Myncheniin vaihtoon ensi talveksi - onko muita lähdössä?

kiukaankorjaaja

Olen lähdössä Saksaan Myncheniin vaihtoon ensi talveksi. Onkos tällä palstalla muita jotka olisivat menossa samaan aikaan samalle suunnalle?

12

1529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

pilkunviilaaja, mutta paikka on München! Upea kaupunki, yliopisto todella iso. Saksan kieltä kannattaisi ainakin osata :)

• talveksi

Minäkin olen lähdössä vaihtoon Müncheniin. (lähtö olisi lokakuussa). Tarkoitus olisi opiskella LMU:ssa biologiaa ja kemiaa.

• kiukaankorjaaja

Itselläni lähtö olisi syyskuun lopussa ja Koulu on MUAS (Munich University of Applied Sciences). Tietotekniikkaa olisi tarkoitus lueskella.

Mitenkäs ajattelit paikanpäälle päästä? Koululta sain 320 euroa millä pitäisi päästä sinne ja takaisin. Kyllähän tuo riittää vaikkahan lentäisi Finnairilla, mutta koulua ei kiinnosta vaikka kävelisin paikanpäälle. Eli mikähän olisi halvin vaihtoehto? Ryanairilla Frankfurtiin ja sieltä junalla Müncheniin? Jäisi osa tuosta 320€:sta vielä käteen =)

Ootko aiemmin käynyt Münchenissa? Itse en ole käynyt kuin kerran Kölnissä..

• Müncheniin
        kiukaankorjaaja kirjoitti:

Itselläni lähtö olisi syyskuun lopussa ja Koulu on MUAS (Munich University of Applied Sciences). Tietotekniikkaa olisi tarkoitus lueskella.

Mitenkäs ajattelit paikanpäälle päästä? Koululta sain 320 euroa millä pitäisi päästä sinne ja takaisin. Kyllähän tuo riittää vaikkahan lentäisi Finnairilla, mutta koulua ei kiinnosta vaikka kävelisin paikanpäälle. Eli mikähän olisi halvin vaihtoehto? Ryanairilla Frankfurtiin ja sieltä junalla Müncheniin? Jäisi osa tuosta 320€:sta vielä käteen =)

Ootko aiemmin käynyt Münchenissa? Itse en ole käynyt kuin kerran Kölnissä..

Mä saan koululta 800€:n apurahan matkoihin ja muuhun. Luultavasti tulee kuitenkin halvemmaksi ja etenkin nopeammaksi lentää Finnairilla suoraan Müncheniin, kuin mennä ensin Tampereelle ja sieltä Frankfurtin kautta junalla Müncheniin.

Itse en oo koskaan käynyt ees Saksassa. :(

• kukaankorjaaja
        Müncheniin kirjoitti:

Mä saan koululta 800€:n apurahan matkoihin ja muuhun. Luultavasti tulee kuitenkin halvemmaksi ja etenkin nopeammaksi lentää Finnairilla suoraan Müncheniin, kuin mennä ensin Tampereelle ja sieltä Frankfurtin kautta junalla Müncheniin.

Itse en oo koskaan käynyt ees Saksassa. :(

Joo oot oikessa tuon junahomman suhteen, katoin että juna Frankfurtista Müncheniin maksaa 75 euroa =). Katsoin myös, että Fly Berlinillä pääsisi halvalla Berliiniin asti, mutta eihän sitä tiedä lentääkö tuo enää Suomesta sitten kun noita halpalentoyhtiöitä tulee ja menee kokoajan..

Kohdekouluni oppaassa luki että eläminen Münchenissä olisi "erittäin kallista" ja että vähintään 750€ olisi hyvä kuukausibudjetti. Hieman ihmetyttää kun vuokrakin pitäisi olla vain 200-270 € ja käsittääkseni Saksa on jopa hieman halvempi maa kuin Suomi...ja Suomessa olen tullut toimeen n. 550 eurolla kuukaudessa.

• ....
        kukaankorjaaja kirjoitti:

Joo oot oikessa tuon junahomman suhteen, katoin että juna Frankfurtista Müncheniin maksaa 75 euroa =). Katsoin myös, että Fly Berlinillä pääsisi halvalla Berliiniin asti, mutta eihän sitä tiedä lentääkö tuo enää Suomesta sitten kun noita halpalentoyhtiöitä tulee ja menee kokoajan..

Kohdekouluni oppaassa luki että eläminen Münchenissä olisi "erittäin kallista" ja että vähintään 750€ olisi hyvä kuukausibudjetti. Hieman ihmetyttää kun vuokrakin pitäisi olla vain 200-270 € ja käsittääkseni Saksa on jopa hieman halvempi maa kuin Suomi...ja Suomessa olen tullut toimeen n. 550 eurolla kuukaudessa.

Joo. Niinhän ne pelottelevat, että kalliiksi tulee. Saksa onkin suomea halvempi maa. Ja Saksalaisten mielestä Münchenissä on ihan "sika kallista" elää. Mutta se riippuu tietysti siitä millaiseen elintasoon kukin on tottunut. Mä lähden kyllä siitä, että siellä pitäisi pärjätä kutakuinkin samalla rahamäärällä kuin täällä Helsingissäkin.

• kiukaankorjaaja
        .... kirjoitti:

Joo. Niinhän ne pelottelevat, että kalliiksi tulee. Saksa onkin suomea halvempi maa. Ja Saksalaisten mielestä Münchenissä on ihan "sika kallista" elää. Mutta se riippuu tietysti siitä millaiseen elintasoon kukin on tottunut. Mä lähden kyllä siitä, että siellä pitäisi pärjätä kutakuinkin samalla rahamäärällä kuin täällä Helsingissäkin.

Lösin tämmöisen sivun joka sunkin kannattaa lukea läpi. Siellä on muiden kokemuksia vaihto-opiskelusta Münchenissa:
        http://www.jyu.fi/intl/opiskelijavaihto/raportit/munchen.html

Ja ilmenee tuolta tosiaan sekin, että München on kallis nimenomaan SAKSALAISELLA mittapuulla. Silti kuulemma jopa edullisempi kaupunki kuin Helsinki.

• kiukaankorjaaja

Lösin tämmöisen sivun joka sunkin kannattaa lukea läpi. Siellä on muiden kokemuksia vaihto-opiskelusta Münchenissa:
        http://www.jyu.fi/intl/opiskelijavaihto/raportit/munchen.html

Ja ilmenee tuolta tosiaan sekin, että München on kallis nimenomaan SAKSALAISELLA mittapuulla. Silti kuulemma jopa edullisempi kaupunki kuin Helsinki.

Näyttäisi löytyvän kovasti lisääkin noita matkakertomuksia googlella kun vaan pistää "München matkakertomus" hakusanaksi.

Niin, ja sitten löytyi vielä tämmöinen: http://www.suomikantis.de/

• ...

Näyttäisi löytyvän kovasti lisääkin noita matkakertomuksia googlella kun vaan pistää "München matkakertomus" hakusanaksi.

Niin, ja sitten löytyi vielä tämmöinen: http://www.suomikantis.de/

Kiitti kovasti noista linkeistä! Pitääkin tutustua niihin. :)

• kiukaankorjaaja
        ... kirjoitti:

Kiitti kovasti noista linkeistä! Pitääkin tutustua niihin. :)

Ilmoittivat Saksasta, että ovat varanneet mulle opiskelijakämpän Studentenstadtista, eli paikallisemmin StuStadista. Kyseessä on Saksan suurin opiskelijakylä. Asunto on kuulemma varustettu omalla kylppärillä ja tupakeittiöllä. Kooltaan tuo on aika pieni (varmaan max 15 neliötä =). Vuokra on varsin kohtuullinen 210€.

Joko sulle on tullut tieto kämpästä?

• mynkkeniin

Ilmoittivat Saksasta, että ovat varanneet mulle opiskelijakämpän Studentenstadtista, eli paikallisemmin StuStadista. Kyseessä on Saksan suurin opiskelijakylä. Asunto on kuulemma varustettu omalla kylppärillä ja tupakeittiöllä. Kooltaan tuo on aika pieni (varmaan max 15 neliötä =). Vuokra on varsin kohtuullinen 210€.

Joko sulle on tullut tieto kämpästä?

Moro!
        Olen myös tulossa ensi talveksi Müncheniin opiskelemaan, kouluna tuo edellä mainittu MUAS. Kämpän olen saanut siitä Olympiaparkin liepeiltä, ilmeisesti joku WG. Matkasuunnitelmat on vielä tosin hieman auki, mutta koska lupauduin ottamaan asunnon vastaan ja maksaan myös vuokran syyskuun alusta asti, niin kai sinne on syyskuun alkupuolella vääntäydyttävä tutustumaan kaupunkiin. Ja Oktobefesteihin..:)

• kiukaankorjaaja
        mynkkeniin kirjoitti:

Moro!
        Olen myös tulossa ensi talveksi Müncheniin opiskelemaan, kouluna tuo edellä mainittu MUAS. Kämpän olen saanut siitä Olympiaparkin liepeiltä, ilmeisesti joku WG. Matkasuunnitelmat on vielä tosin hieman auki, mutta koska lupauduin ottamaan asunnon vastaan ja maksaan myös vuokran syyskuun alusta asti, niin kai sinne on syyskuun alkupuolella vääntäydyttävä tutustumaan kaupunkiin. Ja Oktobefesteihin..:)

Jees,

Et siis ole vielä tilannut lentolippuja? Tulee vaan huomattavasti halvemmaksi tilata reilusti etukäteen nuo...Itse maksoin 136 euroa Turusta Helsingin kautta Müncheniin kun tilasin lipu jo reilu kuukausi sitten. Muutto olisi siis 25.9, eli vielä silloin ehtii Octoberfesteille =)

Näemmä siis MUAS:in orientoivilla päivillä 27.9. Pistäpä mailia jos kiinnostaa etukäteen vaihdella kuulumisia: jaritheman(ät)gmail.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1576
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      96
      1504
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      202
      960
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      849
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      797
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      760
    8. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      751
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      724
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      60