vasraava..??

raxu

kertokaa mitä tarkoittaa se, että baarissa jollakin on vastaavan paperit? tarkoittaako se automaattisesti sitä, että hän saa olla yksin töissä tiskin takana vaikka kokemusta ei olekaan? en löytänyt alkoholilaista mitään vastinetta tälle.

12

7988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa sulle

      "Anniskelupaikassa tulee aina olla paikalla luvanhaltijan määräämä vastaava hoitaja huolehtimassa siitä, että ravintolassa noudatetaan alkoholilain säännöksiä. Vastuullinen alkoholijuomien anniskelu on jokaisen työntekijän velvollisuutena. Esimerkiksi ovella tehty ikätarkistus ei vapauta tarjoilijaa velvoitteesta varmistaa nuoren henkilön ikä anniskeltaessa.

      Luvanhaltijan ja vastaavan hoitajan tulee varmistua siitä, että liikkeen toiminta-ajatus, asiakasmäärä ja anniskelun valvontatarve huomioiden henkilökuntaa on riittävästi tehokkaan valvonnan toteuttamiseksi ja anniskelupaikan järjestyksen ja anniskelukieltojen noudattamiseksi. Henkilökunnan tulee tuntea keskeiset anniskelusäännökset ja noudattaa niitä."

    • baarityöntekijä

      Elikkäns, ravintolassa vastaava on aina ravintolapäällikkö tai omistaja yms. Varavastaava on vakituinen työntekijä jolla on ammatillinen koulutus alalle tai ollut vähintään kaksi vuotta alalla vakituisessa päivätyössä, jolloin katsotaan että hän on ammattitaitoinen. Tämän lisäksi varavastaavalla täytyy olla suoritettuna alkoholilainsäädännön tentti. Joten kukaan jolla ei ole kokemusta ei vastaavana voi olla.

    • minä vain..

      niin kuka sitten saa olla baarissa yksin töissä? siis täytyy varmaan olla yli 18 vee ja jonkinlaista kuolutusta, mutta voiskos joku tarkentaa? kun joltakin olen kuullut että vaikka sinulla on koulut suoritettuna niin silti pitää olla 2 vuotta työkokemusta että saa olla yksin töissä.. voiko pitää paikkansa??

      • kenguru

        Baarissa saa olla yksin töissä sellainen henkilö jolla on anniskelupassi suoritettuna. Vaikka ei olisi kokemusta ollenkaan. Tosin tahtooko joku tuollaisen henkilön antaa olla yksin töissä on eri asia.


      • Inkkuvaa
        kenguru kirjoitti:

        Baarissa saa olla yksin töissä sellainen henkilö jolla on anniskelupassi suoritettuna. Vaikka ei olisi kokemusta ollenkaan. Tosin tahtooko joku tuollaisen henkilön antaa olla yksin töissä on eri asia.

        Olet nyt väärässä ja pahemman kerran. Jos on alkoholipassi ja alan koulutus ni sit saa olla yksin ilman kokmeusta. Ei muuten!!!!! Faktaa...sori!


    • Inkkuvaa

      Ravintolalla täytyy olla aina vastaava, yleensä se on ravintolan omistaja ym. Työntekijät sit taas on varavastaajia, eli sillon ku vastaava ei ole paikalla ni muut "tuuraa". Vastaavan/varavastaavan pätevyyden saat käymällä alan koulun. JOS et ole ollut koulussa, tarviit kahden vuoden kokemuksen. Koulussa on alkoholipassikoe ja kun läpäset sen saat koulun kautta automaattisesti tietty todistuksen siitä. Sen tarviit ollakses vastaava. Ne joilla ei koulua, voi kahden vuoden kokemuksen jälkeen mennä johonki alan kouluun suorittamana testin. maksaa jotain 40€.

      Henkilö jolla ei ole koulutusta tai pätevyyttä, voi vastaavan läsnä ollessa myydä viinaa siltikin, eikä silloin myöskään tarvitse alkoholipassia.

      Jos olet viimeisen viiden vuoden aikana syyllistynyt rikokseen josta voi seurata vankeutta, ni sillon et myöskään voi vastaavana tai varavastaavana olla.

      Mitäs mitäs vielä... Ei nyt tuu muuta mieleen. Siinä tärkeimmät kuitnekin. =)

    • päivää

      minulla on ollut tyttö töissä "päätoimisesti"joka viikonloppu 2v.ajan ja suorittanut anniskelupassin.voinko minä käyttää häntä varavastaavana??mitä päätoiminen lopullisesti tarkoittaa???

    • sassy8n

      vastaava hoitaja ja anniskelupassin suorittanut on kaksi täysin eri asiaa.. koulutuksella toki voi saa da vastaavan paperit mutta anniskelupassi ja vastaavan paerit suoritetaan täysin eri kokeilla. jotta voi saada vastaavan paperit tulee olla kokemusta. Anniskelupassin suorittamisessa taaasen ei.. i

      • kokki

        Voiko olla varavastaavana ilman alkoholipassia kun on yli 2v kokemusta. Alan koulu käyty. Ei muuta koulutusta.


      • Vastaavaksi

        Vastaavan pätevyyteen ei ole mitään koetta vaan ainoastaan kriteerit joiden tulee täyttyä. Kun kokemus riittää tai koulutus ja olet suorittanut anniskelupassin voit toimia vastaavanahoitajana.


    • tarvitsisin tietoa

      kysyisin kuinka monta viikkotuntia per 2 vuotta työkokemukseen tarvitaan että voit toimia varavastaavana.itse ollut n.3,5 vuotta viikonloppuisin ravintola-alalla töissä.

      • Aikaa se ottaa

        Jos alalle ei ole koulutusta niin tulee olla suoritettuna anniskelupassi ja lisäksi 2v. työkokemusta anniskeluravintolasta. Varavastaavana ei voi olla ilman anniskelupassia. Takavuosina kun anniskelupassi tuli vaatimukseksi niin sen joutuivat suorittamaan myös sellaiset henkilöt jotka olivat olleet vuosikymmeniä anniskelualalla. Viikonloppu tai osa-aikatyöt eivät riitä. Karkeasti sanoen jos teet puoltaviikkoa töitä niin kokemuksen kerääminen kestää 4 vuotta. Yhdeksi kokemusvuodeksi katsotaa n.1700 työtuntia. Tarkat ohjeet löytyy valviran sivuilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe