Kertokaas asiantuntijat faktaa VW
Transporterista, siitä viimeisestä
takamoottorisesta, on ilmeisesti Typ
3..Vuosimallit ilmeisesti 80-luvun alku-
1991..Mitenkäs konepuoli: taitaa löytyä 1.6D,
1.6TD, 1.9, 2.1 ja 2.1i, vai miten? Minkälaiset
tehot ja kulku??
Olen kiinnostunut bussiversiosta. Minkälaisia
istuinratkaisuja löytyy? Kokemuksia, tyyppivikoja
ymym, kiitos!
Transporter T3
7
6195
Vastaukset
- Golffari
Olen juuri päätänyt 100tkm pitkän yhteis elon T3
Syncron kanssa ja eipä voi huonoksi haukkua. Oli
varustettu 1,6 TD (JX) moottorilla ja vajaat
400tkm taulussa kun luovuin siitä. Historiaa oli
sen verran tiedossa, että kansi vaihdettu kerran
ennen omistuskauttani turbo vaihdettu 270tkm
kohdalla ja itse vaihdoin öljypumpun kun hukkasi
paineet tyhjäkäynnillä/vedätettäessä. Kuluvia
osia osui kohdalleni kytkimen hajoamisena, mutta
sekin edellisen asennuksen yhteydessä tapahtuneen
pihtailun seurauksena (silmälaakeri leikkasi
kiinni). Polttoainen kulutus oli vähintäinkin
kohtuullinen kun ottaa huomioon jatkuvan
nelivedon aerodynamiikan kuin tiiliskivessä ja
yli 1500kg omapainoa, eli 6,8-9,3L. Mitä tulee
1,6D moottoriin, niin se on armottomasti
alitehoinen, eli ei jaksa viedä ja tuntee jopa
vastatuulenkin. Besakoneet kyllä sitten
kuljettavat jo ihan eritavalla. Paras vaihtoehto
on tuo 2,1i, mutta mahdollinen remontti jo lähes
mahdoton, eli vaihtokone paras vaihtoehto jos
alkaa hiipumaan. Siihen kun on osat niin
suhtettoman kalliita verrattuna muihin VW
moottoreihin. Vesijäähdytteiset boxerit ovat
vähän hankalia juuri korjauksien kohdalla. Mutta
vastaavasti kyllä liikkuu vanhus ihan kivasti 2,1
yli sataheppasella koneella. Suomessa on
oikeastaan ollut vain kahdella penkki
vaihtoehdolla, 8 ja 9 paikkaisena. 8 hengen
versiossa on etuna läpi juoksu, eli ohjaamon ja
matkustamon välissä ei ole koko auton levyistä
puoliväli seinää. Käy myös katsomassa seuraavia
sivuja maailmalla:
http://www.koeln.netsurf.de/~martin.schulte/
http://www.bcn.net/~limbo/
http://allvw.com/cgi-bin/avwdb/avwdb/vwlink.cgi
http://www.vanagon.com - td
Bussiversiosta kannattaakin olla
kiinnostunut.Kohtuullisella ajomäärällä voi olla
vähän hankalaa löytää, mutta jos löytyy, niin
hyvän saa.
Moottorit ovat 1,6D 50hv, 1,6TD 70hv, 1,9B 78hv
ja 2,1iB 112hv. Vääntömomentit ovat 100-174nm.
Itselläni ei ole kokemusta kuin 1,6TD:stä
syncrona eli nelivetona, 8 paikkaisena.
Suorituskyky ei ollut mitenkään juhlava. Sekin
tosin unohtui talvella, kun auto meni sutimatta
sinne, minne halusi. Valtateilläkin ja
kaupungissa tunsi olevansa etuoikeutettu
ajaessaan syncrolla, niin rauhallista ja mukavaa
meno oli.
Kaikilta ajamiseen liittyviltä osilta voin siis
neliveto caravellea vrauksetta suositella.
Sama liittyy tiloihin.8 aikuista matkusti
väljästi ja mukavasti, eikä tarvinnut viikoksi
pohjoiseen lähdettäessäkään tinkiä tavaroista.
Lisäksi tehdasbussin sisusta kestää kulutusta, ja
cl mallissa ei ole mitään karvalankamattoakaan
riesana.Eli saappaat jalassa uskaltaa lähteä
ajamaan, jos on menevä elämäntapa.
Tuuletus ja lämmitys ovat ne asiat joita voisi
moittiakin hieman.Kumpaakaan ei ole ääripään
oloissa ilman ilmastointia riittävästi.Toisaalta
pienetkin lapset pärjäsivät VW:ssä.Ilmastoinnin
osalta en tiedä.
Diesel lähti useimmiten ilman esilämmitystä
käyntiinkin, joskus yli 20 asteen pakkasella
saattoi olla,että lohkolämmitin oli tarpeen.
Kestävyys pitäisi olla hyvää luokkaa.Kerran
halkesi kansi, mutta muuten aika edullisesti
370000 km meni.Öljyä kuuluukin kulua litra
tuhannella luokkaa.Osiakin pitäisi olla
saatavilla vähän kaikkia helposti.Ja nelivedon
viskokytkin on käytännössäkin huoltovapaa.
Käyttökustannuksissa pitää taas syventyä dsl-
vero/bensakoneen suurempi kulutus yhtälöihin. 1,6
td vei 10l/100km melko tarkkaan.
Jokseenkin varauksetta voin siis syncro TD:tä
suositella. - tiisseli
On ilmeisen tarkka kone pitää ja ajaa.
Kokemusta iteltä sen verran, että n. 200 kg:n
jatkuvalla kuormalla ajettu auto väänteli kannen
paskaksi n 120 Tkm:n kohdalla. Kansi taisi
silloin maksaa n. 5tmk?
Hieman laiska turbollakin, ja jos kone ei
ole "vetoalueella" niin tehoa ei vaan ole. - JPE
Minulla on 1992 mallinen T3 syncro Bus 2.1i
koneella. Rekisteröity 9:lle. Suomessa muutettu
sisustus Transporterista. Läpikuljettava. Edessä
2 paikkaa, sitten kulj. takana 2-istuttava penkki
selkä menosuuntaan, pöytä seinäkiinnityksellä, 2
leveää 1h penkkiä ja keskikäytävä ja takana vielä
3h penkki (mahtuu hyvin 4 rinnan).
Oli aluksi Kuusamossa poliisiautona. 100% lukot
edessä ja takana. Kone vaihdettu 250 000 km
kohdalla. Nyt mittarissa 320 000. Bensaa menee
matka-ajossa 11 l/100 km ja enintään 13 l. Kulkee
n. 145 km/h, (mittarissa 155).
Allekirjoitan muiden kehut. Kiihtyy kuin mikä
vain henkilöauto. "Nousee puuhun" - käsittämätön
nousukyky lukot päällä ilman nastojakin jäisillä
metsäteillä.
Yleensä pidän helposti poisnostettavalla
retkeilysisustuksella - käytän myös tavara-ajoon.
Alkuperäiset penkit vähän työläät asentaa, joten
käytän vain harvoin. Henkilöauton kanssa ei ole
luvallisuusongelmia.
Suunnitelmana on pitää auto kunnossa vielä kauan
eläkeiän lomareissuja varten. - Caravel
Melko hyvä reissuauto. Tehoa riittää ja
polttoainetalous kohdallaan, vain 10.2 /100km ja
vielä vaunun kans. Neste vuotoa jonkin verran
lohkon tiivisteestä, asettui sementillä (oli
muuten merkkiliikkeen pikakorjaus ohje.)Voi olla
ongelmia ruiskuboksin kanssa, mutta homma on
helposti korjattavissa vaihtamalla 4kpl
transistoreita ja lisäämällä sarjavastukset (1ohm)
suutin piireihin, suolavesi talvisaikaan saattaa
aiheuttaa em. ongelmat. Ei muita isompia murheita.
Helppo asentaa kaikenlaisia lisä ratkaisuja jos
viitsii asentaa ylimääräiset lattia kiskot.
Merkki huolto ei ymmärrä joka paikkakunnalla
ainakaan bensakoneen päälle, on kuulemma niin
harvinaisia ( rahan päälle sen sijaan ymmärtävät
erityisen hyvin). Sähköjärjestelmä ei yllä
japsien tasolle luotettavuudessa, mutta se ei
haittaa jos ymmärtää vähänkin niitä asioita.
Jos hankit bussin kannattaa harkita neste-
Webaston tai Eberin hankintaa, lämpenee nimittäin
huomattavasti nopeammin pakkasella, lisänä on
tietenkin "langaton" lämmitys mahdollisuus. - nih
Eli kokemusta CL-varusteisesta syncro-
tehdasbussista on 170 tkm matkalta.
Motti on 1,6 TD. Kansi vaihdettu 280 tkm
kohdalla, olisi kannattanut vaihtaa samassa koko
kone. Öljynkulutus kipusoi 340 tkm jälkeen sen
verran suureksi, että vaihtokone olisi saattanut
maksaa itsensä takaisin.
Ei muita murheita, ajettavuus on todella
rauhoittavaa ja auto menee vaikeissakin paikoissa
kuin orava. Sivutuuli ottaa hiukan kiinni. Se,
tehostamattomana hiukan raskas ohjaus ja vain
kohtuullinen kulkupuoli ovatkin suurimmat
totuttelun kohteet. Toisaalta, kyllä Caravellella
rekat jättää eikä kulutus ole kuin 9 l satasella.
Tilaa on aivan poskettomasti. Kannattaa katsella
tehdasbussia -- suomessa tehdyt
karvalankamattoviritykset ovat vähän plääh.
Selaahan joitain sivuja taaksepäin tätä osastoa:
otsikolla "parhaat pikkubussit" tai jotain.
Siellä kehuskellaan VW:tä vielä vähän lisää... - Anonyymi
EIKÖ TOTA T3 MALLIA TEHTY SAKSASSA VUOTEEN 1990 JA ETELÄ-AFRIKASSA V 1992
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12651Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1481198Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491105- 125979
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205921Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13825- 39812