Lentokentän turvatarkastaja?

Töihinkö?

Nyt olis haastattelu edessä ja pelkkiä negatiivisa kokemuksia olen kuullut. Eli onko työssä MITÄÄN hyviä puolia, onko työajat liian uuvuttavat, kuinka vapaat jaksottuu? Kokemusta naisilla, kuinka jaksaa?? Kauan olette olleet sopimuksella ja millainen securitas on työnanatajana? Siitäkin olen kuullut paljon paskaa. Palkkakaan ei kuulemma päätä huimaa, silti tekis mieli kokeilla, tän hetkinenkin duuni on rankkaa, että epäsäännöllisyyteen on totuttu...

91

93347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piirittäjä

      heissulivei

      paskaahan sitä puhutaan vähän kaikesta. mut se on eri asia mikä kelleki on sitä itteensä tai minkä kokee paskana. no joo silti lentokenttä ympäristönä on nasta ja toimiva työympäristö. mut jos suosittaa niin kentällähä toimii muitaki firmoja hoitamassa turvatarkastuksia. ja sun muita vastaavia hommia. naisia kaivataan miesten joukkoon ehhrottomasti.

    • TT Lentokentällä

      Itse olen nainen ja TT lentokentällä. (No joo, olen myös vartija, sekä JV, eli mikä se oikea ammattinimike sitten onkaan)

      Seculla en ole, enkä mene, sen verran paljon olen kuullut sisäpiiritietoa siitä ;) Mutta siis juorut on juoruja, kuka niitä uskoo. Paras itse kokeilla.

      Duuniajat nyt on, mitä on, mutta on kuiteskin siistiä sisähommaa verrattuna siihen, mitä aiemmin tein (Spugejen ja nistien kanssa työskentely) että ei voi muuta sanoa, kuin helppoa rahaa.
      Hyvin sen jaksaa. Ei muuta kuin nimi sopimukseen vaan.. sekin on aina kokemus, vaikka et jaksaisikaan kauaa. :)

      Työn hyviä puolia on : saa olla ihmisten kanssa, kansainvälinen työilmapiiri, ja jos onni suo (kuten meikäläisellä) mahtavat duunikaverit.

      • kyllä

        sitä on sitten kokeiltava...mitäänhän en menetä, jos yleensäkin paikan saan. Hyvä kuulla muitakin kun negatiivisia kokemuksia :)


      • hjelppi
        kyllä kirjoitti:

        sitä on sitten kokeiltava...mitäänhän en menetä, jos yleensäkin paikan saan. Hyvä kuulla muitakin kun negatiivisia kokemuksia :)

        Kyllä, on sitä huonompaakin työtä maan päällä! Ja jos ihan tarkkoja ollaan, ei monestakaan muustakaan työstä kovin paljon enempää hanki, ja saahan tästäkin mukavat vuorotyönlisät jotka korottavat palkkausta kivasti.


      • poro
        hjelppi kirjoitti:

        Kyllä, on sitä huonompaakin työtä maan päällä! Ja jos ihan tarkkoja ollaan, ei monestakaan muustakaan työstä kovin paljon enempää hanki, ja saahan tästäkin mukavat vuorotyönlisät jotka korottavat palkkausta kivasti.

        olis mullakin hinku, viranomaispuolelle mieluiten. Taitaa vaan olla tänäpäivänä suht mahdotonta päästä tulliin tai rajavartiolaitokselle?


      • otis

        itse teen mielummin työtä spurgujen, nistien ja muiden "alakastin" ihmisten kanssa, huonommalla palkalla, kuin jäpitän kentällä, natzi merkki otsassa... vähä paremmalla liksalla...siis näin vain, seculla ja airprolla, ja se on vaan ihmisestä kiinni, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä


      • TT lentokentällä
        otis kirjoitti:

        itse teen mielummin työtä spurgujen, nistien ja muiden "alakastin" ihmisten kanssa, huonommalla palkalla, kuin jäpitän kentällä, natzi merkki otsassa... vähä paremmalla liksalla...siis näin vain, seculla ja airprolla, ja se on vaan ihmisestä kiinni, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä

        Eli ihmisestä se on paljon kiinni.

        Teen edelleenkin myös vartijan/JV:n hommia, eli en ole poissa ko. paskaduunista..siksi varmasti jaksankin suhteellisen hyvin TT:n hommia :)
        Vaihtelu virkistää ;)


      • Pitääkö siivota ?

        Pitääkö siivota ?


      • KulliKalle

        TT lentokentällä missäs firmas olet töissä poroilla vai siivous firma sol? *naurua*


    • Minä

      Voisiko joku kirjoittaa tähän, mikä oikeasti on alkupalkka ko turvatarkastajan työssä ? Kuinka pitkät ovat työpäivät ? Kuinka usein on vapaita viikonloppuja ? Miksi Securitas huono työnantajana ? Onko työssä mitään etuja ? Kaikkea tälläistä olen tässä kovasti pohdiskellut. Menen työhaastatteluun, mutta onneksi minulla on myös muita vaihtoehtoja, tälläkin hetkellä olen koulukseeni nähden aika kivasti palkatussa ja muutoinkin ihan ok työssä, vaihtelelua vain haluaisin. Olen vissiin menossa samaan paikkaan työhaastatteluun kuin ketjun aloittanut nimimerkki Töihinkö - ja minuakin askarruttaa moni asia. Tosiasiahan on se, että harva edes tietää mitä kaikkea ko työnkuvaan liittyy, minulla ainakin paljon mielikuvia, koska en tunne ketään, joka ko työtä tekisi.

      • töihinkö?

        Olin jo yhdessä työhaastattelussa ja tänään toinen edessä. Ensimmäisessä selvisi mm. Vapaa viikonloppu kerran kuussa. Tunti palkka n.8.50e ja koeajan (4kk) jälkeen 9e, lisät, en muista tarkkaan. Keskimääränen työpäivä 12h ja pahimmassa tapauksessa 16h, toisaalta voi olla 4 tunnin pätkä päivä...Työt alkaa 03-06 välillä tai sitten 11-15 välillä. Koulutus kestää viikon ja "harjottelua" toinen viikko, koulutus on palkallista. Securitasta on paljon haukuttu, mutta empä osaa sanoa mikä siinä tarkalleen mättää, kuulin huhun että sais kentältä kenkää vuoden päästä, vaihtais turvatiimiin...???
        Eduista en tiedä enkä hyvistä puolista niinkään, se tässä arveluttaakin.
        Samaan paikkaan ollaan varmaan hakemassa :)
        Mullakin on parhaillaan toinen työ, enkä tiedä kannattaako lähteä...vaihtelua mäkin kaipaan, siinä suurin syy..


      • MInä
        töihinkö? kirjoitti:

        Olin jo yhdessä työhaastattelussa ja tänään toinen edessä. Ensimmäisessä selvisi mm. Vapaa viikonloppu kerran kuussa. Tunti palkka n.8.50e ja koeajan (4kk) jälkeen 9e, lisät, en muista tarkkaan. Keskimääränen työpäivä 12h ja pahimmassa tapauksessa 16h, toisaalta voi olla 4 tunnin pätkä päivä...Työt alkaa 03-06 välillä tai sitten 11-15 välillä. Koulutus kestää viikon ja "harjottelua" toinen viikko, koulutus on palkallista. Securitasta on paljon haukuttu, mutta empä osaa sanoa mikä siinä tarkalleen mättää, kuulin huhun että sais kentältä kenkää vuoden päästä, vaihtais turvatiimiin...???
        Eduista en tiedä enkä hyvistä puolista niinkään, se tässä arveluttaakin.
        Samaan paikkaan ollaan varmaan hakemassa :)
        Mullakin on parhaillaan toinen työ, enkä tiedä kannattaako lähteä...vaihtelua mäkin kaipaan, siinä suurin syy..

        Hei, kävinpä minäkin eilen haastattelussa ja jätin homman kesken. Aivan järjettömät työehdot Securitaksella - järkyttävän pitkät työpäivät, naurettavan pieni palkka, hölmöt tyopäivän alkamis kellonajat, jne jne. Kyllä alkoi oma, nykyinen työpaikka tuntua palkkoineen todella hyvältä ! Ja se lentokentälle kuljetus (siis jos omaa autoa ei ole käytössä)...ne ehdot, huh huh. Jotenkin tuli jo ko paperia lukiessani, että voiko tämä kaikki olla ihan laillistakaan. Mutta kaipa se sitten on, on tosin vartiointialan tes aivan käsittämätön tässä laillisuudessaan. Miten joku ammattiliitto voi oikeasti hyväksyä jäsenistölleen noin uskomattomia asioita ? Eli minusta ei todellakaan tule millään riistopalkalla mitään turvatarkastajaa yhtään minnekään. Entistä enemmän nyt arvostan tällä hetkellä työssä olevia turvatarkastajia - jaksamista raskaaseen, ainakin palkallisesti ja työajallisesti olevaan työhönne !


      • joppelo
        MInä kirjoitti:

        Hei, kävinpä minäkin eilen haastattelussa ja jätin homman kesken. Aivan järjettömät työehdot Securitaksella - järkyttävän pitkät työpäivät, naurettavan pieni palkka, hölmöt tyopäivän alkamis kellonajat, jne jne. Kyllä alkoi oma, nykyinen työpaikka tuntua palkkoineen todella hyvältä ! Ja se lentokentälle kuljetus (siis jos omaa autoa ei ole käytössä)...ne ehdot, huh huh. Jotenkin tuli jo ko paperia lukiessani, että voiko tämä kaikki olla ihan laillistakaan. Mutta kaipa se sitten on, on tosin vartiointialan tes aivan käsittämätön tässä laillisuudessaan. Miten joku ammattiliitto voi oikeasti hyväksyä jäsenistölleen noin uskomattomia asioita ? Eli minusta ei todellakaan tule millään riistopalkalla mitään turvatarkastajaa yhtään minnekään. Entistä enemmän nyt arvostan tällä hetkellä työssä olevia turvatarkastajia - jaksamista raskaaseen, ainakin palkallisesti ja työajallisesti olevaan työhönne !

        Ihan normaalit vartijan palkat tuolla lentokentälläkin kai on, yölisineen ja muineen?

        Ja tuosta kentälle kuljettamisesta, ei sellaista työntantajaa olekaan, joka duunarin työpaikalle ilmaiseksi kuskaisi. Kyllä tuo kuljetus tietty järjestetään, jos pakko on, mutta se tehdään maksullisesti ja mahdollisimman hankalaksi. Töihin hakiessa moisesta ei kannata paljon puhuakaan, koska työnantaja tietty ottaa sellaisen, joka tulee normaalilla tavalla töihin. Eli yleensä sitten omalla autolla, jos muuten ei pääse.


      • otis
        MInä kirjoitti:

        Hei, kävinpä minäkin eilen haastattelussa ja jätin homman kesken. Aivan järjettömät työehdot Securitaksella - järkyttävän pitkät työpäivät, naurettavan pieni palkka, hölmöt tyopäivän alkamis kellonajat, jne jne. Kyllä alkoi oma, nykyinen työpaikka tuntua palkkoineen todella hyvältä ! Ja se lentokentälle kuljetus (siis jos omaa autoa ei ole käytössä)...ne ehdot, huh huh. Jotenkin tuli jo ko paperia lukiessani, että voiko tämä kaikki olla ihan laillistakaan. Mutta kaipa se sitten on, on tosin vartiointialan tes aivan käsittämätön tässä laillisuudessaan. Miten joku ammattiliitto voi oikeasti hyväksyä jäsenistölleen noin uskomattomia asioita ? Eli minusta ei todellakaan tule millään riistopalkalla mitään turvatarkastajaa yhtään minnekään. Entistä enemmän nyt arvostan tällä hetkellä työssä olevia turvatarkastajia - jaksamista raskaaseen, ainakin palkallisesti ja työajallisesti olevaan työhönne !

        palkka mitä secu tarjoaa ei ole vartiointialan tes, vaan ilmailualan, kuten esim. airpro.(voi olla nykyään erilailla) todellisuudessa vartiointialan tes, vielä surkeampaa.(-1€/h)

        vartijoiden tessin mukaan työnantaja on velvollinen järjestämään ilmaisen kuljetuksen (yleensä piirivartija vie tai taxi lipulla/kortilla), jos työvuoro loppuu, jos en väärin muista 24-05 välillä, muut korjatkoon...


    • Ex seculainen

      No onhan secu alansuurin työnantaja mutta ei paras. Olet vain nimi listassa ei sen kummempi, vaikka kuinka hyvin työsi teet ei sitä kukaan noteraa, paitsi tietty oman työpisteesi työkaverit. Toimistolta on turha odottaa kiitosta ja muutenkin henkilöpolitiikka on aika huono, varsinkin jos tarkoitus olisi edetä kenttä hommista pois. Neljä vuotta kokemusta seculta.

    • ei seculle

      Niin, mitä oon kuullut, niin Secun työhön ei yleisestikään olla lentokentällä kovin tyytyväisiä. Hommat tehdään vähän silleen vasemmalla kädellä. Vaihtuvuus firmassa on niin kauhean suuri, ettei varmaan kaikki työntekijät osaa hommiaan kunnolla.
      Että kannattaa ottaa selvää, mitä muilla lentokentällä toimivilla firmoilla on tarjota. Työajat ja muut saatta olla ihan erilaiset ja ehkä myös palkka (?).

      • Töihinkö?

        Nyt alkaa olla jo tosissaan miettimistä, niin paljon olen kuullut pelkkää negatiivista kaikilta, että taitaa olla paras munkin jättää homma kesken. Mulla pitäs alkaa työt siellä ens kuun alussa, mutta ihan painajais-työpaikalta kuullostaa!!! Mahtaako kyseisessä työssä olla MITÄÄN hyvää???? Onko ketään kuka pitää työstään turvatarkastajana? Ei hyvältä näytä, taidan jatkaa entisissä hommissa..


      • ukkeli
        Töihinkö? kirjoitti:

        Nyt alkaa olla jo tosissaan miettimistä, niin paljon olen kuullut pelkkää negatiivista kaikilta, että taitaa olla paras munkin jättää homma kesken. Mulla pitäs alkaa työt siellä ens kuun alussa, mutta ihan painajais-työpaikalta kuullostaa!!! Mahtaako kyseisessä työssä olla MITÄÄN hyvää???? Onko ketään kuka pitää työstään turvatarkastajana? Ei hyvältä näytä, taidan jatkaa entisissä hommissa..

        Ite oon kentällä muissa hommissa, ja en muuta osaa sanoa kuin että vaihtuvuus tuntuu todellakin noissa hommissa olevan aivan käsittämätön. Vaikka päivittäin turvista kulkee monta kertaa, niin aina on uusi naama vastassa ja vähän väliä näkee niitä uusien laumoja kierrätettävän esittelykierroksella. Siellä on muutama "vanha parta" ja muu jengi jaksaa kuukauden pari ja eikun vaihtoon. Tämä siis vain näköhavaintojen perusteella.


      • ........
        ukkeli kirjoitti:

        Ite oon kentällä muissa hommissa, ja en muuta osaa sanoa kuin että vaihtuvuus tuntuu todellakin noissa hommissa olevan aivan käsittämätön. Vaikka päivittäin turvista kulkee monta kertaa, niin aina on uusi naama vastassa ja vähän väliä näkee niitä uusien laumoja kierrätettävän esittelykierroksella. Siellä on muutama "vanha parta" ja muu jengi jaksaa kuukauden pari ja eikun vaihtoon. Tämä siis vain näköhavaintojen perusteella.

        Ja se sitten näkyy porukan ammattitaidossa, sitä saa mitä tilaa.


      • kentällä
        Töihinkö? kirjoitti:

        Nyt alkaa olla jo tosissaan miettimistä, niin paljon olen kuullut pelkkää negatiivista kaikilta, että taitaa olla paras munkin jättää homma kesken. Mulla pitäs alkaa työt siellä ens kuun alussa, mutta ihan painajais-työpaikalta kuullostaa!!! Mahtaako kyseisessä työssä olla MITÄÄN hyvää???? Onko ketään kuka pitää työstään turvatarkastajana? Ei hyvältä näytä, taidan jatkaa entisissä hommissa..

        Olen itse ollut H:ki-Vantaalla 8v duunissa,en kuitenkaan tt:nä,enkä ikimaailmassa edes menisi.Ihan pimeetä hommaa.Kuunnella ihmisten vittuilua kaikenaikaa ja kopeloida kaikkia idiootteja pienellä palkalla.Sitäpaitsi kaikki hommat ovat menneet paljon huonompaan suuntaan,erityisesti sairaan kilpailuttamisen takia.Et välttämättä tiedä tänään,kuka on huomenna työnantajasi.Lisäksi kilpailutus lähes aina tietää sitä,että työntekijän asema huononee kokoajan,koska tietyt firmat polkee hintoja ja tekee hommat lähes ilmaiseksi.Eli ei se Finnairkaan ole hääppöinen työnantaja nykyään.Muistakaa etenkin ne jotka pitävät kenttää jonakin "taivaana" olla duunissa,ettei se todellakaan ole sitä.Päinvastoin.Raakaa,kiireistä,ilman pienintäkään kiitosta,hyvästä liksasta puhumattakaan.


    • "tyytyväinen"

      No, joo. Ei tää homma nyt pahimmasta päästä ole todellakaan.
      Alussa ensimmäiset pari vkoa on aikalailla raskasta kunnes jalat tottuu paikallaan seisomiseen.Menee se ohi jos vain tajuaa heti hyvillä kengillä lähtee liikkeelle(paksuhkot pohjat vaimentamaan lattiakontaktia).
      Työajat ei tietenkään normiaikoihin tottuneille ole ehken helppo pala; vuorot on keskimäärin 9 - 12.5 tuntisia.Vuorot alkaa joko aamuyöstä tai vaihtoehtoisesti päivällä kestäen sit iltayöhön.Toisaalta kaikkeen tottuu, ja vastaavasti vapaapäiviäkin kertyy pitkiä vuoroja tekemällä. Nyrkkisääntönä 160h/kk on perustunnit.Päälle sit oman mielen mukaan ylitöitä. Hyvin palkattomia vapaita on pystyny järjesteleen. Tietenkin nyt kesälomien aikaan uudet joutuu sitoutumaan vähän enemmän töihin..
      Naisia on aika paljon; ei nyt puolia, mut lähelle luulisin menevän. En ole ainaskaan kuullu mitään negatiivista sukupuoleen liittyvää.
      Palkat tulee ajallaan, ja oikein. Palkkaa saa jos töitä tekee. Oman kokemuksen mukaan tuollaiseen 2500-2900e brutto pääsee kohtuu duunilla. Eihän se lääkärin palkkojen kanssa kilpaile, mut mun mielestä kohtuukorvaus kuiteskin.
      Kokeilemallahan se selviää,et sopiiko ala vai ei..;)

      • ds.

        Luinpa sit noi muut vastaukset vasta jälkikäteen..
        Joo, kyl vaihtuvuutta on, ei kyl tod parin kk välein. Samat naamat ei välttämättä turvis näy:turvia useita, vuoroja 2 per pv,vapaitakin pidetään.Saattaa mennä kuukausi heittäen,ettet jotain kaveria samas turvas näe, ku satut vaan eri vuoroihin/paikkoihin.
        Huhuja on aivan älyttömästi.Niin on varmaan kaikissa muissakin työpaikoissa.En sano,et kaikki on täydellistä, mut missäpä olis.
        Natsi, ym jutut turvareista on viim päälle tuulesta temmattu. Mun kokemuksen mukaan turvallisuusalalle hakeutuvista ne tavikset hakeutuu juuri meille. Turvarina kun ei kauan jaksa metrovartijan kyykytys asenteella(ei mitään vittuilua heillekään).


      • töihinkö?

        Kiitos helpottavasta vastauksesta, mielikuvat ovat olleet viime päivinä painajaisesta. Toi palkka on aika yllättävän suuri, vaikka kaikki ovat väittäneet ihan muuta, mutta varmaan saa tehdä paljon ylitöitä sen eteen. Haastattelussa sanoivat että n. 2000e, sisältäen lisät.
        Viikko aikaa päättää otanko loparit tän hetkisestä työstä...


      • "tyytyväinen"
        töihinkö? kirjoitti:

        Kiitos helpottavasta vastauksesta, mielikuvat ovat olleet viime päivinä painajaisesta. Toi palkka on aika yllättävän suuri, vaikka kaikki ovat väittäneet ihan muuta, mutta varmaan saa tehdä paljon ylitöitä sen eteen. Haastattelussa sanoivat että n. 2000e, sisältäen lisät.
        Viikko aikaa päättää otanko loparit tän hetkisestä työstä...

        Saa siihen töitä tehdä.Meil on sanonta et turvareil ei ole sosiaalista elämää..;-) Eli jos em haarukkaan haluaa, pitää tunteja tehdä, päiviä putkeen niin et käy vaan kotona nukkumassa ja suihkussa..
        Toisaalta kun päivät on pitkiä, ei pääse eikä kerkiikään kuluttaan, eli rahaa menee huomattavasti vähemmän kuin normitöissä.Ja edelleen vapaapäiviä kertyy..
        Mul ei ollu aikanani lopputilien ottamisongelmia, eli mieti vaan rauhassa. Hyvän palkan perässä kun tälle alalle ei kannata hakeutua.
        Mulle merkkas ja merkkaa edelleen enemmänkin mielenkiintoinen työympäristö, TYÖKAVERIT, stressivapaa työ(ei tulostavoitteita),jousto työajoissa(ei eka viikkoina),sisätyö, totuttelun jälkeen työn keveys,yms asiat.


      • ......
        "tyytyväinen" kirjoitti:

        Saa siihen töitä tehdä.Meil on sanonta et turvareil ei ole sosiaalista elämää..;-) Eli jos em haarukkaan haluaa, pitää tunteja tehdä, päiviä putkeen niin et käy vaan kotona nukkumassa ja suihkussa..
        Toisaalta kun päivät on pitkiä, ei pääse eikä kerkiikään kuluttaan, eli rahaa menee huomattavasti vähemmän kuin normitöissä.Ja edelleen vapaapäiviä kertyy..
        Mul ei ollu aikanani lopputilien ottamisongelmia, eli mieti vaan rauhassa. Hyvän palkan perässä kun tälle alalle ei kannata hakeutua.
        Mulle merkkas ja merkkaa edelleen enemmänkin mielenkiintoinen työympäristö, TYÖKAVERIT, stressivapaa työ(ei tulostavoitteita),jousto työajoissa(ei eka viikkoina),sisätyö, totuttelun jälkeen työn keveys,yms asiat.

        2500-2900 ?? Et viitsisi valehdella, vai laskitko kenties vahingossa lomarahatkin mukaan?

        Ilman ylitöitä ei noissa hommissa taida mennä edes tuo 2000 rikki.


      • "tyytyväinen"
        ...... kirjoitti:

        2500-2900 ?? Et viitsisi valehdella, vai laskitko kenties vahingossa lomarahatkin mukaan?

        Ilman ylitöitä ei noissa hommissa taida mennä edes tuo 2000 rikki.

        ...Missään vaiheessa en ole peruspalkasta maininnut, vaaan nimenomaan :"palkkaa saa jos töitä tekee". Peruspalkka varmasti jää alle 2000e.
        Turvarin KTA.n ja sitä kautta kk palkan määräytymisessä yllättävän suuri osa muodostuu lisistä(ilta-,yö-,su-,juhlapyhälisät).
        Sitten se toinen asia onkin, et mitä enemmän myyt vapaa-aikaasi firmalle, sitä enemmän tilipussi lihoo. Sieltä sen 2500-3000e saa jos niin haluaa.Silti vapaita jää viel muutama..;-)


      • Töihinkö?
        "tyytyväinen" kirjoitti:

        ...Missään vaiheessa en ole peruspalkasta maininnut, vaaan nimenomaan :"palkkaa saa jos töitä tekee". Peruspalkka varmasti jää alle 2000e.
        Turvarin KTA.n ja sitä kautta kk palkan määräytymisessä yllättävän suuri osa muodostuu lisistä(ilta-,yö-,su-,juhlapyhälisät).
        Sitten se toinen asia onkin, et mitä enemmän myyt vapaa-aikaasi firmalle, sitä enemmän tilipussi lihoo. Sieltä sen 2500-3000e saa jos niin haluaa.Silti vapaita jää viel muutama..;-)

        Mua on askarruttanu noi työajat, voisitko antaa esimerkin työvuorolistasta? Mulle ei ole ongelma työpäivän pituus mutta yksinhuoltajana voi käydä niin etten tapaa lastani pariin päivään, vaan hoidot venyy kohtuuttomiksi. Voiko tuollaisista asioista sopia listan suunnittelijoiden kanssa? Ajattelin esim. Jos "aamuvuoro" alkaa klo 11 ja päättyy 23, ja seuraavana päivänä taas kello 11, niin ei ole mitään järkeä hakea lasta puolilta öin kotiin vaan nukkumaan, ja viedä heti aamupäivällä takaisin. Vai vaihtuuko työn alkamis ajankohta päivittäin, vai onko samoja työaikoja useina perättäisinä päivinä. Tuo ehkä on pahin mahdollinen aika, yöllä ja iltapäivällä alkavat vuorot toimisivat meille paremmin. Kuinka vapaapäivät? Miten pitkiä työjaksot, kuinka monta vapaapäivää keskimäärin viikossa jos ei tee ylitöitä? Haastattelussa sanottiin että voi tehdä työvuoro toiveita, aina on ihmisiä jotka haluavat enemmän pelkkää aamua tai iltaa, sen puitteissa voisi sumplia???


      • "tyytyväinen"
        Töihinkö? kirjoitti:

        Mua on askarruttanu noi työajat, voisitko antaa esimerkin työvuorolistasta? Mulle ei ole ongelma työpäivän pituus mutta yksinhuoltajana voi käydä niin etten tapaa lastani pariin päivään, vaan hoidot venyy kohtuuttomiksi. Voiko tuollaisista asioista sopia listan suunnittelijoiden kanssa? Ajattelin esim. Jos "aamuvuoro" alkaa klo 11 ja päättyy 23, ja seuraavana päivänä taas kello 11, niin ei ole mitään järkeä hakea lasta puolilta öin kotiin vaan nukkumaan, ja viedä heti aamupäivällä takaisin. Vai vaihtuuko työn alkamis ajankohta päivittäin, vai onko samoja työaikoja useina perättäisinä päivinä. Tuo ehkä on pahin mahdollinen aika, yöllä ja iltapäivällä alkavat vuorot toimisivat meille paremmin. Kuinka vapaapäivät? Miten pitkiä työjaksot, kuinka monta vapaapäivää keskimäärin viikossa jos ei tee ylitöitä? Haastattelussa sanottiin että voi tehdä työvuoro toiveita, aina on ihmisiä jotka haluavat enemmän pelkkää aamua tai iltaa, sen puitteissa voisi sumplia???

        Käytännössä niin,et 50h per 3vkon periodi on minimissään tehtävä töitä.Nää lomakuukaudet,ja (ensimmäinen 3vkon jakso) poislukien työvuorot voi sumplia aikalail hyvin. Oon ite huomannu, et mitä kauemmin oot ollu töis ja hoitanu hommas kunnialla, sitä paremmin vuoroihin voi vaikuttaa(siis ainas mulla näin).
        Töis on yh ja muuteski lapsen /koirien omistajia, joilt olen kuullut et hyvin ovat saaneet vuorot järkättyä.Mikään ideaali työhän tää ei ole lapsia ajatellen, mut toimii kuites.
        Vissiin missään ei ole säädetty, mut käytännössä pari vl on töitä per kk.
        Kätännös siis aamuvuoro alkaa 04-06 ja kestää 13-17.30. Päivähukit alkaa n.11-15 kestäen tunneist riippuen aina puolille öin.
        Porukka jakautuu aikalail siten, et osa tekee iltaa ja osa taas aamuja. Niitä voi tietysti sekottaakin,mut mul se ei ainaskaan toimi.
        Osa tekee 120h (tai mikä nyt sit onkaan oma tuntitavoite=palkkatarve) mahd vähillä päivillä tehden 12 tuntisia vuoroja, jolloin jää vapaapäiviä enemmän. Osa taas keskittyy lyhkäsiin (8-9.5h) vuoroihin, jolloin vapaapäivät vähenee, mut toisaalta joka päivä jää aikaa muuhunkin elämiseen.
        Summa summarum: mitään esim työvuorolistaa on vaikee antaa.Ekä keskim 3-4pv töitä ja sit pari kolme vapaata tai jotain.
        toiv selventää ees vähän..


      • TT: Kentällä
        "tyytyväinen" kirjoitti:

        ...Missään vaiheessa en ole peruspalkasta maininnut, vaaan nimenomaan :"palkkaa saa jos töitä tekee". Peruspalkka varmasti jää alle 2000e.
        Turvarin KTA.n ja sitä kautta kk palkan määräytymisessä yllättävän suuri osa muodostuu lisistä(ilta-,yö-,su-,juhlapyhälisät).
        Sitten se toinen asia onkin, et mitä enemmän myyt vapaa-aikaasi firmalle, sitä enemmän tilipussi lihoo. Sieltä sen 2500-3000e saa jos niin haluaa.Silti vapaita jää viel muutama..;-)

        Ai 3000 euroa, vaikka kuinka haluisti niin tollasta summa et kasaan saa. Korkeintaan semmoset 1800 ehkä, jos oikein hyvä tuuri käy. Se 3000 oli niitä vanhoja hyviä aikoija ja se tarkoittaa sitä et sä teet puoli halvaantunena ilman ainuttakaa vapaata sen 3000 tonnia.


      • Nyk. Seculainen

        Mitähän sitä on taas tullu nappailtua? et kyllä millänsäkkään saa 2500-2900/kk näillä liksoilla, ellet ala jotain 250h/kk tekemään.


    • nappi

      niin secullahan työajat ja työviikot eivät kierrä kuten airproolla joka tekee myös turvatarkastuksia. Seculla työajat vaihtelevat viikottain ja se sopii yhdelle. Airproolla työvuorolista kiertää ja tiedät vähintään yli 10 viikkoa eteen päin työvuoroja. Seculla työvuorojen pituus vaihtelee 4-16h ja airproolla 7-12h.

      • alalla

        Turvatarkastajan, vartijan, Jv-työ on kaikki alipalkattua... tosi asia on, ettei sillä palkalla oikeasti pysty elämään. Todellisia ammattilaisia, jotka osaavat oikeasti homman on alalla toisi vähän. Ei se turvatarkastuksen tekeminen niin simppeliä ole, kun se tehdään oikein ja myös itselle työturvallisesti. Kyllä tosi tilanteessa ois henki monelta tarkastajalta pois. Eikä sitä läpivalaisukonetta ole niin helppo lukea... pommit yms. Sattuu vaan oleen niin, ettei turvallisuutta ostavat yritykset ymmärrä että OIKEASTA turvallisuuspalvelusta AMMATTIMAISESTA joutuu myös maksamaan. Siispä alalle tulee paljon ja poistuu paljon, kun työ ei ole hohdokasta ja velkaa joutuu ottamaan eläkseen - pahimmassa tapauksessa. Ja Securitaksesta... ei se asia kyllä parane vaihtamalla Turvatiimiin. Samat ongelmat siellä on. Sitä paitsi Turvatiimi on aika rasistinen paikka verrattuna Securitakseen (naiset huom!) Ps: Vartijan alkupalkka on 7,71 €/h


    • kenttäläinen

      omassa firmassa työajat aina 12 tuntisia, lukuunottamatta työaika lyhennyksiä. Työvuoro siis alkaa joko aamulla klo 6 ja päättyen ilta kuuteen tai ilta kuudesta päättyen aamu kuuteen. Palkattomia vapaapäiviä voi viettää melkein milloin haluaa. Ja viikossa työpäiviä on vain 2-4. Työaika 111,5h/3vk.

      • nösse

        Sitä saa mitä tilaa. Jos suhtautuu tolla asenteella jo töitä hakiessa,että tää on paska paikka,niin onhan se. Tee itsellesi viihtyisä työympäristö. Käyttäydy sen mukaisesti. Jos ei sitten natsaa,niin itsepä olet paikan valinnut,joten vapaaehtoista kai se paikan vaihtaminen on.
        Kentälle duuniin,hyvä fiilis ja rahaa tulee!!


      • KUKKUU :))
        nösse kirjoitti:

        Sitä saa mitä tilaa. Jos suhtautuu tolla asenteella jo töitä hakiessa,että tää on paska paikka,niin onhan se. Tee itsellesi viihtyisä työympäristö. Käyttäydy sen mukaisesti. Jos ei sitten natsaa,niin itsepä olet paikan valinnut,joten vapaaehtoista kai se paikan vaihtaminen on.
        Kentälle duuniin,hyvä fiilis ja rahaa tulee!!

        SOL-LILLE MARS MARS :)).................


      • Kun jaksat vaahdota !
        KUKKUU :)) kirjoitti:

        SOL-LILLE MARS MARS :)).................

        Nyt ei oo vielä Joulu !


      • Vartiointialan tes
        Kun jaksat vaahdota ! kirjoitti:

        Nyt ei oo vielä Joulu !

        Turvatarkastus lentokentillä ( 1.10.2009 alkaen )

        4-tasolla eli 1757 €/kk tai 10,85 €/h

        Vartiointialan työehtosopimus


      • ONKO VAI EIKÖ ?
        Vartiointialan tes kirjoitti:

        Turvatarkastus lentokentillä ( 1.10.2009 alkaen )

        4-tasolla eli 1757 €/kk tai 10,85 €/h

        Vartiointialan työehtosopimus

        ONKO TURVATARKASTAJA VARTIJA ?

        EI OLE.

        TURVATARKASTAJA ON SIIVOOJA.

        TURVATARKASTAJILLA PITÄISI OLLA SIIVOUSALAN TESSI.


    • Työsuhdepäällikkö Ari Kumara

      Securitas Air & Port Oy noudattaa turvatarkastajien palkkauksessa/työvuoroissa yms. vartiointialan työehtosopimusta. TES:n mukaan turvatarkastajan alkupalkka on taso III palkka eli 9,02 € / h. Enintään 4 kuukauden harjoitteluajalta voidaan maksaa 95 % harjoiteltavan tehtävän tahtäväkohtaisesta palkasta eli palkkaus 8,57 € / h. Ilta- ja yölisät ovat kuitenkin täysimääräisiä TES:n mukaisia.
      Työvuorolistat laaditaan vähintään yhdeksi jaksoksi (3 vkoa) ja ne on annettava työntekijälle viimeistään 2 viikkoa ennen jakson alkamista. Työvuoron pituus on vähintään 5 tuntia ja enintään 12 tuntia. Paikallisesti on sovittu pääluottamusmiehen kanssa myös 16 tunnin vuoroista. Tuntipalkkalainen on osa-aikatyöntekijä, jonka säännöllinen työaika on kuukausipalkkalaista lyhyempi. (Kuukausipalkkalaisten työntekijöiden säännöllinen työaika on 120 h kolmen viikon jaksossa. Jos työajan lyhennys on sisällytetty ajanjaksoon, on sen pituus 112 h 45 min).
      Työviikko alkaa maanantaina kello 00:00 ja päättyy sunnuntaina 24:00. Työvuorojen väliin tulee jäädä vähintään 10 tunnin lepoaika. Työntekijöille on annettava yhdenjaksoinen 30 tunnin viikottainen vapaa-aika kerran viikossa ja vähintään kerran kuukaudessa annetaan vapaaksi pitkä viikonloppu eli perjantaista kello 18:00:sta maanantaihin 06:00:een.
      Henkilöillä on satunnaisesti mahdollisuus tehdä ns. ylimääräisiä vuoroja, jonka suhteen noudatetaan annettuja lakeja. Mm. henkilöllä voidaan teettää 4 kuukauden aikana vain 138 h ja kalenterivuoden aikana vain 250 h ylitöitä.
      Lentokenttä ei pyöri Securitaksen työvuorojen ympärillä, vaan Securitaksen työvuorot elävät lentokentän ehdoilla. Aamuvuorot alkavat sen mukaan, miten ensimmäiset lennot lähtevät maailmalle.
      Lentokentän vuorotyö ei sovellu kaikille. Työ on henkisesti rasittavaa, joka elää lentokentän hektisen aikataulun mukaan. Jokainen tekee oman ratkaisunsa, hakeutuuko tällaiseen työhön vai ei. Terveisin Työsuhdepäällikkö Ari Kumara ([email protected])

      • cpalermo

        Työ saattaa olla hetkittäin hektistä ja työajat on mitä on, mutta henk.koht. ainakin mieluummin teen turvatarkastuksia 16h/vrk kuin istun edellisessä työssäni 8h CAD:in äärellä /arkipäivä. On se kuitenkin sen verran mielekkäänpää itselle, etten voi edes verrata sitä entiseen 4000€ kuukausipalkkaiseen duuniini, koska siinä ei pala hermot niin herkästi kiinni.
        Carlo


      • kuis kävikään ?
        cpalermo kirjoitti:

        Työ saattaa olla hetkittäin hektistä ja työajat on mitä on, mutta henk.koht. ainakin mieluummin teen turvatarkastuksia 16h/vrk kuin istun edellisessä työssäni 8h CAD:in äärellä /arkipäivä. On se kuitenkin sen verran mielekkäänpää itselle, etten voi edes verrata sitä entiseen 4000€ kuukausipalkkaiseen duuniini, koska siinä ei pala hermot niin herkästi kiinni.
        Carlo

        Mitä tapahtui ?


      • SOLSOLSOL

        SOLSOLSOL


      • hih hih hih hih :))
        cpalermo kirjoitti:

        Työ saattaa olla hetkittäin hektistä ja työajat on mitä on, mutta henk.koht. ainakin mieluummin teen turvatarkastuksia 16h/vrk kuin istun edellisessä työssäni 8h CAD:in äärellä /arkipäivä. On se kuitenkin sen verran mielekkäänpää itselle, etten voi edes verrata sitä entiseen 4000€ kuukausipalkkaiseen duuniini, koska siinä ei pala hermot niin herkästi kiinni.
        Carlo

        4000 €/kk :))........ Paskapuhetta !


    • turvis

      Minkä kokoinen on suurinpiirtein keskiverto/normaali kuukausi ansio turvatarkastajan hommis?mitä jää käteen? Onko työssä mitään luontais etuja? saako omalla autollla tuleva minkäänlaisia kilometri korvauksia? Olisi hyvä saada jos saisi vastauksia näihin kysymyksiin.

      • Security Officer

        Ennen 00-06 alkavista tai loppuvista työvuoroista maksetaan kilometrikorvaukset. Itsellä yli 25km kentälle jolloin korvaus on 10e / kerta. 16-25km työmatkasta 8e ja alle 16 5e.

        Palkka vaihtelee mutta itselläni veroprosentti 20½% ja palkka kahden viikon välein 700-1200e käteen. Alle tuon ei ole mennyt kertaakaan. Palkat maksetaan kaksi kertaa kuussa, 9 ja 24 pv. Kilometrikorvaukset on mukana 24 päivän tilissä. Itsellä kertyy kuukausittain n.150e kilometrikorvauksia.

        Ensimmäiset viikot/kuukaudet saattaa tuntua rankalta koska ei vielä pääse katsomaan läpivalaisukonetta. "Kuvaluvan" saatua alkaa tuntumaan hommat jo niin helpolta ettei monesta paikasta yhtä helpolla rahaa saa.


      • ronski-risto
        Security Officer kirjoitti:

        Ennen 00-06 alkavista tai loppuvista työvuoroista maksetaan kilometrikorvaukset. Itsellä yli 25km kentälle jolloin korvaus on 10e / kerta. 16-25km työmatkasta 8e ja alle 16 5e.

        Palkka vaihtelee mutta itselläni veroprosentti 20½% ja palkka kahden viikon välein 700-1200e käteen. Alle tuon ei ole mennyt kertaakaan. Palkat maksetaan kaksi kertaa kuussa, 9 ja 24 pv. Kilometrikorvaukset on mukana 24 päivän tilissä. Itsellä kertyy kuukausittain n.150e kilometrikorvauksia.

        Ensimmäiset viikot/kuukaudet saattaa tuntua rankalta koska ei vielä pääse katsomaan läpivalaisukonetta. "Kuvaluvan" saatua alkaa tuntumaan hommat jo niin helpolta ettei monesta paikasta yhtä helpolla rahaa saa.

        Asun itse Helsingin keskustan tuntumassa ja turvatarkastajan hommat kiinnostaa, mutta en omista tällä hetkellä omaa autoa. Onko periaattessa järkevää hakea tälle alalle jos aikoo kulkea pitkän matkan julkisilla? Öisin näyttäisi julkisilla kulkuneuvoilla matka kestävän lähes 2 tuntia ja luppoaikaa jää vielä yli. Päivällä julkisilla kestää lentoasemalle hieman yli tunnin, mikä on ihan siedettävä matka-aika.


      • lady luck
        Security Officer kirjoitti:

        Ennen 00-06 alkavista tai loppuvista työvuoroista maksetaan kilometrikorvaukset. Itsellä yli 25km kentälle jolloin korvaus on 10e / kerta. 16-25km työmatkasta 8e ja alle 16 5e.

        Palkka vaihtelee mutta itselläni veroprosentti 20½% ja palkka kahden viikon välein 700-1200e käteen. Alle tuon ei ole mennyt kertaakaan. Palkat maksetaan kaksi kertaa kuussa, 9 ja 24 pv. Kilometrikorvaukset on mukana 24 päivän tilissä. Itsellä kertyy kuukausittain n.150e kilometrikorvauksia.

        Ensimmäiset viikot/kuukaudet saattaa tuntua rankalta koska ei vielä pääse katsomaan läpivalaisukonetta. "Kuvaluvan" saatua alkaa tuntumaan hommat jo niin helpolta ettei monesta paikasta yhtä helpolla rahaa saa.

        mitä turvatarkastajalta vaaditaan. jos vaikka muutoin moitteeton tausta mutta maksuhäiriömerkintä ?? ja muutoin koulutus ja kielitaito kohdallaan..


      • secu tt
        ronski-risto kirjoitti:

        Asun itse Helsingin keskustan tuntumassa ja turvatarkastajan hommat kiinnostaa, mutta en omista tällä hetkellä omaa autoa. Onko periaattessa järkevää hakea tälle alalle jos aikoo kulkea pitkän matkan julkisilla? Öisin näyttäisi julkisilla kulkuneuvoilla matka kestävän lähes 2 tuntia ja luppoaikaa jää vielä yli. Päivällä julkisilla kestää lentoasemalle hieman yli tunnin, mikä on ihan siedettävä matka-aika.

        Jos työvuoro alkaa/päättyy 00-06 välillä, on ainakin seculla mahdollisuus päästä kyydillä töihin/takaisin kotiin. Itse olen käyttänyt paljon kyytipalvelua, ja hyvin toimii. Helsingistä on tosin paljon tulijoita, joten joskus kyyti voi tulla noutamaan aika reilusti ennen vuoron alkua.

        Muuten turvatarkastajana on ihan nasta olla, itse olen puoli vuotta ollut seculla. Vaikka työajat on raskaita ja hermo saattaa kausittain mennä matkustajiin, olen kuitenkin viihtynyt ihan hyvin. Parasta työssä on ehdottomasti työkaverit. Vaikka firma on suuri, niin lähes poikkeuksetta kaikki ovat hyviä tyyppejä. Palkkakin ihan jees, ottaen huomioon että mitään alakohtaista koulutusta ei tarvitse. Ja kokemusten kannalta lentokenttä on aika monipuolinen työpaikka. Vaikka rahaa ei niin hirveästi käteen jäisikään, niin tulevaisuudessa on varmasti hyötyä ylläpidetystä kielitaidosta, pidentyneestä pinnasta ja kyvystä selvitä lähes kaikenlaisista asiakaspalvelutilanteista:)


      • Security Officer
        lady luck kirjoitti:

        mitä turvatarkastajalta vaaditaan. jos vaikka muutoin moitteeton tausta mutta maksuhäiriömerkintä ?? ja muutoin koulutus ja kielitaito kohdallaan..

        Lainaus secun sivuilta:

        Turvatarkastajan vastuullista tehtävää hoitavalta henkilöltä edellytämme 20 vuoden ikää, nuhteetonta taustaa, sujuvaa suomen ja englannin kielen taitoa (muusta kielitaidosta etua), erittäin hyviä asiakaspalvelutaitoja sekä yhteistyökykyä. Vartijan peruskurssin ja/tai turvallisuusalan tutkinnon sekä varusmiespalveluksen suorittaminen on hakijalle eduksi.

        Normaali näkö- ja värinerottelukyky ovat välttämättömiä läpivalaisulaitteen tulkinnassa. Hyvä fyysinen kunto takaa puolestaan jaksamisen vuorotyössä. Tarjoamme kansainvälisen työympäristön lisäksi koulutuksen tehtäviin sekä alan parhaat työvälineet ja laitteet.



        Vartijakortti ei ole välttämättömyys.

        Koulu/armeija todistuksilla ei niin suurta merkitystä, eniten ratkaisee minkälaisen vaikutuksen tekee itsestään työhaastattelussa.
        Haastattelija saattaa kysyä englanniksi kysymyksiä mihin englanniksi myöskin vastataan, lisäksi tehdään englannin ja ruotsin kirjalliset kokeet.


        Linkin takaa löytyy ylläolevat sekä ohjeet työhakemuksen tekemiseksi.

        https://www.securitas.fi/pages/secwebfi.nsf/sp?open&cid=Turvatarkastaja


      • Haastatus
        Security Officer kirjoitti:

        Lainaus secun sivuilta:

        Turvatarkastajan vastuullista tehtävää hoitavalta henkilöltä edellytämme 20 vuoden ikää, nuhteetonta taustaa, sujuvaa suomen ja englannin kielen taitoa (muusta kielitaidosta etua), erittäin hyviä asiakaspalvelutaitoja sekä yhteistyökykyä. Vartijan peruskurssin ja/tai turvallisuusalan tutkinnon sekä varusmiespalveluksen suorittaminen on hakijalle eduksi.

        Normaali näkö- ja värinerottelukyky ovat välttämättömiä läpivalaisulaitteen tulkinnassa. Hyvä fyysinen kunto takaa puolestaan jaksamisen vuorotyössä. Tarjoamme kansainvälisen työympäristön lisäksi koulutuksen tehtäviin sekä alan parhaat työvälineet ja laitteet.



        Vartijakortti ei ole välttämättömyys.

        Koulu/armeija todistuksilla ei niin suurta merkitystä, eniten ratkaisee minkälaisen vaikutuksen tekee itsestään työhaastattelussa.
        Haastattelija saattaa kysyä englanniksi kysymyksiä mihin englanniksi myöskin vastataan, lisäksi tehdään englannin ja ruotsin kirjalliset kokeet.


        Linkin takaa löytyy ylläolevat sekä ohjeet työhakemuksen tekemiseksi.

        https://www.securitas.fi/pages/secwebfi.nsf/sp?open&cid=Turvatarkastaja

        Joopa joo. Kävin joskus seculla haastattelussa ja tuntui että kyseltiin vain huvin vuoksi sitä sun tätä. Eipä johtanut mihinkään, päädyin lentoasemalle töihin mutta eri firmaan.


      • pro:llekko
        Haastatus kirjoitti:

        Joopa joo. Kävin joskus seculla haastattelussa ja tuntui että kyseltiin vain huvin vuoksi sitä sun tätä. Eipä johtanut mihinkään, päädyin lentoasemalle töihin mutta eri firmaan.

        Te jotka olette Airpro:lla turvatarkastajina niin kertokaa hommistanne ja palkoistanne?? onko paremmat kuin seculla?


      • Hilla Kolati
        pro:llekko kirjoitti:

        Te jotka olette Airpro:lla turvatarkastajina niin kertokaa hommistanne ja palkoistanne?? onko paremmat kuin seculla?

        Moi!
        Huonona puolena näkisin sen, että työ on henkisesti raskata. Asiakkaat ovat ilkeitä bisnesmatkustajia hyvin pitkälti ja eivät arvosta työtäsi ollenkaan.
        Hyvänä puolena näkisin kansainvälisen työympäristön ja lisät.
        Työpäivät ovat normaalisti 8-9 tuntisia. Viikonloput on yleensä töitä, mutta kyllä päivä tai toinen saattaa viikonlopusta olla vapaanakin jos hyvin käy.


      • työtä
        Hilla Kolati kirjoitti:

        Moi!
        Huonona puolena näkisin sen, että työ on henkisesti raskata. Asiakkaat ovat ilkeitä bisnesmatkustajia hyvin pitkälti ja eivät arvosta työtäsi ollenkaan.
        Hyvänä puolena näkisin kansainvälisen työympäristön ja lisät.
        Työpäivät ovat normaalisti 8-9 tuntisia. Viikonloput on yleensä töitä, mutta kyllä päivä tai toinen saattaa viikonlopusta olla vapaanakin jos hyvin käy.

        Jopas on jengillä kovat palkat,mitä näistä jutuista saa käsitystä.Jotkut 4000€/kk on ihan höpönpöpöä.Jo 2500-2900€ on kovan työn takana,elikkä överiä saa painaa ihan tosissaan.Ainakin eräällä näistä firmoista on lähtöpalkka jo niin pieni että se vaatisi jo tollaset 160-200h/kk överiä että niille palkoille pääsisi.Lisäksi on nämä työaikapankit jotka tappaa kaiken kiinnostuksen ja motivaation ylitöiden tekoon.Sehän on suurta huijausta,koko työaikapankki.Siinä vaan siirrät omaa vapaa aikaasi hamaan tulevaisuuten saamatta minkäänlaisia ylityöprosentteja.Ei siis kannata uskoa ihan kaikkea mitä täällä elvistellään.


      • Tekevät hilloo
        työtä kirjoitti:

        Jopas on jengillä kovat palkat,mitä näistä jutuista saa käsitystä.Jotkut 4000€/kk on ihan höpönpöpöä.Jo 2500-2900€ on kovan työn takana,elikkä överiä saa painaa ihan tosissaan.Ainakin eräällä näistä firmoista on lähtöpalkka jo niin pieni että se vaatisi jo tollaset 160-200h/kk överiä että niille palkoille pääsisi.Lisäksi on nämä työaikapankit jotka tappaa kaiken kiinnostuksen ja motivaation ylitöiden tekoon.Sehän on suurta huijausta,koko työaikapankki.Siinä vaan siirrät omaa vapaa aikaasi hamaan tulevaisuuten saamatta minkäänlaisia ylityöprosentteja.Ei siis kannata uskoa ihan kaikkea mitä täällä elvistellään.

        Kaveri näytti tilinauhaa ja siinä oli vuosiansio yli 40000 euroa, se on muutaman vuoden ollut siel lentokentällä. Se on upee työpaikka ja sinne mäkin oon hakemassa.


      • Turva-asiantuntija

        faktat voidaan unohtaa ja keskitytään omiin höpinöihin ja eletään vaan siellä omassa pikku pikku mielikuvitusmaailmassa.


    • epäilijä

      Joo nyt kertokaa ne hyvät puolet, PAKKOHAN niitä on olla...:o)?!

      • 125

        No ainakin BB:n Marianne väittää tienaavansa 4000€ kuussa bruttona... Aika hyvä puoli musta.. :) Uskokoon sitte ketä tahtoo..


    • ..ko

      yli 10 vuotta sitten tullut törttiltyä. Myymälävarkaus, sovittelutoimiston kautta työllä kuittasin vahingon. Taisin olla 16v..
      Näkyykö se se musta läiskä ikuisesti?

      Turvatarkastajan hommat sekä vartijan työn voi kertaheitolla unohtaa??

      • Holopainen12586

        Mulla on merkintä (huom. ei rikosrekisteri) pahoinpitelystä. Haittaako toi? Kuulusteleva poliisi kyllä sanoi mulle että tuskin tulee haittaamaan. Onko kellään faktaa asiasta?


      • voi sua pientä ;).......
        Holopainen12586 kirjoitti:

        Mulla on merkintä (huom. ei rikosrekisteri) pahoinpitelystä. Haittaako toi? Kuulusteleva poliisi kyllä sanoi mulle että tuskin tulee haittaamaan. Onko kellään faktaa asiasta?

        Faktat löytyy vartijat.com sivuilta.


      • Pahoinpitelijä
        voi sua pientä ;)....... kirjoitti:

        Faktat löytyy vartijat.com sivuilta.

        Minulla on myös pahoinpitelymerkintä. En tiedä onko varsinaista rekisteriä vai ei. Poliisipäällikkö aikanaan teki ratkaisun että hyväksyy minut hommiin. Siitä on nyt 15 vuotta aikaa ja ei ole tarvinnut katua, on tainnut tosin päällikötkin jo vaihtua moneen kertaan. Virheistä oppii ja mies ansaitsee aina toisen tilaisuuden.


      • Sivusta seurannut
        Pahoinpitelijä kirjoitti:

        Minulla on myös pahoinpitelymerkintä. En tiedä onko varsinaista rekisteriä vai ei. Poliisipäällikkö aikanaan teki ratkaisun että hyväksyy minut hommiin. Siitä on nyt 15 vuotta aikaa ja ei ole tarvinnut katua, on tainnut tosin päällikötkin jo vaihtua moneen kertaan. Virheistä oppii ja mies ansaitsee aina toisen tilaisuuden.

        Kyllä on työntekijöiden kohtelu mennyt omituiseksi. Hki-Vantaan lentoasemalle on haettu uusia pitkin syksyä turvatarkastajia, joilta ei vaadita minkäänlaista kokemusta tai koulutusta ko. tehtävistä. Pitkän turvatarkastustyökokemuksen ja -koulutuksen omaavia turvatarkastuspalveluiden tarjouskilpalussa hävinneen yhtiön entisiä kokeneita ja koulutettuja työntekijöitä ei tehtäviin kuitenkaan palkata.
        MIKSI?


      • Atlantic City

        Viva Las Vegas !


      • Kaljaimuri
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Kyllä on työntekijöiden kohtelu mennyt omituiseksi. Hki-Vantaan lentoasemalle on haettu uusia pitkin syksyä turvatarkastajia, joilta ei vaadita minkäänlaista kokemusta tai koulutusta ko. tehtävistä. Pitkän turvatarkastustyökokemuksen ja -koulutuksen omaavia turvatarkastuspalveluiden tarjouskilpalussa hävinneen yhtiön entisiä kokeneita ja koulutettuja työntekijöitä ei tehtäviin kuitenkaan palkata.
        MIKSI?

        Sol kusee pahasti, niillä syntyny siitä asti kun saapuivat TT hommiin --> huono maine pitkälti,sekä finavia häpee jopa tunkea sollin logoa työ asuihin haha jopa keltainen kravaatti otettiin pois kun vanhat secut eivät kehdanneet niitä käyttää haha muuttivat sen mustaksi. Ikävä kyllä airprolaisilla noussu kusi päähän, vaikka vittumaista onkin mukaan lukien pieni palkka siellä sekä tyhmät työkaverit eivät työpäiviä todellakaan helpota, idioottimaiset hyppy tunnit sekä pissa liisa ja pissa lauri kolleegoiden keskellä sai aikaan ----> LOPPUTILIN!


      • jones62346
        Kaljaimuri kirjoitti:

        Sol kusee pahasti, niillä syntyny siitä asti kun saapuivat TT hommiin --> huono maine pitkälti,sekä finavia häpee jopa tunkea sollin logoa työ asuihin haha jopa keltainen kravaatti otettiin pois kun vanhat secut eivät kehdanneet niitä käyttää haha muuttivat sen mustaksi. Ikävä kyllä airprolaisilla noussu kusi päähän, vaikka vittumaista onkin mukaan lukien pieni palkka siellä sekä tyhmät työkaverit eivät työpäiviä todellakaan helpota, idioottimaiset hyppy tunnit sekä pissa liisa ja pissa lauri kolleegoiden keskellä sai aikaan ----> LOPPUTILIN!

        Nostetaan asia esille... Miten nykyään menee esim AirPro:lla


      • kymysyskolme
        jones62346 kirjoitti:

        Nostetaan asia esille... Miten nykyään menee esim AirPro:lla

        Miten työaikoja voi sumplia? Iltaisin pitäisi olla futista pelailemassa, eli pystyykö työaikoihin vaikuttamaan itse kuinka paljon?? Pystyykö olemaan pelkkiä aamuja, sekä silloin ku ei ole treenejä myös iltavuoroja??
        Kiitos kaikille jo etukäteen!=)


    • Airport 4 Eva

      Ex-Airprolaisena olen katunut syvästi että koskaan lähdin lentokentältä "oikeisiin töihin." Kun vertaa turvatarkastajan työtä 9-17 toimistorotan duuniin, joka stressaa jotain skeidaa ja tekee vielä iltaisin hommia kotonaankin, on turvarin duuni 100 kertaa mielekkäämpää.

      Aikoinaan vuorot olivat 12 h eikä kolmessa viikossa tarvinnut raahautua hommiin kuin 9-10 päivänä ja tunnit tulivat täyteen mukavasti. Eli 21 päivästä oli käytännössä puolet vapaata. Työnantaja kustansi taksin mikäli töihin/töistä ei päässyt kohtuudella kulkemaan. Ja vuoroja sai joko vaihdettua tai annettua muille, jos oli jotain omaa menoa tiedossa.

      Liksaa kertyy peruspalkan lisäksi ilta- ja yölisistä ja pyhäpäivistä kivasti. Itse tein parhaimmillaan 180 h kolmessa viikossa ja se kyllä näkyi tilipussissa. Tosin sosiaalinen elämä oli nollissa :) Sillä palkalla pärjäsi ihan hyvin ja jos tarvitsi enemmän, tein hieman lisätunteja.

      Eniten otti pattiin jos joutui esim. yövuoron väijymään jonkun aivan pahvin seurassa. Silloin tunnit mateli. Mutta duuni oli helppoa kun jaksoi hieman särmätä omaa suoritustaan. Käytännössä duunia tehtiin vain noin 3-4 h / 12 h vuoro, eli lentojen mukaan. Loppuaika poltettiin tupakkaa, juotiin litratolkulla kahvia, luettiin kirjoja ja katseltiin telkkaria tai leffoja. Osa onnistui jopa opiskelemaan työn ohessa, koska sitä vapaa-aikaa oli paljon. Töitä ei tarvinnut viedä kotiin eikä mikään stressannut.

      Moni pelkäsi sitä fyysistä kosketusta kun asiakkaita piti tarkastaa käsin, mutta kun sisäisti sen faktan ettei se sama ihminen tule ikinä tapaamaan sinua uudelleen, se meni aivan rutiinilla. Ja kusipäisille matkuistajile pystyi vittuilemaan takaisin ihan hienosti. Se taito piti ensin opetella eikä asiakas useimmiten edes hoksannut että hänelle annetaan samalla mitalla takaisin. Siitä turvatarkastuksesta saa aika epämiellyttävän tapahtuman asiakkaalle, mikäli jotain rutinaa alkaa kuulumaan tai asiakas ei suostu pelaamaan sääntöjen mukaan. Normiasiakas läpäisee turvatarkastuksen ilman ongelmia alle 30 sekunnissa, mutta jos omalla asenteellaan haluaa asiaa vaikeuttaa, siihen saadaan kyllä kulumaan tuntikin ja lennolle voi sanoa hei hei. Turvatarkastajalla on aika iso valta päättää lähteekö asiakas lennolleen vai ei. Ja kielimuuri kiinalaisten kanssa ylitettiin siten että minä puhuin stadia ja asiakas kiinaa ja hyvin tultiin toimeen.

      Harkitsen nykyään lähes päivittäin paluuta kentälle. Palkalla ei ole väliä. Jos saan valita stressaavan, tulosvastuullisen, kohtuu hyväpalkkaisen ja hermoja syövän toimistoduunin ja lentoaseman turvatarkastajan nollat taulussa hommien välillä, kallistun jälkimmäisen kannalle.

    • Bolo

      Itse olen ollut 3 vuotta Helsinki-Vantaalla turvarina ja pidän hommasta. Asian voi ainakin omalta kohdaltani tiivistää seuraavasti:

      Huonoimmat puolet: työvuorot uuvuttavat välillä tosi pahasti ja matkustajissa on jatkuvasti ja joka päivä aivan helvetin paljon totaalisia idiootteja. Seisomatyötä on paljon mikä ei sovi kaikille.

      Mutta sitten on niitä hyviäkin puolia: työympäristönä lentokenttä on ihan huippu. Näkee ja tapaa paljon erilaisia ihmisiä ja siellä tapahtuu koko ajan paljon kaikenlaista. Työkaverit on todella mahtavia (ainakin suurin osa) ja meillä on tosi tiivis ja hyvä porukka siellä ja näemme toisiamme paljon myös vapaa-ajalla. Ja vaikka työvuorot toisinaan uuvuttavat ne tuovat mukanaan myös paljon mukavaa vaihtelua, koska vuorojen pituudet vaihtelevat 4-13h välillä. Työvuoroja pystyy myös sopimaan ja aina on saanut esim. tietyt päivät vapaiksi jos on tarvinnut. Palkkaa tippuu tilille kuukaudessa 2000-3000 euroa, riippuen lähinnä siitä, että onko tullut tehtyä ylitöitä vai ei. Niin ja ne urpot matkustajat on erittäin helppo saada tukkimaan turpansa ja takaisin ruotuun. Eikä tarvitse ikinä tuoda töitä kotiin.

      Turvarin homma on työ muiden joukossa. Osalle se sopii, toisille taas ei. Mutta kannattaa tulla itse kokeilemaan jos yhtään kiinnostaa eikä uskoa kaikkea mitä jengi esim. täällä itkee ja nillittää siitä, että miten paskaa duunia se on.

      • ....

        "Palkkaa tippuu tilille kuukaudessa 2000-3000 euroa"

        No onpas siellä matkustajapuolella firmat "hieman" nostaneet liksoja, tai sitten jauhat paskaa. Terminaalissa turvarin normipalkka jää alle kahden tonnin kuussa, kesäaikaan varmasti tienaa enemmän jos jaksaa painaa hulluna överiä.


      • jäätelökauppias

        "Niin ja ne urpot matkustajat on erittäin helppo saada tukkimaan turpansa ja takaisin ruotuun"

        Mites tää käytännössä tapahtuu? Onko painia ja raudoitusta?

        Siellähän töissä myös vähän vanhempia turvareita, jotka ei näytä niin fyysisiltä, että lähtisivät vääntöhommiin. Onks teillä erikseen joku ns. toimintaryhmä, joka rauhoittaa hankalimmat tapaukset?


      • Bolo
        .... kirjoitti:

        "Palkkaa tippuu tilille kuukaudessa 2000-3000 euroa"

        No onpas siellä matkustajapuolella firmat "hieman" nostaneet liksoja, tai sitten jauhat paskaa. Terminaalissa turvarin normipalkka jää alle kahden tonnin kuussa, kesäaikaan varmasti tienaa enemmän jos jaksaa painaa hulluna överiä.

        Ei ole mitään syytä jauhaa paskaa. Mulla on kaikki liksakuitit tallella koko kentälläoloajalta ja siellä ne summat lukee. Terminaalissa turvarin normipalkka ei todellakaan jää alle kahden tonnin kuussa. Eikä siihen tarvita mitään överiä. Aivan sama jos et sitä usko. Kai mä nyt itse tiedän, että mitä tienaan. Noi summat ei nyt kuitenkaan niin kummoisia ole, että olis jotain tarvetta tulla tänne elvistelemään millään keksityillä euromäärillä.


      • Bolo
        jäätelökauppias kirjoitti:

        "Niin ja ne urpot matkustajat on erittäin helppo saada tukkimaan turpansa ja takaisin ruotuun"

        Mites tää käytännössä tapahtuu? Onko painia ja raudoitusta?

        Siellähän töissä myös vähän vanhempia turvareita, jotka ei näytä niin fyysisiltä, että lähtisivät vääntöhommiin. Onks teillä erikseen joku ns. toimintaryhmä, joka rauhoittaa hankalimmat tapaukset?

        Suurin osa sössöttäjistä menee itse ihan hiljaiseksi kun niille vaan vastaa tiukasti tai vittuilee takaisin. Voidaan myös ottaa yhteyttä lentoyhtiöön ja kertoa hankalasta matkustajasta. Vaikka lentoyhtiöt useimmiten päästääkin kaikki nuijat koneeseen niin uhka lennon mahdollisesta peruuntumisesta yleensä hiljentää ihmiset. Turvatarkastajalla ei ole mitään voimankäyttöoikeuksia mutta eipä niitä tarvita. Vartijat on aina paikalla hetkessä ja poliisit tulee myös nopeasti paikalle. Ne saa hoitaa ne vääntöhommat ja turvarit voi siinä sitten nauttia vieressä showsta. Tietty jos joku matkustaja käy jonkun turvarin päälle, niin siinä on hetkessä useita muita kollegoja jotka sen saa aisoihin siksi aikaa, että vartijat/poliisit tulee paikalle. Että ei siellä tarvitse kenenkään turvarin pelätä olla töissä.


      • Joopajoo
        Bolo kirjoitti:

        Suurin osa sössöttäjistä menee itse ihan hiljaiseksi kun niille vaan vastaa tiukasti tai vittuilee takaisin. Voidaan myös ottaa yhteyttä lentoyhtiöön ja kertoa hankalasta matkustajasta. Vaikka lentoyhtiöt useimmiten päästääkin kaikki nuijat koneeseen niin uhka lennon mahdollisesta peruuntumisesta yleensä hiljentää ihmiset. Turvatarkastajalla ei ole mitään voimankäyttöoikeuksia mutta eipä niitä tarvita. Vartijat on aina paikalla hetkessä ja poliisit tulee myös nopeasti paikalle. Ne saa hoitaa ne vääntöhommat ja turvarit voi siinä sitten nauttia vieressä showsta. Tietty jos joku matkustaja käy jonkun turvarin päälle, niin siinä on hetkessä useita muita kollegoja jotka sen saa aisoihin siksi aikaa, että vartijat/poliisit tulee paikalle. Että ei siellä tarvitse kenenkään turvarin pelätä olla töissä.

        Käytännössä homma menee niin, että lentoyhtiö ei huoli "sössöttäjää" koneeseen jos tyyppi käyttäytyy todella aggressiivisesti (heittelee tavaroita/käy käsiksi) tai huutelee kovaan ääneen pommiuhkauksia. Kentän poliisi ei todellakaan tule nopeasti paikalle vaan poliisia saa yleensä odottaa jopa tunnin. Kun näille urpoille matkustajille vähän vittuilee takaisin niin heti ollaan tekemässä valitusta esimiehelle tai Finavialle ja näillä valittajilla on vielä tapana paisutella asioita sekä sepitellä omiaan. Etenkin 45 suomalaiset naiset vetävät helposti herneen nenään kun heitä "kopeloidaan julkisesti" tai "nöyryytetään" penkomalla laukkua ja sitten tehdään valitus huonosta asiakaspalvelusta vaikka turvari tekee vain työtään.


    • turvariksi

      Minua kiinnostaa turvarin työ tosi paljon mutta kuljetukset mietityttää. lentokentälle pääsen suht.ok päivän aikana mut esim. yöllä en ollenkaan (tai kotiin lentokentältä), enkä omista ajokorttia. huolehtiiko työnantaja silloin jotenkin kuljetuksesta?

      • 2542523

        Riippuu firmasta, mutta uskon vahvasti että työnantaja hoitaa nuo kuljetukset kimppa-takseilla ja muilla taksipalveluilla.


      • ............

        Jos työvuoro alkaa tai loppuu klo 00.00-06.00 välisenä aikana eikä pääse julkisilla niin saa käyttää kimppataksia, kentällä toimii taksifirma joka hoitaa henkilöstökuljetuksia. Hintaa kyydille tulee firmasta riippuen 2,50-4,50 euroa ja se vähennetään suoraan palkasta.


    • turvariksi

      kiitos asiallisesta vastauksesta. entäs saako turvarilla olla silmälasit? Jotenkin en muista ketään turvaria jolla olisi ollut :D normaali värinäkö pitää olla, joo, sitä minulla on, mutta hajataittoa on vähän. niin ja saako olla kynnet lakattuna? (olen siis nainen :)).

    • turistienglanti

      Kysymys kielitaidosta eli kuinka hyvä englannin kielitaito täytyy olla että kelpuutetaan hommaan?

      • .................

        Sen verran hyvä että kykenee kommunikoimaan matkustajien kanssa, tosin monet matkustajat eivät edes puhu englantia joten elekieli on tärkeämpää. Silti kieltä pitäisi osata vähintään tyydyttävästi jotta pärjää työssä.


    • turvariksi

      niin ja kun seisomatyö kyseessä niin onko oikeasti näin et joutuu seisomaan esim. 7-8 tuntia putkeen ilman minkäännäköstä mahdollisuutta istua?

      • läpikatselmus

        12h vuoroja, niin pitäähän siinä olla henkinen ja fyysinen kunto hyvänä.

        Kynnet ok, kunhan on siistin lyhyet käytännön vuoksi ja silmälasit saa olla. Jopa nähnyt sellaisia joillakin olevan.

        Saa istahtaa muutamaksi sekunniksi ;) ja kannattaa käyttää maalaisjärkeä muutenkin noissa asioissa tilaisuuden tullen.
        Työ voi olla joskus sellaista ettei paljoa ehdi ihmettelemään jaksaako seistä, kun tekemistä kuitenkin riittää.

        Enkku oltava sen verran hyvää ja sujuvaa, jotta vieraskieliset / enkkua ymmärtävät asiakkaat ymmärtävät hyvin sinua ja sinä heitä.


      • turvariksi
        läpikatselmus kirjoitti:

        12h vuoroja, niin pitäähän siinä olla henkinen ja fyysinen kunto hyvänä.

        Kynnet ok, kunhan on siistin lyhyet käytännön vuoksi ja silmälasit saa olla. Jopa nähnyt sellaisia joillakin olevan.

        Saa istahtaa muutamaksi sekunniksi ;) ja kannattaa käyttää maalaisjärkeä muutenkin noissa asioissa tilaisuuden tullen.
        Työ voi olla joskus sellaista ettei paljoa ehdi ihmettelemään jaksaako seistä, kun tekemistä kuitenkin riittää.

        Enkku oltava sen verran hyvää ja sujuvaa, jotta vieraskieliset / enkkua ymmärtävät asiakkaat ymmärtävät hyvin sinua ja sinä heitä.

        Eikös se yks turvari joka katsoo sitä läpivalaisu konetta vaihdu aina välillä niin että kaikki turvarut pääsevät joskus istumaan? esim tunnin välein vaihdetaan?


      • ........

        Kyllä työssä on ihan lakisääteiset tauot. Tosin jos olet erääseen siivousfirmaan menossa turvariksi niin saat itse huolehtia siitä että tauot toteutuvat, kaikki esimiehet eivät osaa huolehtia tauotuksesta joten saatat seistä portilla tuntikausia putkeen jollet osaa avata suutasi ja vaatia taukoa. Ainakin siivousfirman turvarit saavat kuvaluvat heti kättelyssä joten se oikeuttaa istumiseen, saat sitten tapella konahtaneiden läskiperseiden kanssa istumavuoroista.


      • Finlexistä löytyy
        ........ kirjoitti:

        Kyllä työssä on ihan lakisääteiset tauot. Tosin jos olet erääseen siivousfirmaan menossa turvariksi niin saat itse huolehtia siitä että tauot toteutuvat, kaikki esimiehet eivät osaa huolehtia tauotuksesta joten saatat seistä portilla tuntikausia putkeen jollet osaa avata suutasi ja vaatia taukoa. Ainakin siivousfirman turvarit saavat kuvaluvat heti kättelyssä joten se oikeuttaa istumiseen, saat sitten tapella konahtaneiden läskiperseiden kanssa istumavuoroista.

        Työturvallisuuslaki 23.8.2002/738
        5 luku
        Työtä ja työolosuhteita koskevat tarkemmat säännökset
        Ergonomiaa, fyysistä, henkistä ja sosiaalista kuormittavuutta sekä eräitä muita työn vaaroja koskevat säännökset
        31 §
        Työn tauottaminen
        Jos työ on yhtäjaksoista paikallaoloa vaativaa tai yhtäjaksoisesti kuormittavaa, työn lomaan on järjestettävä mahdollisuus tarvittaessa sellaisiin taukoihin, jotka sallivat lyhytaikaisen poistumisen työpisteestä.


    • Haenko?
      • Ei kannata

        Hommaa joku toinen duuni.

        Tuttavalla on ollut hankaluuksia tuon firman johdon kanssa. Uhkailleet, kusettaneet joka välissä, alistaneet ja soitelleet vapaillakin haukkuakseen. Muutenkaan en ole kuullut tuosta firmasta mitään kehuja. Tuossa likki toiseen keskusteluun, jossa samasta puljusta kerrotaan parit faktat.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8428519#comment-62634439


    • Ihmetyttää

      Olen kuullut, että turvatarkastuksen avustaja maksaa parkkipaikasta kuukaudesta noin 15e. Vuonna 2006 korvattiin työmatka, jos oma auto oli käytössä klm mukaan.

    • joku18

      Tietääkö joku milloin toi Airpron turvatarkastajan koulutus aika oli tänä vuonna vantaalla (2014) Milloinkahan on seuraava koulutus jakso?

      • ...............

        Eiköhän niitä kursseja ala melkein jatkuvasti kun porukkaa rekrytään koko ajan. Työnantaja sinut sinne kurssille ilmoittaa joten turhaan täältä kyselet.


      • joku18
        ............... kirjoitti:

        Eiköhän niitä kursseja ala melkein jatkuvasti kun porukkaa rekrytään koko ajan. Työnantaja sinut sinne kurssille ilmoittaa joten turhaan täältä kyselet.

        Okey, mutta kiinostaa nimenomaan onko Airprolla ollut koulutus jakso heinä-elokuussa 2014? Jospa joku tietää niin thanks.


      • ...
        joku18 kirjoitti:

        Okey, mutta kiinostaa nimenomaan onko Airprolla ollut koulutus jakso heinä-elokuussa 2014? Jospa joku tietää niin thanks.

        No melko varmasti on ollut mutta mitä ihmettä teet kys. tiedolla?! :D


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      74
      2543
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1616
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      71
      1369
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1365
    5. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      129
      1285
    6. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      157
      1160
    7. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      144
      1152
    8. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      88
      1059
    9. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      70
      1048
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      76
      1048
    Aihe