Kannattaako minun enää hankkia lapsia?

reila

Olen 35 v. perheen äiti, minulla on mies ja 6 lasta.
Kun menimme mieheni kanssa naimisiin, suunnittelimmehankkivamme väh. 7 lasta jos terveys kestää ja rahat ei ole kovin tiukilla.
Nyt olen ruennut nuorimman (4kk) syntymän jälkeen miettimään, että onko minun järkevä enää hankkia lasta kun olen jo suht vanha.
Ensimmäisen lapseni sain 26v.
Oma mummoni sai äitini hänen ollessaan 47v, joten eikai 35 ole ikä eikä mikään.. Mutta silti alan mietiä sitä että tuleeko mahd. lapsi olemaan
terve, eikö 35-37v. ole jo aika riskialtis synnyttäjä??

24

7216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä vanha

      Aika moni tuttavistani on saanut lapsen 33-36 -vuoden iässä. Et ole edes ensisynnyttäjä, joten riskitkin ovat vähäisemmät kuin ensisynnyttäjällä. Vielä moni yli 40 -vuotias tuttavanikin haluaisi lapsen. Meillä on viisi lasta, josta ekan sain ollessani 24 -vuotias, ja vikan 31 -vuotiaana.

    • jo riitä?

      Niin... ja yli 35-vuotias on riskisynnyttäjä.

      Mitä jos sinulle kävisi jotain synnytyksessä, tai mahd. tulevalle vauvallesi? Tai jos sairastuisit synnytyksen jälkeiseen masennukseen? Kuinka loput 6 pientä lastasi pärjäisivät isän
      hoivissa?

      Joten, en suosittele.

      • muksun äitinä

        voin omalta kohdaltani sanoa,että olen 35v ja olin 23 kun sain ekan ja 29 kun viimeinen syntyi.
        Enää emme lapsia hanki ja päätös on lähinnä minun...en kertakaikkiaan jaksa pieniä lapsia enää.
        Nykyään nautin omaista jutuistani joita voin tehdä ja muutenkin ei ole enää mun juttu.
        Sinuna miettisin tarkkaan haluatko vielä sen yhden,sillä epävarmuuteesi on kovin vahva.


    • Miina

      Jos muuten vain jaksat, niin ikä ei ole esteenä. Et ole mikään riskisynnyttäjä. Itse synnytin nuorimmaiseni 46-vuotiaana.

      • Lella

        Montako lasta sulla ennestään on ? Menikö raskaus hyvin viimeisen kanssa ? Entä kävitkö kaikki riskiseulat istukka / lapsivesipunktion ? Mekin tässä mietitään vauvaa, josko uskaltaisi yrittää...


      • Miina
        Lella kirjoitti:

        Montako lasta sulla ennestään on ? Menikö raskaus hyvin viimeisen kanssa ? Entä kävitkö kaikki riskiseulat istukka / lapsivesipunktion ? Mekin tässä mietitään vauvaa, josko uskaltaisi yrittää...

        Eli kuopukseni on nyt kymmenen vuotias. Vanhempia lapsia minulla on neljä. Raskaus meni hyvin ja synnytys oli äärimmäisen helppo, melkein kivuton, ja lapsi on terve.

        En käynyt missään seuloissa, sillä nehän ovat niitä varten, jotka haluavat abortin, jos lapsella on jokin seulottava vika. En voisi itse missään olosuhteissa tehdä loppuraskauden aborttia, joten jätin kaikki seulat väliin.

        Vanhoilla synnyttäjillä on kohonnut riski saada Downin oireyhtymää sairastava lapsi. (Valtaosa Down-lapsista syntyy kuitenkin nuorille vanhemmille.) Muita sairauksia ei vanhojen äitien lapsilla ole sen useammin kuin nuortenkaan.


      • äiti kans
        Miina kirjoitti:

        Eli kuopukseni on nyt kymmenen vuotias. Vanhempia lapsia minulla on neljä. Raskaus meni hyvin ja synnytys oli äärimmäisen helppo, melkein kivuton, ja lapsi on terve.

        En käynyt missään seuloissa, sillä nehän ovat niitä varten, jotka haluavat abortin, jos lapsella on jokin seulottava vika. En voisi itse missään olosuhteissa tehdä loppuraskauden aborttia, joten jätin kaikki seulat väliin.

        Vanhoilla synnyttäjillä on kohonnut riski saada Downin oireyhtymää sairastava lapsi. (Valtaosa Down-lapsista syntyy kuitenkin nuorille vanhemmille.) Muita sairauksia ei vanhojen äitien lapsilla ole sen useammin kuin nuortenkaan.

        tietoa. Jos sinä ajattelet että seulonnoissa käyvät vaan ne jotka tekevät abortin, niin kyllä olet väärillä jäljillä.Vaikka testeissä kävisikin ja ilmaantuisi että lapsi ei ole terve, niin ei se tarkoita että raskaus keskeytetään siihen paikkaan. Itse aloin odottamaan nuorimmaistani 37v tyttö on nyt 12v, silloin katsottiin että olen riskisynnyttäjä ja annettiin mahdollisuus lapsivesi tutkimukseen.Jos tutkimuksessa olisi todettu että lapsi ei olisi ollut terve niin ei se olisi mitään muuttanut, katsoin tutkimuksen tärkeäksi sen vuoksi että olisi mahdollisuus varautua sairaan lapsen tuloon. Vammaisen lapsen kanssa ei ole helppoa, riippuu tietysti vamman laadusta. Silloin v. -94 oli suunnitteilla että kaikki äidit pääsisivät halutessaan seulaan, mikä olisi hyvä juttu. Vammaisjärjestöt nostivat metakan seulonnasta koska heidän mielestään vanhemmat eivät voi määrätä saako vammainen lapsi syntyä vai ei. Tuosta voi jokainen olla mitä mieltä haluaa, mutta eiköhän se ole jokaisen vanhemman asia miten asian ajattelee. Minä suosittelen jokaiselle seulontaan menoa jos vaan on mahdollisuus.Kuusi viimeistä raskauskuukautta minä kävin sairaalassa kontrollissa,juuri ikäni takia.


      • minä vaan
        Miina kirjoitti:

        Eli kuopukseni on nyt kymmenen vuotias. Vanhempia lapsia minulla on neljä. Raskaus meni hyvin ja synnytys oli äärimmäisen helppo, melkein kivuton, ja lapsi on terve.

        En käynyt missään seuloissa, sillä nehän ovat niitä varten, jotka haluavat abortin, jos lapsella on jokin seulottava vika. En voisi itse missään olosuhteissa tehdä loppuraskauden aborttia, joten jätin kaikki seulat väliin.

        Vanhoilla synnyttäjillä on kohonnut riski saada Downin oireyhtymää sairastava lapsi. (Valtaosa Down-lapsista syntyy kuitenkin nuorille vanhemmille.) Muita sairauksia ei vanhojen äitien lapsilla ole sen useammin kuin nuortenkaan.

        Mistä kuvittelit että kaikki jotka haluavat kokeissa odotuksen aikana käydä vain ja ainoastaan siksi että tekevät abortin jos lapsi on sairas? Itsellä neljä lasta ja viidettä odotan jokaiselta olen saanut mahdollisuuden käydä kokeissa joissa on todettu onko lapsi terve vai ei. Toiset haluavat valmistua asiaan jos lapsi ei olekkaan terve. Ei aina ole kyse abortista.


      • Miina
        äiti kans kirjoitti:

        tietoa. Jos sinä ajattelet että seulonnoissa käyvät vaan ne jotka tekevät abortin, niin kyllä olet väärillä jäljillä.Vaikka testeissä kävisikin ja ilmaantuisi että lapsi ei ole terve, niin ei se tarkoita että raskaus keskeytetään siihen paikkaan. Itse aloin odottamaan nuorimmaistani 37v tyttö on nyt 12v, silloin katsottiin että olen riskisynnyttäjä ja annettiin mahdollisuus lapsivesi tutkimukseen.Jos tutkimuksessa olisi todettu että lapsi ei olisi ollut terve niin ei se olisi mitään muuttanut, katsoin tutkimuksen tärkeäksi sen vuoksi että olisi mahdollisuus varautua sairaan lapsen tuloon. Vammaisen lapsen kanssa ei ole helppoa, riippuu tietysti vamman laadusta. Silloin v. -94 oli suunnitteilla että kaikki äidit pääsisivät halutessaan seulaan, mikä olisi hyvä juttu. Vammaisjärjestöt nostivat metakan seulonnasta koska heidän mielestään vanhemmat eivät voi määrätä saako vammainen lapsi syntyä vai ei. Tuosta voi jokainen olla mitä mieltä haluaa, mutta eiköhän se ole jokaisen vanhemman asia miten asian ajattelee. Minä suosittelen jokaiselle seulontaan menoa jos vaan on mahdollisuus.Kuusi viimeistä raskauskuukautta minä kävin sairaalassa kontrollissa,juuri ikäni takia.

        että synnyttäjällä ei ole mitään velvollisuutta tehdä aborttia, vaikka lapsi todettaisiinkin seulonnoissa vammaiseksi. Asian saa itse harkita.

        Kuitenkin näiden seulontojen tarkoitus on vammaisten sikiöiden abortoiminen, koska sikiölle vain hyvin harvoissa tapauksissa voidaan antaa mitään lääketieteellistä apua, jos sairaus/ vamma todetaan jo raskausaikana.

        Jos eettinen vakaumus kieltää abortin teon tällaisessa tapauksessa tai ylipäätänsä, niin on mielestäni hyödytöntä osallistua sikiöseulontoihin. Esimerkiksi lapsivesitutkimuksessa on 35-40-vuotiaalla keskenmenon riski suurempi kuin riski saada Down-lapsi.


      • äiti kans
        Miina kirjoitti:

        että synnyttäjällä ei ole mitään velvollisuutta tehdä aborttia, vaikka lapsi todettaisiinkin seulonnoissa vammaiseksi. Asian saa itse harkita.

        Kuitenkin näiden seulontojen tarkoitus on vammaisten sikiöiden abortoiminen, koska sikiölle vain hyvin harvoissa tapauksissa voidaan antaa mitään lääketieteellistä apua, jos sairaus/ vamma todetaan jo raskausaikana.

        Jos eettinen vakaumus kieltää abortin teon tällaisessa tapauksessa tai ylipäätänsä, niin on mielestäni hyödytöntä osallistua sikiöseulontoihin. Esimerkiksi lapsivesitutkimuksessa on 35-40-vuotiaalla keskenmenon riski suurempi kuin riski saada Down-lapsi.

        hyödytöntä raskausaikana tutkimuksissa joissa selviää sikiöntila.Et taida tietää minkälainen järkytys vammainen lapsi on vanhemmille, minä tiedän olen niin läheltä tilannetta seurannut. Siksipä tällainen tutkimus tavallaan valmistelisi vanhempia tulevaan. 35-40v on kaikki riskit suurempia. Oletko asiasta lukenut vai oikein jutellut lääkärin kanssa. Minä olen keskustellut asiasta sellaisen professorin kanssa joka 90-luvulla yritti seulaa kaikille raskaana oleville.


      • pois....
        äiti kans kirjoitti:

        hyödytöntä raskausaikana tutkimuksissa joissa selviää sikiöntila.Et taida tietää minkälainen järkytys vammainen lapsi on vanhemmille, minä tiedän olen niin läheltä tilannetta seurannut. Siksipä tällainen tutkimus tavallaan valmistelisi vanhempia tulevaan. 35-40v on kaikki riskit suurempia. Oletko asiasta lukenut vai oikein jutellut lääkärin kanssa. Minä olen keskustellut asiasta sellaisen professorin kanssa joka 90-luvulla yritti seulaa kaikille raskaana oleville.

        äiti kans, tappele vaan kun olet niin tyhmä... jokainen saa kirjoittaa tietojaan tällä palstalla kun kaikki on kuitenkin jokaisen itsensä suodatettavissa...


      • äiti kans
        pois.... kirjoitti:

        äiti kans, tappele vaan kun olet niin tyhmä... jokainen saa kirjoittaa tietojaan tällä palstalla kun kaikki on kuitenkin jokaisen itsensä suodatettavissa...

        en yleensä vastaa tuollaisiin mutta sinua käy sääliksi, ota kiltisti lääkkeesi ja mene lepäämään.


      • Miina
        äiti kans kirjoitti:

        hyödytöntä raskausaikana tutkimuksissa joissa selviää sikiöntila.Et taida tietää minkälainen järkytys vammainen lapsi on vanhemmille, minä tiedän olen niin läheltä tilannetta seurannut. Siksipä tällainen tutkimus tavallaan valmistelisi vanhempia tulevaan. 35-40v on kaikki riskit suurempia. Oletko asiasta lukenut vai oikein jutellut lääkärin kanssa. Minä olen keskustellut asiasta sellaisen professorin kanssa joka 90-luvulla yritti seulaa kaikille raskaana oleville.

        myöhäisraskauden keskenmenon ja terve lapsi menetetään tämän takia? Sitä paitsi, jos ei aio tehdä aborttia, niin mitä väliä sillä on vaikka lapsen vammaisuus selviäisikin vasta synnytyksen jälkeen? Eiväthän mitkään tutkimukset takaa tervettä lasta, sillä näillä seuloilla etsitään vain joitakin poikkeavuuksia. Valtsaosa sairauksista ja syntymävioista jää seulojen ulkopuolelle. Kaikille raskaanoleville voidaan tarjota seulonta mahdollisuutta, mutta ketään ei voida pakottaa sikiötutkimuksiin.


      • äiti kans
        Miina kirjoitti:

        myöhäisraskauden keskenmenon ja terve lapsi menetetään tämän takia? Sitä paitsi, jos ei aio tehdä aborttia, niin mitä väliä sillä on vaikka lapsen vammaisuus selviäisikin vasta synnytyksen jälkeen? Eiväthän mitkään tutkimukset takaa tervettä lasta, sillä näillä seuloilla etsitään vain joitakin poikkeavuuksia. Valtsaosa sairauksista ja syntymävioista jää seulojen ulkopuolelle. Kaikille raskaanoleville voidaan tarjota seulonta mahdollisuutta, mutta ketään ei voida pakottaa sikiötutkimuksiin.

        ihminen saivartele.Sama kun mietin, mitä jos jään auton alle kun menen kauppaan.Eiköhän tutkimukset ole turvallisempia kun 10v sitten.Oletko lestaadiolainen? Kirjoituksistasi huokuu jotenkin heidän ajatusmaailmansa.


      • kkkooooo
        Miina kirjoitti:

        Eli kuopukseni on nyt kymmenen vuotias. Vanhempia lapsia minulla on neljä. Raskaus meni hyvin ja synnytys oli äärimmäisen helppo, melkein kivuton, ja lapsi on terve.

        En käynyt missään seuloissa, sillä nehän ovat niitä varten, jotka haluavat abortin, jos lapsella on jokin seulottava vika. En voisi itse missään olosuhteissa tehdä loppuraskauden aborttia, joten jätin kaikki seulat väliin.

        Vanhoilla synnyttäjillä on kohonnut riski saada Downin oireyhtymää sairastava lapsi. (Valtaosa Down-lapsista syntyy kuitenkin nuorille vanhemmille.) Muita sairauksia ei vanhojen äitien lapsilla ole sen useammin kuin nuortenkaan.

        Seulonta on enemmän sairaalaa varten. osaavat olla valmiita.
        Esim spina bifida vauvaa suositellaan herkemmin keisarinleikkauteen riippuen miten synnytys menee. Ja heillä on sitten tehokopit ja muut varattuna


    • Öhömm

      Voisitko sanoa mistä niitä lapsia saa hankkia?saako S-kaupoista?voisin käydä sieltä noutamassa,kun muuten omia lapsia ei ole!hankkikaa te vaan,me saadaan JOS saadaan.

      • kansanvalistaja

        Tässä sinulle hieman perusasioita, jos olet jäänyt vaille valistusta:
        Kaupoista ei kannata vauvoja käydä kysymässä, S-ryhmä on muutenkin heikompi ainakin lähikauppana. Jouluakaan ei kannata odotella, jos vaikka odotatte saavanne lapsia siten. Oma-aloitteisuus on valttia tässäkin asiassa:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhdyntä

        Tuolla tavalla sujuu teoria. Käytännön harjoituksia videoituna en ilkeä linkittää tänne, tämä poistettaisiin heti.


    • äitee +4

      onko pakko aina tehdä niinkuin on suunnitellut? Ehkä lapsiluku on täynnä jos siltä tuntuu ja aikanaan hatusta vedetty seiska on liian iso luku..

      Lopeta touhu siihen kun se ei enää huvita ja haluta tai hanki ainakin se ehkäisy jos touhu itsessään huvittaa ja haluttaa..

      Riski on jo alkanut nousta kohdallasi. Eniten puhutaan Downista, mutta on niitä muitakin sairauksiajoita tulee. Siinä vähän niin kuin eräpäivä alkaa noissa munissakin mennä yli..

      Seulat ja tutkat ei takaa tervettä lasta eikä nuoren aynnyttäminen, mutta iän myötä riskit kasvaa niin äidillä kuin lapsellakin. Kaikkea kannattaa pohtia myös sitä mitä tekee jos lapsi todetaankin vammaiseksi jo odotusaikana. Kukaan ei voi asiassa auttaa vaan päätös on itse tehtävä ja kai sitä miestäkin voi kuulla asiassa? Voi vaikka olla samalla linjalla..

    • pieni

      En oikeen tajuu, että mitä sä haet tolla hirveellä lapsi määrällä? Jos mun mies vaatis tollasta, niin mua loukkais ihan kamalasti. Tuskin sun ukkos osaa edes tehä ruokaa tai siivota.

      Et varmaankaan ole riskisynnyttäjä, luulen, mun äiti on ollut sun ikänen, kun mä synnyin. Enemmänkin toi lasten lukumäärä on sun kohdulle vaaraks. Et varmaan haluu kohdun laskeumaa tai mitään semmosta?
      Ja haluutko tosiaan olla raskaana koko ajan?

      Ettekö käytä ehkäsyä? Sittrenpä kun kohtu joudutaan poistamaan, niin ei tarvii enää käyttää ehkäsyä, niin ukkos saa naida rauhassa niin paljon ku huvittaa.

      • maijapauliina

        mikä pakottaa teidät kanssasisaret moiseen hulluuteen? Itse päätin jo teini-iässä etten tee yhtään lasta eikä ole sen jälkeen mieli muuttunut. Nyt ei kukaan käy kukkarollani ja elämä maistuu, viiskytyks on täynnä. Mies on kylläkin eikä sekään valita...


      • Lapsia toivova
        maijapauliina kirjoitti:

        mikä pakottaa teidät kanssasisaret moiseen hulluuteen? Itse päätin jo teini-iässä etten tee yhtään lasta eikä ole sen jälkeen mieli muuttunut. Nyt ei kukaan käy kukkarollani ja elämä maistuu, viiskytyks on täynnä. Mies on kylläkin eikä sekään valita...

        Kannattaako sinun kauheasti mainostaa tuota valintaa? Kun on juttujasi seurannut näillä palstoilla niin toista yhtä ilkeää, katkeraa ja säälittävää hahmoa saa etsiä. Kaikki lapsettomat eivät suinkaan ole sellaisia, mutta sinä annat kuvan, että elämä on looullisesti pilalla, jos sortuu kaltaiseksesi.


      • tosi on
        Lapsia toivova kirjoitti:

        Kannattaako sinun kauheasti mainostaa tuota valintaa? Kun on juttujasi seurannut näillä palstoilla niin toista yhtä ilkeää, katkeraa ja säälittävää hahmoa saa etsiä. Kaikki lapsettomat eivät suinkaan ole sellaisia, mutta sinä annat kuvan, että elämä on looullisesti pilalla, jos sortuu kaltaiseksesi.

        mutta vaikutat jotenkin itse siltä, että olet tukehtumassa katkeruuteen nimittelemällä kaikkia mahdollisia ihmisiä näillä palstoilla kurpaksi. Vaihtaisit jo haukkumanimeä edes. Kaikki lapsettomat eivät tosiaan ole tuollaisia kuin sinä, jotkut pääsevät asioiden yli ja sinuiksi itsensä kanssa. Sinä täällä ilkeilet ja säälittelet ihmisiä. Taitaa ottaa kovammalle kuin tavallisesti. Mutta luulen että toisille on hyväkin jäädä lapsettomaksi... tuommoinen ei ole hyvä esimerkki lapsille. Ehkä et nyt kyllä viiskybäsenä kyllä enää lapsia saakaan. Onneksi.


      • elämäonnyt
        tosi on kirjoitti:

        mutta vaikutat jotenkin itse siltä, että olet tukehtumassa katkeruuteen nimittelemällä kaikkia mahdollisia ihmisiä näillä palstoilla kurpaksi. Vaihtaisit jo haukkumanimeä edes. Kaikki lapsettomat eivät tosiaan ole tuollaisia kuin sinä, jotkut pääsevät asioiden yli ja sinuiksi itsensä kanssa. Sinä täällä ilkeilet ja säälittelet ihmisiä. Taitaa ottaa kovammalle kuin tavallisesti. Mutta luulen että toisille on hyväkin jäädä lapsettomaksi... tuommoinen ei ole hyvä esimerkki lapsille. Ehkä et nyt kyllä viiskybäsenä kyllä enää lapsia saakaan. Onneksi.

        et todellakaan ole liian vanha äidiksi, siitä vaan.
        vaikka on työtä ja vaivaa, on rikkautta monin verroin enemmän. niinku tiedät.
        olen koko ajan iän mukana tullut onnellisemmaksi monista siskoistani ja veljistäni...
        on ollut mahtavaa että myös omat lapseni ovat saaneet sisaruksia, kiva nähdä heidän rakkaus toisiaan kohtaan.


      • Miina I
        elämäonnyt kirjoitti:

        et todellakaan ole liian vanha äidiksi, siitä vaan.
        vaikka on työtä ja vaivaa, on rikkautta monin verroin enemmän. niinku tiedät.
        olen koko ajan iän mukana tullut onnellisemmaksi monista siskoistani ja veljistäni...
        on ollut mahtavaa että myös omat lapseni ovat saaneet sisaruksia, kiva nähdä heidän rakkaus toisiaan kohtaan.

        vastanneenne 4 vuotta vanhaan ketjuun? Katsokaa aloituspäivämäärä, ennen kuin vastaatte?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      91
      4286
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4202
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3966
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2807
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2521
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2003
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1649
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe