Verot Virossa
Huom! Alla oleva tieto on suuntaa antavaa. Se on tarkoitettu vain yleiskatsaukseksi Viron verotusjärjestelmästä, joten siihen ei sisälly kaikki verolaissa ja -asetuksissa oleva tieto. Tämän vuoksi pyydämme suhtautumaan siihen tällä varauksella. Teitä kiinnostavista konkreettisista tilanteista tulee siis aina neuvottella tarpeen mukaan tilintarkastajan, verokonsultin tai lakimiehenne kanssa.
Työnantajan verot
• Yrityksen tulovero - 0%
• Arvonlisävero - 18%
• Sosiaalivero - 33%
• Työttömyysvakuutusmaksu - 0.5%
• Osinkovero 2005 - 24%
Työntekijän verot
• Fyysisen henkilön tulovero 2005 - 24%
• Työttömyysvakuutusmaksu - 1%
• Eläkevakuutusmaksu - 2%
Veroton minimitulo
Keskitulo kuukaudessa Vuodessa yhteensä
2005 1 700 EEK 20 400 EEK
Maksusuoritusten määräajat
Liikevaihtovero: viimeistään seuraavan kuukauden 20. päivänä.
Sosiaali- ja tulovero: viimeistään maksusuoritusta seuraavan kuukauden 10. päivänä.
Viivästyskorko on 0,06% vuorokaudessa viivästyneeltä summalta (n. 22% vuodessa)
Tilinpäätöksen ja tilintarkastuskertomuksen toimittaminen viranomaisille: kuusi kuukautta tilikauden päättymisen jälkeen.
Jos yhtiö ei ole liikevaihtoverovelvollinen eikä tee sosiaali- tai tuloveron alaisia suorituksia, riittää pelkästään viimemainittu
Lahjat, lahjoitukset ja edustuskulut
Lahjoista, lahjoituksista, edustuskuluista sekä muilta liiketoimintaan suoraan liittymättömistä kuluista ja suorituksista, jotka ovat yli 500 kruunua kuukaudessa 2% sosiaaliverolla verotettavasta suorituksien summasta, perittävä tuloveron määrä on yleensä 24/76.
Liiketoimintaan kuulumattomien kulujen verotus
Erityisen tuloveron määrä on: 24/76 kulun määrästä (vuonna 2005), johon lisääntyy 33% sosiaalivero (Erityisellä tuloverolla verotetaan yritystä esim. lomamatkan tai ravintolalaskujen kustantamisesta, ajoneuvon käyttöä yksityisajoissa). Verotuksen määrä vastaa palkkatulon verotusta
Henkilöautojen verotus
Kaikilta henkilöauton hankkimiseen, vuokraamiseen, käyttöön ja huoltoon (mm polttoaine) liittyviltä kuluilta sallittu koko liikevaihtoveron palauttaminen (sama koskee myös muita autoja).
Henkilöauton käyttö on sallittu ainostaan yhtiön työntekijöille. Jos henkilöautoa käyttävät muut henkilöt, käsitellään kaikkia heidän autoon liittyviä kulujaan palkkatulona ja siitä peritään sekä tulo- että sosiaaliveroa.palkkalistalla ja/tai yhtiön hallituksen jäsenille.
Yrityksen käytössä olevan henkilöauton, jota käytetään myös yksityisajoihin, verotuksen laskentaperiaate on seuraava: Yksityisen henkilön saamaksi tuloksi lasketaan 2 000 kruunua kuukaudessa, jota käsitellään henkilön nettotulona.
Netto 2000
Tulovero 2000 x 24/76 632
Sosiaalivero (2000 632) x 33% 869
ALV ei palautetta 2000/1,18-2000 305
Verot yhteensä 1806
Mikäli autoa ei käytetä yksityisajoihin ja käytöstä pidetään ajopäiväkirjaa, johon merkitään kaikki ajot, veroa ei peritä.
Yksityisen auton käyttö työajoihin
Jos yhtiön työntekijä käyttää omistuksessaan olevaa henkilöautoa työajoihin, voi hänelle maksaa 1000 kruunua verotonta autokorvausta kuukaudessa.
Jos yksityisellä autolla ajoista pidetään ajokirjaa, voi työntekijälle maksaa työajosta verottomasti 4 kruunua/ km, mutta ei yli 2000 kruunua kuukaudessa.
Työntekijälle voi korvata kaikki yksityisen auton työtarkoitukseen käytöstä johtuvat kulut (jotka ylittävät 2000 kruunua kuukaudessa), jos yhtiö maksaa autoon liittyvät aikaisemmin mainitut verot (vuonna 2005 – 1806 kruunua).
Osinkot 2005
Maksettua osinkoa verotetaan tuloverolla, joka on 24/76 maksettavasta osinkomäärästä.
Esimerkiksi:
Vuoden 2004 (tai aikaisemman) tilikauden voitosta osakkaalle maksettavan osingon yhteismäärä on 100 000 kruunua.
Maksettu osinko 100 000 EEK
Tulovero 100 000 x 24/76 31 579 EEK
Osakas saa 100 000 EEK
Yhtiö maksaa 131 579 EEK
Huom! Jos osinkoja maksetaan ulkomaisille juridisille henkilöille, jotka osinkojen maksamisen aikaan omistavat alle 20% yhtiöstä tai sen osakepääomasta, summasta vähennetään lisäksi 15% tai 24% tuloveroa.
VIRON VEROTUS
17
6178
Vastaukset
- Zak
Minulle ei oikein auennut, mikä oli tämä viestin tarkoitus? Kehua vai haukkua Viron verotusjärjestelmää?
Oli miten oli, minulle tärkeämpää kuin verojen suuruus on se, millaisia palveluja niillä tuotetaan. On helppo haukkua Suomen verotusta, mutta samalla nauttia kaikkia niitä etuja, mitä Suomessa tarjotaan.
Minä kyllä asun mieluummin Suomessa ja maksan veroni kuin että muuttaisin johonkin halpaveromaahan. Jos joutuisin maksamaan omasta pussistani lasten koulutuksen, koko terveydenhuollon, turvapalvelut ja kaiken muun, minun palkkani ei riittäisi alkujaankaan nykyiseen elintasooni.- Viro..
Minulle kylläon auennut (10 vuotta Virossa). Virossa on kaikki pyrokratia pienenpää (julkiset menot), terveyden hoito pelaa paremmin kuin Suomessa, myös koulutus toimii.
ps. Parempi asua Virossa - lordmonster
tiettävästi virossakin peruskoulut ja perusterveydenhuolto on lähes maksutonta
KYSYNPÄ vaan mitä rahoillasi oikein saat suomessa
ja miköä tulee tarvitsemasai palvelun todelliseksi hinnaksi ? - nehän
lordmonster kirjoitti:
tiettävästi virossakin peruskoulut ja perusterveydenhuolto on lähes maksutonta
KYSYNPÄ vaan mitä rahoillasi oikein saat suomessa
ja miköä tulee tarvitsemasai palvelun todelliseksi hinnaksi ?on tyytyväisiä verotukseen
- nuori eläkeläinen
nehän kirjoitti:
on tyytyväisiä verotukseen
saan eläkettä 860 euroa kuussa.virossa asuessani olen tallettanut joka kuukausi,paitsi joulu ja heinäkuussa 400 euroa tulevan varalle.elän kohtuullisen hyvin,en ole somali,enkä romaani,vaan nuori rakennustyömaalla loukkantunut.ympärilläni asuu muutamia suomalaisia.en ole kenenkään kuullut valittavan oloaan,niin kauan kun ovi on auki molempiin suuntiin.
- väinö
nuori eläkeläinen kirjoitti:
saan eläkettä 860 euroa kuussa.virossa asuessani olen tallettanut joka kuukausi,paitsi joulu ja heinäkuussa 400 euroa tulevan varalle.elän kohtuullisen hyvin,en ole somali,enkä romaani,vaan nuori rakennustyömaalla loukkantunut.ympärilläni asuu muutamia suomalaisia.en ole kenenkään kuullut valittavan oloaan,niin kauan kun ovi on auki molempiin suuntiin.
kummallista
- ksusha
Samoin. Maksan kyllä mielelläni veroni Suomeen ja pysyn kirjoilla täällä vaikka Virossakin tulee aikaa vietettyä paljon. Paljon ovat yritysjohtajat kehuneet Viroa. Tottakai. Yrityksille Viro onkin kiva maa. Kulut ovat todella pienet Suomeen verrattuna.
Mutta sitten se toinen puoli. Vaikka ns. halpaa on niin sosiaaliturva on melko surkea. Eläkkeet huonot. Ei mitään perusturvaa. Palkkataso todella matala tavallisella duunarilla.
Meidän systeemi toimii meidän tyyliin ja itse kannatan hyvää perusturvaa ja ilmaista koulutusta ynnä muuta, veroilla ne kustannetaan. Ei se Viro tavalliselle pulliaiselle mikään paratiisi todellakaan ole, päinvastoin. Muutenhan me kaikki oltaisi jos siellä, vai mitä ?
- vuonna 2006
eli toi 24 on jo wanha, nykyisin on 23.
Veroprosentti alenee lisäksi lähivuosina seuraavasti: vuonna 2007 se on 22 %, vuonna 2008 puolestaan 21 % sekä vuodesta 2009 lähtien 20 %.- balticregular
sosialistis-porvarillisen rappioyhteiskunnan
laskujen maksamiseksi !!!
työnteko ei ihmisiä kiinnosta, eläkkeelle halutaan heti, lapset voivat pahoin ja juppohillut hilluvat kaduilla
HYVÄ Monster SUOMI - vaitaa progressiiviseen...
Viron potut vaihtaa verotuksen progressiiviseen.
- roos 2
soomes on koik kallis,ja odavam elada eestis.
Pesionääril on paremad edud eestis ja viisakamad teenused.- or9g0
Aika hitaalla tunnut muuten käyvän.
- kumpp
Suomalaisen eläkeläisen on ihn hyvä elellä Virossa. Jos vielä löytää mukavan kumppanin niin mikäs sen parempi. Suomessa kuitenkin kannattaa pysyä kirjoilla.
- täälläasun
kumpp kirjoitti:
Suomalaisen eläkeläisen on ihn hyvä elellä Virossa. Jos vielä löytää mukavan kumppanin niin mikäs sen parempi. Suomessa kuitenkin kannattaa pysyä kirjoilla.
Näin on. Suomessa olen kirjoilla ja kaikki toimii hyvin.
Ruoka on kallista. Viina edullista, en säästä tuossa mitään.
En juo. Eläke 3850 €. Veroa maksan Suomeen 32% Miten saan tuon alemmaksi? - Säästöä joka sentti
täälläasun kirjoitti:
Näin on. Suomessa olen kirjoilla ja kaikki toimii hyvin.
Ruoka on kallista. Viina edullista, en säästä tuossa mitään.
En juo. Eläke 3850 €. Veroa maksan Suomeen 32% Miten saan tuon alemmaksi?Kannatta alkaa juomaan. Säästää enempi mitä enempi juo. Näin itse toimin ainakin Tallinnan matkalla ja kantaessani juomaa kotiin. Enempi parempi.
- mitalin toinen puoli
Mutta virolaisille on ruoka kallista - melkein "Soome" tasolla ja lapsperheet ja eläkeläiset kärsii
- olav ulp
hei mitalin toinen puoli.
nyt puhut höpöjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758