Te jotka kirjoititte ja saitte monta ällää, niin kuinka pitkä lukio-aikanne oli? Menikö kolmessa vai neljässä vuodessa? Miten onnistuis suorittaa kolmes vuodessa lukio ja kirjoittaa peräti 8 ällää? Eli olisiko ihan mahdoton saavutus?
Monen ällän
14
1770
Vastaukset
- eräs vain
Kyllä taitaa nyt olla tulevaisuudessa ne extraällät helpommassa, kun on reaali hajotettu. Itse kirjoitin vanhan reaalin, mutta ollaan mietitty porukalla, että tulevaisuudessa on maksimi kuusi ällää reaalista, niin liekö jo syksyllä vai keväälläkö sitten ylittyy 10 ällän raja. Ennen tuli ylimääräiset ällät viiden jälkeen ylimääräisistä, ei-pakollisisista kielistä, niin sai tehdä tuhottomasti työtä, jos kurssit kahloi läpi, mutta nyt saa reaalista aineita helpommin, kun kuiteskin jo pakollisena joutuu käymään osan lukiokursseista, eikä tarte kokonaan uutta oppiainetta (kieliä) aloittaa. Ihan kiva homma.
- kunhan valitset
1. Äidinkieli
2. A-englanti
3. Lyhyt matematiikka
4. Maantiede
5. Historia
6. Lyhyt kieli
7. B-ruotsi
Eli noin kun kirjoitat, niin ei tarvitse nähdä edes suurta vaivaa niiden ällien eteen. Sinulla on hieno todistus, jossa on seitsemän ällää, mutta jos yrität hakea tuolla johonkin, niin saat pyyhkiä sillä peppusi.
*B-ruotsista ei saa paljon mitään pisteitä
*Lyhyistä kielistä vielä vähemmän
*Lyhyen matikan L:stä saat samat pisteet kuin pitkän matikan C:stä
Noilla arvosanoilla pärjäät hyvin mtv3:n puoltoäänivertailussa; haettaessa yliopistoon saat pyyhkiä tokarilla kiltisti peppusi. Eli älliä saa suht. helposti, mutta parhaimmat lähtökohdat saa pitkän matematiikan, fysiikan ja kemian laudatureilla. Muilla ei ole mitään väliä.- nononono
Onko mieleesi koskaan juolahtanut, että kaikki eivät halua insinööreiksi tai lääkäreiksi? Minä sain humanistisilla ällilläni täydet lähtöpisteet pyrkiessäni Helsingin yliopiston humanistiseen tiedekuntaan. Olen jo valmistunutkin, eikä kukaan koskaan ole ollut tipan verta kiinnostunut siitä, että en edes kirjoittanut lyhyttä matikkaani tai fyssaa ja kemmaa. Hyvin on mennyt ilmankin:)
- mut mut mut
Onkohan kuinka työlästä ja vaikeaa kunnon hikarille suorittaa kolmessa vuodessa esimerkiksi
äidinkieli
A-englanti
Pitkä matematiikka
Fysiikka
Kemia
Historia
B-ruotsi
L:n arvoisesti.?
Ja entäs vielä tulevaisuudessa vaikka 10 L:ää. - mut mut mut
nononono kirjoitti:
Onko mieleesi koskaan juolahtanut, että kaikki eivät halua insinööreiksi tai lääkäreiksi? Minä sain humanistisilla ällilläni täydet lähtöpisteet pyrkiessäni Helsingin yliopiston humanistiseen tiedekuntaan. Olen jo valmistunutkin, eikä kukaan koskaan ole ollut tipan verta kiinnostunut siitä, että en edes kirjoittanut lyhyttä matikkaani tai fyssaa ja kemmaa. Hyvin on mennyt ilmankin:)
mitä teet nykyisin ammatiksesi?
- eräs vain
mut mut mut kirjoitti:
Onkohan kuinka työlästä ja vaikeaa kunnon hikarille suorittaa kolmessa vuodessa esimerkiksi
äidinkieli
A-englanti
Pitkä matematiikka
Fysiikka
Kemia
Historia
B-ruotsi
L:n arvoisesti.?
Ja entäs vielä tulevaisuudessa vaikka 10 L:ää.Aattelin vaan muistuttaa, että älä ota liian isoja tavoitteita, sillä kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan. Esimerkiksi äidinkieli on sellainen riskiaine, jonka arvosana voi heitellä paljonkin lautakunnassa ja minäkin tiedän monia, joiden arvosanat ovat oleellisesti muuttuneet. Itsekin jännitin ällääni viimeiseen asti, mutta onneksi tuli ällänä takaisinkin, kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri. Osa kavereistani oli kirjoittanut ns. "riskiaineita", jolloin ne ovat joko aiheen sivusta tai sitten todella hyviä lukijastta riipuen.
Toinen esimerkki on se, että yo-arvosanat eivät aina korreloi kurssiarvosanojen kanssa. Itse sain lukiossa kemiassa ja biologiassa kursseista kympit ja fysiikassa melkein kaikista kympit, mutta yo:ssa jäi tulos eeksi. Ja johtui ihan jännittämisestä, kun illalla tuntui, että olisin osannut paremmin. Ensimmäiset tehtävät olivat pahimpia ennen kuin löysi rentouden tekemiseen. Mutta ei sen puoleen, tyytyväinen kuitenkin olen, sillä pääsin jatko-opiskeluihin hyvin ja sen jälkeen on yksi hailee, montako ällää on kirjoittanut. Ne ovat kuitenkin vain arvosanoja ja ihmisen merkitys mitataan jossakin muussa kuin paperilla, aikanaan työelämässä sitten. - ihan iisisti
eräs vain kirjoitti:
Aattelin vaan muistuttaa, että älä ota liian isoja tavoitteita, sillä kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan. Esimerkiksi äidinkieli on sellainen riskiaine, jonka arvosana voi heitellä paljonkin lautakunnassa ja minäkin tiedän monia, joiden arvosanat ovat oleellisesti muuttuneet. Itsekin jännitin ällääni viimeiseen asti, mutta onneksi tuli ällänä takaisinkin, kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri. Osa kavereistani oli kirjoittanut ns. "riskiaineita", jolloin ne ovat joko aiheen sivusta tai sitten todella hyviä lukijastta riipuen.
Toinen esimerkki on se, että yo-arvosanat eivät aina korreloi kurssiarvosanojen kanssa. Itse sain lukiossa kemiassa ja biologiassa kursseista kympit ja fysiikassa melkein kaikista kympit, mutta yo:ssa jäi tulos eeksi. Ja johtui ihan jännittämisestä, kun illalla tuntui, että olisin osannut paremmin. Ensimmäiset tehtävät olivat pahimpia ennen kuin löysi rentouden tekemiseen. Mutta ei sen puoleen, tyytyväinen kuitenkin olen, sillä pääsin jatko-opiskeluihin hyvin ja sen jälkeen on yksi hailee, montako ällää on kirjoittanut. Ne ovat kuitenkin vain arvosanoja ja ihmisen merkitys mitataan jossakin muussa kuin paperilla, aikanaan työelämässä sitten.tämä ällien tavoittelu. Se ei nimittäin ole niin helppoa kuin luulisi. Nyt ainereaali tietyssä mielessä helpottaa asiaa, mutta ennen ainereaalin tuloa noita 7 L ylioppilaita oli vuosittain alle 10 ja 6 L ylioppilaita alle 40. Jopa 5 L ylioppilaita oli vain hiukan yli sata. Ja noissa luvuissa ovat siis jo mukana ne lyhyen matikan, keskipitkän ruotsin ja lyhyiden kielten ällät kyseisillä henkilöillä.
Eli ei se ällien saanti niin helppoa ole kuin täällä jotkut uskovat. Vaikka ei silti, kyllä minä kovasti arvostan kaveriani, joka muutama vuosi sitten kirjoitti ne 6 älläänsä joissa mukana oli pitkä matikka ja kirjoitti reaalissa fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa. Vaikka noihin älliin sitten mahtuikin keskipitkä ruotsi ja lyhyt vieras kieli, niin oli se silti kova saavutus. - minä
ihan iisisti kirjoitti:
tämä ällien tavoittelu. Se ei nimittäin ole niin helppoa kuin luulisi. Nyt ainereaali tietyssä mielessä helpottaa asiaa, mutta ennen ainereaalin tuloa noita 7 L ylioppilaita oli vuosittain alle 10 ja 6 L ylioppilaita alle 40. Jopa 5 L ylioppilaita oli vain hiukan yli sata. Ja noissa luvuissa ovat siis jo mukana ne lyhyen matikan, keskipitkän ruotsin ja lyhyiden kielten ällät kyseisillä henkilöillä.
Eli ei se ällien saanti niin helppoa ole kuin täällä jotkut uskovat. Vaikka ei silti, kyllä minä kovasti arvostan kaveriani, joka muutama vuosi sitten kirjoitti ne 6 älläänsä joissa mukana oli pitkä matikka ja kirjoitti reaalissa fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa. Vaikka noihin älliin sitten mahtuikin keskipitkä ruotsi ja lyhyt vieras kieli, niin oli se silti kova saavutus.Mun mielestä reaaliin saa ottaa YHDEN ylimääräisen aineen. Ei esim neljää!!
- reaaliaineen
minä kirjoitti:
Mun mielestä reaaliin saa ottaa YHDEN ylimääräisen aineen. Ei esim neljää!!
koe on oma erillinen kokeensa, ja niitä saa kirjoittaa ihan niin monta kuin sielu sietää. Samoin kuin kieliäkin voi kirjoittaa vaikka kuinka monta.
Ei ole mitään enimmäismäärää.
- piipatipaapati
Neljä vuotta meni, ja ensi lauantaina kouraan lähihoitajan tutkintotodistus, lukion päästötodistus ja ylioppilastutkintotodistus. Lälliä kaksi, enempää en kaipaa =)
Mutta tsemppiä sinulle, arvostan ihmisiä joilla on kovat tavoitteet!- minä
Mihin sä tarttet 5 L:ää?!
Hienoo et ihmisellä on tavotteita mut pääsee tulevaisuudessa eteenpäin muullakin kuin ylppäritodistuksen hyvällä arvosanalla. -Joillakin se ei auta yhtään. - piipatipaapati
minä kirjoitti:
Mihin sä tarttet 5 L:ää?!
Hienoo et ihmisellä on tavotteita mut pääsee tulevaisuudessa eteenpäin muullakin kuin ylppäritodistuksen hyvällä arvosanalla. -Joillakin se ei auta yhtään.Oliko viestisi suunnattu minulle vai jonnekin muualle? Enhän mie viittä L:ää mihinkään kaipaa =) Ja kuten sanoin, hyvä että ihmisillä on korkeat tavoitteet... sitä en eritellyt onko se sitten kahdeksan laudaturia vai hyvä mieli hyvin tehdystä "duunariduunista". Haastetta löytyy molemmista!! Jokaiselle omat tavoitteensa ja niitä kohti sitten vain kuin katujyrä =)
- minä
piipatipaapati kirjoitti:
Oliko viestisi suunnattu minulle vai jonnekin muualle? Enhän mie viittä L:ää mihinkään kaipaa =) Ja kuten sanoin, hyvä että ihmisillä on korkeat tavoitteet... sitä en eritellyt onko se sitten kahdeksan laudaturia vai hyvä mieli hyvin tehdystä "duunariduunista". Haastetta löytyy molemmista!! Jokaiselle omat tavoitteensa ja niitä kohti sitten vain kuin katujyrä =)
Emmä sulle sitä tarkottanu..sorge.
Onnee lakin ja ammatin johdosta...ehkä mullaki on jompikumpi vielä joskus.
- minä
Mihin sä tarttet 8 L:ää?!
Hienoo et ihmisellä on tavotteita mut pääsee tulevaisuudessa eteenpäin muullakin kuin ylppäritodistuksen hyvällä arvosanalla. -Joillakin se ei auta yhtään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1094459BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2003677- 2022991
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome722842Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main602737- 831381
- 601256
Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2381082MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka
Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t120993- 60988