Ymmärtääkseni Chat on suomalainen keksintö... Mikä sätti on? Onko se jotakin murretta Savosta tai Lapista? Miksi ihmiset nykyään sättivät muita? Eikö enää osata chattailla?
T: Satunnainen kävijä =)
Kirjoitustaitoa
9
844
Vastaukset
- ilmassa
Satunnainen on väärin kirjoitettu. Satu-nimi taipuu Sadun.
Oikea kirjoitusasu:
Sadun nainen- ** ** ** **
SINÄ sen kirjoitat.
"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa." - kuin Otavassa
** ** ** ** kirjoitti:
SINÄ sen kirjoitat.
"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa."Tämä koira sai Suomen suurimman lukion äidinkielen oikeakielisyyskokeesta arvosanan 10. Opettaja ei muistanut, milloin aiemmin joku olisi yltänyt kymppiin oikeakielisyyskokeessa. (Kerrankin pääsin sanomaan :D)
- ollaan,
kuin Otavassa kirjoitti:
Tämä koira sai Suomen suurimman lukion äidinkielen oikeakielisyyskokeesta arvosanan 10. Opettaja ei muistanut, milloin aiemmin joku olisi yltänyt kymppiin oikeakielisyyskokeessa. (Kerrankin pääsin sanomaan :D)
niin piste puuttuu sulkeissa olevan virkkeen perästä, ennen lopettavaa suljetta. Oisko kymppi mine sitten? ;-)
- ei ole kuten
kuin Otavassa kirjoitti:
Tämä koira sai Suomen suurimman lukion äidinkielen oikeakielisyyskokeesta arvosanan 10. Opettaja ei muistanut, milloin aiemmin joku olisi yltänyt kymppiin oikeakielisyyskokeessa. (Kerrankin pääsin sanomaan :D)
Otavassa, vaan on yksi liikaa. Oli arvosanasi mitä tahansa, niin chat ja netti usein pilaa ne.
Kamalimmat sanat, mihin olen törmännyt chatissa: moon, soot, soon jne. Eikö enää osata kirjoittaa minä olen (tai edes mä oon)? Chatissa on kuitenkin hyväksyttävämpää kirjoittaa slangia, kuin keskustelupalstat. - sinuakin
ollaan, kirjoitti:
niin piste puuttuu sulkeissa olevan virkkeen perästä, ennen lopettavaa suljetta. Oisko kymppi mine sitten? ;-)
tarkempi muistutan, että tekstin ulkonäöllisistä syistä lyhenteenkään pistettä ei saa erikseen kirjoittaa, jos toteamuslause päättyy lyhenteeseen. Tämä tiedettiin jo 1529 jKr. Sulkeissa olevan virkkeen - niin kuin tämän virkkeen - päätepiste sisältyy hymiön vasempaan silmään :)
- migämoga
sinuakin kirjoitti:
tarkempi muistutan, että tekstin ulkonäöllisistä syistä lyhenteenkään pistettä ei saa erikseen kirjoittaa, jos toteamuslause päättyy lyhenteeseen. Tämä tiedettiin jo 1529 jKr. Sulkeissa olevan virkkeen - niin kuin tämän virkkeen - päätepiste sisältyy hymiön vasempaan silmään :)
Korjaan: oikeaan silmään :D
- *****MIE******
MIETTIMISTÄ....!!! Mikä on sätti??? Älä menetä toivoasi, ehkäpä joskus keksit vastauksen tähän sinulle ilmeisen "polttavaan" ja merkitykselliseen kysymykseen.
En valitettavasti voi antaa suoraa vastausta siitä mikä SÄTTI on, koska silloin tämä kirjoitus katsottaisiin epäasialliseksi...- siinä
on miettimistä. Ei minun tarvitse KEKSIÄ siihen vastausta. Sen takia kysyn sitä TÄÄLTÄ!
Tiedän, mikä on chat. En ole kertaakaan tietokoneella sättinyt, enkä aio sitä tehdäkään. Tosin chattailenkin harvoin (ehkä kerran puolessa vuodessa), eikä tarvitse senkään puoleen sitä huonoa kieltä katsella kauaa.
"Elä" on myös väärin kirjoitettu, ellei tarkoita elämistä. Vastaan siihen aina, että elän, elän.
Voin kuvitella, mitä nyt kirjoitat... Eikö meillä saa olla erilaisia aiheita, mitkä kiinnostavat? Onko sinun aiheesi ainoa oikea?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h572960Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062741- 332549
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382451Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151569- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1771213
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070