Dapper on ihana!!!!

Keimo

Aivan yliveto, kaikki toimii (vielä beta... ja tietysti pienen virittelyn jäkeen), käyttäjää ei aliarvoida, jos vain on uskallusta ja halua luopua nyt viimeinkin siitä XP:stä niin siitä vaan!!!!!!

20

1681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuukautta

jo käytetty dapperia, vaikka beta on ollutkin ei mitään häikkää koko aikana, tänään tuli vielä yli 150 Mt:n päivityskin mitenkä hyvä tästä vielä tuleekaan.

• dapper?
      • Pärsereikä

Se on just tää: Premier lieu en France entièrement consacré aux arts anciens et contemporains de l’Afrique, des Caraïbes et de leurs diasporas, le musée Dapper est un espace culturel privé qui propose, à l’attention des adultes et du jeune public, des expositions, des livres d’art et de littérature, des spectacles et des concerts.

• niinku
        Pärsereikä kirjoitti:

Se on just tää: Premier lieu en France entièrement consacré aux arts anciens et contemporains de l’Afrique, des Caraïbes et de leurs diasporas, le musée Dapper est un espace culturel privé qui propose, à l’attention des adultes et du jeune public, des expositions, des livres d’art et de littérature, des spectacles et des concerts.

ranskalaiset viinit.

• Pärsereikä
        niinku kirjoitti:

ranskalaiset viinit.

..näin.

• Pärsereikä

Samaa mieltä, paranee synnytystuskissaan vain. Tänään irroitin XP-hda:n piuhat ja pistin tyhjän hda-kovon 300Gt (sopivasti osioituna tietysti) johon asensin uudelleen dapperin. Nyt on mullakin XP vaarassa lentää pihalle sillä Dapper on yllättävän vakaa, monipuolinen ja kaunis. Jakelu mun makuuni, työpöytä on Gnome.. tai xfce tai fluxbox. Pientä säätöä ja kyllä kelpaa, ihan muita jakeluita väheksymättä.

• muuten

osaako ubuntu osioida itselleen tyhjän osion samalle kovolle missä on xp asentamisen aikana vai pitääkö se tyhjä osio tehdä ensin ennen ubuntun asennusta?

• Pärsereikä
        muuten kirjoitti:

osaako ubuntu osioida itselleen tyhjän osion samalle kovolle missä on xp asentamisen aikana vai pitääkö se tyhjä osio tehdä ensin ennen ubuntun asennusta?

Siis tällainen vaihtoehto ei ole tullut mieleenkään heh.. eli suomeksi = Linuxin VOI asentaa samalle osiolle kuin Windows mutta tätä EI VOI SUOSITELLA koska windows ei näe linuxia vaan jyrää sen yli omilla tiedostoillaan joten tuloksena ennenpitkää on risa linux. Automaattista osiointia tuohon tuskin pystyisi käyttämään vaan asennus win-osioon pitäisi tehdä manuaalisesti (itse teen aina manuaalisena joten en ole kokeillut automaattia).

Eli Linuxille oma osio, näin se kuuluu tehdä. Se mitä osio/osiot sisältävät on eri asia, vähintäänkin pitää olla juuriosio ( / ) ja swap (levyvälimuisti >= RAM). Itselläni on myös /home-osio eli "omat tiedostot" ovat omassa levyosiossa jolloin uudelleenasennuksen sattuessa omat tiedostoni säilyvät toisella osiolla tallessa. Lisäksi koska mulla on pirun iso kovo niin olen tehnyt 4 kpl omia osioita eli nimennyt ne mieleni mukaan "vmware", "media2", "omalevy1" ja "omalevy2" ja levyt ovat ext3-tyyppiä, vaihtoehto olisi reiserfs tai ext2 mutta tällä kertaa näin.

Mikä tämä vastaus nyt oli.. eli Ubuntu ei osaa/voi tehdä itsenäisesti osioita windows-levylle vaan osiointi pitää suorittaa käsin.

• se lyhyesti
        Pärsereikä kirjoitti:

Siis tällainen vaihtoehto ei ole tullut mieleenkään heh.. eli suomeksi = Linuxin VOI asentaa samalle osiolle kuin Windows mutta tätä EI VOI SUOSITELLA koska windows ei näe linuxia vaan jyrää sen yli omilla tiedostoillaan joten tuloksena ennenpitkää on risa linux. Automaattista osiointia tuohon tuskin pystyisi käyttämään vaan asennus win-osioon pitäisi tehdä manuaalisesti (itse teen aina manuaalisena joten en ole kokeillut automaattia).

Eli Linuxille oma osio, näin se kuuluu tehdä. Se mitä osio/osiot sisältävät on eri asia, vähintäänkin pitää olla juuriosio ( / ) ja swap (levyvälimuisti >= RAM). Itselläni on myös /home-osio eli "omat tiedostot" ovat omassa levyosiossa jolloin uudelleenasennuksen sattuessa omat tiedostoni säilyvät toisella osiolla tallessa. Lisäksi koska mulla on pirun iso kovo niin olen tehnyt 4 kpl omia osioita eli nimennyt ne mieleni mukaan "vmware", "media2", "omalevy1" ja "omalevy2" ja levyt ovat ext3-tyyppiä, vaihtoehto olisi reiserfs tai ext2 mutta tällä kertaa näin.

Mikä tämä vastaus nyt oli.. eli Ubuntu ei osaa/voi tehdä itsenäisesti osioita windows-levylle vaan osiointi pitää suorittaa käsin.

ja ytimekkäästi, --eli Ubuntu ei osaa/voi tehdä itsenäisesti osioita windows-levylle vaan osiointi pitää suorittaa käsin.--

Takso mykket
        (hoono ruotti)

• Pärsereikä
        se lyhyesti kirjoitti:

ja ytimekkäästi, --eli Ubuntu ei osaa/voi tehdä itsenäisesti osioita windows-levylle vaan osiointi pitää suorittaa käsin.--

Takso mykket
        (hoono ruotti)

Yleensä kannattaa asentaa windows ensin ja vasta sitten linux KOSKA linux näkee windowsin mutta windows ei näe linuxia. Eli jos on mahdollista niin asennat XP:n ensin (uudestaan) ja luot osiot levylle XP:n asennusvaiheessa. Sitten on helppo asentaa linux päälle omalle osiolleen (nyt automaattiosiointi on ok) sillä käynnistyslataimeen tulee sija myös windowsille. Jos tekee toisinpäin eli asentaa linuxin ja sitten windowsin päälle niin windows ei näe linuxia vaan tuhoaa käynnistystiedot itselleen eli vain windows näkyy käynnistyksessä vaikka siis levyosiolla edelleen on linuxikin.. käynnistyosio vain on kadonnut..
        Taitava kyllä osaa ronkkia bootloaderin niin että linuxin käynnistäminen taas onnistuu mutta ensikertalaiselle tehtävä on melko kohtuuton (onnistuu kyllä jos jaksaa pusertaa manuaaleja).

• osioida kun on tarkkana
        muuten kirjoitti:

Kyllä luulisin että Ubuntua asentaessa jo asennuksen alussa tulee eteen kovalevyn osiointi ja pitäisihän Ubuntussa olla tuo osiointityökalu. Muistaa vaan, ettei koske kovalevyllä olevaan windows osioon, vaan osioi Ubuntun tyhjälle osalle. Eli ennen kuin annat lopullisen hyväksynnän osioinnin suorittamiselle, ole tarkkana ettet poista windows-osiota. Suorita ennen Ubuntun asennusta windowsin levyneheytys.

• Pärsereikä
        osioida kun on tarkkana kirjoitti:

Kyllä luulisin että Ubuntua asentaessa jo asennuksen alussa tulee eteen kovalevyn osiointi ja pitäisihän Ubuntussa olla tuo osiointityökalu. Muistaa vaan, ettei koske kovalevyllä olevaan windows osioon, vaan osioi Ubuntun tyhjälle osalle. Eli ennen kuin annat lopullisen hyväksynnän osioinnin suorittamiselle, ole tarkkana ettet poista windows-osiota. Suorita ennen Ubuntun asennusta windowsin levyneheytys.

Että mua ottaa pattiin nämä tarjouskoneet.. tai oikeastaan kaikki kaupan koneet sillä en ole ikinä ostanut konetta kaupasta hehheh.. vaikka niitä onkin aika monta kappaletta mutta tykkään rakennella itse. Siis se että isketään hitonmoinen kovalevy ja YKSI AINOA OSIO jossa nököttää.. win XP tietty. Ja kun tulee laskun aika niin on pistettävä "format c" ja siinä meni kaikki tavara kuvineen ja äänineen! Joskus sentään saa jotain pelastettua kun pistää omaan koneeseen Slaveksi.

Monelle tutulle on nyt käynyt näin, ostettu kone, yksi osio 200Gt ja lopulta kaikki tuhoutuu, edes valokuvia ei ole poltettu vaikka koneessa on VITTU kiinni KAKSI polttavaa asemaa että soromnoo vaan..

Tarkoitan että se levyn osiointi olisi PIRUN TÄRKEÄÄ heti alkuun ja omat kuvat yms. sälä pitää ottaa talteen eri osiolle kuin käyttöjärjestelmä. Sopiva osiokoko win-käytössä on 20-40Gt, ei isompaa huollon takia eikä pienempää järjen takia.

Kaiken huipuksi nuo kaupan PELLET ei ymmärrä koneista mitään muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Niillä on vaan hienot myyntipuheet ja termionologia mutta perusasiat ihan hukassa. Huvittavaa oli seurata touhuja XP SP2 aikaan.. kaikki viat pistettiin SP2 piikkiin vaikka 3/4 johtui muista syistä.

• Pärsereikä
        osioida kun on tarkkana kirjoitti:

jos levyllä on vain yksi osio niin sille ei ubuntu tietääkseni mahda mitään. Joissain jakeluissa saattaa olla levytyökalut joilla osioiden koon muuttaminen onnistuu mutta ymmärtääkseni ubuntussa tällaista ei ole.. oikaiskaa jos olen väärässä, en nimittäin ole niin tarkkaan tutkinut ts. ei ole ollut tarvetta.

• Pärsereikä
        Pärsereikä kirjoitti:

jos levyllä on vain yksi osio niin sille ei ubuntu tietääkseni mahda mitään. Joissain jakeluissa saattaa olla levytyökalut joilla osioiden koon muuttaminen onnistuu mutta ymmärtääkseni ubuntussa tällaista ei ole.. oikaiskaa jos olen väärässä, en nimittäin ole niin tarkkaan tutkinut ts. ei ole ollut tarvetta.

huomaa tämän oluen vaikutuksen ihan.. "jos levyllä on vain yksi osio niin sille ei ubuntu tietääkseni mahda mitään" eli YKSI windows-osio meinaan..

• näin...
        Pärsereikä kirjoitti:

Että mua ottaa pattiin nämä tarjouskoneet.. tai oikeastaan kaikki kaupan koneet sillä en ole ikinä ostanut konetta kaupasta hehheh.. vaikka niitä onkin aika monta kappaletta mutta tykkään rakennella itse. Siis se että isketään hitonmoinen kovalevy ja YKSI AINOA OSIO jossa nököttää.. win XP tietty. Ja kun tulee laskun aika niin on pistettävä "format c" ja siinä meni kaikki tavara kuvineen ja äänineen! Joskus sentään saa jotain pelastettua kun pistää omaan koneeseen Slaveksi.

Monelle tutulle on nyt käynyt näin, ostettu kone, yksi osio 200Gt ja lopulta kaikki tuhoutuu, edes valokuvia ei ole poltettu vaikka koneessa on VITTU kiinni KAKSI polttavaa asemaa että soromnoo vaan..

Tarkoitan että se levyn osiointi olisi PIRUN TÄRKEÄÄ heti alkuun ja omat kuvat yms. sälä pitää ottaa talteen eri osiolle kuin käyttöjärjestelmä. Sopiva osiokoko win-käytössä on 20-40Gt, ei isompaa huollon takia eikä pienempää järjen takia.

Kaiken huipuksi nuo kaupan PELLET ei ymmärrä koneista mitään muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Niillä on vaan hienot myyntipuheet ja termionologia mutta perusasiat ihan hukassa. Huvittavaa oli seurata touhuja XP SP2 aikaan.. kaikki viat pistettiin SP2 piikkiin vaikka 3/4 johtui muista syistä.

No eipä taida koneen ostajatkaan paljon ymmärtää kovalevyn osioinnista.
        No ei se windows käyttöjärjestelmä kuitenkaan niele kovinkaan isoa osaa siitä kovalevystä.
        Itse olen asennellut Mandrivaa moneen koneeseen ja siinä on tosi hyvä graafinen osiointityökalu, joka näyttää koko kovalevyn ja sitten siinä olevan windows-osion sinisellä värillä. Ei tarvi tehdä kokematon muuta kuin klikkaa tyhjää osaa kovalevyllä ja painaa Automaattinen osiointi-nappia, niin Mandriva osioi vapaan levytilan automaattisesti. Ja sen luomia osoioita voi ihan vapaasti suurentaa tai pienentää omien tarpeiden mukaan. Eikä siinä kaikki, Mandrivassa on vielä "asiantuntija"-työkalu, ja ei muuta kuin klikkaat taas tyhjää levyosaa ja painat nappia "Luo" niin Mandriva tekee juuriosion, joka on tuollaisen vanhan koneen 5 Gigan kovalevyllä siinä liki 500 Mt, ja taas klikkaat tyhjää osaa ja painat "Luo", niin luodaan swap ja jatketaan samaan tahtiin, niin levylle tulee automaattisesti lisäksi /usr, /var, /home ja /tmp. Niitä voi sitten omien tarpeiden mukaan suurennella tai pienennellä kutakin.
        Ja kun katselet sinistä ja punaista ja vihreätä kovalevyä ja olet tyytyväinen, niin siitä vaan "Valmis" ja homma hoituu.

Mitä tuohon kaupan tarjouskonejuttuun tulee, niin itse olen laskeskellut, että kun windowsia kuitenkin tarvitsee joissain ohjelmissa, niin olkoon siinä levyllä mukana. Usein niiden hinta tulee edullisemmaksi kuin kasata tietokonekaupan kamasta. En tiedä olenko väärässä, mutta Gigantista saa esimerkiksi Intel Celeron
        D341 2.93 Ghz, 512MB DDR, 80 GB kovalevy, DVD /-RW ja Windows XP 399 euroa. Saako samaan hintaan kasattuna ja millä työllä? En usko ainakaan, että saa valmista konetta tietokonekaupasta ilman käyttöjärjestelmää noilla eväilläkään.

• Pärsereikä
        näin... kirjoitti:

No ei se windows käyttöjärjestelmä kuitenkaan niele kovinkaan isoa osaa siitä kovalevystä.
        Itse olen asennellut Mandrivaa moneen koneeseen ja siinä on tosi hyvä graafinen osiointityökalu, joka näyttää koko kovalevyn ja sitten siinä olevan windows-osion sinisellä värillä. Ei tarvi tehdä kokematon muuta kuin klikkaa tyhjää osaa kovalevyllä ja painaa Automaattinen osiointi-nappia, niin Mandriva osioi vapaan levytilan automaattisesti. Ja sen luomia osoioita voi ihan vapaasti suurentaa tai pienentää omien tarpeiden mukaan. Eikä siinä kaikki, Mandrivassa on vielä "asiantuntija"-työkalu, ja ei muuta kuin klikkaat taas tyhjää levyosaa ja painat nappia "Luo" niin Mandriva tekee juuriosion, joka on tuollaisen vanhan koneen 5 Gigan kovalevyllä siinä liki 500 Mt, ja taas klikkaat tyhjää osaa ja painat "Luo", niin luodaan swap ja jatketaan samaan tahtiin, niin levylle tulee automaattisesti lisäksi /usr, /var, /home ja /tmp. Niitä voi sitten omien tarpeiden mukaan suurennella tai pienennellä kutakin.
        Ja kun katselet sinistä ja punaista ja vihreätä kovalevyä ja olet tyytyväinen, niin siitä vaan "Valmis" ja homma hoituu.

Mitä tuohon kaupan tarjouskonejuttuun tulee, niin itse olen laskeskellut, että kun windowsia kuitenkin tarvitsee joissain ohjelmissa, niin olkoon siinä levyllä mukana. Usein niiden hinta tulee edullisemmaksi kuin kasata tietokonekaupan kamasta. En tiedä olenko väärässä, mutta Gigantista saa esimerkiksi Intel Celeron
        D341 2.93 Ghz, 512MB DDR, 80 GB kovalevy, DVD /-RW ja Windows XP 399 euroa. Saako samaan hintaan kasattuna ja millä työllä? En usko ainakaan, että saa valmista konetta tietokonekaupasta ilman käyttöjärjestelmää noilla eväilläkään.

>>En tiedä olenko väärässä, mutta Gigantista saa esimerkiksi>>

Oikeassa olet.. tilanne muuttui vuosituhannen myötä eli sanoisinko näin että vuonna -99 tuli edullisemmaksi kasata oma kone osista mutta nykyään itse kasattuna tule kalliimmaksi. Toisaalta kaupan koneissa on toisinaan käsittämättömiä pullonkauloja esim. ylitehokas prossu vs. näytönohjain tai muuta typerää.. tulee tuntea osat ja niiden keskinäinen suhde. Olen kasannut koneeni itse koska silloin tiedän mitä ostan ja saan ja jos tulee ongelmia niin ratkaisu on helpompaa. Kone on aina kaikkien osien = kokonaisuuden summa, yli- tai alitehokkailla osilla aiheuttaa vain haittaa. Tasapaino, nääs.

• hinnoista
        näin... kirjoitti:

Ostin vanhaan laatikkon Epoxsin halvimman emon 38 € ja ehkä ainoan siihen sopivan prossun P4 2.4Gt northwood alle 140 € hyvä cooleri 15 €, näillä muutoksilla syntyi ihan hyvä kone, vastaavaa lähes äänetöntä peruslaitetta voi olla vaikea löytää valmispakettina tällä hinnalla.

• Tonde
        Pärsereikä kirjoitti:

Itse asensin juuri ubuntun koneelle, jossa oli winukka. En alkanu mitään säätään, vaan Ubuntu dapper levy vaan sisään, käynnistin asennuksen ja asennus kysyy "osioidaanko tila ubuntu asennukselle?" alla vielä palkki, josta voi määrätä montako prosenttia levystä osioidaan ubuntulle.

Mitään ongelmia ei tullu. Kaikki toimi todella hienosti. Tiedostojärjestelmäksi tuli automaattisesti ext3 ja swap tehtiin myös siinä samalla.

Eli ubuntu todellakin osaa osioida itselleen tilaa, eikä ole mitään syytä tehdä sitä manuaalisesti, jos ei välttämättä halua

• toimii..

Taitaa vaan olla kovasti uutta sinulle, kun tuosta distrosta tykkäät.

• oikee distro

on sitten mistä tykätä pitäis?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      58
      3611
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      41
      3486
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2801
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      46
      2536
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1629
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1409
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1307
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1251
    Aihe