Talon perustuksia ja kellaria varten tulee rinnetontille jonkun verran louhintaa. Louheen voimme itse hyödyntää tontilla pengerryksiin. Seuraavana olis perustussuunnittelu vuorossa. Kysymys: Kannattaako pyytää tarjouksia sellaisilta yrityksiltä, jotka sekä suunnittelevat että tekevät ja louhivat vai kilpailuttaa jokaista erikseen?
Perustussuunnittelu
3
2812
Vastaukset
- Moppi
tottakai. Tulleepi muuten pukki kaalimaan vartijaksi. Muutoinkaan ei ole tullut vastaan urakoitsijaa, joka suunnittelee, koska suunnittelu on urakoitsijan mielestä turhaa hommaa. Olen kyynikko. Suunnittelu on niin naurettavan halpaa, ettei sitä juuri kannata kilpailuttaa. Muutamalla satasella (veroineen) saat suunnitelman. Louhinnasta kannattaa kysyä useampi arvio.
PS. Jos joku rakentamiskustannusten "ammattilainen" on eri mieltä suunnittelun halpuudesta, niin pitäkööt näppiksen hiljaisena ja älkööt paljastako tyhmyyttään. Nimim. "Rakennusalan konsulttisuunnittelua 10 vuotta" - erilliseen
perustussuunnitteluun koska kellaritilat voi piirtää lupakuvien lupakuvien piirtäjä ulkonäön ja pohjan suhteen ja muutenkin tarvittava rakennesuunnittelija suunnittelee seinärakenteet ja voi lisätä alle anturat, salaojat, radonputket jne.
Em kuvista louhintaliike voi kaivaa sopivan montun ilman suunnittelijan erikeen piirtämää kuvaa montusta.- Moppi
Pientalotyömaalla urakoitsija tuskin vilkaiseekaan suunnitelmia. Vedetään silmällä "ainahan-näin-on-tehty" -mentaliteetilla. Siis miksi turhaa suunnitteluttaa erikseen? Koko talonhan voisi itseasiassa piirtää Klubi-askin kanteen ja timpuri suhmuroi sitten loput. Näin se todellisuudentaju pahus sentään katoaa, kun suunnittelee vaativia pohjarakenteita tuhansien pohjaneliömetrien kohteisiin. Olin väärässä. Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv302836- 1432696
- 1372227
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162153Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131910Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161781450Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311246Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951214Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891182Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381138