Tyttelimme on nyt 2,5 kk ja nukkuu yönsä hyvin omassa sängyssään vanhempien makuuhuoneessa. Minkäs ikäisenä olette laittaneet vauvanne nukkumaan omaan huoneeseen? Ja mitä etuja/ haittoja omassa huoneessa nukkumisesta pienelle on? Ei olla kyllä vielä suunniteltu pienen siirtämistä omaan huoneeseen, mutta olisi kiva kuulla minkäikäisenä te muut olette siirtäneet pinnasängyn vauvan omaan huoneeseen.
Omaan huoneeseen nukkumaan?
25
3089
Vastaukset
- tyttö
oli neljän päivän ikäinen eli heti ensimmäisestä yöstä lähtien on omassa huoneessaan nukkunut.
- marya
..neiti muutti omaan huoneeseen nukkumaan vajaan kolmen kuukauden ikäisenä. oltaisiin siirretty jo aiemmin, mutta isin pidemmän työmatkan ajan pidin sitten mieluummin vielä samassa huoneessa kanssani. yöunissa näkyi selvä parannus, "muutosta" lähtien on nukkunut pitkät yöunet yhteen menoon, kun aiemmin heräsi viimeistään isin töihinlähtöön ja useimmiten jo aikaisemminkin..
- ????
Meillä on lapset siirretty omaan huoneeseen nukkumaan siinä vaiheessa, kun lopettivat yösyönnin eli n. kolmen kuukauden iässä.
- uusi äiti
lopettaako vauvat yösyönnit noin pian! siis jo 3kk ikäisenä! olin ihan valmis syöttämään ainakin 8kk...
- uusi äiti
uusi äiti kirjoitti:
lopettaako vauvat yösyönnit noin pian! siis jo 3kk ikäisenä! olin ihan valmis syöttämään ainakin 8kk...
Kaikki vauvat OVAT ERILLAISIA!Sinun lapsesi vi ihan hyvin syödä viellä tuossa iässä!!asiahan on hyvinkin yksilölllistä!Itselläni 4kk ikäinen alpsi ja syö yhdesti yössä!
- PaGteeri
Meidän tyttö nukkui omassa huoneessa ekan kerran viikon ikäisenä ja siitä lähtien. Muutaman kerran olemme ottaneet väliimme nukkumaan jos on nukahtaminen ollut todella vaikeaa tai muuten levotonta. Kyllä pikkulapset voi nukuttaa omassa huoneessaan heti kotia tultua. Täytyy vain muistaa yösyöpöttelyt kunnolla. Pia herätettiin alussa 2-3h välein syömään, siitä pikkuhiljaa venytettiin aikaa ja n 1.5kk ikäisenä nukkui ekakerran koko yön heräämättä. Nyt 8.5kk eikä mitään ongelmia, nukkuu kiltisti 10-12 tuntia :)
- Äiti75
Meillä nyt tyttö 12viikkoa vanha eikä varmasti mene yksin omaan huoneeseen vielä muutamaan vuoteen. Mielestäni on julmaa laittaa ihan pieni vauva yksin omaan huoneeseen. Vauva on tottunut läheisyyteen ja ääniin ja yhtäkkiä siirretään yksin erikseen muusta perheestä. Meillä lapsi menee omaan huoneeseen sitten kun on siihen itse valmis eikä silloin kun äiti tai isä haluaa. Annetaan vauvojen olla vauvoja ja lasten lapsia niin kauan kun ne ovat.
- niin...
raakaa?? En ymmärrä, mitä raakaa siinä on? Tai julmaa? Kyse on käsittääkseni siitä, mihin vauva opetetaan. Eihän vauvat läheisyyttä unissaan tarvitse! Kyse on mielestäni pikemminkin siitä, että äidit sitä tarvitsevat... ja onhan se syöttäminen helpompaa öisin jos vauva on vieressä. Meillä syötiin puoli vuotta öisin 2-3 kertaa, nousin sängystä ylös, siirryin vauvan huoneeseen, imentin, RÖYHTÄYTIN ja jatkoimme kaikki uniamme tyytyväisinä.
Tuolla sinun ajatusmallillasi lapsenne nukkuu vieressänne vielä rippikouluikäisenäkin, kyllä se minun mielestäni niin on, että lapset joutuvat tekemään paljon asioita, koska vanhemmat niin haluavat, eikä oman halunsa tai valmiutensa mukaan. Sitä sanotaan kasvatukseksi, katsos. Mielestäni vauvasta ei tee vauvaa tai lapsesta lasta se, että hän nukkuu vanhempiensa vieressä... - äitee kanssa
niin... kirjoitti:
raakaa?? En ymmärrä, mitä raakaa siinä on? Tai julmaa? Kyse on käsittääkseni siitä, mihin vauva opetetaan. Eihän vauvat läheisyyttä unissaan tarvitse! Kyse on mielestäni pikemminkin siitä, että äidit sitä tarvitsevat... ja onhan se syöttäminen helpompaa öisin jos vauva on vieressä. Meillä syötiin puoli vuotta öisin 2-3 kertaa, nousin sängystä ylös, siirryin vauvan huoneeseen, imentin, RÖYHTÄYTIN ja jatkoimme kaikki uniamme tyytyväisinä.
Tuolla sinun ajatusmallillasi lapsenne nukkuu vieressänne vielä rippikouluikäisenäkin, kyllä se minun mielestäni niin on, että lapset joutuvat tekemään paljon asioita, koska vanhemmat niin haluavat, eikä oman halunsa tai valmiutensa mukaan. Sitä sanotaan kasvatukseksi, katsos. Mielestäni vauvasta ei tee vauvaa tai lapsesta lasta se, että hän nukkuu vanhempiensa vieressä...Kylläpäs kirjoitit osuvasti, olen täysin samaa mieltä!!!
- mama
äitee kanssa kirjoitti:
Kylläpäs kirjoitit osuvasti, olen täysin samaa mieltä!!!
Meillä tyttö nukkunut omassa huoneessa heti ekasta yöstä.
Hienosti toiminut.
Siskoni ja ystäväni on tehnyt myös alusta alkaen samanlailla ja heiltä opin tämän.vauvat nukkuu yöt hyvin pienestä pitäen,toki kai riippuu vauvasta mutta meillä kaikilla ainakin heti kunnon unia...kaikilla.
MUTTA TÄRKEINTÄHÄN ON ETTÄ JOKAINEN TEKEE TYYLILLÄÄN JA MINKÄ TOTEAA ITSELLEEN/PERHEELLEEN SOPIVAN,NÄISTÄ ASIOISTA ON TURHA KINASTELLA.TÄMÄ ERI HUONE VAUVALLA JA VANHEMMILLA TOIMII MEILLÄ,ÄÄNET KUULUU MEIDÄN KÄMPÄSSÄ ENEMMÄN KUIN HYVIN JA KUULEN KUN VAUVA HERÄÄ.
Voin suositella erihuoneita lämpimästi kokemuksen kautta,eikä yksikään tuntemani lapsi joka nukkunut erihuoneissa ole jäänyt rakkautta vaille!! päin vastoin!! - samaa mieltä
En voisi kuvitellakaan, että itse käperryn yöllä miehen lämpimään kainaloon ja vauva nukkuu jossain toisaalla, seinien ja suljettujen ovien takana, "omassa huoneessaan", yksin. Kyllä uskon, että vauva aistii lähelläolon unensakin läpi. Eihän vauva ole vielä yksinään mitään. Ei hän edes käsitä erillisyyttään vielä.
- böö..
samaa mieltä kirjoitti:
En voisi kuvitellakaan, että itse käperryn yöllä miehen lämpimään kainaloon ja vauva nukkuu jossain toisaalla, seinien ja suljettujen ovien takana, "omassa huoneessaan", yksin. Kyllä uskon, että vauva aistii lähelläolon unensakin läpi. Eihän vauva ole vielä yksinään mitään. Ei hän edes käsitä erillisyyttään vielä.
ne ovet pakko sulkea?voivoi..kyllä saa muksut kovan kolauksen kun maailman tod. kylmyys paljastuu:)
- -sama-
böö.. kirjoitti:
ne ovet pakko sulkea?voivoi..kyllä saa muksut kovan kolauksen kun maailman tod. kylmyys paljastuu:)
Niin, että aletaan totuttaa siihen kylmyyteen siis heti? Juu, ei vetoa minuun tämä logiikka, sori.
- böö..
-sama- kirjoitti:
Niin, että aletaan totuttaa siihen kylmyyteen siis heti? Juu, ei vetoa minuun tämä logiikka, sori.
en nyt kyllä tuota tarkottanu..jos on raakaa laittaa vauva omaan huoneeseen,kuinka sitten raaskii jättää hoitoon/kouluun tai vastaavaan? kun meiän lapsista kumpikaan ei todellakaan ole kokenut omaa huonetta pelottavaksi/kylmäksi paikaksi,päinvastoin...mut kukin tavallaan..
- Anonyymi
böö.. kirjoitti:
en nyt kyllä tuota tarkottanu..jos on raakaa laittaa vauva omaan huoneeseen,kuinka sitten raaskii jättää hoitoon/kouluun tai vastaavaan? kun meiän lapsista kumpikaan ei todellakaan ole kokenut omaa huonetta pelottavaksi/kylmäksi paikaksi,päinvastoin...mut kukin tavallaan..
Vähän eri asia ihan pieni vauva kuin hoitoon/kouluun menevä. Olen ehdottomasti myös sitä mieltä, että pienen vauvan ei vielä kuuluisi nukkua yksin omassa huoneessaan. Kukin tekee niinkuin tekee, itse en siihen kykenisi.
- mami
Puolen vuoden iässä siirrettiin poika omaan huoneeseen ja samalla lopetin yösyötöt. Suosittelen.
- Jihuuu
..tarkoitus pistää vauva omaan huoneeseen. Joittenkin mielestä ihan kamalaa ja hirveää mutta itse en näe siinä mitään hirveää, jos lapsi nukkuu muutaman metrin päässä meistä.
- Kati
kun kumpikin lopetti yösyömiset, toinen 5kk ja toinen 6kk...
Itselle siitä oli ainakin se hyöty että sai nukkua paremmin, ei herännyt jokaiseen pieneen inahdukseen ja vauva oppi itsellään nukahtamaan takaisin... - böö..
kanssa omaan huoneeseen kun yö syömiset on jääny...eli poika 3kk ikäsenä ja tyttö 4pvää sitten,eli 7kk ikäsenä..ennen tytsy heräili kerran pari yössä,vaikka ei syönytkään,nyt nukkuu 10-13h unia;)
- MFF
Meillä poika siirtyi seinän toiselle puolelle 5 kk iässä, kun itse irtisanoutui yösyönnistä. Kaikkien unenlaatu parani samantien. Poika on todella kevyessä unessa välillä ja herää meihin vanhempiin silloin. Tämä on todettu myöhemmin, kun olemme esim. kylässä nukkuneet samassa huoneessa ja kun poika oli sairas ja "säälistä" nukuimme (=HÄIRITSIMME) pojan kanssa. Meidän tapauksessa olisi julmaa pakottaa poika kuuntelemaan öisin meidän kuorausta : D
- pointti tuo
Hei,
Vanhemmat voi tosiaan myös häiritä vauvan unta ;) Ainakin meidän mies kuorsaa niin, että kestää muutaman hetken tottua siihen...
Meillä on nyt 8 kk tyttö, joka vasta viikko sitten pääsi omaan huoneeseen. Jo 3-4 kk iästä lähtien mielestäni olisi hyvin voinut (ja olisi kannattanutkin) laittaa omaan huoneeseen, mutta kun ei ollut sitä huonetta saatavilla... Tyttö on nukkunut tuosta noin 3 kk iästä alkaen useimmiten koko yön yhteen soittoon. Tuntuu, että tytölle sängyn siirtämisen vaikutus oli pieni, meille vanhemmille paljon merkittävämpi. Vauvansänky makkarissa hillitsee tehokkaasti seksielämää, mikä ei pidemmän päälle edistä parisuhdetta millään lailla vaikka voi aluksi helpottavalta tuntuakin ;)
Ihan fiilispohjalta voisin sanoa, että sopivalta tuntuisi pitää lapsi ainakin kuukauden-pari samassa huoneessa vanhempien kanssa, ja sitten katsoa asiaa uudelleen. Sitten on oppinut vähän tuntemaan vauvan ääniä ja rytmejä. Ihan pienelle lapselle ei ole hyväksi nukkua liian pitkiä aikoja ilman välitankkauksia. Mitä lähempänä lapsi on, sitä nopeammin pystyt vastaamaan heräävään nälkäitkuun, ja sitä vähemmän vauva ehtii herätä ja hermostua ennen ruokatoimituksen saapumista. Joten saattaa olla, että lähellä nukuttaminen jopa säästää kaikkien hermoja. Riippuu tapauksesta. Kaikki vauvat eivät edes ilmoita tarpeitaan kovin äänekkäästi.
Omaan huoneeseen siirtäminen olisi toisaalta hyvä tehdä ennen eroahdistuskauden alkua, eli suunnilleen ennen 7-8 kk ikää. N. 8-12 kk iässä lapsella on kausi, jolloin äidistä erossa oleminen on vaikeaa ja tässä vaiheessa omaan huoneeseen siirtäminen voi oikeasti aiheuttaa suurta ahdistusta.
Lapsi kyllä ilmoittaa itkulla, kun hän kaipaa vanhempiaan, ja jos omaan huoneeseen laittaminen merkitsee sitä, että näihin viesteihin ei huomata vastata ajoissa, ollaan mielestäni vaarallisella tiellä. Jos taas vauvan oma huone on vanhempien seinän takana ja ovet ovat auki, pieni etäisyys on omiaan hiljentämään turhat kuorsaukset ja kolinat mahdollistaen kuitenkin vauvan tarpeisiin reagoimisen.
Lähellä/vieressä nukuttamisen ja muun läheisyyden ja hellyyden ei nykytutkimusten mukaan tiedetä aiheuttavan "läheisriippuvuutta". Tätä aiheuttaa pikemminkin perusturvallisuuden puute, joka aiheutuu voimakkaista ja toistuvista hylätyksi tulemisen kokemuksista. Patologinen äitiin ripustautuminen on kuitenkin eri asia kuin hankalat tottumukset, joten syy, miksi kouluikäiset lapset haluavat nukkua vanhempiensa vieressä ei yleensä ole se, että heidät totutettiin vauvoina nukkumaan vanhempien sängyssä, vaan se, miksi heitä ei totutettu tavasta pois hieman vanhempina...
Mitään haittaa alkuun samassa huoneessa tai jopa vieressä nukuttamisesta ei lapselle ole. Laittakaa vauvan huone muuten valmiiksi, mutta sänky omaan huoneeseenne. Se on sitten helppo siirtää tarvittaessa piankin toiseen huoneeseen.
Onnea matkaan!
- -mimi-
Mie olen kans saanu "taistella" tästä aiheesta useimpien mammojen kanssa. Mulla oli myös ajatuksena laittaa tuleva perheenjäsen heti omaan huoneeseensa ja pinnasänkyyn.. Minun mielestä lapsi pärjää yöt vallan hyvin omassa huoneessaan itsekseen,mutta kaikille mammoille joille olen aikeistani sanonut, minut on tyyliin haukuttu kauheksi äidiksi tästä syystä! Mie en ymmärrä miksi vauvan pitäisi nukkua äidissä kiinni koko yön?Tiedän muutaman perheen jotka ovat pitäneet lasdtaan samassa makuuhuoneessa vanhempien kanssa ja yhä tänäkin päivänä (lapset lähemmäs kouluikäisiä) nukkuvat heidän välissään..hyvästi siis parisuhteelle..
Ja yksi syy miksi haluan lapsen omaan huoneeseensa on (itserakkaasti ehkä ajateltu) omat yöunet. Voin kuvitella, että ensimmäinen lapsi kun on kyseessä, sitä herää joka ikiseen inahdukseen ja nousee katsomaan onko pikkuisella kaikki hyvin ja tarkastamaan josko sillä olisi nälkä tai jotain..Myös miehelläni on univaikeuksia ollut kautta aikain (nukkuu yössä 2-5h ja tekee 10-12tunnin työpäivää) ja häntä ajatellen olisi myös parempi että vauva nukkuisi omassa huoneessaan..
Mutta en nyt tiedä mitä sitten pitäis tehdä..Olenko mie muka sit niin kauhea jos laitan vauvan omaan sänkyyn heti? Ja kertokaa mulle miksi vauva pitää laittaa ensin nukkumaan äitiyslaatikkoon eikä sänkyyn? Onko siinäkin joku taika? Haittaako jos laittaa heti pinnasänkyyn?
Ajattelin nyt sairaalastatulon jälkeen tod.näk. ainakin isyysloman ajan pitää vauvaa meidän huoneessa ja katsoa sitten mitä teen.. tai sitten kaikista kommenteista huolimatta laitan pikkuisen omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn..- Kati
mun mielestä miten kukakin tahtoo tehdä, eihän tommosiin oo oikeestaan oikeita eikä vääriä teko tapoja... Tietenkin voit laittaa vauvan omaan huoneeseen heti kun tahdot, itsellä oli vaan että en jaksanut nousta parin tunnin välein syöttämään toiseen huoneeseen, kun se oli niin helppoa ottaa toinen siitä vierestä pinnasängystä omaan viereen rinnalle... Nii en ole minäkään kyllä sitä pahvilootaa käyttäny, ihan suoraan laitettiin pinnasänkyyn ja siellä on hyvin nukkunut... Me siirrettiin tyttö omaan huoneeseen vajaan 6kk ikäsenä ja lopetettiin yösyötöt.
- huomaa
että on vanhempia ketkä ovat tämmösiä fanaattisia, lapsi kaiken edelle ja sit taas tervejärkisempiä vanhempia jotka tajuavat että lapsi tulee vaan "vierailemaan" meille eli kun lapsi muuttaa pois kotoa niin jäljelle jää parisuhde miehen kanssa.
just tämä, että lapset nukkuvat vieressä, haittaa vanhempien parisuhdetta ja onko se hyvää perheelämää jos vanhemmilla ei ole mitään omaa, yhteistä ja yksityisyyttä...
ihmiset lukee ihan liikaa lehtiä ja uskoo kaiken mitä kirjoitetaan, uskoo kaikenmaailman tutkimuksiin eikä enää uskalla ajatella asioita järjellä!
jos jossain sanotaan että perhepeti on pop, niin näinhän sen on oltava...ei enää käytetä sitä maankuulua MAALAISJÄRKEÄ!
Ei se lapsi siitä kärsi jos nukkuu vähän matkan päästä äidistä ja isästä.HALOO IHMISET, te ihme fanaatikot...
sori nyt vaan.- böö..
naulan kantaan!;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389