asumislisästä

kesältä

Voinkohan nostaa kesältä asumistukea, jos mahdollisesti muutan kesän aikana. Näkeekö Kela jostain, että olen muuttanut?

Muutan toiselle paikkakunnalle, mutta voinhan silti käydä tenttimässä kursseja kesällä. Kelaan ei varmaan menisi läpi, että nostaisin asumislisää asunnosta jossain huitsin nevadassa...

5

507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neiti...X

"Näkeekö Kela jostain, että olen muuttanut?"
      Kelalle tulee ainakin itse ilmoittaa muutosta opintotuen olosuhdemuutosilmoituksella.

Asumislisä- vai asumistuki? Opiskelupaikka- ja oletko muuttamassa opiskelupaikkakunnalle vai sieltä pois? Entä nostatko kesäopintotukea?

Ei noilla antamasi tiedoilla voi antaa minkäänlaista pätevää vastausta, kun ei ymmärrä kysymystä...

• xzvzjfhgfvJHvjhg

Jos saat Kelasta asumistukea tai opintotuen asumislisää kärähdät heti kun muutat.

ATK hoitaa homman käsittelyyn, kun väestörekisteristä tulee muutto/joku muuttaa sun luukuun.

Huitsin nevadassa homma hoituu samalla ohjelmalla
      kuin esim Hesassa. Eli kusetus ei tässä onnistu.

• Hanna

Näin on näppylät, itse muutin opiskeluasunnostani pois kotiin kesäksi (syksyllä sitten uuteen asutoon) ja Kela sai tiedon opiskelija-asuntolasta ja vaati selvitystä samana päivänä. Lopussa vielä kauniisti muotoiltu uhkaus: "Muutoshakemuksen pyydämme lähettämään kahden viikon kuluessa - -. Jos emme siihen mennessä ole saaneet hakemustanne, joudumme keskeyttämään opintotukenne maksamisen." Kävi mielessä, että mikä pirun kiire niillä on, enhän joka tapauksessa saa opintotukea kolmeen kuukauteen! Tosi paljon siis pelottaa, jos keskeyttävät! :S
        Mutta eikös eri asia ole, jos alkuperäisen viestin kirjottaja muuttaa vain väliaikaisesti (esim. vanhempien luo), pitää asunnon ja maksaa siitä vuokraa kesän ajan? Sittenhän hänen tulisi saada asumislisä, jos saa tarpeeksi opintoja kasaan?
        Tosin en ole enää edes varma, ymmärsinkö alkuperäisen ongelman oikein... :D

• ...

Käsittääkseni voit asua huitsin nevadassa ja saada asumislisää. Ei sillä ole merkitystä missä se asunto on mihin asumislisää haet, kunhan opinnot tulee hoidettua.(oletan että tarkoitat asumislisää etkäasumistukea.)

• sinun...

pakko myös väestörekisteriin ilmoittaa muutostasi ja monet taloyhtiöt vaativat sen paperin näytille jottei niiden tarvitse ilmoittaa uutta asukasta itse.Kelalle menee aina automaattisesti tieto muutostasi samoin työeläkekassaan ja sossu saa sen pyynnöstä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5060
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1239
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1179
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1123
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      753
    Aihe