Voisiko joku kertoa?

tarpeeksi tietämätön

Voisiko joku kertoa miksi pitäisi kutsua ihmistä joka on suorittanut merkonomin (120ov) opintojen (Toimistopalvelun ja tietohallinnon koulutusohjelma) LISÄKSI asiakirjahallinnon ja arkistotoimen ammattitutkinnon (50ov)?

Onko hän yhä VAIN merkonomi titteliltään?

Entä miten vaikuttavat nämä suoritetut opintoviikot, vai onko niillä mitään merkitystä esim. pätevyysvaatimuksissa?

1

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari tutkintoa suorittanut

Kyseiset koulutukset ovat sellaisia, etteivät pätevöitä suoraan mihinkään. Siis kuten joissakin on pakollisena vaatimuksena jokin tietty tutkinto tai suoritus (koskee lähinnä tiettyjä virkoja/toimia julkisella puolella.) Opintoviikkomäärillä ei siis ole sen kummempaa merkitystä.

Mutta itse tutkintoihin, niin MERKONOMI on perustutkinto ja käymäsi AMMATTITUTKINTO on ns. pykälää korkeampi. Tosin molemmat sitten alempia kuin amk-tutkinto, eli sinällään ei koulutustasollisesti eroa.

Olet siis Ammattitutkintotasoinen ja sinulla on pohjalla myös Perustutkinto, niin katsotaan systemi. Asiakirjahallinnon ja arkistotoimen ammattitutkinto ei pätevöitä suoraan millekään ammattinimikkeelle, vaan on samanlainen yleistutkinto kuin merkonomi. Paitsi tietenkin kapea-alaisempi tietyn alan koulutus ja sikäli paljon pätevöittävämpi.

Työnimikkeesi ja tittelisi siis muodostuu sen mukaan, mitä alat tehdä työksesi kyseisellä koulutuksella. Esimerkkinä voin sanoa, että olen itse saman linjan merkonomi kuin mainitsemasi ja käynyt lisäksi työn ohessa kirjastossa Informaatio ja tietopalvelualan ammattitutkinnon. Käytännössä olen siis kirjastovirkailija, mutta kun olen vaihtanut työpaikkaa enkä ole työssä enää vastaavalla alalla niin virallisesti voin käyttää vain tuota koulutusnimikettä. Virkailija olisin jos olisin vastaavassa työtehtävässä.

En tunne kyseistä alaa niin hyvin, että mitään pätevää voisin sanoa, mutta jos nyt laveasti johdattelee tuosta tutkinnosta niin olisikohan lähin työnimike Arkistonhoitaja tms. jos itsesi esittelisit lyhyesti ja ytimekkäästi sanoisit mitä teet tuolla tutkinnolla. Tämä nyt siis oli vain heitto, mutta tuollainen johdattelukaavalla tehty arvio.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      264
      5269
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      120
      4271
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      60
      4231
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3657
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3650
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3455
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      31
      2803
    8. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2616
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2576
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      69
      2435
    Aihe