Voisiko joku ystävällinen kertoa

minulle?

Kertokaahan te tietäväiset tuleeko jokaisen viikkosiivouksen yhteydessä pyyhkiä lattiat kostealla? Vai riittääkö kuivapyyhintä? Entä kumpi väri on wc-pytyn pyyhintään keltainen vai punainen? Omalta ohjaajaltani en saanut kunnon opastusta ja suhtautuu nihkeästi kun kysyn jotain.

30

12027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ella

      Keltainen wc-pöntölle, punainen käsienpesulavuaarille. Ja jos on sinisiä liinoja, niin tasopinnoille esim. tstoissa pöydät.

      Kyllä pyyhkisin lattiat ehdottomasti kostealla, että lähtee lika kunnolla ja pölykin nurkista. Paras juttu olisi suihkuttaa lattiat ja kuivata sen jälkeen.

      • monen altaan pyyhkijä

        vaihtelee, tiedä miksi. Olen siivonnut paikkoja, joissa keltainen altaisiin ja punainen wc-pönttöön ja päinvastoin. Kannattaa selvittää paikkakohtaisesti.


      • pielessä

        kukahan sinutkin on opastanut ??keltainen ei todellakaan ole wc pöntön pesuun tarkoitettu liina vaan punainen,,,,jospa pyytäisit uudestaan opastusta... punainen = wc-pönttöihin, keltainen = lavuaarit


      • palkka-työläinen
        pielessä kirjoitti:

        kukahan sinutkin on opastanut ??keltainen ei todellakaan ole wc pöntön pesuun tarkoitettu liina vaan punainen,,,,jospa pyytäisit uudestaan opastusta... punainen = wc-pönttöihin, keltainen = lavuaarit

        Miten niin?

        WC-ylläpitosiivouksessa...

        Keltainen on ainoastaan wc-istuimen/pisuaarien puhdistamiseen, punainen siivouspyyhe taas lavuaarien puhdistamiseen yhdessä astianpesuharjan kanssa. Punainen myös muiden taso-yms.pintojen puhdistamiseen puhdistamiseen.Peilit saa parhaiten joko ikkunaliinalla ikkunankuivaimen kanssa tai säämiskällä.Vihreällä voi pyyhkiä roskiksia tai työvälineitä puhdistaa.

        No tietysti joskus tulee käytettyä jotain muutakin väriä jos puhtaina on vain jotain muuta väriä kuin se mitä varsinaisesti käytetään. Mutta pääsääntöisesti kuten tossa yllä kerroin.


    • esimiestehtäviin siirtyvä

      On se kumma että ohjaaja ei osaa opastaa työntekijää eli sinua työhön. Kyllä sinulla on oikeus saada vastauksia kysymyksiisi, ohjaajan työhön kuuluu antaa vastauksia ilman nihkeää suhtautumista. No olen yksi tietäväinen. Kyllä ainakin kerran viikossa pyyhitään kunnolla, eli kostella, mutta se ei tarkoita sitä, että ämpärissä kuljetaan vettä, siihen kastetaan liina ja väännetään käsin kuivaksi = turhaa työtä ja raskasta. Pesukoneesta otetaan tarvittava määrä nihkeitä liinoja, jos ovat kuivia, kostutetaan liinat ja pakataan kärryyn. Kosteapyyhintä tehdään yleensä likaiselle alueelle, eli kulkureitille, ei siis koko lattialle (ei esim. kaappien alta). Muulloin riittää ns. kuivapyyhintä nihkeällä mopilla tai mikromopilla. Ja aina päivittäin likatahrat pois lattioilta esim. sumuttamalla likaiseen kohtaan vettä, jossa pesuaine laimennettuna ja sitten pyyhitään nihkeällä. Noissa liinoissa käytetään ns. liikennevalosysteemiä: punainen = wc-pönttöihin, keltainen = lavuaarit, vihreä = esim. ovenpielet, valkoista voi vaikka käyttää peilien pyyhkimiseen ja sellaisiin kohtiin, joissa ei ole bakteeririskiä. Sinisiä esim. keittiötiskiin.

      • äskeiseen

        Kyllä minun 15 vuoden urani sekä eri firmoissa oloni aikana on aina punaisia käytetty wc-pönttöihin, koska punainen on ns. vaaran väri, eli pitää muistaa bakteeririski. Keltainen lavuaareihin. Sinistä ja vihreää voi myös käyttää tasopintoihin.
        On muistettava, että wc-pöntöt ovat niitä likaisempia kuin lavuaarit bakteeritartunnan takia.


      • siivooja kans
        äskeiseen kirjoitti:

        Kyllä minun 15 vuoden urani sekä eri firmoissa oloni aikana on aina punaisia käytetty wc-pönttöihin, koska punainen on ns. vaaran väri, eli pitää muistaa bakteeririski. Keltainen lavuaareihin. Sinistä ja vihreää voi myös käyttää tasopintoihin.
        On muistettava, että wc-pöntöt ovat niitä likaisempia kuin lavuaarit bakteeritartunnan takia.

        punaiset wc pöntön siivoukseen. Meillä on kelt. wc pönttö,pun. lavuaari, sin. kalusteisiin. Olin juuri yhdessä koulutuksessa ja siellä puhuttiin väri koodista, eräs siivooja sanoi ettei heillä ole kun pun. ja sin. liinoja.Punaisella siivotaan ensin lavuaari ja sen jälkeen pönttö sininen on sitten se kalusteliina.Siksipä olisi paikallaan ottaa selvää kuinka siivouskohteessa on värit ajateltu.


      • Ella
        siivooja kans kirjoitti:

        punaiset wc pöntön siivoukseen. Meillä on kelt. wc pönttö,pun. lavuaari, sin. kalusteisiin. Olin juuri yhdessä koulutuksessa ja siellä puhuttiin väri koodista, eräs siivooja sanoi ettei heillä ole kun pun. ja sin. liinoja.Punaisella siivotaan ensin lavuaari ja sen jälkeen pönttö sininen on sitten se kalusteliina.Siksipä olisi paikallaan ottaa selvää kuinka siivouskohteessa on värit ajateltu.

        eli Hin kaupungilla koulusiivouksessa
        värikoodit
        keltainen-wc-istuin
        punainen -lavuaari
        sininen- tasopinnat

        (Erja Suikkanen on siivouspäällikkö eli Sillä Siisti ohjelmasta tuttu.)


      • työntekijä

        Kaikenlaisia ne päästääkin esimiestehtäviin joilla on tommosta hapuilua ammattisanastossa.

        Ei ole meillä ainakaan kärryjä, ämpäreitä eikä pesuaineita.

        On vain siivousvaunuja, sankoja ja siivousaineita.


      • myös palmialla
        Ella kirjoitti:

        eli Hin kaupungilla koulusiivouksessa
        värikoodit
        keltainen-wc-istuin
        punainen -lavuaari
        sininen- tasopinnat

        (Erja Suikkanen on siivouspäällikkö eli Sillä Siisti ohjelmasta tuttu.)

        Juu...tuosta jäi pois, meillähän on myös vihreä joka on siivousvälineiden ja roska-astioiden puhdistamiseen. Meillä seinällä on semmonen kun värikoodit Palmiassa josta löytyy myös tämä vihreä, ehkä sitä ei ole käytössä koulukohteessa.


      • vaihtelevat hyvin
        työntekijä kirjoitti:

        Kaikenlaisia ne päästääkin esimiestehtäviin joilla on tommosta hapuilua ammattisanastossa.

        Ei ole meillä ainakaan kärryjä, ämpäreitä eikä pesuaineita.

        On vain siivousvaunuja, sankoja ja siivousaineita.

        paljon riippuen paikasta, joten ota selvää ohjaajaltatä miten ko paikassa toimitaan. Täältä et oikeaa vastausta siihen saa.

        Väreistä on turha kiistellä, koska jokaisessa työpaikassa niistä voidaan sopia ja ne tosiaan vaihtelee.

        Periaate kuitenkin on, että

        vihreä: steriili (esim. sairaalan leikkaussalit, elintarvikekohteessa huoneet, missä käsitellään elintarvikkeita, esim. lihahuoneet).

        Sininen: puhdas (kalusteet ja muut pinnat)

        Punainen: Likainen (saniteettitilat, kösienpesualtaat)

        Keltainen: Infektoitunut (wc-istuimet)

        Itse olen työskennellyt paikoissa, jossa esim. keltainen on ollut puhdas ja sininen likainen, mutta sillähän ei ole mitään väliä mikä väri on millekkin kunhan värikoodeista on sovittu.


      • kaikenlaista
        työntekijä kirjoitti:

        Kaikenlaisia ne päästääkin esimiestehtäviin joilla on tommosta hapuilua ammattisanastossa.

        Ei ole meillä ainakaan kärryjä, ämpäreitä eikä pesuaineita.

        On vain siivousvaunuja, sankoja ja siivousaineita.

        No se on ihan ok siivousvaunut vai kärryt. Niitäkin on erilaisia, mutta kyllä vieläkin moni käyttää rätti-sanaa jatkuvasti, vaikka kyse on liinoista, tänä päivänäkin. Joten ei olla liian pikkumaisia tuon ammattisanaston kanssa. Pääasia, että työn opastus ja ohjeistus on oikein. Muuten: jokaisesta kohteesta pitää olla selkeä kirjallinen ohje kohteen siivouksesta ja noista välineiden ja liinojen käytössä. Tämä on yleinen puute siivousfirmoilla, etteivät anna kohdekohtaisia kirjallisia siivousohjeita, esim. viikkorytmi voi olla, mutta pitää olla myös selostus työtavoista. Esim. onko kerran viikossa kosteapyyhintä, pölyjen pyyhintä montako kertaa viikossa jne. Tämä senkin takia, jotta uudet ja sijaissiivoojat tietävät mitä sisältyy siivoukseen. Ja sen perusteella myös tehdään työnohjaus ohjaajan avulla, eikä jätetä siivooja ekana päivänä yksin opettelemaan hommia.


      • mä vaan

        keltainen liina on tarkoitettu lavuaareihin, punainen liina wc pönttöön, sininen liina taso pintoihin ja vihreä liina vain ja ainoastaan elintarvike tiskaukseen.


      • Mrs. Bucket
        työntekijä kirjoitti:

        Kaikenlaisia ne päästääkin esimiestehtäviin joilla on tommosta hapuilua ammattisanastossa.

        Ei ole meillä ainakaan kärryjä, ämpäreitä eikä pesuaineita.

        On vain siivousvaunuja, sankoja ja siivousaineita.

        on ämpäri vaikka voissa paistais. Turhaa hienostelua, hih!

        Wikipediakin kertoo näin:
        Sanko=
        ämpäri; sylinterin muotoinen ja yleensä isohko astia, jossa on sanka kantamista varten


      • Anonyymi
        työntekijä kirjoitti:

        Kaikenlaisia ne päästääkin esimiestehtäviin joilla on tommosta hapuilua ammattisanastossa.

        Ei ole meillä ainakaan kärryjä, ämpäreitä eikä pesuaineita.

        On vain siivousvaunuja, sankoja ja siivousaineita.

        Voi kiesus, mitä väliä, kun kaikki ymmärtävät mistä kyse. Vai onko hienompaa kun käytössä on "siivousvaunu" :)


    • työpaikasta!

      Ei ole mitään valtakunnallista standardia. Keskustelepa asiasta jonkun tietävän kanssa omalla työpaikallasi.
      Usein myös siivouskomeron kaapin oven sisäpuolella on lappu, jossa kerrataan harjojen värit.
      Omalla työpaikalla (vanhainkoti) asiat ovat seuraavasti:
      Viikkosiivouksessa pyyhitään pinnat huoneista kostutetulla (yleispesuaineliuos) kertakäyttöliinalla. Lattia pyyhitään samoin kostutellu lattialiinalla (yleispesuaineliuos). Ei missään tapauksessa veden kanssa lotraamista (vanhus voi liukastua märkään lattiaan).
      Kylpyhuone: ensin suihkutus yleisesti. Desinfiointiaineella ruiskutetaan lavuaari, kosketuspinnat, vc-pönttö, avattu lattiakaivo sekä lattian pinta. Lattialle voimakas harjaus.
      Ylim. vaahto lastalla viemäriin. Punainen harja lavuaariin, keltainen viemäriin ja vc:lle on oma harjansa pöntön vieressä. Huuhtelut ja pyyhinnät päälle. Muista desinfioida ovenkahvat ym. kosketuspinnat huolellisesti, jos työskentelet vastaavassa laitoksessa.
      Tsemppiä! Kysy ohjeita joltakin yst. ihmiseltä! :D Pärjäät kyllä.

      • värikoodit

        eikö ole mitään standardia ??haloo mietippä mitä ja miksi nämä värikoodit ovat??miksi on elintarvike puolella värikoodot??mitäs tapahtuu kun varikoodit menevät sekaisin..peset mustalla tiskiharjalla leikkuulaidan esim suurtalous kettiöissä??mikähän se musta tiskiharja on ,se on lattiakaivon pesuun..saatkos pöpön siitä jos sillä peset??KYLLÄ!
        SAMA PÄTEE NÄIHIN SIIVOUKSESSA käytettäviin liinoihin .siksi on olemassa värikoodit joita noudatetaan,.ei ole tosin uutta ettei siivousfirmojen palveluohjaajat osaa edes neuvoa mitä pestään millä liinalla kun ei ole alan koulutusta kenelläkään.

        Joillain on sentään laitoshuoltajan koulutus ja tietoa asiasta .


      • on tietty koodinsa
        värikoodit kirjoitti:

        eikö ole mitään standardia ??haloo mietippä mitä ja miksi nämä värikoodit ovat??miksi on elintarvike puolella värikoodot??mitäs tapahtuu kun varikoodit menevät sekaisin..peset mustalla tiskiharjalla leikkuulaidan esim suurtalous kettiöissä??mikähän se musta tiskiharja on ,se on lattiakaivon pesuun..saatkos pöpön siitä jos sillä peset??KYLLÄ!
        SAMA PÄTEE NÄIHIN SIIVOUKSESSA käytettäviin liinoihin .siksi on olemassa värikoodit joita noudatetaan,.ei ole tosin uutta ettei siivousfirmojen palveluohjaajat osaa edes neuvoa mitä pestään millä liinalla kun ei ole alan koulutusta kenelläkään.

        Joillain on sentään laitoshuoltajan koulutus ja tietoa asiasta .

        sitä ei todellakaan (!) mennä itse muuttelemaan. Pääasiahan on, että kaikki tekevät samalla työpaikalla asiat samoin! Mieti nyt vähän!


    • alkuperäinen.

      Kiitos vastanneille ja kiitokset myös kannustuksista! Viestien runsaus yllätti :)

      Olen toistuvasti yrittänyt kysellä eri asioita, mutta saan hyvin ympäripyöreitä vastauksia. Ei niistä ota erkkikään tolkkua.

      Käytössäni on sinisiä, punaisia ja keltaisia liinoja. Sinisillä olen pyyhkinyt pöydät, ovenkahvat ja katkaisijat. Punaisilla lavuaarit ja vessassa katkaisijat ja oven kahvat. Keltaisilla pöntöt. En ole varma käytänkö oikeita liinoja, niitä mitä ohjaaja sanoi. En voi tarkastaa mistään listastakaan kun en ole vieläkään sellaista saanut.

      Olen tähän mennessä varmuudeksi pyyhkinyt lattiat kostealla, kastanut lattialiinan, puristanut pois ylimääräiset vedet. Nyt minun pitäisi saada nipistettyä työaikaa ja ajattelin josko voisin pyyhkiä vain kuivalla, veisin ehkä vähemmän aikaa.

      Pesukonetta ei ole, vaan ohjaaja käy ilmoituksestani vaihtamassa puhtaita. Ei sekään "palvelu" toimi ihan moitteettomasti, mutta joten kuten.

      Olen hämilläni tästä tilanteesta. Aikaisemmissa työpaikoissa olen voinut kysyä huoletta ohjaajalta ja olen saanut myös vastaukset ja tarvittaessa ohjeet paperiversionakin.

      • toimitilahuoltaja-o

        Saniteettitiloja siivotessa viimeisenä WC-lattia kannattaa pyyhkiä lattiankuivain ja kostealla yleispuhdistusaine* liuokseen kostutetulla lattipyyhe yhdistelmällä, aina kun se on mahdollista. Sellaiset pikkuwessat missä on lattiamateriaali turvalattiaa voi olla helpompi pyyhkiä kostealla mopilla.

        *Yleispuhdistusaineella tarkoitetaan laitossiivouksessa joko neutraalia tai heikosti emäksisiä siivousaineita. Kumpaa ainetta teillä on käytössä selviää aineen pH-tiedoista.


      • koulutuksessa?

        Ota ihmeessä yhteyttä opettajaasi. Ehdottomasti sinu pitää saada neuvoja. Et sinä ole tyhmä, vaan se järjestelmä, että jokaisen koulutettavan pitäisi olla kuin ammatti-ihmisiä. Jos teet parhaasi se riittää. Mutta ehkä teet pajon turhaa työtä. KYSY! Opit kyllä. Kouluttajasi ovat nyt aivan ulkona tilanteesta. Olet varmaan ihan hyvä siivooja paikallesi, mutta sinua itseäsi rauhoittaa, kun saat neuvoja. Onnea urallesi!


      • alkuperäinen.
        koulutuksessa? kirjoitti:

        Ota ihmeessä yhteyttä opettajaasi. Ehdottomasti sinu pitää saada neuvoja. Et sinä ole tyhmä, vaan se järjestelmä, että jokaisen koulutettavan pitäisi olla kuin ammatti-ihmisiä. Jos teet parhaasi se riittää. Mutta ehkä teet pajon turhaa työtä. KYSY! Opit kyllä. Kouluttajasi ovat nyt aivan ulkona tilanteesta. Olet varmaan ihan hyvä siivooja paikallesi, mutta sinua itseäsi rauhoittaa, kun saat neuvoja. Onnea urallesi!

        Pääsin työhön ilman koulutusta ja työkokemusta. Asiakaskohteessa ovat tyytyväisiä työntulokseen, moni on kiitellyt kuinka mukavaa on tulla töihin kun on siivottu. Toiset kertovat kiitokset käyttäytymisellään. Nämä kiitokset auttavat jaksamaan ja tykkäämään työstäni vaikka oman työnantajan toimet sitä varjostavatkin.

        Arvauksesi osui oikeaan, teen paljon turhaa työtä. En vain tiedä mikä on turhaa. Olen kysynyt koulutukseen pääsemisestä, mutta eivät ainakaan vielä ole halunneet kouluttaa. Odotan hieman epävarmana jatkavatko sopimustani.


      • Puhdistuspalvelualan koulut...

        Mielenkiintoinen keskustelu, johon ajattelin ottaa kantaa. Värikoodaus on ollut jo kautta aikojen sairaalamaailmassa käytössä, koska se on ollut siellä työturvallisuusasia ja viestinnän väline. Käsittääkseni värikoodaus on sieltä siirtynyt elintarvikehygienian puolella omana versionaan ja sittemmin toimistosiivouksen puolelle omanlaisenaan. Värikoodausta ei myöskään tietääkseni ole standartoitu, siksi siitä on mitä erikoisempia versioita. Siivoustyön käsikirja (SSTL) ja Uudistuva laitoshuolto kirjat antavat tästä aiheesta joitakin vastuksia. Ennen kuin värikoodaus standartoidaan pitää vain yhdessä sopia koodien väreistä tai pitää itse omalla kohdallaan huolta siitä, että työskentelee puhtailla siivouspyyhkeillä ja välineillä.


    • sovitaan

      Värikoodit sovitaan siivouskohteessa. Näin ollen ne voi vaihdella eri paikoissa. Jos liinat on uusia, sitä voi vaikka itse päättää millä pyyhkii minkäkin. Ellei ole, on selvitettävä mitä on aiemmin käytetty mihinkin.

      Sairaalassa värikoodit on tarkkaan määritelty, kuten tässä ketjussa joku jo mainitsi:

      vihreä = steriili: leikkaussalit, laboratoriot
      sininen = puhdas: kalusteet ja muut pinnat
      punainen = likainen: saniteettitilat, käsienpesualtaat
      keltainen = infektoitunut: wc-istuimet

      • Oppiskelijaa

        Ainakin puhdistuspalvelualan pt:ssä missä itse opiskelin Espoossa värikoodit perustuivat juuri näihin edellisessä viestissä mainittuihin sairaalan värikoodeihin.

        Ainakin HUS:in laitoshuoltajalla näytti olevan tuo edellämainittu yhdistelmä kerran kun sellaisen näin siivoustyötä tekemässä.

        Oiskohan niin, että suomen sairaaloissa värikoodit ovat yhtenäiset lukuunottamatta ehkä niitä sairaalakohteita joita siivoaa yksityinen siivousliike?


    • heli

      Itse olen nähnyt eri tapoja erotella värit. Tällä hetkellä olen kohteessa, jossa keltainen esimerkiksi on keittiöpyyhkeenä. Välillä vaan tuntuu, että koko värikeskustelussa mennään metsään, kun ei kiinnitetä siivoustapaan mitään huomiota. Itse otan vessat järjestyksessä puhtaasta likaisempaan samalla puhtaalla punaisella pyyhkeellä, ja laitan sen sitten pesuun. Ja uusi liina uuteen vessaan. Toisilla näyttää olevan eri pyyhkeet peilille, lavuaarille, pöntölle ja joillain vielä ovellekin, mutta samalla pyyhkeellä mennään koko päivä. Kymmeniä pönttöjä samalla punaisella siis. Pidän omaa tapaani hygieenisempänä, kaikki liinat (paitsi keittiö) pestään kuitenkin koneessa samassa pesussa. Multa tulee päivässä enemmän pyykkiä, mutta työ sujuu myös nopeammin, kun ei tarvitse käydä jatkuvasti kärryllä vaihtamassa pyyhettä.

      • h

        olen samaa mieltä


    • Anonyymi

      väriongelmajna poistuu sillä että käyttää liinaa joka on toiselta puoleltansa väriltänsä punainen ja toiselta puoleltansa väriltänsä sininen, Eräänlainen monitoimiliina. Nopeuttaa työntekoa kummasti kun ei tarvitse kuletella useampaa liinaa matkassa mukana. Yksi liina riittää. Sillä punaseella puolella pyyhkäsöö vessanpytyn reunat ja kannet. Siiten uittaa ämpärissä puhtaaksi ja rutistaa tirruutta ylimääräset vedet pois. Kun vessa on putsattu on keittiön vuoro. Kääntää liinasta vaihteeksi sen sinisen färipuolen näkyviin ja pyyhkäsee liinalla keittlön sähkölieden , ruokatason, kattilat ja kupit puhtaaksi. Ei sen kummempaa ole färillisellä siivousliinalla touhuaminen, Suosittelen kaksifärisen monitoimiliinan hankkimista.

    • Anonyymi

      Värikoodaus riippuy vähän ympyröistä,missä siivotaan. Pääasia,että kaikki paikan siivoojat tietävät koodauksen. Siivouskohteesta myös riippuu,otetaanko miten usein kostealla( käyttöaste ja likatyypit joita lattioihin tulee). Omassa työjohteessani on joka päivä kostealla plus pesuaineella,koska likatyyppi ei irtoa muuten,mustaa hyvin näkyvää likaa.
      Onpas outo ohjaaja,kun ei edes vastaa kun kysyt. Ota asia puheeksi että haluat tietoa,ja sinulle kuuluu opastus.

    • Anonyymi

      Värimenetelmiä käytetään pääasiassa ehkä vain sairaaloissa. Kouluissa sun muissa on ihan sama minkä värisellä tasoliinalla wc puhdistaa koska samaan pesukoneeseen ne lopulta laitetaan 90 asteen pesuun..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8158
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      43
      4622
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      20
      2137
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1815
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1726
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe