Krishnaliikkeen Ratha-yatra 27.5

Madhava

Krishnaliike järjestää Ratha-yatran 27.5 Helsingissä. Alla tiedoitus asiasta:

http://www.chakra.org/announcements/eventsMay08_06.html

Myös heidän nettisivuillaan: http://www.harekrishna.fi/jagannatha.html

---

Ja tiedoituksenpoikanen myös itseltäni.

---

Notice on Helsinki Ratha Yatra (27.5)

This is a notice for everyone who read the announcement on Finland's first Ratha-yatra in Helsinki. The initial announcement noted, "Everyone is invited to participate!" A recent development, however, should be brought to the attention of those planning to participate, especially those among them who may be making travel arrangements to attend the event.

I have just received a phone call from an old friend who had inquired whether those of us, who are not members of ISKCON, would also be welcome to participate. In response to the query, the management of the Helsinki temple has qualified the scope of the invitation. According to the statement, those, who have received initiation or are otherwise committed to Vaishnava-movements independent of ISKCON, are welcome to watch the occasion amidst the public, but they may not:

* Participate in the Ratha Yatra procession.
* Participate in the kirtan that is sung on the occasion.
* Engage in any form of service in supporting the event. (The presumed exception being financial support.)

So firm is the principle that even the offer of a certain hard-working Vaishnavi, who had offered to render the humblest of services - washing pots - was turned down.

One must wonder whether some nuances of the name "Jagannath" may have gone unnoticed from the leaders of ISKCON Helsinki. After all, the heartfelt invitation from Astasakhi Didi did mention that:

"When the festival takes place, traditional castes are ignored and ordinary citizens may take part in the celebration with upper-class priests side by side."

Perhaps, if it rains not pouring on the event's day, this ordinary citizen shall grab his japa-mala and take a stroll downtown Helsinki and silently observe how the devotees carry the merciful Lord of the Universe down the streets of the capital, submitting an earnest prayer at his feet for the day to dawn when Vaishnavas of different affiliations can, if nothing else, at least chant the names of Krishna together.

In closing, a few payars describing how the Vaishnavas celebrated the event with Sri Chaitanya Mahaprabhu:

vaishnavera megha-ghataya haila badal
kirtana-anande saba varshe netra-jal
tri-bhuvana bhari uthe kirtaner dhvani
anya vadyadir dhvani kichui na suni
sata thani bule prabhu hari hari boli
jaya jagannatha bolen hasta-yuga tuli

"And there was rainfall from the Vaishnavas, assembled together like a cluster of clouds; In the joy of kirtan, tears poured from their eyes like rain.
"The three worlds filled as the sounds of the kirtan arose; None could hear the sounds of any other instruments!
"In seven places Prabhu wandered, chanting 'Hari!', 'Hari!' 'Jaya Jagannath!' he said, his two arms raised up high!"

Sri Gauravidhur jayati - Victory to the Golden Moon!


Sri-Chaitanya-charana-kamalarpitam astu -

Madhavananda Das

18

1955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnittelut

      Heille, tilaisuus tulee olemaan varmasti hieno.!

      • Ihmettelevä

        Onkohan Maailma kylässä-festivaalien järjestäjä tietoinen tästä Iskconin fasistisesta asenteesta, jolla räikeästi eriarvoistetaan ihmiset, vaisnavismin ja hengellisyyden suuntaukset, ja saatetaan koko juhlien idea häpeään? Herra Jagannatha Itsessäänhän olisi ollut mitä mainioin festivaalien idean hengen ilmentymänä, kutsutaanhan Häntä maailmankaikkeuden herraksi, mutta nyt Jagannathan kärryjen pyörien alle survotaan oman reviirin loukkaamisen pelossa inhimillinen ihmisarvo joka meille kaikille kuuluu. Näköjään eriarvoisuudella on hyvät oltavat ja mainio kasvualusta Iskconin kaltaisessa yhteisössä.


      • Madhava
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Onkohan Maailma kylässä-festivaalien järjestäjä tietoinen tästä Iskconin fasistisesta asenteesta, jolla räikeästi eriarvoistetaan ihmiset, vaisnavismin ja hengellisyyden suuntaukset, ja saatetaan koko juhlien idea häpeään? Herra Jagannatha Itsessäänhän olisi ollut mitä mainioin festivaalien idean hengen ilmentymänä, kutsutaanhan Häntä maailmankaikkeuden herraksi, mutta nyt Jagannathan kärryjen pyörien alle survotaan oman reviirin loukkaamisen pelossa inhimillinen ihmisarvo joka meille kaikille kuuluu. Näköjään eriarvoisuudella on hyvät oltavat ja mainio kasvualusta Iskconin kaltaisessa yhteisössä.

        Jagannathan kärryjen pyörät kun mainitsit. Perinteisestihän Jagannath, Baladev ja Subhadra ovat suurissa vaunuissa, jonka valtaisia köysiä kaikki vetävät. Syystä tahi toisesta Suomen Ratha-yatrassa ei tulla kärryjä näkemään, Jagannath kannetaan kantotuolissa.

        Syynä saattaa olla se, ettei temppelissä yksinään ole riittävästi väkeä vaunujen vetoon, eikä yleisön tukeen voi luottaa - kun ei meistä bhakti-henkiset ISKCON:in ulkopuolelta saa siihen osallistua - tai sitten, jos kaikki 12 brahmacharia kiskoisivat köysiä, ei olisi enää ketään laulamaan.

        Tämä "eristäytynyt lahko" -tilanne on tosin onneksi pitkälti Suomen ISKCON:in kuriositeetti, pääsääntöisesti maailmalla ollaan avarakatseisempia.

        Kirjoittelin tässä aamulla myös Kadamba Kanana Swamille, jota tapahtuman MC:ksi odotellaan. Alla lainaus kirjeestä.

        --

        Should I attend the festival in the manner suggested, from amidst the general public and without participating in the kirtan or the procession, I would be committing an aparadh. The principle of anuvrajya, or following the deity on a procession, has been firmly established in Bhakti-rasamrita-sindhu (1.2.131), and is repeated in Prabhupada's words (NOD 6) as follows: "When the Deity is being borne for a stroll in the street, a devotee should immediately follow the procession."

        With regards to participation in kirtan, the Hari-bhkati-vilasa (8.252) notes in the section discussing the glory of kirtan and dancing: nRtyAdi kurvato bhaktAn nopaviSTo'valokayet - "When the devotees are dancing and so forth, one should not stay idly watching."

        What are we supposed to do, then? Please let me know if there is something you can do to rectify this unfortunate situation. I understand from friends in ISKCON elsewhere around the world that this is not the status quo of attitudes throughout the current movement.

        --


      • Ihmettelevä
        Madhava kirjoitti:

        Jagannathan kärryjen pyörät kun mainitsit. Perinteisestihän Jagannath, Baladev ja Subhadra ovat suurissa vaunuissa, jonka valtaisia köysiä kaikki vetävät. Syystä tahi toisesta Suomen Ratha-yatrassa ei tulla kärryjä näkemään, Jagannath kannetaan kantotuolissa.

        Syynä saattaa olla se, ettei temppelissä yksinään ole riittävästi väkeä vaunujen vetoon, eikä yleisön tukeen voi luottaa - kun ei meistä bhakti-henkiset ISKCON:in ulkopuolelta saa siihen osallistua - tai sitten, jos kaikki 12 brahmacharia kiskoisivat köysiä, ei olisi enää ketään laulamaan.

        Tämä "eristäytynyt lahko" -tilanne on tosin onneksi pitkälti Suomen ISKCON:in kuriositeetti, pääsääntöisesti maailmalla ollaan avarakatseisempia.

        Kirjoittelin tässä aamulla myös Kadamba Kanana Swamille, jota tapahtuman MC:ksi odotellaan. Alla lainaus kirjeestä.

        --

        Should I attend the festival in the manner suggested, from amidst the general public and without participating in the kirtan or the procession, I would be committing an aparadh. The principle of anuvrajya, or following the deity on a procession, has been firmly established in Bhakti-rasamrita-sindhu (1.2.131), and is repeated in Prabhupada's words (NOD 6) as follows: "When the Deity is being borne for a stroll in the street, a devotee should immediately follow the procession."

        With regards to participation in kirtan, the Hari-bhkati-vilasa (8.252) notes in the section discussing the glory of kirtan and dancing: nRtyAdi kurvato bhaktAn nopaviSTo'valokayet - "When the devotees are dancing and so forth, one should not stay idly watching."

        What are we supposed to do, then? Please let me know if there is something you can do to rectify this unfortunate situation. I understand from friends in ISKCON elsewhere around the world that this is not the status quo of attitudes throughout the current movement.

        --

        Tuota ulottuvuutta en ollut omalta närkästykseltäni ehtinyt edes ajatella. Liekköhän Ruoholahdenkadun Vatikaanissakaan? Joutua nyt syyllistyneeksi hengelliseen rikkeeseen noudattaessaan ylempiensä ohjeita!


      • Ihmettelevä
        Madhava kirjoitti:

        Jagannathan kärryjen pyörät kun mainitsit. Perinteisestihän Jagannath, Baladev ja Subhadra ovat suurissa vaunuissa, jonka valtaisia köysiä kaikki vetävät. Syystä tahi toisesta Suomen Ratha-yatrassa ei tulla kärryjä näkemään, Jagannath kannetaan kantotuolissa.

        Syynä saattaa olla se, ettei temppelissä yksinään ole riittävästi väkeä vaunujen vetoon, eikä yleisön tukeen voi luottaa - kun ei meistä bhakti-henkiset ISKCON:in ulkopuolelta saa siihen osallistua - tai sitten, jos kaikki 12 brahmacharia kiskoisivat köysiä, ei olisi enää ketään laulamaan.

        Tämä "eristäytynyt lahko" -tilanne on tosin onneksi pitkälti Suomen ISKCON:in kuriositeetti, pääsääntöisesti maailmalla ollaan avarakatseisempia.

        Kirjoittelin tässä aamulla myös Kadamba Kanana Swamille, jota tapahtuman MC:ksi odotellaan. Alla lainaus kirjeestä.

        --

        Should I attend the festival in the manner suggested, from amidst the general public and without participating in the kirtan or the procession, I would be committing an aparadh. The principle of anuvrajya, or following the deity on a procession, has been firmly established in Bhakti-rasamrita-sindhu (1.2.131), and is repeated in Prabhupada's words (NOD 6) as follows: "When the Deity is being borne for a stroll in the street, a devotee should immediately follow the procession."

        With regards to participation in kirtan, the Hari-bhkati-vilasa (8.252) notes in the section discussing the glory of kirtan and dancing: nRtyAdi kurvato bhaktAn nopaviSTo'valokayet - "When the devotees are dancing and so forth, one should not stay idly watching."

        What are we supposed to do, then? Please let me know if there is something you can do to rectify this unfortunate situation. I understand from friends in ISKCON elsewhere around the world that this is not the status quo of attitudes throughout the current movement.

        --

        Saitko Madhava vastauksen KK Swamille lähettämääsi kirjeeseen? Olitko seuraamassa tai otitko osaa Ratha Yatra-kulkueeseen? Tiedän sinun edustavan gaudiya vaisnavismia perinteisimmillään, miltä sinusta tuntui kun sait kuulla olevasi ei toivottu-henkilö kyseisissä juhlallisuuksissa? Mikä oli "vatsanpohja-reaktiosi?". Minua kaikenlainen diksriminointi suututtaa, ja kun kuulen, että kaikki vaisnavat ja ei-vaisnavat paitsi "muut" vaisnavat saavat tulla, sappirakkoni alkaa kiehua.


      • Madhava
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Saitko Madhava vastauksen KK Swamille lähettämääsi kirjeeseen? Olitko seuraamassa tai otitko osaa Ratha Yatra-kulkueeseen? Tiedän sinun edustavan gaudiya vaisnavismia perinteisimmillään, miltä sinusta tuntui kun sait kuulla olevasi ei toivottu-henkilö kyseisissä juhlallisuuksissa? Mikä oli "vatsanpohja-reaktiosi?". Minua kaikenlainen diksriminointi suututtaa, ja kun kuulen, että kaikki vaisnavat ja ei-vaisnavat paitsi "muut" vaisnavat saavat tulla, sappirakkoni alkaa kiehua.

        Olin mukana tapahtumassa alusta asti, mutta ISKCON Helsingin Vaishnava-johdon toivetta kunnioittaen en osallistunut suoranaisesti kulkueeseen, vaan kuljin siitä kutakuinkin kymmenen metrin etäisyydellä jottei minua erehdyttäisi luulemaan kulkueeseen osallistujaksi. Japaa tein koko kaksituntisen kulkueen, en myöskään osallistunut kirtanaan, heidän toiveensa mukaisesti.

        Kulkueen päätyttyä Kaisaniemen kentälle vaihdettiin ajatuksia useiden vanhojen Vaishnava-tuttujen kanssa, ja useampi mainitsi, että hiukka verran heitä tällainen touhu sapettaa.

        Eipä vastannut KK Swami. Ainakaan vielä. Enpä usko että vastaa, kun ei kerran vielä vastannut. Ohimennen näin hänet siinä Krishna-liikkeen teltan ulkopuolella keskustellessani erään bhaktan kanssa, ja tervehdin tätä sen enempää sanomatta yhteenliitetyin käsin. Vastasi tervehdykseen, mutta sen mielikuvan sain, että hieman vaivautuneena.

        Vatsanpohjani ei asiaa sen laajemmin kommentoinut. Tiedän varsin hyvin ISKCON:in olevan varsin pitkälle itsensä ympärille käpertynyt liike, joka useinkaan ei näe itseään laajemmassa Gaudiya Vaishnavismin kontekstissa muutoin kun "viimeisenä lipunkantajana" - usein jopa suuremmassa määrin kun tämän emä-liike Gaudiya Math, joka jo itsessään teki valtaisaa pesäeroa laajempaan Gaudiya Vaishnava -perinteeseen.

        Lähinnä surulliseksi tekee, kun näkee, että liike, joka niin kipeästi kaipaisi ulkopuolista tukea kasvaakseen Vaishnavismin kulttuurissa, hakkaa kirveellä omaan nilkkaansa viljelemällä tällaisia asenteita.

        Niin tätä yritetään peittää, että jopa ammennettaessa einestä ISKCON:in ulkopuolelta ei mainita asiain lähteitä. Monet ovat kirjat, jotka on koottu ulkopuolisista lähteistä, kuten esimerkiksi ISKCON:in monivolyyminen puja-manuaali, jotka eivät mainitse lähteitään, vaikka vaikutteet ovat kirkkaat kun aurinko taivaalla. Näin myös käännökset vaikeista Sanskritinkielisistä teoksista, jotka on tosiasiassa käännetty niistä tehdyistä ISKCON:in ulkopuolisten Gaudiya Vaishnavien laatimista bengalinkielisistä versioista, ja joita ilman kääntäjät eivät olisi saaneet sen ensimmäistä lausetta paperille - ei halaistua sanaa lähdeteoksista.

        Näin ei tule hyvää. Krishnadas Kaviraj kirjoittaa Chaitanya-puuta kuvaillessaan oksista, jotka irroittavat itsensä rungosta - kuivua käpertyvät ajan myötä moiset. Joka leikkaa juurensa, kuihtuu. Käytännössä joko lopahtamalla kokonaan tai mutatoitumalla muotoon, jonka yhteys alkuperäiseen on varsin vaikeasti havaittavissa. Jälkimmäistä tietä ollaan taivaltamassa meikäläisen vinkkelistä katsottuna.


      • Anonyymi
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Onkohan Maailma kylässä-festivaalien järjestäjä tietoinen tästä Iskconin fasistisesta asenteesta, jolla räikeästi eriarvoistetaan ihmiset, vaisnavismin ja hengellisyyden suuntaukset, ja saatetaan koko juhlien idea häpeään? Herra Jagannatha Itsessäänhän olisi ollut mitä mainioin festivaalien idean hengen ilmentymänä, kutsutaanhan Häntä maailmankaikkeuden herraksi, mutta nyt Jagannathan kärryjen pyörien alle survotaan oman reviirin loukkaamisen pelossa inhimillinen ihmisarvo joka meille kaikille kuuluu. Näköjään eriarvoisuudella on hyvät oltavat ja mainio kasvualusta Iskconin kaltaisessa yhteisössä.

        Shrila Bhaktivinod Thakur

        Durlabha mānava-janma


        durlabha manava-janma labhiya samsare
        krsna na bhajinu duhkha kahiba kahare? [1]

        (1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?

        'samsara' 'samsara' kari' michhe gela kala
        labha na ha-ila kichhu, ghatila janjala [2]

        (2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.

        kisera samsara ei chhayabaji praya
        ihate mamata kari vrtha dina yaya [3]

        (3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.

        e deha patana ha'le ki rabe amara?
        keha sukha nahi dibe putra paribara [4]

        (4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.

        gardabhera mata ami kari parisrama
        kara lagi' eta kari, na ghuchi la bhrama [5]

        (5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!

        dina yaya michha kaje, nisa nidra-vase
        nahi bhavi marana nikate achhe vase [6]

        (6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.

        bhala manda khai, heri, pari, chinta-hina
        nahi bhavi, e deha chhadiba kona dina [7]

        (7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.

        deha-geha-kalatradi-chinta avirata
        jagichhe hrdaye mora buddhi kari hata [8]

        (8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.

        haya, haya! nahi bhavi—anitya e saba
        jivana vigate kotha rahibe vaibhava? [9]

        (9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?

        smasane sarira mama padiya rahibe
        vihanga-patanga taya vihara karibe [10]

        (10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!

        kukkura srgala saba anandita ha'ye
        mahotsava karibe amara deha la'ye [11]

        (11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.

        ye dehera ei gati, tara anugata
        samsara-vaibhava ara bandhu-jana yata [12]

        (12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!

        ataeva maya-moha chhadi buddhimana
        nitya-tattva krsna-bhakti karuna sandhana [13]

        (13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!








        asr


      • Anonyymi
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Saitko Madhava vastauksen KK Swamille lähettämääsi kirjeeseen? Olitko seuraamassa tai otitko osaa Ratha Yatra-kulkueeseen? Tiedän sinun edustavan gaudiya vaisnavismia perinteisimmillään, miltä sinusta tuntui kun sait kuulla olevasi ei toivottu-henkilö kyseisissä juhlallisuuksissa? Mikä oli "vatsanpohja-reaktiosi?". Minua kaikenlainen diksriminointi suututtaa, ja kun kuulen, että kaikki vaisnavat ja ei-vaisnavat paitsi "muut" vaisnavat saavat tulla, sappirakkoni alkaa kiehua.

        Shrila Bhaktivinod Thakur

        Väärä rikkaus


        Shrila Bhaktivinod Thakur varoittaa palvojia rikkauden aiheuttamasta ylpeydestä.
        ”Śrī Kalyāṇa-kalpa-taru” (1.12) sisältää seuraavan laulun:


         mana re, dhana-mada nitānta asāra
        dhana jana vitta yatae dehera anugata
                deha gele se sakala chhāra [1]

        Oi mieli! Rikkauden aiheuttama ylpeys on äärimmäisen ongelmallista. Rikkaudet, sukulaiset, ystävät ja varallisuus seuraavat tätä kehoa, ja kun keho kuolee, ne kaikki muuttuvat merkityksettömiksi.

        vidyāra yateka cheṣṭāchikitsaka upadeṣṭā
                   keha deha rākhibāre nāre
        ajapā ha-ile śeṣadeha-mātra avaśeṣa
                   jīva nāhi thākena ādhāre [2]

        Yksikään lääkäri tai mikään hänen lääkkeistään ei pysty pelastamaan kehoa. Kun elämän henkäys sammuu, jäljelle jää vain ruumis. Sielu ei jää katoavaan kuoreen.


          dhane yadi prāṇa ditadhanī rājā nā marita
                     dharāmara ha-ita rāvaṇa
        dhane nāhi rākhe dehadeha gele nāhe keha
                      ataeva ki karibe dhana [3]

        Jos rikkaus olisi elämän lähde, rikas kuningas ei olisi koskaan kuollut. Ravana olisi saanut kuolemattomuuden maan päällä. Rikkaus ei pelasta kehoa, ja kun keho kuolee, ketään ei jää jäljelle. Mitä varallisuus voi siis antaa meille?


        yadi thāke bahu dhananije habe akiñchana
                      vaiṣṇavera kara upakāra
        jīve dayā anukṣaṇarādhā-kṛṣṇa arādhana
                     kara sadā haye sadāchāra [4]

        Jos sinulla on paljon varallisuutta, ajattele olevasi köyhä ja palvele palvojia. Ole aina ystävällinen kaikille, palvo Radhaa ja Krishnaa ja noudata sādhujen ohjeita.
         
        Huomautus

        tomāra kanakabhogera janaka
        kanakera dvāre sevaha ‘mādhava’
        (Vaiṣṇava ke?: 3)

        ”Rikkautesi on nautinnon väline, joten palvele Krishnaa sen avulla”.




        ewr


      • Anonyymi
        Madhava kirjoitti:

        Jagannathan kärryjen pyörät kun mainitsit. Perinteisestihän Jagannath, Baladev ja Subhadra ovat suurissa vaunuissa, jonka valtaisia köysiä kaikki vetävät. Syystä tahi toisesta Suomen Ratha-yatrassa ei tulla kärryjä näkemään, Jagannath kannetaan kantotuolissa.

        Syynä saattaa olla se, ettei temppelissä yksinään ole riittävästi väkeä vaunujen vetoon, eikä yleisön tukeen voi luottaa - kun ei meistä bhakti-henkiset ISKCON:in ulkopuolelta saa siihen osallistua - tai sitten, jos kaikki 12 brahmacharia kiskoisivat köysiä, ei olisi enää ketään laulamaan.

        Tämä "eristäytynyt lahko" -tilanne on tosin onneksi pitkälti Suomen ISKCON:in kuriositeetti, pääsääntöisesti maailmalla ollaan avarakatseisempia.

        Kirjoittelin tässä aamulla myös Kadamba Kanana Swamille, jota tapahtuman MC:ksi odotellaan. Alla lainaus kirjeestä.

        --

        Should I attend the festival in the manner suggested, from amidst the general public and without participating in the kirtan or the procession, I would be committing an aparadh. The principle of anuvrajya, or following the deity on a procession, has been firmly established in Bhakti-rasamrita-sindhu (1.2.131), and is repeated in Prabhupada's words (NOD 6) as follows: "When the Deity is being borne for a stroll in the street, a devotee should immediately follow the procession."

        With regards to participation in kirtan, the Hari-bhkati-vilasa (8.252) notes in the section discussing the glory of kirtan and dancing: nRtyAdi kurvato bhaktAn nopaviSTo'valokayet - "When the devotees are dancing and so forth, one should not stay idly watching."

        What are we supposed to do, then? Please let me know if there is something you can do to rectify this unfortunate situation. I understand from friends in ISKCON elsewhere around the world that this is not the status quo of attitudes throughout the current movement.

        --

        Śrī Īśopaniṣad
        Mantra yksi:
        Kaikki tässä maailmankaikkeudessa, olipa se sitten elollista tai elotonta, on Hänen vallassaan ja kuuluu Hänelle. Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu.




        54


    • Govinda dasa

      Eikö san-kirtana tarkoita juuri pyhän nimen YHTEISTÄ laulantaa? eikö Herra Caitanya olekaan enää jalomielisin avatara ja valmis hukuttamaan JOKAISEN Krishna premaan? Olisihan se liian mukavaa jos kaikki vaishnavat voisivat palvella Krishnaa yhdessä, olivat sitten Prabhupadan, Naryana Maharajan tai Vrndavanan sadhujen seuraajia. Toivon näkeväni sen päivän, kun KAIKKI bhaktat laulavat samassa kirtanassa ja tanssivat yhdessä :)

      • Antrax

        San kirtanaa lauletaan joka paikassa.


    • Bhaga

      ...etten tilannut hyvissä ajoin isoa kasaa BTP-lehtiä ja mennyt niitä tuonne levittämään. En arvannut että asenne on noin fasistinen. Nyt ottaa kunnolla päähän kun jäi tempaus tekemättä.

      Niille jotka eivät asiaa tunne, Back to Prabhupada-lehti on ISKCON:in eniten pelkäämä kirjallinen jakelu. Maailmalla tuon lehden jakajia on mm. hakattu ISKCON-Ratha Yatroissa kun ovat noita levittäneet. Kuitenkin lehdessä vain vertaillaan ISKCON:in perustajan Srila Prabhupadan opetuksia ja määräyksiä ISKCON:in nykyisiin opetuksiin ja toimiin. Ristiriita kun on todella räikeä. Lehden voi tilata ilmaiseksi osoitteesta: http://www.iskconirm.com

      Hare Krishna!

      • Madhava

        Enpä näe provosoinnissa olevan sen suurempaa mieltä. Kuten Vaishnavat toivovat, niin olkoon. Jos ovat väärässä, minkäs teet - mutta provosoimalla asia ei varmasti mihinkään parane. Luepa Chaitanya Caritamrita, Antya 4 ja Sanatan Goswamin tarina.


      • Bhaga
        Madhava kirjoitti:

        Enpä näe provosoinnissa olevan sen suurempaa mieltä. Kuten Vaishnavat toivovat, niin olkoon. Jos ovat väärässä, minkäs teet - mutta provosoimalla asia ei varmasti mihinkään parane. Luepa Chaitanya Caritamrita, Antya 4 ja Sanatan Goswamin tarina.

        Minusta ainakin on väärin, että ISKCON tekeytyy A.C. Bhaktivedanta Swami Srila Prabhupadan seuraajiksi, vaikka he samaan aikaan heittävät temppelistä ulos jokaisen joka lausuu Srila Prabhupadan eräät opetukset ääneen tai rupeaa edes kyselemään niistä.

        Jos tuon totuuden ilmituominen on mielestäsi hyödytöntä provosointia, niin kysyn sinulta miten itse toimisit vastaavassa tilanteessa? Kuvittele tilanne, jossa joku huijari esiintyisi gurusi ainoana oikeana seuraajana ja keräisi sillä varjolla hyväuskoisia gurusi opetuksista aidosti kiinnostuneita seuraajia itselleen. Sen jälkeen hän kieltäisi näiltä seuraajilta kaikista niistä gurusi opetuksista keskustelun, jotka heikentäisivät hänen omaa valheellista asemaansa. Tämän jälkeen hänen seuraajansa pilaisivat gurusi hyvää nimeä edesvastuuttomalla lahkolaiskäytöksellään, joka ei olisi sastran mukaista. Eikö sydämesi itkisi tässä tilanteessa ja pitäisitkö tosiaan kaikkia tilanteen oikaisemiseen tähtääviä toimia hyödyttömänä provosointina? Jos sen sijaan tekisit asialle jotakin (kuten oletan), niin mitä se mahtaisi olla?

        Hare Krishna!


      • Madhava
        Bhaga kirjoitti:

        Minusta ainakin on väärin, että ISKCON tekeytyy A.C. Bhaktivedanta Swami Srila Prabhupadan seuraajiksi, vaikka he samaan aikaan heittävät temppelistä ulos jokaisen joka lausuu Srila Prabhupadan eräät opetukset ääneen tai rupeaa edes kyselemään niistä.

        Jos tuon totuuden ilmituominen on mielestäsi hyödytöntä provosointia, niin kysyn sinulta miten itse toimisit vastaavassa tilanteessa? Kuvittele tilanne, jossa joku huijari esiintyisi gurusi ainoana oikeana seuraajana ja keräisi sillä varjolla hyväuskoisia gurusi opetuksista aidosti kiinnostuneita seuraajia itselleen. Sen jälkeen hän kieltäisi näiltä seuraajilta kaikista niistä gurusi opetuksista keskustelun, jotka heikentäisivät hänen omaa valheellista asemaansa. Tämän jälkeen hänen seuraajansa pilaisivat gurusi hyvää nimeä edesvastuuttomalla lahkolaiskäytöksellään, joka ei olisi sastran mukaista. Eikö sydämesi itkisi tässä tilanteessa ja pitäisitkö tosiaan kaikkia tilanteen oikaisemiseen tähtääviä toimia hyödyttömänä provosointina? Jos sen sijaan tekisit asialle jotakin (kuten oletan), niin mitä se mahtaisi olla?

        Hare Krishna!

        Mitä asialle tekisin? Tässä joukko ajatuksia.

        Jos todella haluaa vakuuttaa toiset siitä, että edustamansa asia on oikea ja autenttinen, sen tuo parhaiten ilmi ilmentämällä itsessään ne kaikki hienot bhaktin tuomat piirteet, jotka Vaishnavassa luonnostaan ilmenevät. phalena phala-kAraNam anumIyate - "Tuloksesta voidaan tuloksen syy päätellä."

        Toki on aiheellista myös kirjoittaa liittyen asiaa koskeviin väärinkäsityksiin, esittää totuudenmukainen johtopäätös kaikkine tositteineen. Tämän julkaiseminen on kuitenkin syytä tehdä kohteliaalla ja sivistyneellä tavalla. Toisen järjestämän tilaisuuden puitteissa tällaisen sanoman levittämistä pidän varsin huonon maun mukaisena.

        Lisäksi valtaosa asiaan perehtymättömästä yleisöstä tuskin kiinnostunee kahden uskonnollisen liikkeen välisestä käminästä. Kiihkeitä väittelyitä ja vastaväittelyitä, ja erityisesti toisen osapuolen mustamaalaamista tai muuten tarpeettoman voimakasta tai negatiivista kielenkäyttöä nähdessäni heräävät epäilykseni molemmista osapuolista, ja etsin mieluummin kolmatta vaihtoehtoa. Tässä maailmassa on riittävästi riidelty, ja jos henkiselle tielle lähden, niin ainakin sellaiselta haluan välttyä. Näin siis olettamani "kenen tahansa ulkopuolisen" ajatukset.

        Anna ihmisten nähdä itsesi kautta mitä kaikkea hienoa seuraa siitä, että valitsemaasi polkua kulkee. Tarjoa heille maukas ateria sen sijaan että keskityt moittimaan toisen pilaantunutta piirakkaa.


      • Bhaga
        Madhava kirjoitti:

        Mitä asialle tekisin? Tässä joukko ajatuksia.

        Jos todella haluaa vakuuttaa toiset siitä, että edustamansa asia on oikea ja autenttinen, sen tuo parhaiten ilmi ilmentämällä itsessään ne kaikki hienot bhaktin tuomat piirteet, jotka Vaishnavassa luonnostaan ilmenevät. phalena phala-kAraNam anumIyate - "Tuloksesta voidaan tuloksen syy päätellä."

        Toki on aiheellista myös kirjoittaa liittyen asiaa koskeviin väärinkäsityksiin, esittää totuudenmukainen johtopäätös kaikkine tositteineen. Tämän julkaiseminen on kuitenkin syytä tehdä kohteliaalla ja sivistyneellä tavalla. Toisen järjestämän tilaisuuden puitteissa tällaisen sanoman levittämistä pidän varsin huonon maun mukaisena.

        Lisäksi valtaosa asiaan perehtymättömästä yleisöstä tuskin kiinnostunee kahden uskonnollisen liikkeen välisestä käminästä. Kiihkeitä väittelyitä ja vastaväittelyitä, ja erityisesti toisen osapuolen mustamaalaamista tai muuten tarpeettoman voimakasta tai negatiivista kielenkäyttöä nähdessäni heräävät epäilykseni molemmista osapuolista, ja etsin mieluummin kolmatta vaihtoehtoa. Tässä maailmassa on riittävästi riidelty, ja jos henkiselle tielle lähden, niin ainakin sellaiselta haluan välttyä. Näin siis olettamani "kenen tahansa ulkopuolisen" ajatukset.

        Anna ihmisten nähdä itsesi kautta mitä kaikkea hienoa seuraa siitä, että valitsemaasi polkua kulkee. Tarjoa heille maukas ateria sen sijaan että keskityt moittimaan toisen pilaantunutta piirakkaa.

        Juuri tuon syyn takia katosin jokunen aika sitten tältä ja muilta foorumeilta. Joten kiitos vain muistutuksesta!


      • Ihmettelevä
        Bhaga kirjoitti:

        Juuri tuon syyn takia katosin jokunen aika sitten tältä ja muilta foorumeilta. Joten kiitos vain muistutuksesta!

        Toisaalta en ymmärrä sitäkään, että joku Iskcon voi järjestää jonkun mukamas koko maailma kylässä tittelin alla kävelevän kulkueen, johon kaikki muut paitsi "oman kylän miehet" ovat kutsuttuja, ja selvitä siitä kuin koira veräjästä. Edes järjestäjien pitäisi saada tietää moisesta diskriminoinnista ja koko "Maailma kylässä" ideaa pilkkaavasta röyhkeästä käytöksestä. Muuten olen samaa mieltä Madhavan kanssa siitä, että provosoiva toiminta itse festivaaleilla olisi ollut aika alkeellista. Väärin on kuitenkin väärin, ja siihen reagoiminen on mielestäni ihmisen sekä inhimillinen että kosminen velvollisuus.


      • Valo
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Toisaalta en ymmärrä sitäkään, että joku Iskcon voi järjestää jonkun mukamas koko maailma kylässä tittelin alla kävelevän kulkueen, johon kaikki muut paitsi "oman kylän miehet" ovat kutsuttuja, ja selvitä siitä kuin koira veräjästä. Edes järjestäjien pitäisi saada tietää moisesta diskriminoinnista ja koko "Maailma kylässä" ideaa pilkkaavasta röyhkeästä käytöksestä. Muuten olen samaa mieltä Madhavan kanssa siitä, että provosoiva toiminta itse festivaaleilla olisi ollut aika alkeellista. Väärin on kuitenkin väärin, ja siihen reagoiminen on mielestäni ihmisen sekä inhimillinen että kosminen velvollisuus.

        Itse lähtisin näitä lehtiä jakamaan :)
        ,jos tilanne kehkeytyisi tappeluksi uskoisin voittavani. :) Noh pelkkää foorumi uhoahan tämä, mutta kieltämättä tuntuu aika törkeältä tuo toiminta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe