Faking YO...

sou fakd with this

Tosi ärsyttävää, kun vanhemmat painostavat järjestämään jotkut säälittävät YO-pippalot. Mitä juhlimista tässä on? Tällaisen tutkinnon saa tuhat ja miljoona apinaa joka vuosi. Enkä halua mitään typeriä rahastusjuhlia tai niin ed. Miksei voi olla vain rauhassa? Tekisi mieli tehdä jotain radikaalia, kadota ulkomaille tms. Mitä hienoa on, muka jos on joku fakin YO?

15

1523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakenen

Oon täsmälleen samaa mieltä. Miksi pitäisi juhlia paperinpalaa? Miksei sitten juhlita jokaista välitodistustakin erikseen? Tiedän, että sukulaiset järkyttyy aikas mahtavasti, kun eivät saa kutsua juhliin, mutta en kyllä suostu niitä järjestämään. Äiti ja isä selvästi yrittävät suunnitella "yllätysjuhlia", joihin munkin sit täytyis osallistua. Mut oon kyl heille ilmottanu, et en tod. oo kotona 3.6. Lähdetään yhden kaverin kanssa baila baila! ;)
      Suku jääköön märehtimään...

• ajatella tätä

asiaa myös niiden vanhempien kannalta - jos he haluavat järjestää yo-juhlan, niin miksi pistäisit vastaan? Eikö vanhempiesi toive merkitse sinulle mitään, etkö halua tehdä heille mieliksi? Kai sinulla sentään on joitain myönteisiäkin tunteita heitä kohtaan.

Tämä juhla on tärkeä nimenomaan heille, vaikket itse piittaisi siitä hittojakaan.

• ....jukka

..aikuisuuteen kuuluu tehdä sellaistakin joka ei huvita ja ajatella toistenkin tunteita, vanhemmillakin saattaa olla ihan pieni osuus siitä, että olette saaneet käydä koulua. Joskus voisi olla antavanakin osapuolena.

Raha ei varmaan ole ongelma, niistähän pääsee kyllä eroon, antamalla vanhemmille tai hyväntekeväisyyteen.

• yo:n äiskä

Olen täysin samaa mieltä kanssasi: olemme mahdollisuuden käydä lukiota, maksaneet elämisen, huvittelut, kirjat, tutkinnon. Olemme kolme vuotta eläneet nuoremme opiskelussa, olleet välillä huolissamme, välillä hyvillämme. Ja kaikki siksi, että se ihkaoma nuori on tärkein asia maailmassamme.

Nyt kun haave toteutuu 3.6., tunnemme itse, että on aihetta juhlaan. Miksi se pitäisi kieltää meiltä? Siksikö, että "nuorta ei vaan satu kerta kaikkiaan huvittamaan"? =(

Jos ne juhlat ovat todellakin niin epämiellyttävä tapahtuma, suosittelen minäkin niiden lahjojen, varsinkin rahasellaisten, luovuttamista vanhemmille. Onhan vanhemmat aika pitkän pennin nuorensa eteen pulittaneetkin ;)

• kauheeta kuinka
        yo:n äiskä kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä kanssasi: olemme mahdollisuuden käydä lukiota, maksaneet elämisen, huvittelut, kirjat, tutkinnon. Olemme kolme vuotta eläneet nuoremme opiskelussa, olleet välillä huolissamme, välillä hyvillämme. Ja kaikki siksi, että se ihkaoma nuori on tärkein asia maailmassamme.

Nyt kun haave toteutuu 3.6., tunnemme itse, että on aihetta juhlaan. Miksi se pitäisi kieltää meiltä? Siksikö, että "nuorta ei vaan satu kerta kaikkiaan huvittamaan"? =(

Jos ne juhlat ovat todellakin niin epämiellyttävä tapahtuma, suosittelen minäkin niiden lahjojen, varsinkin rahasellaisten, luovuttamista vanhemmille. Onhan vanhemmat aika pitkän pennin nuorensa eteen pulittaneetkin ;)

....nyt olette osallistuneet lapsenne kustannusten maksuun! Eiköhän se ole teidän velvollisuuskin. Sitäkö varten vaatetitte ja piditte hänet puurossa, että pääsette järkkäämään yo-juhlat? Taidatte olla just niitä vanhempia joiden lapsirukat on vaan teidän jatkoksianne....eli lapsi täyttää teidän unelmanne.
        Kuule, kyllä sitä kuoharia voi juoda ihan ilman erityistä paperinpalaa...jos se siitä on kiinni, että "Muuten ei olis mitään kivaa kyseisenä viikonloppuna, meille keski-ikäisille"....ottakaa siipan kanssa lärvit tuttavapariskunnan kanssa vaikka siellä terassillanne. Ja nauttikaa ja antakaa nuortenkin nauttia. HALLELUJAH!

• yo:n äiti
        kauheeta kuinka kirjoitti:

....nyt olette osallistuneet lapsenne kustannusten maksuun! Eiköhän se ole teidän velvollisuuskin. Sitäkö varten vaatetitte ja piditte hänet puurossa, että pääsette järkkäämään yo-juhlat? Taidatte olla just niitä vanhempia joiden lapsirukat on vaan teidän jatkoksianne....eli lapsi täyttää teidän unelmanne.
        Kuule, kyllä sitä kuoharia voi juoda ihan ilman erityistä paperinpalaa...jos se siitä on kiinni, että "Muuten ei olis mitään kivaa kyseisenä viikonloppuna, meille keski-ikäisille"....ottakaa siipan kanssa lärvit tuttavapariskunnan kanssa vaikka siellä terassillanne. Ja nauttikaa ja antakaa nuortenkin nauttia. HALLELUJAH!

Mistä teitä tiukkapipoisia ja ahdasmielisiä ihmisiä oikein sikiää? Mikä tekee ihmisestä niin äärettömän negatiivisen joka asiaan? Onko pylly jäänyt huonosti pyyhkimättä vai hiertääkö pikkuhousujen sauma ihoa?

Kun olet tuollainen "elämän Einstein", voisitko opetella lukemaankin? Kuka sanoi, että lapsi on kasvatettu vain yo-hattua varten? Enkä minä todellakaan todennut, että elättäminen olisi "velvollisuus". Ne sinä keksit ihan itse.

Minä juon kuoharia juuri silloin, kun minusta itsestäni tuntuu sille. Nimittäin hankin rahat siihen kuohariin aivan itse ja kärsinpä mahdollisen krapulankin itse. En minä tarvitse siihen SYYTÄ.

Tiedätkös: meillä lukio oli pojan OMA valinta, koska hänellä ei ollut yläasteen jälkeen mitään ajatusta siitä, mille alalle lähtisi. Ei meidän ole tarvinnut pitää lapsiamme "jatkoksina", sillä olemme mieheni kanssa pärjänneet oikein mukavasti tässä maailmassa itse ja TOIVOMME lapsillemme samaa. Mutta tiedän myös, ettei ketään voi pakottaa, ei minuakaan nuorena. Jokainen valitsee tiensä itse.

Mutta riviesi välistä voi lukea typerän katkeruuden maailmaa ja kaikkea mukavaa kohtaan. Katsos juhlat voivat olla myös mukavia! Kerron sinulle, että kun ns. vanhemmat vieraat lähtevät meiltä, poikani kavereita kokoontuu n. 20 henkeä meille grillailemaan ja saunomaan. On kuohuvaa ja kirkasta, on makkaraa ja pihviä. Ja kokemuksesta voin kertoa, että ko. nuorten juhlat ovat onnistuneet aina tosi hyvin. Ei ainakaan kukaan ole valittanut ;)

Nuori ihminen: ole joustavampi, ole positiivisempi! Sitruunanaamoja näkee joka paikassa aivan tarpeeksi! Vanhempana kerkiät olla kitkerä tiukkapipo ja murehtia kaiken maailman asioita, älä tee sitä vielä tänään!

• pipoa
        yo:n äiti kirjoitti:

Mistä teitä tiukkapipoisia ja ahdasmielisiä ihmisiä oikein sikiää? Mikä tekee ihmisestä niin äärettömän negatiivisen joka asiaan? Onko pylly jäänyt huonosti pyyhkimättä vai hiertääkö pikkuhousujen sauma ihoa?

Kun olet tuollainen "elämän Einstein", voisitko opetella lukemaankin? Kuka sanoi, että lapsi on kasvatettu vain yo-hattua varten? Enkä minä todellakaan todennut, että elättäminen olisi "velvollisuus". Ne sinä keksit ihan itse.

Minä juon kuoharia juuri silloin, kun minusta itsestäni tuntuu sille. Nimittäin hankin rahat siihen kuohariin aivan itse ja kärsinpä mahdollisen krapulankin itse. En minä tarvitse siihen SYYTÄ.

Tiedätkös: meillä lukio oli pojan OMA valinta, koska hänellä ei ollut yläasteen jälkeen mitään ajatusta siitä, mille alalle lähtisi. Ei meidän ole tarvinnut pitää lapsiamme "jatkoksina", sillä olemme mieheni kanssa pärjänneet oikein mukavasti tässä maailmassa itse ja TOIVOMME lapsillemme samaa. Mutta tiedän myös, ettei ketään voi pakottaa, ei minuakaan nuorena. Jokainen valitsee tiensä itse.

Mutta riviesi välistä voi lukea typerän katkeruuden maailmaa ja kaikkea mukavaa kohtaan. Katsos juhlat voivat olla myös mukavia! Kerron sinulle, että kun ns. vanhemmat vieraat lähtevät meiltä, poikani kavereita kokoontuu n. 20 henkeä meille grillailemaan ja saunomaan. On kuohuvaa ja kirkasta, on makkaraa ja pihviä. Ja kokemuksesta voin kertoa, että ko. nuorten juhlat ovat onnistuneet aina tosi hyvin. Ei ainakaan kukaan ole valittanut ;)

Nuori ihminen: ole joustavampi, ole positiivisempi! Sitruunanaamoja näkee joka paikassa aivan tarpeeksi! Vanhempana kerkiät olla kitkerä tiukkapipo ja murehtia kaiken maailman asioita, älä tee sitä vielä tänään!

tai vaihda kukkahattuun näin kesän kynnyksellä, eli kukakohan tässä nyt pinna piukeella täällä onkaan. Muista hormonilaastari ettei verenpainemittari paukahda ja pääset pojan yo-juhliin permanentti ojennuksessa.

• no huh huh
        yo:n äiti kirjoitti:

Hei haloo mamma, juhlia tulee ja menee. Kyllä sä ehtit leipoo vielä hyvin, no hätä. Joskus se juhlien laittaminen on rankkaa, mutta tiedätkö mitä? Niin se on kaikilla, ja tähän aikaan vuodesta kaikilla suomen mammoilla on varmasti pinna niin kireellä, että uhkaavat lähteä ja jättää perheen pitämään sellaiset juhlat kuin haluavat. Mutta kyllä sä ehdit leipoo. Ei kannata stressaa!

• kypsää??

eiköhän tollanen kapinointi ois pitäny olla sillon yläasteella jo?
      varmaan ihan hyvä ettette pidä juhlia, koska sen verran kunnioitusta voisi olla itseään, 12-vuoden työtään ja vanhempiaan kohtaan että juhlisi?!?!
      ja ylioppilashan on kypsä aikuinen,ainakin voisi yrittää olla...
      aika noloa tollasia avautua vielä.

• käytöstä

minusta ap puhuu asiaa.
        Eikö vanhempien pitäisi keskustella juhlittavan kanssa, että pidetäänkö kekkerit vai ei. Ja harvinainen nuori, joka mieltää yo juhlat rahastuskekkereiksi, sitähän ne on, ainakin nyt euron aikaan. 20 vuotta sitten 100 mk oli jees juttu, nyt ihmiset noloina pistävät 20 euroo kirjekuoreen, vähintään pitää olla 50 euroo, että ilkee santsata voileipäkakkua.
        12 vuotta koulunpenkillä on pitkä rupeama, mutta sori vaan yo:t ja kaikella kunnioituksella, mutta nyt on vasta pohjatyö tehty.

Lähde bailaamaan ja anna vanhempien jäädä pönöttämään.

• juhlijatyyppi

Jos oikeesti olet sitä mieltä, ettei saavutuksessasi ole mitään juhlimista, niin ÄLÄ JUHLI! Juhlimatta jättäminen ei ole mitenkään radikaalia. Meidänkin koulussa oli viime vuonna yks tyyppi, joka ei halunnut nimeään julkaistavan, ei tullut lakkiaisiin, haki todistuksensa jälkikäteen kansliasta eikä järjestänyt kellekään mitään juhlia. Hän sai taatusti olla rauhassa.
      Itse kyllä aion juhlia oikein kunnolla. :)

• Impropaatturi

Samaa mieltä.Miksi juhlia jotain pöljää paperia?Mielestäni elämässä on tärkeintä terve maalaisjärki,ei jokin tyhmä lappunen,jossa on pitkä litania laudatureja ja eximia cum laudeja.Ei jokin yo-toikka kerro p****akaan siitä millainen joku todella on ihmisenä.

• LEMCBAI

Yo-tutkinto kertoo miten olet hyvin olet oppinut asiat lukiossa. Ei sen pidäkään kertoa minkälainen jokin henkilö on ihmisenä.

• Salla Sello

Itse olen ilmoittanut vanhemmilleni, että he saavat pitää yo-juhlat, jos haluavat, mutta minua sinne on turha odotella. Kaipa he jotain sukulaisia kutsuvat. Olen kyllä sanonut, että ilmoittakaa sukulaisille jo etukäteen, että en tule. Jos joku tuo lahjoja, niin pitäkööt vanhemmat, kun ovvat juhlansa järjestäneet. On elämässä paljon muitakin juhlimisen aiheita, kun YO-kisat.

• Ylioppilas Larvanto

Se on tosi törkeää, jos ylioppilas pakotetaan juhlien keskipisteeksi vastoin hänen omia tahtojaan. Itse en haluaisi olla sukulaisteni pällisteltävänä. Onneksi minulla ei ole kuin muutama sukulainen ja perhetuttu, joten pystyin kieltäytymään juhlista. Ehkä hieman nyrkillä uhatenkin. En pidä ylioppilaaksi pääsemistä suurena välietappina, koska en koskaan epäillytkään pääseväni yo:ksi. Ylioppilasjuhlien järjestäminen on turhaa ylpeilyä ja suurin osa järjestää juhlat vain sen takia, että tulee rahaa sukulaisilta. Monelta olen tuon kuullut. Vanhampiani en aio kiittää, koska he eivät ole minua tukeneet muulla kuin pienellä rahallisella tuella. He pitivät ammattikoulua lukiota parempana vaihtoehtona ja epäilivät koko ajan läpipääsyäni. Miksi minun pitäisi suostua heidän järjestämiinsä ylioppilasjuhliin, kun he itse lähtivät viisikymppissyntymäpäivillään itsekin ulkomaille, koska eivät halua juhlia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      19
      2815
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2631
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      24
      2343
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1894
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1473
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1463
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1163
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1005
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      958
    Aihe