Apuaa!!!

opexi

Eli lähetin hakupaperit Jyväskylään... Hain opiskelemaan erityispedagogiikkaa, kakkosvaihtoehtona kasvatustieteitä... En kuitenkaan ole ehtinyt ottaa sen enempää selvää erityisopettajantutkinnosta, joten yhtäkkiä iski paniikki! Voiko lukiosta suoraan yleensäkään edes päästä opiskelemaan erityisopeksi? Mitä luulette, onko EMCCA (pitkä englanti A) arvosanarivistöllä edes mahiksia päästä opiskelemaan... Keski-arvo joku 8,3...

(Äikkä=E, ruotsi bb=M, lyhyt matikka=C, reaali=C ja toi pitkä enkku siis A. Lisäksi luin lukiossa pitkän matikan, jonka keskiarvo on 7.)

Toivon fiksuja vastauksia erittäin typerään kysymykseeni. Ihan oon tosissani haluamassa opettajaksi, mutta kirjotusten jälkeen on ollu niin kiireistä ja jotenkin epävarmaa tämä elämä, että hakeminen ei ole kiinnostanut... Muutin just äskettäin pois kotoa uudelle paikkakunnalle kesäksi...

3

421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Jane-

Ikävää olla pahanilmanlintuna, mutta veikkaanpa, että suoraan lukiosta tulleena et tuolla todistuksella pääse erityispedagogiikan kokeisiin. Ovat hyvin keskinkertaisia tuloksia, ja muiden hakijoiden joukossa on varmasti runsaasti niitä jotka saavat lisäpisteitä muista ansioista.

Kasvatustieteen yleiselle puolelle sen sijaan voi päästä, jos menestyy pääsykokeessa hyvin. Puolet opiskelijoista valitaan pelkän pääsykokeen perusteella. Toinen puoli valitaan koemenestyksen ja todistusten (päättäri ja yo-todistus) perusteella. Siinä olet jälleen keskitasoa, eli voi jäädä pääsemättä sisään tässä kiintiössä.

Tarkennukseksi voisin tiedustella tuosta opettajasuuntauksesta. Kun sanot haluavasi opettajaksi, mutta nuo kaksi mihin kerrot hakeneesi, eivät tule ensimmäisenä mieleen opettajaksi haluamisesta. Haluatko siis erityisopettajaksi vai miksikä?

• Opettaja, KM

Hei!
        Minä taas haluan kannustaa sinua. Olin keskinkertainen viisi ceetä kirjoittanut ylioppilasmerkonomi kun hain yliopistoon lukemaan yleistä kasvatustiedettä. Pääsin sisään, mutta voin kertoa, että tein tosi paljon töitä sen eteen. Luin niin, että päätin, että joka päivä luen 50 sivua AJATUKSELLA. Aloitin toukokuun alussa ja täytyy sanoa, että toimistotyön ohella tuo oli kova vaatimus itselleni. Ajatuksella lukeminen tarkoitti sitä, että vaadin itseltäni sen, että jos ajatus harhailee niin raakasti vaan sivut taaksepäin ja uudestaan alkuun. Toinen suunnitelmani oli, että luen tunnin päivässä, mutta tämä ajatuksella-juttu oli paljon vaativampi. Välillä meni lähes kolme tuntia tuohon viiteenkymmeneen sivuun.
        Sinulla on kaikki mahdollisuudet päästä yliopistoon, jos vain tarpeeksi haluat. Minäkin pääsin sinne ja sieltä ulos. Olin viiden ceen ylioppilas, mutta sain magnan gradun ja olen työllistynyt alani työpaikkoihin ja viihtynyt loistavasti töissäni. Muista säilyttää usko itseesi. Kyllä SINÄ pääset, jos minäkin olen näillä papereilla päässyt. Lue paljon, itse luin viisi kertaa läpi kuudensadan sivun pääsykokealueen. Tsemppiä!!!!

Opettaja, KM kirjoitti:

Hei!
        Minä taas haluan kannustaa sinua. Olin keskinkertainen viisi ceetä kirjoittanut ylioppilasmerkonomi kun hain yliopistoon lukemaan yleistä kasvatustiedettä. Pääsin sisään, mutta voin kertoa, että tein tosi paljon töitä sen eteen. Luin niin, että päätin, että joka päivä luen 50 sivua AJATUKSELLA. Aloitin toukokuun alussa ja täytyy sanoa, että toimistotyön ohella tuo oli kova vaatimus itselleni. Ajatuksella lukeminen tarkoitti sitä, että vaadin itseltäni sen, että jos ajatus harhailee niin raakasti vaan sivut taaksepäin ja uudestaan alkuun. Toinen suunnitelmani oli, että luen tunnin päivässä, mutta tämä ajatuksella-juttu oli paljon vaativampi. Välillä meni lähes kolme tuntia tuohon viiteenkymmeneen sivuun.
        Sinulla on kaikki mahdollisuudet päästä yliopistoon, jos vain tarpeeksi haluat. Minäkin pääsin sinne ja sieltä ulos. Olin viiden ceen ylioppilas, mutta sain magnan gradun ja olen työllistynyt alani työpaikkoihin ja viihtynyt loistavasti töissäni. Muista säilyttää usko itseesi. Kyllä SINÄ pääset, jos minäkin olen näillä papereilla päässyt. Lue paljon, itse luin viisi kertaa läpi kuudensadan sivun pääsykokealueen. Tsemppiä!!!!

Juuri näin! Uskon myös että pääset kyllä jos tarpeeksi haluat! =) Tsemppiä todella paljon, silloin kun haku on käynnissä ja tietää mihin haluaa, kannattaa keskittyä lukemiseen ja itse asiaan - ei kuunnella näitä negatiivisia ja lannistavia "empä usko" -kommenteja (joita esimeskiksi Jane harmittavan usein tänne lataa...)

TSEMPPIÄ ALOITTAJALLE TODELLE PALJON! Pääset kyllä jos niin päätät. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      65
      4242
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      67
      4241
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      109
      2905
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      58
      2796
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      2029
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      1992
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1679
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      109
      1353
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1281
    Aihe