ap.. kirjoitti:

Kiitos tietopaketistasi! Olen todella pahoillani puolestasi, kun olet joutunut kokemaan tuollaista. On vaatinut varmasti paljon voimia....

Tuo veritesti olisi kyllä hyvä tehdä, siitä olen samaa mieltä. Meillä ei lääkäri pitänyt sitä tarpeellisena, vaan ennemminkin tuota alkuraskauden ultraa, jossa näkisi mm. missä alkio sijaitsee. Nyt ei ole kuitenkaan samanlaista jomotusta enää ollut lainkaan moneen tuntiin. Päinvastoin. Luulenkin (ja toivon) että tämä on vain vilkasta mielikuvitustani ja että nämä nippailut kuuluvat vain asiaan, eli todellakin itse raskauteen.
        Taidan käydä kuitenkin huomenissa siinä veritestissä kaiken varalta.

Kovasti tsemppiä myös sinulle jatkoon!!!

Ei meillekään verikoetta mitenkään erityisemmin tarjottu (raskaus sai alkunsa inseminaatiolla), mutta osasin sitä itse kysyä, kun olen sen verran varovainen enkä uskaltanut luottaa kotiplussaan... Käy ihmeessä verikokeessa, jos koet, että se rauhottaisi mieltäsi. Joka tapauksessa: onnea vielä plussasta! Pidän peukkuja, että kaikki sujuu loppuun saakka hyvin!

• Skeptinen

Luin surffaillessani jostain kiinnostavan keskustelun aiheesta: alkuraskauden toispuoliset jomotukset. Tuntuivat olevan varsin tavallisia. Useampi keskustelijoista oli saanut ilmiöön selitykseksi keltarauhasen toiminnan. Keltarauhanenhan muodostuu munasarjaan sille puolelle mistä ovulaatio on tapahtunut, ja se siellä jomottelee toimiessaan. Sama voi keskustelijoiden mukaan tapahtua myös IVF-hoidon yhteydessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      140
      10166
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5393
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      40
      4040
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3602
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2654
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1572
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1567
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      73
      1428
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1386
    Aihe