Transporter T3

JJ

Kertokaas asiantuntijat faktaa VW
Transporterista, siitä viimeisestä
takamoottorisesta, on ilmeisesti Typ
3..Vuosimallit ilmeisesti 80-luvun alku-
1991..Mitenkäs konepuoli: taitaa löytyä 1.6D,
1.6TD, 1.9, 2.1 ja 2.1i, vai miten? Minkälaiset
tehot ja kulku??

Olen kiinnostunut bussiversiosta. Minkälaisia
istuinratkaisuja löytyy? Kokemuksia, tyyppivikoja
ymym, kiitos!

7

6195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Golffari

      Olen juuri päätänyt 100tkm pitkän yhteis elon T3
      Syncron kanssa ja eipä voi huonoksi haukkua. Oli
      varustettu 1,6 TD (JX) moottorilla ja vajaat
      400tkm taulussa kun luovuin siitä. Historiaa oli
      sen verran tiedossa, että kansi vaihdettu kerran
      ennen omistuskauttani turbo vaihdettu 270tkm
      kohdalla ja itse vaihdoin öljypumpun kun hukkasi
      paineet tyhjäkäynnillä/vedätettäessä. Kuluvia
      osia osui kohdalleni kytkimen hajoamisena, mutta
      sekin edellisen asennuksen yhteydessä tapahtuneen
      pihtailun seurauksena (silmälaakeri leikkasi
      kiinni). Polttoainen kulutus oli vähintäinkin
      kohtuullinen kun ottaa huomioon jatkuvan
      nelivedon aerodynamiikan kuin tiiliskivessä ja
      yli 1500kg omapainoa, eli 6,8-9,3L. Mitä tulee
      1,6D moottoriin, niin se on armottomasti
      alitehoinen, eli ei jaksa viedä ja tuntee jopa
      vastatuulenkin. Besakoneet kyllä sitten
      kuljettavat jo ihan eritavalla. Paras vaihtoehto
      on tuo 2,1i, mutta mahdollinen remontti jo lähes
      mahdoton, eli vaihtokone paras vaihtoehto jos
      alkaa hiipumaan. Siihen kun on osat niin
      suhtettoman kalliita verrattuna muihin VW
      moottoreihin. Vesijäähdytteiset boxerit ovat
      vähän hankalia juuri korjauksien kohdalla. Mutta
      vastaavasti kyllä liikkuu vanhus ihan kivasti 2,1
      yli sataheppasella koneella. Suomessa on
      oikeastaan ollut vain kahdella penkki
      vaihtoehdolla, 8 ja 9 paikkaisena. 8 hengen
      versiossa on etuna läpi juoksu, eli ohjaamon ja
      matkustamon välissä ei ole koko auton levyistä
      puoliväli seinää. Käy myös katsomassa seuraavia
      sivuja maailmalla:
      http://www.koeln.netsurf.de/~martin.schulte/
      http://www.bcn.net/~limbo/
      http://allvw.com/cgi-bin/avwdb/avwdb/vwlink.cgi
      http://www.vanagon.com

    • td

      Bussiversiosta kannattaakin olla
      kiinnostunut.Kohtuullisella ajomäärällä voi olla
      vähän hankalaa löytää, mutta jos löytyy, niin
      hyvän saa.
      Moottorit ovat 1,6D 50hv, 1,6TD 70hv, 1,9B 78hv
      ja 2,1iB 112hv. Vääntömomentit ovat 100-174nm.
      Itselläni ei ole kokemusta kuin 1,6TD:stä
      syncrona eli nelivetona, 8 paikkaisena.
      Suorituskyky ei ollut mitenkään juhlava. Sekin
      tosin unohtui talvella, kun auto meni sutimatta
      sinne, minne halusi. Valtateilläkin ja
      kaupungissa tunsi olevansa etuoikeutettu
      ajaessaan syncrolla, niin rauhallista ja mukavaa
      meno oli.
      Kaikilta ajamiseen liittyviltä osilta voin siis
      neliveto caravellea vrauksetta suositella.
      Sama liittyy tiloihin.8 aikuista matkusti
      väljästi ja mukavasti, eikä tarvinnut viikoksi
      pohjoiseen lähdettäessäkään tinkiä tavaroista.
      Lisäksi tehdasbussin sisusta kestää kulutusta, ja
      cl mallissa ei ole mitään karvalankamattoakaan
      riesana.Eli saappaat jalassa uskaltaa lähteä
      ajamaan, jos on menevä elämäntapa.
      Tuuletus ja lämmitys ovat ne asiat joita voisi
      moittiakin hieman.Kumpaakaan ei ole ääripään
      oloissa ilman ilmastointia riittävästi.Toisaalta
      pienetkin lapset pärjäsivät VW:ssä.Ilmastoinnin
      osalta en tiedä.
      Diesel lähti useimmiten ilman esilämmitystä
      käyntiinkin, joskus yli 20 asteen pakkasella
      saattoi olla,että lohkolämmitin oli tarpeen.
      Kestävyys pitäisi olla hyvää luokkaa.Kerran
      halkesi kansi, mutta muuten aika edullisesti
      370000 km meni.Öljyä kuuluukin kulua litra
      tuhannella luokkaa.Osiakin pitäisi olla
      saatavilla vähän kaikkia helposti.Ja nelivedon
      viskokytkin on käytännössäkin huoltovapaa.
      Käyttökustannuksissa pitää taas syventyä dsl-
      vero/bensakoneen suurempi kulutus yhtälöihin. 1,6
      td vei 10l/100km melko tarkkaan.
      Jokseenkin varauksetta voin siis syncro TD:tä
      suositella.

    • tiisseli

      On ilmeisen tarkka kone pitää ja ajaa.

      Kokemusta iteltä sen verran, että n. 200 kg:n
      jatkuvalla kuormalla ajettu auto väänteli kannen
      paskaksi n 120 Tkm:n kohdalla. Kansi taisi
      silloin maksaa n. 5tmk?

      Hieman laiska turbollakin, ja jos kone ei
      ole "vetoalueella" niin tehoa ei vaan ole.

    • JPE

      Minulla on 1992 mallinen T3 syncro Bus 2.1i
      koneella. Rekisteröity 9:lle. Suomessa muutettu
      sisustus Transporterista. Läpikuljettava. Edessä
      2 paikkaa, sitten kulj. takana 2-istuttava penkki
      selkä menosuuntaan, pöytä seinäkiinnityksellä, 2
      leveää 1h penkkiä ja keskikäytävä ja takana vielä
      3h penkki (mahtuu hyvin 4 rinnan).

      Oli aluksi Kuusamossa poliisiautona. 100% lukot
      edessä ja takana. Kone vaihdettu 250 000 km
      kohdalla. Nyt mittarissa 320 000. Bensaa menee
      matka-ajossa 11 l/100 km ja enintään 13 l. Kulkee
      n. 145 km/h, (mittarissa 155).

      Allekirjoitan muiden kehut. Kiihtyy kuin mikä
      vain henkilöauto. "Nousee puuhun" - käsittämätön
      nousukyky lukot päällä ilman nastojakin jäisillä
      metsäteillä.

      Yleensä pidän helposti poisnostettavalla
      retkeilysisustuksella - käytän myös tavara-ajoon.
      Alkuperäiset penkit vähän työläät asentaa, joten
      käytän vain harvoin. Henkilöauton kanssa ei ole
      luvallisuusongelmia.

      Suunnitelmana on pitää auto kunnossa vielä kauan
      eläkeiän lomareissuja varten.

    • Caravel

      Melko hyvä reissuauto. Tehoa riittää ja
      polttoainetalous kohdallaan, vain 10.2 /100km ja
      vielä vaunun kans. Neste vuotoa jonkin verran
      lohkon tiivisteestä, asettui sementillä (oli
      muuten merkkiliikkeen pikakorjaus ohje.)Voi olla
      ongelmia ruiskuboksin kanssa, mutta homma on
      helposti korjattavissa vaihtamalla 4kpl
      transistoreita ja lisäämällä sarjavastukset (1ohm)
      suutin piireihin, suolavesi talvisaikaan saattaa
      aiheuttaa em. ongelmat. Ei muita isompia murheita.
      Helppo asentaa kaikenlaisia lisä ratkaisuja jos
      viitsii asentaa ylimääräiset lattia kiskot.
      Merkki huolto ei ymmärrä joka paikkakunnalla
      ainakaan bensakoneen päälle, on kuulemma niin
      harvinaisia ( rahan päälle sen sijaan ymmärtävät
      erityisen hyvin). Sähköjärjestelmä ei yllä
      japsien tasolle luotettavuudessa, mutta se ei
      haittaa jos ymmärtää vähänkin niitä asioita.
      Jos hankit bussin kannattaa harkita neste-
      Webaston tai Eberin hankintaa, lämpenee nimittäin
      huomattavasti nopeammin pakkasella, lisänä on
      tietenkin "langaton" lämmitys mahdollisuus.

    • nih

      Eli kokemusta CL-varusteisesta syncro-
      tehdasbussista on 170 tkm matkalta.
      Motti on 1,6 TD. Kansi vaihdettu 280 tkm
      kohdalla, olisi kannattanut vaihtaa samassa koko
      kone. Öljynkulutus kipusoi 340 tkm jälkeen sen
      verran suureksi, että vaihtokone olisi saattanut
      maksaa itsensä takaisin.
      Ei muita murheita, ajettavuus on todella
      rauhoittavaa ja auto menee vaikeissakin paikoissa
      kuin orava. Sivutuuli ottaa hiukan kiinni. Se,
      tehostamattomana hiukan raskas ohjaus ja vain
      kohtuullinen kulkupuoli ovatkin suurimmat
      totuttelun kohteet. Toisaalta, kyllä Caravellella
      rekat jättää eikä kulutus ole kuin 9 l satasella.
      Tilaa on aivan poskettomasti. Kannattaa katsella
      tehdasbussia -- suomessa tehdyt
      karvalankamattoviritykset ovat vähän plääh.

      Selaahan joitain sivuja taaksepäin tätä osastoa:
      otsikolla "parhaat pikkubussit" tai jotain.
      Siellä kehuskellaan VW:tä vielä vähän lisää...

    • Anonyymi

      EIKÖ TOTA T3 MALLIA TEHTY SAKSASSA VUOTEEN 1990 JA ETELÄ-AFRIKASSA V 1992

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2651
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      148
      1198
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1105
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      125
      979
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      205
      921
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      296
      833
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      825
    9. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      825
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      812
    Aihe