miten suojata

rinnat tulehdukselta???

miten te imettävät äidit suojaatte rintanne näin kesä aikaan, ettei pääse rintatulehdus iskemään? mitä päälle lämpimällä ilmalla, kuin helposti sen tulehduksen voi saada?

6

931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .äiti.

En ole suojannut mitenkään erityisesti, silloin jos lämmintä on alle 20C ja tuulee kovasti, niin laittanu jonkun neuletakin tms. päälle. Mulla tulehduksen on aiheuttanut kaksi kertaa vain maidon pakkautuminen. Olen imettänyt leikkipuistossa syksyllä, kun oli alle 10 astetta lämmintä eikä tuullut, ja nyt keväälläkin tuulisemmalla säällä imetin vähän aikaa, olisiko ollut 10 astetta lämmintä ja aurinkoa. Tarkkaile tuntemuksiasi, jos rintoja alkaa aristaa ja vaivata, niin suojaa sitten (huomaamaton tapa ehkä semmoiset silkkivillaiset rinnanlämmittimet, "rauskut" tms?). Itse olen hieman huolissani uimisesta, että kestääköhän uida ja kuinka kylmissä vesissä...?

• ..äiti.

Ei mulla muuten edes ole ollut oikeita "tulehduksia" vaan pakkautumisesta seurannut lämmönnousua ja rinnan kivistystä, joka on helpottanut tehoimetyksellä vuorokaudessa. :)

• imettävä äiti

Kylmästä ja vedosta aiheutuvalta "rintatulehdukselta" olen suojautunut käyttämällä viileillä ilmoilla ja vetoisissa olosuhteissa Boobin Warmer-paitaa. Siinä on etupaneelissa fleecetoppaus, mutta muuten on ihan trikoota. Paita on kaiken lisäksi hyvännäköinen päällä. Talvipakkasilla olen lisäksi käyttänyt sellaista Lidl*stä ostettua lantionlämmitintä (vähän niinkuin korvia suojaava pääpanta mutta leveämpi ja materiaalilta villaa).

Varsinaista rintatulehdustahan ei aiheuta kylmyys vaan bakteeri, joka pääsee rikkoutuneen ihon kautta rintaan. Päivittäinen puhtaus on näin ollen tärkeää. Itse käyn kerran päivässä suihkussa ja suihkutan rinnat ilman saippuaa.

Kylmyyden lisäksi rintatulehdus voi iskeä (kokemusta on) jos rintalihasta rasittaa liikaa.
      Muutama viikko sitten haravoin ja väsytin rintalihakseni, joka näkyi seuraavana päivänä tulehdusmerkein: särkyä ja aristusta. Tämän tyyppinen "tulehdus" meni kuitenkin ohi peruskonstein: lämmintä suihkua ja hieromista & tiheää imetystä.
      Joten kaikenlaisia rintalihasta rasittavia kuntoliikkeitä kannattaa välttää tai ainakin tehdä kohtuudella!

• Toista vuotta imettävä

Hei!

Minä käytin viime kesänä villaista lantionlämmitintä (niitä saa ainakin Instrusta) puseron alla. Rintaliiveinä pidin topattuja malleja, ja niissä oli vielä liivinsuojukset sisässä. Lisäksi yleensä tuulelta suojaava takki päällä. Oli kuuma, mutta en halunnut ottaa riskiä saada rintatulehdus. Se kun tulee varsin helposti pienestäkin kylmettymisestä. Kerran helteellä, tosin hieman tuulisella ilmalla, kävin ilman takkia kaupassa, siis pari paksua T-paitaa ja topatut liivit päällä, ja meinasi heti tulla kovettumia rintoihin. Siitä viisastuneena (ja säikähtäneenä...) kuljin loppukesän tukalasti topattuna ;)

Imetän vielä tänäkin kesänä, ja sama homma kai on edessä.

Jotkut lastentarvikeliikkeet myyvät kai villaisia liivinsuojuksia. Ne eivät ole niin kuumia kuin lantionlämmitin, joka siis kuumottaa myös selkäpuolelta.

Itse mietin viime kesänä, että toppaliivi olisi aika hyvä: suojaisi vartaloa, mutta jättäisi sentään kädet ilman kuumaa varustusta!

Hyvää kesää!

• ilmalla

muutama tiukka puuvillainen toppi t-paidan alla suojaa rintoja, mutta ei aiheuta itselle vielä tuskallista kuumuutta!

• jo 4 lasta

Rinnat pitää suojata myös ylempää, eli vähintään kainaloiden korkeudelle asti sekä kylkien puoliväliin, on kyse laajasta lihaksistosta!! Itse olen kokenut parhaaksi kesäisin trikoiset imetyspaidat, joissa on edessä useampi kerros kangasta ja lisäksi tuulen varalta aina takki mukana, että saa päälleen tuulenpuuskan yllättäessä. Aluksi käytin myös toppaliiviä, mutta se on helteellä hiostava, ja altistaa rintoja entistä enemmän tulehdukselle jos hikoamisen jälkeen saakin kylmää (ja meillä vauvakin protestoi "hikitissiä").

Tärkeetä on myös imettää tiheästi jos tuntuu, että rintoja kihelmöi kun on ollut tuulessa tai viileässä. Tällöin voi olla ettei pääse edes kuumotukseen asti pahenemaan, saatikka varsinaiseen tulehdukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1764
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe