Munasarjakysta pois lääkityksellä?

PotilasX

Kävin gynekologilla ja minulla todettiin kaksilokeroinen munasarjakysta. Sain "Provera"-nimistä lääkettä kystan poistoon. Voidaanko kysta todellakin poistaa lääkityksellä? Onko kokemusta? Kuinka moni on joutunut turvautumaan leikkaushoitoon?

Miten suuria kystat voivat pahimmillaan olla?

Gynekologi pystyi jo palpomalla vatsan päältä tunnistamaan kystan (joka sitten vielä sisätutkimuksella ja ultralla vahvistettiin).

Hän sanoi, että n. appelsiinin kokoinen olisi minun kystani.

3

1527

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kystiset munasarjat

Minulla oli nuorempana usein munasarjakystiä suurin n. kananmunan kokoinen. Aina sanottiin että ne kyllä puhkeavat itsestään, ja kyllä alamahani olikin melkein aina kuin tulessa. Vasta kun munasarjani poistettiin toisen sairauden takia kävi ilmi että minulla oli polykystiset munasarjat ja vaiva olisi voitu hoitaa jo paljon aikaisemminkin lääkkeillä. En sitten tiedä millä lääkkeillä ja miten?

• minulla lähti

Minä sain lääkityksellä oman kystani hoidetuksi. Minulla oli noin kananmunankokoinen kysta ja sain jotain lääkettä. Aikaa siitä on jo vuosia enkä muista lääkkeen nimeä. Tosin jos silloin olisi asia tutkittu paremmin niin olisin ehkä saanut nykyisen tautini diagnosin paljon aiemmin. Minulla on PCO eli munasarjojen monirakkulatauti ja nuo kystat voivat olla yksi oire.

• Katar

Millaisia oireita teillä on ollut kun kysta on havaittu??
        Onko ne vaarallisia?
        Mietityttää vain kun itselläni kuukautisten jälkeen on jomottanut mahaan (alavatsaan) n.4-5 päivää, valkovuotoa on tullut Runsaaammin kuin ennen ja vähän aikaa sitten tuli ruskeaa vuotoa melko paljon.
        Täytyis varmaan kävästä gynellä. Ei siitä ainakaan haittaa olis..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe