Eli automaattipumppu nostaa veden pihakaivosta. Kaivossa on vettä ja pohjaventtiili on kunnossa. pumppuautomaatin moottori toimii normaalisti, mutta ongelmana on ettei paine putkistossa millään nouse yli n. 1.2 baarin, vaikka olen yrittänyt säätää painekatkaisijasta paineen kuinka ylös tahansa.
Ja koska paine ei nouse, ei myöskään pkatkaisija sammuta moottoria, vaan kone jäisi pyörimään loputtomiin. Kun virran laittaa pumppuun tulee vesi putkistoon ja kraanoihin aivan normaalisti, sekä painesäiliöstä jonkun aikaa kun laite on ilman virtaa.
Mikäköhän mättää? Pumpun malli on italialainen Foras. Berlusconen 'huipputekniikkaa'?
Ei tule painetta
19
22569
Vastaukset
- osta uusi
ja kokeile sillä.
- T0UK0
'pumppu lopussa - osta uusi'
tuota mä vähän pelkäsinkin!
muita 'huokeampia' ehdotuksia ? - Mate
T0UK0 kirjoitti:
'pumppu lopussa - osta uusi'
tuota mä vähän pelkäsinkin!
muita 'huokeampia' ehdotuksia ?Kieltämättä aika nerokas vastaus: "pumppu lopussa - osta uusi".
Vähän niinkuin autokorjaamossa vaihdetaan umpiot ja piuhat kun parkkivalo on pimeänä.
Mutta sitten asiaan:
Miten koko systeemi on tehty?
Uppopumppu vai joku muu?
Pumppu kaivossa, paineastia kaivossa vai talossa?
Kuinka pitkä putki pumpulta paineastialle?
Putki maan alla vai pintavetona?
Toiminut ennen normaalisti vai uusi asennus?
Jos uusi asennus niin riittääkö pumpun teho varmasti?
Oletko tarkistanut kaikki liitokset ettei mistään vuoda välillä pumppu - paineastia? Vuotokohdasta pääsee paineet "pihalle". - T0UK0
Mate kirjoitti:
Kieltämättä aika nerokas vastaus: "pumppu lopussa - osta uusi".
Vähän niinkuin autokorjaamossa vaihdetaan umpiot ja piuhat kun parkkivalo on pimeänä.
Mutta sitten asiaan:
Miten koko systeemi on tehty?
Uppopumppu vai joku muu?
Pumppu kaivossa, paineastia kaivossa vai talossa?
Kuinka pitkä putki pumpulta paineastialle?
Putki maan alla vai pintavetona?
Toiminut ennen normaalisti vai uusi asennus?
Jos uusi asennus niin riittääkö pumpun teho varmasti?
Oletko tarkistanut kaikki liitokset ettei mistään vuoda välillä pumppu - paineastia? Vuotokohdasta pääsee paineet "pihalle".> Uppopumppu vai joku muu?
> Pumppu kaivossa, paineastia kaivossa vai talossa?
> Kuinka pitkä putki pumpulta paineastialle?
> Putki maan alla vai pintavetona?
Painesäiliöllinen automaattipumppu omakotitalon kellarissa, putki maan alla, nosto kaivosta max. 4 metriä
> Toiminut ennen normaalisti vai uusi asennus?
Toimi normaalisti, kunnes kaivon pohjaventtiili petti - ei enää pitänyt vettä putkessa, vaihdoin uuden pventtiilin ja luulin hetken ajan että ongelma olisi tällä ratkaistu.
Olen kyllä koekäyttänyt pumppua niin paljon että jos jossain vuotaisi, näkyisi tämä selvänä vesivahinkona. - Elvi-inssi
T0UK0 kirjoitti:
> Uppopumppu vai joku muu?
> Pumppu kaivossa, paineastia kaivossa vai talossa?
> Kuinka pitkä putki pumpulta paineastialle?
> Putki maan alla vai pintavetona?
Painesäiliöllinen automaattipumppu omakotitalon kellarissa, putki maan alla, nosto kaivosta max. 4 metriä
> Toiminut ennen normaalisti vai uusi asennus?
Toimi normaalisti, kunnes kaivon pohjaventtiili petti - ei enää pitänyt vettä putkessa, vaihdoin uuden pventtiilin ja luulin hetken ajan että ongelma olisi tällä ratkaistu.
Olen kyllä koekäyttänyt pumppua niin paljon että jos jossain vuotaisi, näkyisi tämä selvänä vesivahinkona.Tsekkaa painesäiliön kalvo tai kalvon vastapaine.
- T0UK0
Elvi-inssi kirjoitti:
Tsekkaa painesäiliön kalvo tai kalvon vastapaine.
kalvo - siis se kumipussi säiliön sisällä, eikös niin ?
pumppasin säiliöön vastapainetta samalla kun puhdistin pumppua, ei auttanut ! - paine..
T0UK0 kirjoitti:
kalvo - siis se kumipussi säiliön sisällä, eikös niin ?
pumppasin säiliöön vastapainetta samalla kun puhdistin pumppua, ei auttanut !Tarkistitko / lisäsitkö painetta niin, että säiliössä ei ollut vettä? Jos et, niin pummppu pois päältä, hanat auki ja sitte vasta se paineen tarkistus ja lisäys.
Jos painetta ei ole niin täytät ilmalla niin pitkään, että ilmanpaine työntää kaiken veden pois säiliöstä ja lopuksi säädät suositellut paineet pyttyyn. - T0UK0
paine.. kirjoitti:
Tarkistitko / lisäsitkö painetta niin, että säiliössä ei ollut vettä? Jos et, niin pummppu pois päältä, hanat auki ja sitte vasta se paineen tarkistus ja lisäys.
Jos painetta ei ole niin täytät ilmalla niin pitkään, että ilmanpaine työntää kaiken veden pois säiliöstä ja lopuksi säädät suositellut paineet pyttyyn.> Tarkistitko / lisäsitkö painetta...
Tein tämän kun olin irrottanut puhdistusta varten koko pumpun systeemistä. Ja kuten aiemmin kirjoitin, tulee pumpusta vettä vielä sähköjen sammutuksen jälkeen joten tämä lienee, ainakin oman ymmärtämykseni mukaan, kunnossa.
Aloin arvella että laitteessa laite olisi vaurioitunut sisältä, ts. esim. moottori pyörii mutta ei jaksa pyörittää sitä roottoria-tai-mikä-se-on-siellä-laitteen-sisällä joka nostaa vettä kun paine lisääntyy tai muuta vastaavaa. Tietysti arveluttaa lähteä itse purkamaan moottorin osia.
Ehkä tässä joutuu antamaan periksi omasta tee-se-itse -filosofiasta, viemään pumpun korjaajalle ja elelemään pari viikkoa ämpärisysteemeillä - tai ostaa uuden pumpun. - euroa
T0UK0 kirjoitti:
> Tarkistitko / lisäsitkö painetta...
Tein tämän kun olin irrottanut puhdistusta varten koko pumpun systeemistä. Ja kuten aiemmin kirjoitin, tulee pumpusta vettä vielä sähköjen sammutuksen jälkeen joten tämä lienee, ainakin oman ymmärtämykseni mukaan, kunnossa.
Aloin arvella että laitteessa laite olisi vaurioitunut sisältä, ts. esim. moottori pyörii mutta ei jaksa pyörittää sitä roottoria-tai-mikä-se-on-siellä-laitteen-sisällä joka nostaa vettä kun paine lisääntyy tai muuta vastaavaa. Tietysti arveluttaa lähteä itse purkamaan moottorin osia.
Ehkä tässä joutuu antamaan periksi omasta tee-se-itse -filosofiasta, viemään pumpun korjaajalle ja elelemään pari viikkoa ämpärisysteemeillä - tai ostaa uuden pumpun.korjaaminen tulee varmasti kalliimmaksi.
Laitoitkohan väärän pohjaventiilin, jos sen vastus on liian suuri, niin se on heti pois paineesta. - T0UK0
euroa kirjoitti:
korjaaminen tulee varmasti kalliimmaksi.
Laitoitkohan väärän pohjaventiilin, jos sen vastus on liian suuri, niin se on heti pois paineesta.> Laitoitkohan väärän pohjaventiilin, jos sen vastus on liian suuri, niin se on heti pois paineesta...
Mitä pohjaventtiileihin tulee, olen sen verran noviisi että joudun vastaamaan 'öö, en nyt tiedä, ei *-Raudan hyllyssä ollut kuin tätä yhtä mallia.' Onko niitä erilaisiakin?
Muutoin hyvä pointti :) , juuri tällaisia neuvoja halusinkin, että vika voisikin olla jossakin muualla - ennen uuden pumpun ostoa. - pohja-
T0UK0 kirjoitti:
> Laitoitkohan väärän pohjaventiilin, jos sen vastus on liian suuri, niin se on heti pois paineesta...
Mitä pohjaventtiileihin tulee, olen sen verran noviisi että joudun vastaamaan 'öö, en nyt tiedä, ei *-Raudan hyllyssä ollut kuin tätä yhtä mallia.' Onko niitä erilaisiakin?
Muutoin hyvä pointti :) , juuri tällaisia neuvoja halusinkin, että vika voisikin olla jossakin muualla - ennen uuden pumpun ostoa.venttiili?? Onko sihti liian pienireikäinen?
- T0UK0
pohja- kirjoitti:
venttiili?? Onko sihti liian pienireikäinen?
Sekä entinen että nykyinen on tuollaisia:
www.ems-tekniikka.fi/ tools/kuvat/item-group-2089
ja koko R32
Siinähän ei ole mitään millä vastusta voisi säätää.
- Vanhempi suunnittelija
Tuolla ketjussa on vääriä vastauksia paljon. Kaikki sihteihin, kalvoihin, pohjaventtiiliin ja virtausvastuksiin viittaavat "vikaideat" eivät voi pitää hovissa.
Jos pumppu pyörii ja kehittää painetta riittävästi, nin painesäiliön paine nousee kaikista virtausvastuksista riippumatta jos hanat ovat kiinni. Tuossa ovat kaikki tarpeelliset määritelmät asian arvioimiseksi muitten kuin pumpun osalta.
Voit ottaa myös pumpun irti ja tehdä painekokeen maan pinnalla vesiastiassa. Sillä se selviää. Pahasti viittaa pumppuvikaan.- nousu teoria
koska kyllä veden nostaminen alhaalta ylemmäksi syö painetta vaikka virtaus olisi nolla.
Niinkuin jännitettä häviää kaapeliin pituudesta riippuen tietty määrä metriä kohden. - Vanhempi suunnittelija
nousu teoria kirjoitti:
koska kyllä veden nostaminen alhaalta ylemmäksi syö painetta vaikka virtaus olisi nolla.
Niinkuin jännitettä häviää kaapeliin pituudesta riippuen tietty määrä metriä kohden.Alkuasetalmassa on pumppaus pintavesikaivossa ja joka on tuottanut painetta oikein. Sinäkö pumppauksen guru tiedät, että pumppua onkin nyt laskettu muutama kymmenen metriä alemmaksi?
Jos ei sitten jostain kumman syystä olekaan laskettu pintavesikaivon pumppua 50 m syvälle vahingossa, niin kyllä painehäviö tulee vain pumpun ongelmasta, jos ei vettä kuluteteta eikä putkissa vuoda paljon. Pelkkä pumppaus tekee normaalin paineen ajan kanssa jos vesi vain vähänkin virtaa putkessa.
Juttu on niin, että pumppu ei pyöri riittävällä nopeudella tai siipipyörä luistaa tai siipipyörän kehällä on este tai siipipyörä on ns. paskana. Tai sitten pumppu on kuin onkin vahingossa laskettu 50 m liian syvälle. - T0UK0
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Alkuasetalmassa on pumppaus pintavesikaivossa ja joka on tuottanut painetta oikein. Sinäkö pumppauksen guru tiedät, että pumppua onkin nyt laskettu muutama kymmenen metriä alemmaksi?
Jos ei sitten jostain kumman syystä olekaan laskettu pintavesikaivon pumppua 50 m syvälle vahingossa, niin kyllä painehäviö tulee vain pumpun ongelmasta, jos ei vettä kuluteteta eikä putkissa vuoda paljon. Pelkkä pumppaus tekee normaalin paineen ajan kanssa jos vesi vain vähänkin virtaa putkessa.
Juttu on niin, että pumppu ei pyöri riittävällä nopeudella tai siipipyörä luistaa tai siipipyörän kehällä on este tai siipipyörä on ns. paskana. Tai sitten pumppu on kuin onkin vahingossa laskettu 50 m liian syvälle....siipipyörä luistaa tai siipipyörän kehällä on este tai siipipyörä on ns. p.skana
Jos tämä oli äänestys, olisin itsekin tällä kannalla. Lähinnä tuo luistaminen - pahuksen hankala asia vain tarkistaa.
- Vanhempi suunnittelija
Joko pumppuvika varmistui?
- Pössö
Joko automaattipumppu toimii?
- automatti
Mitäs luulet?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537820- 614380
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233912Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383218Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482933
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422731- 492484