Tyttöystävä ja Kela

pallokala

Osaisko joku kertoa miten Kela suhtautuu opintotuen asumislisissä naispareihin? Mun tyttöystävä alottaa opiskelut syksyllä, mä oon vakkariduunissa ja ollaan ostamassa ekaa yhteistä kotia, tosin niin että se tulee mun nimiin ja mun tyttöystävä tulis siihen mun alivuokralaiseksi (tehdään yhteinen sopimus Kelalta salassa että omistetaan se kuitenki molemmat).

Mutta onko kokemusta pitääkö Kela lesboparia avopuolisoina ja vaikuttaako mun tulot mun tyttöystävän opintotukiin ja opintotuen asumislisään? Kelan sivulta ei pysty selvästi tulkkaamaan mitä ne on mieltä...

Ja jos joku vielä tietäis päteekö samat säännöt jos asuttais vuokralla niin olisin enemmän kuin kiitollinen :)

23

8163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teidän

pitää tehdä se yhteinen sopimus uhteisestä omistajuudesta lakimiehen kanssa niin, ettei sopimuksen lainvoimaisuudesta ole mitään epäselvää. Kelan asioista en kyllä mitään tiedä, sori. Onnea teille joka tapauksessa!

• Kelastakalastaja

Hei pallokala! Mulla oli vuokrakämppä mun tyttöystävän kanssa, minä opintotuella ja hän sillä hetkellä työtön, eli molemmat haettiin asumiseen tukia. Kelahan uskoo mitä mustana valkoisella on, niillä ei ole vaihtoehtoja. Ette siis kerro olevanne pariskunta, vaan kämppikset. Tämä onnistuu, kun teette vuokrasopimuksen (meillä minä olin päävuokralainen ja tyttöystävä alivuokralainen), jossa mainitaan esim. että "kämppiksellä" on käyttöoikeus puoleen huoneistosta. Lisäksi Kela vaatii otteen talonkirjasta (saa isännöitsijältä, siitä ilmenee esim. talon perusparannusvuosi, jolla on jostain syystä merkitystä tuen suuruuteen (:o), ym. pikkuseikkoja, sekä se keitä huoneistossa asuu =teidän nimet)
      Huom! Jos kyseessä on omistusasunto, tyttöystäväsi on VUOKRALAINEN, ei ALIvuokralainen (alivuokralainen on vuokraajan vuokraaja).
      Lisäksi tietysti kuitti viimeksi maksetusta vuokrasta tyttöystävältäsi. Jos rahat on vähissä, voi vuokrasopimukseen liittää loppuun lauseen tyyliin "Samalla kuittaan kesäkuun vuokran maksetuksi", tämä käy kuitista!
      Jos esiinnytte pariskuntana, Kela kohtelee teitä kuten heteroitakin, toisen tulot vaikuttavat tukiin samoin ehdoin. Eli jos olette kihloissa, niin suosittelen varmuuden vuoksi sormusten poistamista virastossa asioimisen ajaksi, ja tietenkään teidän ei ole pakko molempien edes mennä konttoriin. Vähentää ehkä jännitystä, kun ei tarvi miettiä, että "näkeeköhän se Kelan täti meistä että ollaan pari tms."
      Käsittääkseni opintotuki on kunkin opiskelijan oikeus riippumatta puolison tuloista, asumistuet ja asumislisät on eri juttu.

Toivottavasti olin avuksi, ja tsemppiä! ;)

• sitten

tapahtuu, jos joskus tulisi ero, ja pariskunnalla on sekä vuokrasopimus, että sopimus yhteisestä omistajuudesta???

Yksi vetoaa vuokrasopimukseen, ja se toinen siihen, että hänkin on asunnon omistaja.

Tai sitten liitto on onnellinen, mutta osapuolten mieliä kaihertaa epävarmuus omasta tai toisen laillisesta asemasta ja turvallisuudesta.

• kelastakalastaja
        sitten kirjoitti:

tapahtuu, jos joskus tulisi ero, ja pariskunnalla on sekä vuokrasopimus, että sopimus yhteisestä omistajuudesta???

Yksi vetoaa vuokrasopimukseen, ja se toinen siihen, että hänkin on asunnon omistaja.

Tai sitten liitto on onnellinen, mutta osapuolten mieliä kaihertaa epävarmuus omasta tai toisen laillisesta asemasta ja turvallisuudesta.

Totta tosiaan.. Kannattaa miettiä tuotakin mahdollisuutta. Jos tosiaan asunto on yhteinen, ja toinenkin auttaa lainanlyhennyksissä, niin ei ole ehkä järkevää leikkiä vuokralaista. Omistussuhteen pitäisi sitten olla mustaa valkoisella fifty-fifty, muttemminätiijä tollasista papruasioista niin tarkkaan, miten se käytännössä.. Että voisko esim. tyttöystävä ostaa puolet asunnosta tämänhetkiseltä ainoalta omistajalta, ja hakea siihen lainan vain ja ainoastaan omissa nimissään. Vai pitäiskö olla yksi laina, jossa on molempien nimet.. Anyway, Kela auttaa myös omistusaunnon lainanlyhentäjää, mutta tuki on yleensä hieman pienempi ja määräytyy hieman eri perustein (ne niiden ihmeelliset kaaviot..:D) Tuessa otetaan huomioon esim. puolet asuntolainan koroista (kuten minun tilanteessani, kun opiskelin ja otin asuntolainan, yksin) Vaan uskookohan Kela enää sitten tyttöjen olevan "vaan kavereita", jos asuntokin yhteinen? Kinkkinen tilanne monella tapaa. Hö - emminäsanoenäämittää

• rulaaa

Lyhyestä virsi kaunis. Kyllä asia on niin, että naispari tai miespari ei ole avoliitossa eikä avioliitossa vaan joidenkin sormusjuttujen perusteella. Samaa sukupuolta olevien avoliittoa ei lainsäädäntö tunnusta, joten ainoa virallinen muoto on tällä hetkellä rekisteröityä. Ei kannata ajatella asioita liian vaikeasti, ja rohkeasti vaan sinne kelaan kysymyksiä vaikka netin kautta. Turha asioita on salailla vaan elää niinkuin muutenkin avoimesti eletään.

• käyttöä?

Kai minä olen tiukkapipo, mutta en oikein hyväksy tukien väärinkäyttöä. Eikö tässäkin siitä olisi kyse vai ymmärsinkö väärin?

• pummi

ei vaikuta sun tulot tyttikses tukiin mikäli laitat hänet alivuokralaiseks. kela vaatii siis teidän välisen vuokrasopimuksen (se voi ola vaikka ruutupaperille käsin kirjoitettu) josta ilmenee asunnon osite, kuinka paljon alivuokralaisella tilaa käytössä, vuokran suuruus jne. tietnki molempien allekirjoitukset ja sen sellaiset. oli virallisesti olisitte kämppikset vaikka todellisuudessa muuta ;)
      Onnea uuteen kotiin =D

• ...

jos tyttöystäväsi on sulla 'vuokralaisena' voi verottaja ottaa suhun yhteyttä ja vaatia tyttöystäväsi maksamasta vuokrasta veroja muistaakseni 28%. Ehkä tasapuolisena asukkina hän vois siinä majailla ja sikäli mikäli oikein muistan niin kela ei katso teitä pariskunnaksi jos ette ole rekisteröityneet. Eli hän saisi normaalin asumistuen kelalta.
      Voin tietysti olla väärässäkin mutta kannattaa tarkistaa sekä kelalta ja verottajalta asiat.
      Onnea yhteiselle elämälle :)

• verokarhu

alivuokralaisenkin vuokrasta pitää maksaa verottajalle 29 prosentin vero!

• noin

Tuota tuota. Voitte tietenkin keskenänne sopia asunnon omistamisesta miten tykkäätte, mutta virallista voimaa sillä sopimuksella ei ole, mikäli siitä ei toimiteta tietoa taloyhtiölle ja verottajalle. Jos haluatte sopimuksen viralliseksi ja lainvoimaiseksi (eli asuntolainan koroista veronpalautukset, kuolintapauksessa 50% omistusoikeudesta kuolinpesälle ja loput eloonjääneelle jne.), on siitä tehtävä viralliset paperitkin. Nämä tiedot menevät myös taloyhtiön hallitukselle ja sitä kautta isännöitsijän toimistoon. Haettaessa Kelan tukia asumiskustannuksiin, pitää mukaan liittää talonkirjaote, jossa näkyy kaikki asunnossa asujat, ja heidän hallinta- tai omistusoikeutensa kyseiseen asuntoon. Tämä vesittää aika tehokkaasti toivomasi kuvion. Ota tyttöystäväsi sovinnolla vuokralaiseksi, ja muuttakaa omistussuhde siinä vaiheessa kun tyttikselläsi on sen verran isot omat tulot että hänen ei tarvitse hakea Kelan tukia. Tradeoff tässä nyt on se että joudut ilmoittamaan verottajalle vuokratulot ja maksamaan niistä 28% pääomaveron.

Kelan tukia ajatellen paras tilanne on se että molemmat ovat vuokralaisia, tai toinen on toisen alivuokralainen. Silloin kummankaan tulot eivät vaikuta toisen tukiin.

• vielä_

Niin ja, jos asuisitte vuokralla, niin niin kauan kun molemmilla on erilliset vuokrasopimukset vuokranantajan kanssa, ei teitä katsota pariksi eikä kummankaan tulot vaikuta toisen tukiin. Tosin jos tyttöystäväsi on sinun alivuokralaisesi, joudut edelleen maksamaan pääomaveron.

• ..täysin
        vielä_ kirjoitti:

Niin ja, jos asuisitte vuokralla, niin niin kauan kun molemmilla on erilliset vuokrasopimukset vuokranantajan kanssa, ei teitä katsota pariksi eikä kummankaan tulot vaikuta toisen tukiin. Tosin jos tyttöystäväsi on sinun alivuokralaisesi, joudut edelleen maksamaan pääomaveron.

..samaa mieltä, vuokra-asuminen on paras vaihtoehto, mutta eikös pääomaveron saa nollatuksi siten, että alivuokralainen maksaa osuutensa eli puolet vuokrasta (tai neliöiden suhteessa), ei siis olisi ns. varsinaista tuloa? Joka tapauksessa erilliset vuokrasopimukset kai toimivin ratkaisu.

Tai toinen omistaa kokonaan ja kumpikin maksaa puolet yhtiövastikkeesta, ei taaskaan tuloa? Tai molemmat omistavat virallisesti yhdessä jossain suhteessa ja maksavat samassa suhteessa yhtiövastikkeen? Kannattaisi selvittää etukäteen verottajalta tai veronmaksajain keskusliitosta.

• Shane

...asumislisiin ym. niin kauan kuin ette ole parisuhdettanne rekisteröineet. Mekään emme voi rekisteröidä parisuhdetta niin kauan kuin toinen meistä opiskelee. Muuten toinen ei saisi opintotukea ollenkaan.

• Lezz

te ootte vain kämppiksiä niin kauan kunnes alleviivaatte asiaa (siis suhdettanne) kaikin voimin tai rekisteröitte parisuhteenne. Tyttöystäväni kanssa kerran haluttiin olla rehellisiä ja kerrottiin suhteesta kun asuttiin vuokralla. Kelan työntekijä vaan sanoi, ettei meitä ole olemassa, kun ei olla rekattu toisiamme. Että silleen.
      Tästä on siis kaksi vuotta...Asiaahan voi kysyä suoraan Kelalta sähköpostilla.
      Toi alivuokralaishommakin toimii juuri noin miten meinaatte tehdä. Ainoa vaan, että kannattaa miettiä, mitä se tekee parisuhteelle ns symbolisesti ja olisiko parempi ottaa riski, välittää rahasta vähän vähemmän ja olla tasaveroisia. Suhteen täytyy olla tosi varmalla pohjalla, jos huijaamaan aletaan yhdessä. En suosittele.

• mie**

Luin joskus että naisia/miehiä jotka asuvat keskenään yhdessä ei lasketa avopariksi joten sinun tulojen ei pitäisi vaikuttaa tyttöystäväsi opintotukeen. Ellette ilmoita sitten olevanne pari ja päläpäläpälä..

Tosi täydentävä vastaus mutta näin se minusta menee.. :) Onnea tulevalle avoparille!

• vastauksia

Ensinnäkin tuo tukien keplottelu on täysin kuolleena syntynyt ajatus. En suosittele, koska seurauksena pelkkää harmia. Tiedoksi, että tieto liikkuu myös pankin, verottajan ja Kelan välillä.

Toiseksi, tuossa kuviossa Kela ei pidä teitä parina vaikka asuisitte keskiaikaisessa linnassa kahdestaan, joten tyttöystäväsi tuloihin et vaikuta.

Kolmanneksi, kuten todettua, ei tyttöystäväsi mikään alivuokralainen voi olla, vaan päävuokralainen.

• Mihin suuntaan

suunnitelmanne alkavat kehittyä? Monet taitavat pohtia omalla kohdallaan samankaltaisia pulmia.

• Ellen

Helpompi naisparin on Kelalle kertoa olevansa kämppiksiä kuin kämppiksinä elävän miehen ja naisen vakuuttaa, etteivät ole avopari. Kuten sanottu, Kelalle olette kämppiksiä niin kauan kun ette itse alleviivaamalla alleviivaa ja vielä kerran vakuuta, että olette pariskunta. Ja itse asiassa en tiedä, vaikuttaisiko Kelan virkailijan tietokaan tukiasiassa suuntaan tai toiseen, jos ette ole rekisteröineet parisuhdettanne.
        Asunnonostamisen kiemuroissa en osaa teitä valitettavasti neuvoa. Itselleni tuli mieleen sellainenkin vaihtoehto, että asian virallisesti ottaa nimiinsä toinen ja sitten teette keskenänne kaksi sopimuspaperia, jossa allekirjoitusten kanssa sovitte, että asunto on virallisesta omistussuhteestaan huolimatta teidän yhteinen ja lyhennätte lainaa yhdessä. Tuollainen sopimus voisi pahan päivän varalle (ero sattuessa) olla hyvä olemassa, vaikka en tiedä, olisiko sillä lain voimaa, jos ihan käräjäoikeuteen asti pitäisi kämpästä mennä taistelemaan...

• Pallokala
        Ellen kirjoitti:

Helpompi naisparin on Kelalle kertoa olevansa kämppiksiä kuin kämppiksinä elävän miehen ja naisen vakuuttaa, etteivät ole avopari. Kuten sanottu, Kelalle olette kämppiksiä niin kauan kun ette itse alleviivaamalla alleviivaa ja vielä kerran vakuuta, että olette pariskunta. Ja itse asiassa en tiedä, vaikuttaisiko Kelan virkailijan tietokaan tukiasiassa suuntaan tai toiseen, jos ette ole rekisteröineet parisuhdettanne.
        Asunnonostamisen kiemuroissa en osaa teitä valitettavasti neuvoa. Itselleni tuli mieleen sellainenkin vaihtoehto, että asian virallisesti ottaa nimiinsä toinen ja sitten teette keskenänne kaksi sopimuspaperia, jossa allekirjoitusten kanssa sovitte, että asunto on virallisesta omistussuhteestaan huolimatta teidän yhteinen ja lyhennätte lainaa yhdessä. Tuollainen sopimus voisi pahan päivän varalle (ero sattuessa) olla hyvä olemassa, vaikka en tiedä, olisiko sillä lain voimaa, jos ihan käräjäoikeuteen asti pitäisi kämpästä mennä taistelemaan...

Moi kaikki ja kiitos vastauksistanne :) Taas on sunnuntai ja asuntonäyttökierros edessä, tosin ei vieläkään ole päätöstä tehty olisiko vuokralle muuttaminen silti parempi ratkaisu tässä vaiheessa.

Hyvä tietää, ettei Kela pidä meitä pariskuntana, emmekä tunne mitenkään tarvetta mennä sitä heille alleviivaamaan. Mitä asunnon omistussuhteeseen tulee, saamme juristin tekemään sopimuspaperit siitä, että asunto todellisuudessa on molempien, vaikka pankkilaina on vain minun nimissäni, pitäisi turvata molemmat siis vaikka kuoleman tai riitaisan eronkin varalta.

Hyvä tietää myös, että verotettava summa vuokralaisen tuloista on tuo 28 tai 29%, tiesin että siitä jotain menee, mutten sitä kuinka paljon. Pitää vielä kääntyä verottajan puoleen ja tiedustella voiko tähän itse jotenkin vaikuttaa vuokran suuruudella, jakamalla yhtiövastiketta tms.

Leppoisaa sunnuntaita kaikille :)

• SatuV-87
        Pallokala kirjoitti:

Moi kaikki ja kiitos vastauksistanne :) Taas on sunnuntai ja asuntonäyttökierros edessä, tosin ei vieläkään ole päätöstä tehty olisiko vuokralle muuttaminen silti parempi ratkaisu tässä vaiheessa.

Hyvä tietää, ettei Kela pidä meitä pariskuntana, emmekä tunne mitenkään tarvetta mennä sitä heille alleviivaamaan. Mitä asunnon omistussuhteeseen tulee, saamme juristin tekemään sopimuspaperit siitä, että asunto todellisuudessa on molempien, vaikka pankkilaina on vain minun nimissäni, pitäisi turvata molemmat siis vaikka kuoleman tai riitaisan eronkin varalta.

Hyvä tietää myös, että verotettava summa vuokralaisen tuloista on tuo 28 tai 29%, tiesin että siitä jotain menee, mutten sitä kuinka paljon. Pitää vielä kääntyä verottajan puoleen ja tiedustella voiko tähän itse jotenkin vaikuttaa vuokran suuruudella, jakamalla yhtiövastiketta tms.

Leppoisaa sunnuntaita kaikille :)

Ainakaan meillä ei KELA pidä meitä avoparina, kun muutimme viime vuoden elokuussa tyttöystäväni kanssa yhteen.

Meillä on kyllä vain yksi vuokrasopimus joka on pistetty molempien meidän nimiin, mutta ei silti KELA katso meitä pariksi, vaan ihan vain kämppiksiksi.
        Emmekä siis edes mitenkään yrittäneet kiertää tuota säännöstä että "avopuolison tulot vaikuttavat" jne.

Yksi tuon avopuolisoni sukulainen on KELAlla töissä, ja hän on sanonut meille sen että lesbo/homopareja ei katsota avopuolisoiksi elleivät he sitä ehdottomasti ala alleviivaamaan ja vaatimaan tyyliin "hemmetti soikoon! me vaadimme että KELA tulkitsee meidät yhdessä asuvaksi avopariksi!" :)
        Vasta sitten jos suhde rekisteröidään, homo/lesbo pariin KELA suhtautuu samalla tavalla kuin heteropariin, joka on naimisissa.

• verokeisari
        SatuV-87 kirjoitti:

Ainakaan meillä ei KELA pidä meitä avoparina, kun muutimme viime vuoden elokuussa tyttöystäväni kanssa yhteen.

Meillä on kyllä vain yksi vuokrasopimus joka on pistetty molempien meidän nimiin, mutta ei silti KELA katso meitä pariksi, vaan ihan vain kämppiksiksi.
        Emmekä siis edes mitenkään yrittäneet kiertää tuota säännöstä että "avopuolison tulot vaikuttavat" jne.

Yksi tuon avopuolisoni sukulainen on KELAlla töissä, ja hän on sanonut meille sen että lesbo/homopareja ei katsota avopuolisoiksi elleivät he sitä ehdottomasti ala alleviivaamaan ja vaatimaan tyyliin "hemmetti soikoon! me vaadimme että KELA tulkitsee meidät yhdessä asuvaksi avopariksi!" :)
        Vasta sitten jos suhde rekisteröidään, homo/lesbo pariin KELA suhtautuu samalla tavalla kuin heteropariin, joka on naimisissa.

On totta, että alivuokralaisen maksamista vuokrista pitää maksaa 28% vero MUTTA vaikutus on -0 sillä samaiset "tulot" ovat vähennyskelpoisia vuokratuoton kuluina. Käytännössä noita tuon kaltaisia tuloja ei siis tarvitse edes ilmoittaa, koska mitään voittoa ei vuokratuloista synny. Tästä vähennyskelpoisuudesta ei valitettavasti veroneuvonnassa kuitenkaan muisteta yleensä mainita mikäli ei osaa kysyä :d

• 2+12

En ikinä suostuisi oman oikeusturvani vuoksi asumaan tyttöystävän omistusasunnossa vuokralaisena. Laina fifty fifty tai ei sitten ollenkaan. Jos ette ole siinä tilanteessa, että otatte lainan puoliksi, menkää vuokralle. Olette täysin eri asemassa silloin asumisen suhteen. Sinä omistat kiinteää omaisuutta, jonka arvo mitä todennäköisemmin kasvaa. Tyttöystäväsi vaan maksaa vuokraa sinulle, eikä tule koskaan saamaan laillisesti osuutta asunnon arvosta. Raha-asioista saa äkkiä suuria ongelmia parisuhteeseen jos ne eivät ole selvät ja tasapuoliset.

Kelan tuilla keplottelu on myös aika pikkumaista ja aika helposti laitonta.

• ongelma on

että tyttis menettäis asumistuen jos mä muutan virallisesti sen luo. Mulla pitää siis olla eri osote vaik myö asutaankii yhes.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe