Haluaisin kuulla kokemuksistanne keittiössä olevasta "saarekkeesta". Onko sellainen käytännöllinen? Kannattaisiko siihen asentaa vain vesipiste tai keittolevy vai molemmat. Onko sellaisen ympärillä käytännöllistä ja helppoa esim.nauttia aamupala tai esivalmistella ruoanlaittoa (riippuu tietenkin saarekkeen koosta). Vai viekö saareke vain turhaa tilaa ja on arkiaskareiden tiellä??
Kertokaa omista kokemuksistanne, sekä hyvät että huonot puolet.
Kiitos!
SAAREKE KEITTIÖSSÄ
6
9186
Vastaukset
- oma mielipide
Mielestäni Saareke on toimiva ratkaisu vain jos keittiö on todella oikeasit tarpeeksi iso. En laittaisi saareketta jos se mahtuu juuri ja juuri. Mikäli saarekkeseen kuitenkin päätyy, niin mielestäni siihen kannattaisi laittaa molemmat, sekä liesitaso, että vesipiste. Huomioi suunnittelussa, että esim kodinkoneiden luukut mahtuvat aukeamaa ja että jos yksi henkilö laittaa saarekkeen edessä ruokaa, niin muut mahtuvat kulkemaan saarekkeen ympäri siitä huolimatta ilman ylimääräistä väistelyhässäkkää.
- saarekkeessa, josta
tulee pieni uloke baarijakkaraa varten. Jos taas siinä on laatikostoja, ei mahdu istumaan sen ääressä ja syömään. Eli vaihtoehtona lienee tarvitseeko arkiruokapöydän vai laskutilaa keittiöön. Meillä on u:n muotoinen keittiökalusteryhmä, joten erillistä saareketta ei tullut (mahtunut). Joka tapauksessa on hankalaa, jos kuumia kattilavesiä joutuu kuskaamaan saarekkeelta kauas lavuaarille ja katosta alas tuleva pitkäputkinen liesituuletin on kuulemma hinnakas ja on makuasia, pitääkö sellaiseta keskeltä keittiötä roikkuvasta härvelistä.
- ilman kokemusta
Saareke on siitä outo juttu, että jos siihen laittaa vesipisteen - niin kuin liesitason viereen varmaan olisi hyvä olla - niin se on melkein pakostakin oltava "kakkosvesipiste". Eli jonnekin seinälle on kuitenkin mielestäni laitettava toinen vesipiste, jonka ääressä tiskataan. Näin siksi, että mihinkäs saarekkeessa laitat astiankuivauskaapin, ja muuten joutuu juoksuttamaan tiskattuja astioita vesipisteeltä jonnekin muualle. No tietysti, jos mitään ei enää tiskaa käsin, niin silloinhan asia ei ole ongelma, mutta itse en ainakaan ns. parempia astioita laita koneeseen.
Toisekseen olen ihmetellyt (keittiöhankinta tulossa ajankohtaiseksi itselläkin), että kuinka siistiä se saarekeihmisten kokkaus oikein on? Itse olen huomannut, että vaikka kuinka yrittää kokata siististi, niin aina välillä kuohuu ja räiskyy - ja saarekkeesta siis pitkin olkkaria parhaimmillaan! ;-) Tai jos siinä pesee perunoita, niin taas roiskuu...
Ei silti, kivan näköisiähän saarekkeet parhaimmillaan ovat, mutta käytännöllisyyspuoli menee ainakin itsellä edelle. - hilma71
ilman kokemusta kirjoitti:
Saareke on siitä outo juttu, että jos siihen laittaa vesipisteen - niin kuin liesitason viereen varmaan olisi hyvä olla - niin se on melkein pakostakin oltava "kakkosvesipiste". Eli jonnekin seinälle on kuitenkin mielestäni laitettava toinen vesipiste, jonka ääressä tiskataan. Näin siksi, että mihinkäs saarekkeessa laitat astiankuivauskaapin, ja muuten joutuu juoksuttamaan tiskattuja astioita vesipisteeltä jonnekin muualle. No tietysti, jos mitään ei enää tiskaa käsin, niin silloinhan asia ei ole ongelma, mutta itse en ainakaan ns. parempia astioita laita koneeseen.
Toisekseen olen ihmetellyt (keittiöhankinta tulossa ajankohtaiseksi itselläkin), että kuinka siistiä se saarekeihmisten kokkaus oikein on? Itse olen huomannut, että vaikka kuinka yrittää kokata siististi, niin aina välillä kuohuu ja räiskyy - ja saarekkeesta siis pitkin olkkaria parhaimmillaan! ;-) Tai jos siinä pesee perunoita, niin taas roiskuu...
Ei silti, kivan näköisiähän saarekkeet parhaimmillaan ovat, mutta käytännöllisyyspuoli menee ainakin itsellä edelle.Meillä oli edellisessä talossa saareke ja nyt rakenteilla olevaan tulee myös, niin hyväksi koimme sen käytännössä. Uuteen taloon tulee edellisestä poiketen saarekkeeseen tasolieden lisäksi myös ns kakkosvesipiste lähinnä ruuanlaittoveden ottoa varten. Isompi allas on sitten pitkän seinustan tasolla. Saarekkeen etuosaan leveät vetolaatikot kattiloille, kuiva-aineille ja mausteille, ei uunia, vaan uuni sitten toiselle seinustalle nostettuna käytön kannalta mukavammalle korkeudelle. Saarekkeen toiselle sivulle kaappeja harvemmin tarvittaville astiolle. Ei "ruokailulevikettä", ruokapöytä on erikseen. Toimii, usko pois, käytännössä todettu juttu!
- valmistuvaan taloon
iso saareke joka ei funktioiltaan ole mikään edellä mainituista. Meillä vesipiste ja ruuanlaitto tapahtuu seinän vierellä ja saareke (120x130) on yksinomaan ruuan valmistelua, leipomista ja tarjollepanoa varten. Siinä on "keittiön" puolella leveä laatikosto leipomistarvikkeille ja kaappi talouskoneelle pistokkeineen ja toisella puolella 2 kaappia ja laatikosto ruokailutilaan päin.
Tilaa keittiössä on runsaasti 4,6x6,3m joten hyvin mahtuu; saarekkeen ja esim hellan väli on 150cm. Mahtuu 2 huseeraamaan. - Suurperheen äiskä
Jos saareketta meinaat, pitäisi siihen käytännöllisyyden nimissä asentaa myös se "kakkosvesipiste". Ei ole kovin kätevää, eikä ainakaan lapsiperheessä edes turvallista, kuljetella esim. kuumaa perunakattilaa toiselle puolelle vesipisteen luokse. Ja siitä vesipisteestä saa kätevästi sitten myös vettä ruuanlaittoa, huuhtomista jne varten.
Saarekkeen pitäisi myös olla tarpeeksi iso, jotta molemmilla puolilla olisi riittävästi lasku- ja työskentelytilaa. Myös keittiön pitäisi olla suuri, jotta saareke "toimisi". Toki sen saa sovitettua pienmpäänkin tilaan, mutta ei välttämättä ole kovin toimiva. Kätevämpää on myös, jos saat sijoitettua jääkaapin, pakastimen, astianpesukoneen ja vaikka sen toisen vesipisteenkin samalle puolelle saareketta. Siis niin, ettei tarvitse "kiertää" saareketta ruokatavaroita ym. haettaessa jne.
Jokaisen omat käyttötarpeet ja -tottumukset toki ratkaisevat, millainen itselle on paras.
Mielestäni saareke on parhaimmillaan, kun se tavallaan jakaa ruokailu- ja keittiön työskentelytilan. "vieraillekin" kokatessa on mukavampi samalla rupatella, kun on naama kavereihin päin eikä selkä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315426- 363721
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833273- 112535
- 292132
- 122057
- 1631876
- 141358
- 1051352
- 1371154