mitä mieltä?

epätietoinen_

Kertokaahan nyt sillä kokemuksen syvällä rintaäänellä onko välivuodesta enemmän haittaa vai hyötyä? Oma ongelmani on lähinnä se etten tiedä mihin haluaisin, toki kiinnostavia paikkoja löytyy, mutta en tiedä mikä niistä olisi omani.. Olen mielestäni luova, joten olen pitänyt taidealaa itsestään selvyytenä. Toisaalta ihmisten kanssa oleskelu on mielekästä, joten ehkäpä jtn. sellaistakin voisi suunnitella. Haettu on jo moneenkin paikkaan,mutta en tiedä haluanko niistä mihinkään..?

4

942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pinkki

      Itselleni yhden välivuoden pitäminen oli hyvin positiivinen kokemus. Hain lukion jälkeen pariinkin paikkaan, ja ammattikorkeaan olisin päässyt. Paikka olisi kuitenkin ollut peruutuspaikka, ja tieto siitä tuli viikko ennen koulun aloittamista, joten päätin ennemmin jatkaa kesätyötäni, kuten oli jo sovittu. Tuntui jotenkin liian raskaalta etsiä viikossa asunto vieraalta paikkakunnalta ja pakata kaikki kamansa.

      Tein sitten vuoden töitä ja panostin seuraavana kesänä uudestaan pääsykokeisiin. Oikea opiskelupaikka löytyi, ja syksyllä oli kiva aloittaa, kun rahaa oli säästössä isompi summa.

      Minulle välivuosi teki hyvää, koska se opetti itsenäiseksi ainakin asumisen ja taloudenhallinnan suhteen. Lisäksi se oma ala ehti kirkastumaan, kun sitä rauhassa oli saanut miettiä.

      Ei vuosi sinne tai tänne parikymppisenä ole suuri juttu. Pahimpana pidän sitä ratkaisua, että menee opiskelemaan vain jonnekin vailla todellista pitkän tähtäimen suunnitelmaa, ja vuoden jälkeen saa huomata tuhlanneensa yhden lukuvuoden opintotuet johonkin sellaiseen, mitä ei myöhemmin tarvitsekaan. Jos esim. sitten löytääkin korkeakoulusta oman linjansa, niitä vuoden tukia ehtii kaivata monet kerrat.

      Mutta näin siis vain minun kohdallani.

    • Nimetön

      mielestäni välivuosi oli ihan kamala. olisin kovasti halunnu jonnekin opiskelee, en vaan tienny minne. itkin suunnilleen koko vuoden, että haluun takasin kouluun. työpaikka oli kamala, elämä epäsäännöllistä ja yksinäistä. vanhoista kavereista osa meni opiskelee, joten tiet eros uusien kavereiden ja muiden juttujen takii. en suosittele kyllä kellekään, ellei sitte oo aivan väsyny opiskeluun tai on kovasti haluamassa matkustaa. mutta vaan tylsä työnteko on ihan p******ä. työpaikalla käytettiin hyväks sitä, että oon nuori ja tyhmä ja duuniksin löyty vaan jotain ihan surkeeta. mutta kukin tekee niinkun haluu, en voi tietää, mistä joku muu nauttii...

    • lyyli

      Moips! Mulle välivuodet (kaksi kappaletta niitä kertyi) olivat kyllä hyvä juttu. Olisin kovasti kyllä halunnut opiskelemaan, mutta en kumpanakaan keväänä päässyt.. Nyt ainakin yksi opiskelupaikka on varma (fysiikkaan, suoraan papereiden perusteella), mutta opettajaksi haluaisin kaikkein eniten. Tottakai harmitti kun en opiskelemaan päässyt, varsinkin viime keväänä, mutta nyt kun jälkikäteen asiaa ajattelee niin se oli tosi hyvä juttu. Varsinkin opettajan ammatti on sellainen, että se vaatii tietynlaista kypsyyttä, ja sitähän välivuosien aikana kertyy. Kannattaa ehdottomasti käyttää välivuodet töissä oloon jos mahdollista, kaikenlainen työ opettaa vastuuta ja ennenkaikkea kasvattaa. Kaikkein pahinta varmaan on olla tekemättä yhtään mitään.. Opiskella ehtii kyllä :) Tosin itse yritin kovasti suorittaa erityispedan approa töiden ohella, mutta se olikin helpommin sanottu kuin tehty, puolet on vielä tekemättä. Mutta ainakin minulle välivuodet kannattivat, ne kasvattivat ja motivaatio opiskeluun kasvoi suuresti!

    • #puh#

      Itse pidin välivuoden, vaikka olisin päässyt kouluun, mutta siirsin sitä vuodella. Ei minulla ole ainakaan siitä haittaa ollut, koska tein töitä sekä kotimaassa, että ulkomailla ja keräsin uusia kokemuksia. Välivuosi kannattaa ottaa positiivisena asiana ja tehdä sitä mihin opiskeluaikana ei olisi mahdollisuutta. Ei kannata jäädä kotiin itkemään silloin varmasti vuosi menee hukkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe