Menetin tänään rakkaan ystävän, Ressun, labbiksen, joka oli minulle hyvin tärkeä ystävä.
Olen käytännössä itkenyt koko päivän, vaikka en ole kovin herkkä itkemään. Olen purkanut suruani läheisille ja jokaiselle, joka suostuu jakamaan sen kanssani.
On käsittämättömän vaikea paikka, kun sellainen YSTÄVÄ lähtee yhtäkkiä viereltä pois.
Nytkin kirjoitan tätä kyynelsilmin. Voi, miten koiraan voi kiintyä!
Ressu oli minulle todella läheinen. Aina vastassa, kun tulin töistä kotiin. Häntä heiluen valmiina ottamaan vastaan rapsutukset.
Suhteemme syveni lukuisilla kävelylenkeillä lähimetsien poluilla ja ulkoilureiteillä. Nuorempana tennispallon perässä se kipaisi monet pyrähdykset. Vesi oli sille mieluisa elementti. Kävimme monesti uimassa yhdessä. Sen olemus kertoi yhteisissä harrastuksissa, että elämä parhaimmillaan on ihanaa.
Ressun luonne oli erittäin taipuisa ja tottelevainen. Se ei vastustellut epämieluisia hoitotilanteita, vaan suostui niihin, koska se luotti minuun. Me kasvoimme jotenkin kiinni toisiimme niinä kahdeksana vuotena, jotka Ressu meillä sai asua ja elää.
Ressun pari viime viikkoa alkoivat olla kivun sävyttämiä, koska uloste ei tullut enää normaalisti. Siinä todettiin pahanlaatuisia kasvaimia ja mitään ei ollut tehtävissä kohtuuden rajoissa. Jouduin tekemään ystävästäni kovan päätöksen, suostumuksen Ressun elämän lopettamiseksi eläinlääkärin toimesta.
Ressu jätti elämääni ison aukon. Minulla on valtava ikävä Ressua! Luulen, että itken itseni uneen vielä monena iltana ja tulen purskahtamaan äkisti itkuun milloin vain muistellessani niitä monia ihania yhteisiä kokemuksia, joita sain Ressun kanssa kokea.
Ressu, miksi lähdit?!!
Menetin ystävän...
11
1378
Vastaukset
- Timoriepu
Luonnollisestikaan ulosteessa ei havaittu kasvaimia, vaan peräsuolessa.
- labbiksen emäntä
Oliko Ressusi siis vain kahdeksan vuotias sairastuttuaan? Minulla yhdeksän vuotias labbis ja kauhistuttaa, jos joutuisin luopumaan koirastani joskus. Labbikseni on oksennellut aamuyöstä usein nykyään. Pelkään että ei ole kunnossa. Tosin syö paljon ruohoa ulkona tähän aikaan.
Jaksamista sinulle.- Timoriepu
Kyllä Ressu oli vain kahdeksan vuotias. Galleria-sivullani Ressu poseeraa kanssani viisi päivää ennen lähtöä. :(
Ennakkoaavistus kuvanottohetkellä Ressun lähdöstä oli, mutta sitä ei voinut hyväksyä vielä todeksi, sillä sitä pitää yllä toivoa lopuun asti.
Olin asennoitunut aina, että se 12 vuotta voisi olla Ressunkin tavoite, mutta näin sitten kävi.
Itku on ollut osanani ja kova ikävä. Saa nähdä, miten tästä selviää, kyllä kai vähitellen, mutta itkua en aio hillitä. Se saa tulla, milloin tulee.
En osaa sanoa oksentelusta sinun koirasi kohdalla. Ressukin joskus aina oksenteli, mutta harvoin ja se ei vaikuttanut sen vakavammalta. Ressu nyhti ruohoa vielä hetkeä ennen lääkäriin menoa, pienellä viimeisellä lenkillä käydessämme.
Toivotaan sinun ystävällesi vielä paljon terveitä ja onnellisia päiviä. Rakasta sitä paljon ja nauti sen seurasta!
Hyvää kesää ja siunausta sinulle!
- perhe keski-suomesta
koira kuoli tai jouduttiin lopettamaan sydänvian vuoksi kuukausi sitten 12 vuotiaana. Mieheni ja minä itkettiin molemmat ja monta päivää, yhdessä se vietiinkin lopetettavaksi, se ilta kun oltiin koira viety oli kamala, minä vain istuin sohvalla ja välillä tuli sellainen kamala olo, sellainen paniikkinen olo että nytkö se on sitten todella kuollut, yö oli kamala, kun ei koiran tassujen ääntä ja vesikupilla käyntiä enää kuulunut. Lapset on niin pieniä että eivät oikein vielä osaa surra, monena aamuna miehen kanssa herättiin hiljaa ja kummallakin tippa linssissä, koiran kuolema tuo ihan samanlaisia tunteita kuin ihmisenkin kuolema, vaikka ei koiraa omistaja inhimillistäkään, onhan se ollut läsnä 12 vuotta kaikessa, arjessa ja juhlassa ja koira on ollut se joka on aina ollut kotona vastassa eli jotain pysyvää ja siltä ei ole saanut mitään muuta kuin rakkautta. Meidän koira sairasteli noin vuoden ja tiesin lähdön lähestyvän ja itkeskelin monesti iltaisin ja katsoin koiraa ja se katsoi minua, ihan kun ois aavistanut ja sanonut että "niin rakas emäntä, tähän on nyt sitten tultu". Päällimmäisenä mielessä on kuinka nopeasti 12 vuotta on mennyt..Sinulla on nyt kaikkein vaikeimmat päivät edessä, pari viikkoa niin alkaa jo tottumaan siihen että tassun ääniä ei enää kuulu..eikä vesikupilla käymistä. Yritä jaksaa, kyllä täällä on ihmisiä jotka ymmärtää ja voimia sinulle.
- Timoriepu
Teillä oli ihan samanlaista kuin meillä, eli suru ja ikävä ja sellainen mykistävä murhe, kun jotain niin kaunista ja vilpitöntä on väistynyt elämästä.
Kyllä näköjään me kaikki, jotka olemme menettäneet rakkaan karvaisen ystävän, tunnemme ja tiedämme tarkalleen toistemme tuntemukset.
Voimia ja siunausta teille!
- (Mika)
marraskuussa 2004 seuraavanlaisesti....vieläkin on ikävä, vaikka se pahin tuska on hellittänyt.
Vähän reilu 11 vuotta sitten tulit elämääni. Olit pieni, vallaton ja veit heti minun ja niin monen muunkin sydämen. Meistä tuli ystävät, se ystävyys kesti kauan ja se kesti monet elämäni muutokset. Vuosien varrella kasvoit isommaksi, mutta avoin ja sydämellinen luonteesi ei muuttunut miksikään. Minun elämässäni elämänkumppanit vaihtuivat, mutta sinä olit ja pysyit. Tuit minua omalla ihmeellisellä tavallasi elämäni karikoissa.
Löysin rinnalleni loistavan elämänkumppanin, jonka sinäkin otit avosylin vastaan. Meistä muodostui tiivis paketti, joka antoi kaikille paljon. Vaimostani ja sinusta tuli hetkessä erottamattomat ystävät, enkä tuntenut lainkaan mustasukkaisuutta, koska teidän välinen rakkaus oli minullekin tärkeää ja minulle tuli hyvä olo.
Vuodet vierivät, ehkä liiankin nopeasti. Nautit elämästäsi ja meillä kaikilla oli hyvä ja lämmin olo. Olit monessa mukana, jos jommallakummalla oli paha mieli tulit ja laskit pääsit syliin ja katsoit silmiin sanoen ei tässä ole mitään hätää. Jos minulla ja vaimollani oli riitaa tulit pelostasi huolimatta katsomaan, että mikä ihme nyt on hätänä. Toit pallon jalkojen juureen kesällä takapihalla ja sanoit pelataanko. Lenkillä tien risteyksessä katsoit minua ja kysyit kumpaan suuntaan.
Viime viikolla terveytesi alkoi horjua, pelästyimme, mutta tiesimme, että on meidän velvollisuutemme auttaa sinua. Kävimme lääkärissä ja otimme verinäytteet tarkistaaksemme vaivojesi syyn. Torstai yönä sanoin sinulle hyvästit ennen kuin edes tiesin, mikä sinua vaivaa, koska minulla oli tunne, että matkasi pää on käsillä. Perjantai aamuna juttelin lääkärin kanssa ja olimme yhtä mieltä siitä, että tuloksista riippumatta jatkohoito on sinulle liian rankka ja sovimme tapaavamme lääkärin vielä samana iltana. Valitettavasi en voinut olla kanssasi kotona viimeistä päivää, mutta ymmärtänet, että se olisi ollut minulle liian rankkaa. Vaimoni oli kotona kanssasi ja tiedät, että sinulla oli hyvä ja turvallinen olo.
Hyvästelin sinut kotona ennen lähtöämme lääkäriin. Kerroin sinulle, että en tule koskaan unohtamaan sinua ja pyysin, että olet vielä tämän kerran rohkea ja iso tyttö. Kävelit itse hitaasti autolle ja autolta lääkäriin. Olit niin pieni, heikko ja väsynyt, mutta niin kovin urhea.
Loppu oli nopea, verrattuna pitkään elämääsi. Lähdimme kotiin mukanamme kaulapantasi, remmisi ja lempivilttisi, jonka päälle nukahdit. Tunne oli niin ristiriitainen; tunsin samalla suurta surua, suurta helpotusta siitä, että tuskasi oli ohitse ja samalla myös suurta iloa siitä, että olin saanut elää kanssasi elämääni.
Lähetin viestin poistumisestasi ystävilleni jotka olivat sinut tunteneet. Vastaukset lämmittivät, koska olit tehnyt elämässäsi vaikutuksen myös niin moneen muuhun. Sisälläni on nyt suuri möykky surua, joka pikkuhiljaa alkaa murenemaan ja täyttyy hyvillä muistoilla.
Kun nyt istun alas ja minulla on paha mieli, tulet ja laitat pääsi syliini ja sanot ettei tässä ole mitään hätää.
Kiitos ystäväni!- Timoriepu
Kertomasi on todella kaunista ja vaikuttavaa luettavaa.
Sinunkin uskollinen ystävä on ollut monessa "virassa" ja palvellut sinua sydämestään.
Siunausta sinulle! - (Mika)
Timoriepu kirjoitti:
Kertomasi on todella kaunista ja vaikuttavaa luettavaa.
Sinunkin uskollinen ystävä on ollut monessa "virassa" ja palvellut sinua sydämestään.
Siunausta sinulle!olen ikuisesti kiitollinen siitä kaikesta tuesta mitä hän omalla tavallaan minulle antoi kaikkina niinä vuosina...vaikken välttämättä sitä aina ymmärtänytkään/osannut arvostaa.
Uskon myös, että jotain hänestä ja hänen luonteenpiirteistään tarttui minuunkin (tai oikeastaan pitäisi sanoa, että opin niitä häneltä); luottamus, avoimmuus, tyytyminen vähään ja sen vähän arvostaminen, iloisuus, kyky ottaa ilo irti pienistä asioista ja äärimmäinen vahvuus ja rauhallisuus viimeisinä hetkinä.
Viime aikoina on ollut puhetta uuden ystävän hankkimisesta ja vaikka periaatteessa asia on puolestani ok, niin jokin pistää vastaan. Lienee niin, että en vielä ole aivan sinut ystäväni menettämisen kanssa ja on parempi ottaa vastaa uusi ystävä vasta sitten tuntuu siltä...se on oikein uutta ystävääkin kohtaan. - Timoriepu
(Mika) kirjoitti:
olen ikuisesti kiitollinen siitä kaikesta tuesta mitä hän omalla tavallaan minulle antoi kaikkina niinä vuosina...vaikken välttämättä sitä aina ymmärtänytkään/osannut arvostaa.
Uskon myös, että jotain hänestä ja hänen luonteenpiirteistään tarttui minuunkin (tai oikeastaan pitäisi sanoa, että opin niitä häneltä); luottamus, avoimmuus, tyytyminen vähään ja sen vähän arvostaminen, iloisuus, kyky ottaa ilo irti pienistä asioista ja äärimmäinen vahvuus ja rauhallisuus viimeisinä hetkinä.
Viime aikoina on ollut puhetta uuden ystävän hankkimisesta ja vaikka periaatteessa asia on puolestani ok, niin jokin pistää vastaan. Lienee niin, että en vielä ole aivan sinut ystäväni menettämisen kanssa ja on parempi ottaa vastaa uusi ystävä vasta sitten tuntuu siltä...se on oikein uutta ystävääkin kohtaan.Olen samaa mieltä siitä, että koirilla on jotain ihan taivaallista niiden olemuksessa, josta me ihmiset voimme oppia arvokkaita asioita.
Maailma olisi paljon parempi paikka elää, jos meillä ihmisillä olisi koiriemme luonteenpiirteistä edes osa.
Siunausta ja hyvää kesää sinulle!
- Lion
Tiedän sen valtavan tyhjyyden tunteen kun joutuu luopumaan rakkaasta lemmikistä. En koskaan unohda niitä viimeisiä eläinlääkäri reissuja, kun pari vanhaa koiravanhustani tuli tiensä päähän. Koiran vuodet menee aina liian nopeasti. Tällä hetkellä meillä on kolme pientä kääpiöpystykorvaa. Minua helpotaa se ajatus, että tässä elämässä rakkaista lemmikeistä luopuessani tiedän, että sitten joskus kun minun aikani tulee lähteä, ovat ne minua vastassa ja sen jälkeen kuljemme yhdessä jälleen, eikä mikään meitä voi enää erottaa. Koirasi jätti varmasti paljon kultaisia muistoja ajasta, jonka saitte viettää yhdessä...
Jaksamista !! T:Lion- Timoriepu
Kyllä minunkin mielestä vuodet Ressun kanssa menivät aivan liian nopeasti, yks suhaus vaan.
Kaikki mahtavat muistot oikein kristallisoituvat muistissani nyt kun Ressu on poissa. Ihan tavalliset lenkilläkäynnitkin tuntuvat niin surullisensuloisilta muistoilta.
Siunausta ja hyvää kesää sinulle!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865352
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h784714Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113017Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv872948Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232514Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251966- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328