Missä ammateissa te huonokuuloiset toimitte?

...

Kiinnostaa, kun itsellä koulutus jäänyt mm. juuri tämän kuulovian takia :( Nyt tosin käytän laitetta, mutta ei kiinnostusta oikein millekkään alalle.

15

2752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uraputki...

      Olin aikoinaan toimistotöissä, mutta sen jälkeen kouluttauduin hoitoalalle lähihoitajaksi. Ei kuulovika haittaa kuin mm. poliisin (pääsyvaatimuksissakin), kuulontutkijan (kuulemma) jne. ammateissa.

      • Tarhatäti

        Mä työllistyin ihan vahingossa lastenhoitoalalle.
        Täytyy sanoa, et monena päivänä kuulolaitteen sijaan tarttis korvatulppia. kyllä lapsista sen verran kova meteli lähtee!
        On muuten ensimmäinen työpaikka, missä kuulovamma ei häiritse millään lailla fyysisesti/henkisesti.
        Tuskin palaan enää insinöörihommiin!


      • ...

        käyttää itse kuulolaitetta! Eli ei voi olla esteenä :)


      • huono kuulo
        Tarhatäti kirjoitti:

        Mä työllistyin ihan vahingossa lastenhoitoalalle.
        Täytyy sanoa, et monena päivänä kuulolaitteen sijaan tarttis korvatulppia. kyllä lapsista sen verran kova meteli lähtee!
        On muuten ensimmäinen työpaikka, missä kuulovamma ei häiritse millään lailla fyysisesti/henkisesti.
        Tuskin palaan enää insinöörihommiin!

        Olipa kiva lukea kommenttejanne ja rohkaisevaa. Olen hakenut hoitoalalle ja olen miettinyt, että jos pääsen koulutukseen, niin kuinka paljon huonokuuloisuuteni haittaisi työtä. Opiskeluajasta uskon selviäväni, koska kuulen kuitenkin opettajan normaalin äänen luokassa. Mietin vaan, että jos pitää kuunnella sydänääniä tms. Vaikka nykyään niitä tutkitaan laitteilla joissa on näyttö, vai mitä?

        Minulla on toisessa korvassa sisäkorvanrappeuma ja lääkäri sanoi, ettei sille voi tehdä mitään. Onko näin tosiaan, tietääkö joku?? Sillä en siis kuuule juuri yhtään mitään. Toisen korvan kuulo on vain hieman alentunut.

        Nyt on huonompaan korvaan iskenyt ikävä tinnitus, toivotaan, että se on tilapäistä.

        Epätoivo iskee välillä kun miettii tulevaa ehkä hyvinkin huonokuuloista elämääni, mutta olen pinnistellyt etten anna sen lannistaa itseäni. En todellakaan halua ammattiin, missä joutuisin olemaan yksin, hoitoala esim. vanhusten tai lasten on aivan minua varten. Koulunkäyntiavustajan työkin kiinnostaisi. Mitä mieltä olette haittaisiko kuulon alenema siinä työssä?


      • MB-320s
        huono kuulo kirjoitti:

        Olipa kiva lukea kommenttejanne ja rohkaisevaa. Olen hakenut hoitoalalle ja olen miettinyt, että jos pääsen koulutukseen, niin kuinka paljon huonokuuloisuuteni haittaisi työtä. Opiskeluajasta uskon selviäväni, koska kuulen kuitenkin opettajan normaalin äänen luokassa. Mietin vaan, että jos pitää kuunnella sydänääniä tms. Vaikka nykyään niitä tutkitaan laitteilla joissa on näyttö, vai mitä?

        Minulla on toisessa korvassa sisäkorvanrappeuma ja lääkäri sanoi, ettei sille voi tehdä mitään. Onko näin tosiaan, tietääkö joku?? Sillä en siis kuuule juuri yhtään mitään. Toisen korvan kuulo on vain hieman alentunut.

        Nyt on huonompaan korvaan iskenyt ikävä tinnitus, toivotaan, että se on tilapäistä.

        Epätoivo iskee välillä kun miettii tulevaa ehkä hyvinkin huonokuuloista elämääni, mutta olen pinnistellyt etten anna sen lannistaa itseäni. En todellakaan halua ammattiin, missä joutuisin olemaan yksin, hoitoala esim. vanhusten tai lasten on aivan minua varten. Koulunkäyntiavustajan työkin kiinnostaisi. Mitä mieltä olette haittaisiko kuulon alenema siinä työssä?

        ei varmaan huono kuulo haittaa niin kauan kuin saa selvää vanhusten höpinöistä tai lasten käläkätyksestä :D


      • Anonyymi
        Tarhatäti kirjoitti:

        Mä työllistyin ihan vahingossa lastenhoitoalalle.
        Täytyy sanoa, et monena päivänä kuulolaitteen sijaan tarttis korvatulppia. kyllä lapsista sen verran kova meteli lähtee!
        On muuten ensimmäinen työpaikka, missä kuulovamma ei häiritse millään lailla fyysisesti/henkisesti.
        Tuskin palaan enää insinöörihommiin!

        Hei. Minulla nimenomaan lastenhoitopuolella viimeinenkin kuulo meni niin huonoksi, etten voinut jatkaa. Tykkäsin työskennellä lasten parissa. Kahdet laitteet nykyään käytössä ja työtön. Töitä ei meinaa löytyä, vaikka kuinka olen hakenut.


      • Anonyymi
        huono kuulo kirjoitti:

        Olipa kiva lukea kommenttejanne ja rohkaisevaa. Olen hakenut hoitoalalle ja olen miettinyt, että jos pääsen koulutukseen, niin kuinka paljon huonokuuloisuuteni haittaisi työtä. Opiskeluajasta uskon selviäväni, koska kuulen kuitenkin opettajan normaalin äänen luokassa. Mietin vaan, että jos pitää kuunnella sydänääniä tms. Vaikka nykyään niitä tutkitaan laitteilla joissa on näyttö, vai mitä?

        Minulla on toisessa korvassa sisäkorvanrappeuma ja lääkäri sanoi, ettei sille voi tehdä mitään. Onko näin tosiaan, tietääkö joku?? Sillä en siis kuuule juuri yhtään mitään. Toisen korvan kuulo on vain hieman alentunut.

        Nyt on huonompaan korvaan iskenyt ikävä tinnitus, toivotaan, että se on tilapäistä.

        Epätoivo iskee välillä kun miettii tulevaa ehkä hyvinkin huonokuuloista elämääni, mutta olen pinnistellyt etten anna sen lannistaa itseäni. En todellakaan halua ammattiin, missä joutuisin olemaan yksin, hoitoala esim. vanhusten tai lasten on aivan minua varten. Koulunkäyntiavustajan työkin kiinnostaisi. Mitä mieltä olette haittaisiko kuulon alenema siinä työssä?

        Hei. Olin aiemmin liki 20 vuotta hoitoalalla. Hoitotyö on yllättävän meluisaa noissa vanhustenhoitolaitoksissa. Etenkin ruokailut, siivoukset, televisio ja radio pauhaavat kokoajan taustalla isoissa tiloissa, joissa akustiikasta ei ole huolehdittu. Työpäivän jälkeen olin aina aivan loppu ja korvat huusivat hoosiannaa. En suosittele hoitoalaa, jos on käytössä jo kahdet kojeet. Huh huh.


    • "tinni"

      vanhustenhoitajana.Liian "nuorena"joutusin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle,menettäessäni kuuloni molemista korvista.Ei auta kuulolaitekkaan yhtään mitään,ei kuule ei,melu on sitä luokkaa, ettei selvää saa mistään.Esim.justiin istuin siskoni vieressä ihan liki ja hän yritti puhua mutten saanu mitään selvää,totesin vain kahdeksan eri äänen/ melun louskuttavan nyt korvissani.Paperi ja kynä vaan kehiin jos meinaa jostain jotain tolkkua saaha.Sehän ei vaan oikein työyhteisössä nykyaikana/kiireen keskellä oikein onnistu.
      Joten ollaampa vaan sitten kotona ja ihmetellään,ei hätiä mitään iloa etsien joka päivästä,aurinkoa kesän kera odotellessa.

    • Queen

      Mutta on minulle kahden kuulolaitteen käyttäjälle täysin väärä paikka. Huoneessa on monta ihmistä; samanaikaisesti puhetta, puhelimen pirinää, asiakaspalvelua, tulostimen ääntä jne. Tähän vielä kova tinnitus päälle. Olen selvinnyt päivä kerrallaan uskottelemalla itselleni, että kyllä tässä pärjätään. Mutta kauhea stressi on taustalla koko ajan.

      • Tinnille

        TSEMPPIÄ!!,ukki


      • "Tinni"
        Tinnille kirjoitti:

        TSEMPPIÄ!!,ukki

        Ihan kiitos samoin sinulle.Odotellaan tässä jos noi vesisateet lakkais ja aurinkioa saatais niin hällä väliä vaikka loisketta korvissa onkin.


    • mese

      ammatiltani kirjanpitäjä, toimistotyörä 15 vuotta, sitten elektroniikkatehtaalla noin kymmenen vuotta. Hassua, että siellä joutui aina meluisimpaan työhön ja tinnitushan sieltä tuli viimeisenä vuotena.
      Nyt ollaan "pätkätoissä" kun toimistoon ei enää asiaa.
      työttömänä taas, viimeksi olin kunnan hommissa vanhusten talouksia siivoamassa...aina vain alemmas mennään...
      Paljonko pitää olla kuulonalenema että luokitellaan työkyvyttömäksi, vai onko sitä ollenkaan?
      Itellä on 85% kuulosta menny. tuolla 15% pitää tulla toimeen.Tä?

      • ---

        jos ei muuta vaivaa ole kuin kuulonmeneminen huonoksi,niin KELA on kyllä niin pihi laitos ettei sieltä työkyvyttömyys eläkettä vähällä tipu,mutta riippuu ammatista ,jos menettää kuuloa niin paljon ettei voi amattia harjoittaa edes k-laiteen/den kanssa, esim. palveluala tmsk,nen ja eikä muuta osaa tai ole kouliutunut muuhun ammattiin niin tapaus on ehkä harkinnan arvoinen ,useinhan siinä tulee ns. syndrooma (kun koittaa vaan olla töissä),eli kaikki vaikuttaa kaikkeen,voi tulla loppuunpalaminen jne. silloin voisi kyllä yrittää saada B-lausunto jolla voisi alkaa anomaan KELALTA työkyvyttömyys tai jos on työkkäriin joutunut ja töitä ei tarjota(kun on paha kuulonalenema) voisi työttömyyseläkekin olla mahdollinen jos ikää on tarpeeksi(60v),todellakin pitää olla tosi pahvit ennenkuin homma onnaa,nuoremman mieluimmin kouluttavat sopivanmpaan ammattiin,kuitenkin yksistään kuulonaleneman perusteella ja jos ikää on alle 55vuotta ei pääse eläkkeelle,kuuro on jo tapaus johon en osaa sanoa,ukki


      • ms_mese
        --- kirjoitti:

        jos ei muuta vaivaa ole kuin kuulonmeneminen huonoksi,niin KELA on kyllä niin pihi laitos ettei sieltä työkyvyttömyys eläkettä vähällä tipu,mutta riippuu ammatista ,jos menettää kuuloa niin paljon ettei voi amattia harjoittaa edes k-laiteen/den kanssa, esim. palveluala tmsk,nen ja eikä muuta osaa tai ole kouliutunut muuhun ammattiin niin tapaus on ehkä harkinnan arvoinen ,useinhan siinä tulee ns. syndrooma (kun koittaa vaan olla töissä),eli kaikki vaikuttaa kaikkeen,voi tulla loppuunpalaminen jne. silloin voisi kyllä yrittää saada B-lausunto jolla voisi alkaa anomaan KELALTA työkyvyttömyys tai jos on työkkäriin joutunut ja töitä ei tarjota(kun on paha kuulonalenema) voisi työttömyyseläkekin olla mahdollinen jos ikää on tarpeeksi(60v),todellakin pitää olla tosi pahvit ennenkuin homma onnaa,nuoremman mieluimmin kouluttavat sopivanmpaan ammattiin,kuitenkin yksistään kuulonaleneman perusteella ja jos ikää on alle 55vuotta ei pääse eläkkeelle,kuuro on jo tapaus johon en osaa sanoa,ukki

        tinnitus vielä päälle! Ikää vasta himpun päälle 50, että eläkkeelle tuskin pääsee.
        Olenkin "varautunut" omaeläkkeen säästämisellä, että ainakin 60 v. jätän noi työhommt, mutta sinne on matkaa vielä kaheksan pitkää vuotta, joten miten tämän välin selviää??
        Sekin vielä, että täällä paikkaseudulla ei niitä töitä juuri ole, tekis mieli sanoa "terveillekään", niin aina joutuu "jonon hännille".


    • luppu

      jos voi nykyään toimia kuulontutkijana.. Tuttavani oli aikoinaan kiinnostunut ko. ammatista, mutta vaadittiin ehdottomasti ns. normaali kuulo. Ajat muuttuu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe