Millainen ihminen joutuu jatkuvasti esim. työpaikoissa, kursseilla ym. silmätikuksi? Käsi sydämelle SINÄ joka olet karsastanut jotakuta ja ilkeillyt(varmasti tälläkin palstalla on niitä), miksi olet käyttäytynyt niin? Mikä voi olle OIKEASTI niin ärsytävää että se oikeuttaa sysimään jotakuta?
Mikä tekee silmätikuksi?
21
2616
Vastaukset
- vähemmistö
Pitkään Suomessa asuneen etnisen vähemmistön jäsenenä olen pohtinut tuota 'silmätikkuasiaa'.
Aina kun me liikumme, pienelläkin joukolla, julkisella paikalla, marketissa, liikenneasemalla tai vastaavalla niin
JOSTAIN SYYSTÄ MEITÄ TUIJOTETAAN!
Eikä tämä ole kuvittelua!
Joten, ilmeisesti hieman valtaväestöstä pokkeava ulkonäkö riittää tekemään silmätikun kohteeksi!
Mitä tapahtuisikaan jos vielä ryhtyisin käyttäytymään provosoivasti?!?- Mutta..
..niin arvelen, he ainakin jopa tuovat sen kyllä monin tavoin esille,
niin että haluavat poiketa niin sanotusta pääväestöstä.
Että mitäs siinä on ihmeteltävää silloin jos ja kun asiat ovat näin.
Heidän omaa tekstiä netistä:
"Romanikulttuuri ja tapaperinne eroavat monessa suhteessa pääväestön arvojärjestelmästä." - angi
Mutta.. kirjoitti:
..niin arvelen, he ainakin jopa tuovat sen kyllä monin tavoin esille,
niin että haluavat poiketa niin sanotusta pääväestöstä.
Että mitäs siinä on ihmeteltävää silloin jos ja kun asiat ovat näin.
Heidän omaa tekstiä netistä:
"Romanikulttuuri ja tapaperinne eroavat monessa suhteessa pääväestön arvojärjestelmästä."Kauan sitten olin tottunut ja nähnyt paljon romaaneja. Silloin en tuijotellut. Myöhemmin alkoi tuijotteluni. Ollessani aikuinen yhtäkkiä rupesin pitämään romaanien vaatteista. Ihania röyhelöitä, silkkiä ja samettia ooh. Väliin ajattelin miksen minä ole heikäläinen haluaisin pukeutua samoin..."
- Anonyymi
angi kirjoitti:
Kauan sitten olin tottunut ja nähnyt paljon romaaneja. Silloin en tuijotellut. Myöhemmin alkoi tuijotteluni. Ollessani aikuinen yhtäkkiä rupesin pitämään romaanien vaatteista. Ihania röyhelöitä, silkkiä ja samettia ooh. Väliin ajattelin miksen minä ole heikäläinen haluaisin pukeutua samoin..."
Kun käyttäytyy fiksusti. Romaanit ovat iha jees. Miten kauniita.
- opex
vittuila kun sairastuin syöpään
se luulee, että hullu ja syöpäsairas on sama asia - silmätikuksi
voi joutua jo pelkästään siksi että on joka päivä iloisella tuulelle.
Liian itsetietoiset ja ylimieliset ihmiset saavat minut henkilökohtaisesti kananlihalle ja ärsyttävät.- Salma*
iloisuuden tarvitse olla itsetietoisuutta ja ylimielisyyttä. Tässä saattaa olla syy miksi jotkut "möröt" työpaikalla ja muuallakin karsastavat minua. Vaikka olisikin ongelmia niin minulla on hymy herkässä ja sellainen peruspositiivinen luonne. En millään jaksa ymmärtää miksi jotkut tiuskivat vaikka itse on ystävällinen. Ehkäpä näillä tiuskijoilla on "piru" päässä joka puhuu niile, eli mistäpä tietää vaikka kuulisivat ääniä? Näin olen alkanut epäillä.
Mikä siinä iloisuudessa sinua häiritsee? Etkös voisi itsekin vitsailla ja olla iloinen? Eikö ole parempi että on hyväntuulinen kuin kiroileva ja tiuskiva? - pomon arvostaminen
Tuollaiset asiat ovat aiheuttaneet aikoinaan itselleni vihamielisyyttä työtovereiden taholta.
- Kummakumma
pomon arvostaminen kirjoitti:
Tuollaiset asiat ovat aiheuttaneet aikoinaan itselleni vihamielisyyttä työtovereiden taholta.
Eihän normaalissa työpaikassa tapahdu mitään edellä kuvattua!
Jos on iloinen ja ÄÄNEKÄS, niin tuollaista voi tapahtua. Jos on iloinen, eikä kuuntele muita, niin tuollaista voi tapahtua. Jos on iloinen, sosiaalinen ja puhuu liikaa ja häiritsevästi, niin tuollaista voi tapahtua.
Kun hoitaa työnsä, ei tee itsestään liian suurta numeroa, on iloinen ja kohtelias sekä yhteistyöhaluinen, niin mitään ikävää ei luulisi tapahtuvan. - Ihmisille pitää antaa tilaa. Jos joku haluaa olla yksin ja on ujo, niin ei häntä pidä ruveta kiusaamaan ja raastamaan esille.
Aamulla pitää tervehtiä työtovereitaan. Jos joku ei vastaa, niin siitä ei pidä ottaa herneitä nenään.
Minulla ei ole mitään kokemusta siitä, että jostakusta tulisi työelämässä silmätikku. En ole nähnyt sellaista koskaan. - kysymykseesi
Salma* kirjoitti:
iloisuuden tarvitse olla itsetietoisuutta ja ylimielisyyttä. Tässä saattaa olla syy miksi jotkut "möröt" työpaikalla ja muuallakin karsastavat minua. Vaikka olisikin ongelmia niin minulla on hymy herkässä ja sellainen peruspositiivinen luonne. En millään jaksa ymmärtää miksi jotkut tiuskivat vaikka itse on ystävällinen. Ehkäpä näillä tiuskijoilla on "piru" päässä joka puhuu niile, eli mistäpä tietää vaikka kuulisivat ääniä? Näin olen alkanut epäillä.
Mikä siinä iloisuudessa sinua häiritsee? Etkös voisi itsekin vitsailla ja olla iloinen? Eikö ole parempi että on hyväntuulinen kuin kiroileva ja tiuskiva?edelliseltä kirjoittajalta. En tarkoittanut että itseäni ärsyttäisi toisten iloisuus, mutta tiedän kokemuksesta että on ihmisiä joita se ärsyttää.
Ylimielisyys ja liika itsetietoisuus saa minut näkemään punaista. - Lumen alta
Kummakumma kirjoitti:
Eihän normaalissa työpaikassa tapahdu mitään edellä kuvattua!
Jos on iloinen ja ÄÄNEKÄS, niin tuollaista voi tapahtua. Jos on iloinen, eikä kuuntele muita, niin tuollaista voi tapahtua. Jos on iloinen, sosiaalinen ja puhuu liikaa ja häiritsevästi, niin tuollaista voi tapahtua.
Kun hoitaa työnsä, ei tee itsestään liian suurta numeroa, on iloinen ja kohtelias sekä yhteistyöhaluinen, niin mitään ikävää ei luulisi tapahtuvan. - Ihmisille pitää antaa tilaa. Jos joku haluaa olla yksin ja on ujo, niin ei häntä pidä ruveta kiusaamaan ja raastamaan esille.
Aamulla pitää tervehtiä työtovereitaan. Jos joku ei vastaa, niin siitä ei pidä ottaa herneitä nenään.
Minulla ei ole mitään kokemusta siitä, että jostakusta tulisi työelämässä silmätikku. En ole nähnyt sellaista koskaan.En ole joutunut silmätikuksi mutta tuttavani on. Siksi että hän oli avoin ja kertoi elämästään, jossa päällisin puolin kaikki oli hyvin. = mies hyvässä virassa pitkän puurtamisen jälkeen, velkainen omakotitalo ja kaksi lasta. Nainen vain mainitsi ne kun puheeksi tuli. Hän oli lisäksi suhtkoht fiksun näköinen nainen jolla oli valitettavasti erittäin hyvä maku (vaatteiden suhteen). Se oli liikaa hänen esimiehelleen joka oli lihava tantta telttavaatteensa sisällä eikä yhtään leppoisa. Joka päivä esimies etsi virheitä naisen työstä, ei löytänyt. Joka päivä tämä nainen kertoi että odotti teltan askeleita ja syyttäviä kysymyksiä siitä ja tästä, selvityksiä ja tinkauksia. Pientä ilkeilyä kahvitunnilla, ihan huumorilla. Lopulta välejä selviteltiin puhelimitse virka-ajan ulkopuolella, tilanne rauhoittui hetkeksi. Mutta lopulta naisen oli vaihdettava työpaikkaa. Avioerokin tuli joskus sitten muista syistä joten se siitä että oli muka kadehtimisen arvoista. Kyllä näitä juttuja on vaikka kuin paljon, varsinkin naiset keskenään on kuin lattiakanalassa.
- Alexia
En tiedä, onko tuo "silmätikku" myös sellainen tyyppi, jota olen melkeinpä jokaisella ulkomaanmatkallani kohdannut matkaryhmässäni. Olen ihmetellyt, mistä nämä (useimmiten yksinäinen naismatkustaja, joka esiintyy harkitun sivistyneesti ja hiukan leuhkisti) aina putkahtavat? Ne on niitä, jotka aina ovat kysymässä oppaalta itsekeskeisiä kysymyksiä. He myös ärsyttävät ryhmää olemalla aina vaatimassa, kritisoimassa, jankuttamassa oppaalle kaikissa tilanteissa. He järjestävät "yhden naisen show'n" meille muille koko matkan ajaksi keräämällä huomiota itselleen kaikenlaisilla tavoilla.
Sellaisista "silmätikuista" olen kyllä saanut tarpeekseni. Muita kokemuksia siitä, että joku olisi joutunut silmätikuksi ei minulla ole (myöskään kursseilta tai muista tilanteista). Mutta jos ihminen esiintyy muiden mielestä ärsyttävästi, niin häntä kyllä jotenkin hiljaa kierretään ja jätetään oman onnensa nojaan, sen olen huomannut. Ns. "hankala ihminen", joka haluaa ylenpalttisesti itselleen huomiota ja palvelua on ärsyttävä häiriötekijä.
En väitä, että eikö joskus sellainen "hankala ihminen" voisi silti saada aikaan hyvää; se voisi olla tilanne, jolloin matkalla (tai kurssilla) järjestelyt toimivat äärettömän huonosti - silloin hänen kaltaisensa on hyvä pitämään ryhmän puolia; ja hänen on sallittu olemaan äänessä ja kritisoimaan - koska sitä silloin tarvitaan. Mutta kun noita ladyhäiriköitä esiintyy erittäin hyvin toimivilla matkoillakin.
Näin ollen, oma kokemukseni on, että "hiljaiselle syrjinnälle" yleensä on olemassa joku looginen, järkevä syy, mitä asianomainen itse ei valitettavasti tajua. Usein se jotenkin liittyy siihen, että hän häiritsee muiden ryhmäläisten harmoniaa tuomalla siihen jotain negatiivista "energiaa".- Salma*
"häiritsee ryhmäläisten harmoniaa" ja tuo "negatiivista energiaa" on "sisäsiittoisessa" työpaikassa tyypillistä. Jos menee esim. sijaiseksi uuteen työpaikkaan niin on todella vaikeaa päästä sisälle kun sisäpiirillä on ihan omat juttunsa. Jopa pomokin saadaan mukaan siihen. Esim. pantataan tietoa. Saattaa hyvät pestitkin esim. vuorotteluvapaasijaisuus mennä ohi ja annetaan jollekin sellaiselle sijaiselle joka on päässyt "sisäpiirin" suosioon, kun kukaan ei puhu mitään. Kaikki hoidetaan vain sisäpiirin kesken kaikessa hiljaisuudessa. Luulisi että sellaiset asiat pitäisi olla julkisia ja kaikkien työntekijöiden tiedossa työyhteisössä. Mistähän voisi kysyä tällaisesta käytännöstä, vai saako esim. vuorotteluvapaasijaisuuksia antaa useita samalle sijaiselle peräkkäin ja jättää joku muu sijainen ilman työtä toistuvasti?
- Lumen alta
Salma* kirjoitti:
"häiritsee ryhmäläisten harmoniaa" ja tuo "negatiivista energiaa" on "sisäsiittoisessa" työpaikassa tyypillistä. Jos menee esim. sijaiseksi uuteen työpaikkaan niin on todella vaikeaa päästä sisälle kun sisäpiirillä on ihan omat juttunsa. Jopa pomokin saadaan mukaan siihen. Esim. pantataan tietoa. Saattaa hyvät pestitkin esim. vuorotteluvapaasijaisuus mennä ohi ja annetaan jollekin sellaiselle sijaiselle joka on päässyt "sisäpiirin" suosioon, kun kukaan ei puhu mitään. Kaikki hoidetaan vain sisäpiirin kesken kaikessa hiljaisuudessa. Luulisi että sellaiset asiat pitäisi olla julkisia ja kaikkien työntekijöiden tiedossa työyhteisössä. Mistähän voisi kysyä tällaisesta käytännöstä, vai saako esim. vuorotteluvapaasijaisuuksia antaa useita samalle sijaiselle peräkkäin ja jättää joku muu sijainen ilman työtä toistuvasti?
ryhmästä ei saisi poiketa millään tavalla vaan sulautua massaan. Jos vielä pomo on mukana siinä niin kuin usein on niin on vaikea päästä mukaan. Kummallista miten tässä ketjussa kaikki sanovat että ei ei ei kiusaamista olla nähty eikä varmaan kuuna päivänä tapahtunut, vaikka se on jokapäiväistä työpaikoilla, ihmiset on sairaseläkkeellä jopa sen takia. Vuorotteluvapaista en tiedä kun olen sellaisessa työssä jossa niitä ei ole.
- celine3
Lumen alta kirjoitti:
ryhmästä ei saisi poiketa millään tavalla vaan sulautua massaan. Jos vielä pomo on mukana siinä niin kuin usein on niin on vaikea päästä mukaan. Kummallista miten tässä ketjussa kaikki sanovat että ei ei ei kiusaamista olla nähty eikä varmaan kuuna päivänä tapahtunut, vaikka se on jokapäiväistä työpaikoilla, ihmiset on sairaseläkkeellä jopa sen takia. Vuorotteluvapaista en tiedä kun olen sellaisessa työssä jossa niitä ei ole.
on arkipäivää monissa paikoissa. Sellainen, joka väittää, ettei ole huomannut mitään, on juuri itse se boikotoija, vaikkapa passiivinen, mutta on kuitenkin. Hän ei mielellään hyväksyisi työyhteisön tasa-arvoiseksi jäseneksi jotain uutta työntekijää, sekä odottaa, että kannukset on ansaittava häneltä, osattava olla mieliksi ja käyttäydyttävä ja puhuttava hänen toivomallaan tavalla.
Vahvatahtoinen "pomottajatyyppi" saa helposti koko työyhteisön mukaansa.
- Pussipuskapiru
iloiset ja onnelliset ihmiset.
Se on vuosien kokemus - valitettavasti.
Kel onni on se onnen kätkekööt....niin sanotaan jo vanhassa laulussa.
Useimmiten ilkeillään just niille joilla on kaikki hyvin, eikä millään uskota että näin vois asia ihan oikeasti ollakin.
Uskon kuitenkin, että näiltä palstoilta löytyy ihan oikeestikin tyytyväisiä ja onnellisia ihmisiä.- angi
Toivottavasti sinäkin...?
- myllymamma
niin tavalliset seikat, ainoa lapsi, vain yksi vanhempi (eli isä tai äiti), hyvä koulussa, opettajakin ennen asettui menestyjän tukijaksi. Menestyy ja nousee päähän, jossa on samat vehkeet kuin kaikilla muillakin, mutta alkaa luulla itseään maailmanpyörittäjäksi. Hänestä kasvaa oikea kyykyttäjä. MUTTA, mikä saa kaiken loppumaan, ROHKEUS, mene suoraan hänen eteensä ja puhu juuri siitä mistä on kysymys, ja sano suoraan, ettet ole alistuja vaan vahvistuja!
- Salma*
kiusatuilla olisi rohkeutta! Minä ainakin kuulun niihin jotka menevät WC:hen itkemään kun joku on tahallaan työpaikalla pahoittanut mieleni:/
- Anonyymi
Kateelliset onat pahinpia kyyläjiä. Mitä vai saisivat juotittsvaa. Katso kun heillä on yöt vähissä i odottaa vat lopputilrjs. Qyldonkertäisiä. Eivät ole katseihmidä. Huomaat ett isot pyöret horokorvst. Useimmiten obst päähän näköisiä. S
- Anonyymi
Jos joutuu joka paikassa silmätikuksi niin syy on silloin itsessä. Ei joka paikassa ole samat ihmiset tikuttamassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..1876230Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa614713Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu564477Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään
voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa694303Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa692706En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.622215Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen
Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?1321681odotatko vielä viestiä minulta...
Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan1391614- 541538
- 351353