tahtoisi tietää,miten minulle käy jos en pysty työhön 300 pv sairastettuani, enkä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Onko muuta vaihtoehtoa kuin sanoa itsensä irti ja yrittää työttömyyseläkeputkeen.
60v osa-aikaeläkeläinen
5
646
Vastaukset
- jos ei onnistu
tulee eläke
- ei helppoa
juosta lääkärissä ja jos ei saa sairaslomaa,vai saako sitä kun itse pyytää?
- ii-li
Se pitäisi käsittääkseni jättää työnantajan ongelmaksi. Sairaus ei ole irtisanomisen syy. Jos työnantaja näkee, ettet pysty työhön, niin on varsin luultavaa, että työnantaja huolehtii sinut eläkeputkeen. Se on työantajalle edullisin ratkaisu.
Itse ei pidä sanoutua irti. Silloin joutuu karanteeniin eikä saa pitkään aikaan mitään korvauksia. Jos työnantaja sanoo sinut irti, niin saat ainakin irtisanomisajan palkan, ja ansiosidonnainen alkaa juosta. (Kai kuulut kassaan?) Ja katso sitten, että irtisanominen on laillinen.
Minulle aikoinani työnantaja sanoi: Jos haluat, niin voimme sanoa sinut irti ja pääset eläkeputkeen. Se oli ihan ystävällinen tarjous, ei uhkaus. Valitsin silloin kuitenkin osa-aikaeläkkeen.- ii-li
Irtisanomisen pitää olla laillinen. Jos se ei ole, niin olet oikeutettu korvauksiin. Se on tosin vaivalloinen tie.
Nykyisin irtisanomisen lähes ainoa peruste voi olla vain tuotannollis-taloudellinen syy. Toinen mahdollisuus työnantajalla on se, että hän lomauttaa sinut niin pitkäksi ajaksi (muistaakseni 9 kk:ksi) ettei työnantajan tarvitse ottaa sinua enää takaisin. Silloin olet kyllä koko ajan oikeutettu ansiosidonnaiseen.
Sinun kohdallasi irtisanominen olisi käsittääkseni paras ratkaisu. Silloin pääset ikäsi puolesta työttömyyseläkkeelle ja vanhuuseläkkeelle, jos sairauseläke ei ole mahdollinen. Joka tapauksessa pääset ansiosidonnaisten korvausten piiriin ilman karanteenia.
Tsemppiä, ja pidä puolesi!
- itha00
anna työnantajasi sanoa itsesi irti.niin pääset putkeen,karennssi tulee jos sen itse teet.eiköhän asia ole niin,että mm.pitkäaikaistyöttömät ei edes siihen pääse.sinun kohdallasi siitä ei kuitenkaan ole kysymys.kuitenkin niitäkin ehtoja on huononnettu vähänkertaansa.suomikin on nykyään maa,missä lisää annetaan niille,joilla paljon on entistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455060Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481229Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101169- 131113
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171007Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3875Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27753