Kaupunkiajossa niin kaasu tarvii vaan painaa saadakseen auton aina liikkumaan, kyllä se on luksusta. Mulla on joskus muuten vaatimaton pikku japskiauto mutta kun siinä oli automaatti niin voi helvetti että kelpas ajaa.
Kyllä manuaalillakin ajaa mutta niissä on aina ne nykimiset tai sitten vaihtoehtoisesti kytkimen luistattaminen. Mutta joka tapauksessa toista jalkaa saa jumppaa alituiseen ja toisella kädellä hämmentää puuropataa.
Kalliimmissa autoissa tai siis todella kalliissa eli asunnon hintaisissa ei sitten muuta vaihtoehtoa olekkaan kuin automaatti.
Kyllä automaattivaihteet
28
3303
Vastaukset
- veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...
auton arvo on alle 50 000€ ja oma ikä alle 75 aion ajaa manuaalivaihteisella kulkupelillä. Kyllä vääntävällä dieselillä pärjään ilman nykimisiä kaupungissa. Diesel vehkeissä vaihtamisen tarvekin on vähäisempi.
Jos autoni tulee jossain vaiheessa olemaan kunnon maasturi, niin sekin tulee keppivaihteisena. Ei automaatilla pärjää möykkyisessä maastossa.- dieselissä
Nimenomaan dieselissä saa sitä 6-vaihteista askia olla hämmentämässä koko ajan. Sen verran on kapea tehohuippu uusilla dieseleillä.
- Scuderia_Maserati
Eikö Ferrari Enzo, Maserati MC12 tai Porsche Carrera GT ole mielestäsi kalliita autoja? Mielestäni ovat, ja kaikki nuo ovat manuaalilla!
Eipä muuten tarvitse kytkintä luistattaa tai nykiä kummallakaan meidän autoista. Ei Maseratilla eikä Alfalla.- -maserati
Osta kunnon auto äläkä noita halpaversioita. Ovat pitemmän päälle aika sohloja laitteita, en suosittele reissuja Nurmijärveä pidemmälle.
- automat.
Manuaalivaihdetta voi verrata vanhaan reikälevyllä varustettuun lankapuhelimeen.
Automaatti taas voidaan rinnastaa pikavalinnalla varustettuun kännykkään.
Lähitulevaisuudessa välityssuhteen muutokset tehdään automatiikalla kaikissa ajoneuvoissa.on kädettömien peli. Ei tarvi manuaalilla kytkintä luistattaa eikä nykiä paitsi juuri niitten kädettömien... Tietenkin, joka haluaa erilaisilla hilavitkuttimilla elvistellä, hän ilman muuta ostaa automaatin.
Onhan se kyllä opettelijalle helpompi, mutta meille osaaville ei tuo mitään lisäarvoa, suuremman kulutuksen vain. Ja suuremman hinnan.- .....
sitroen kirjoitti:
on kädettömien peli. Ei tarvi manuaalilla kytkintä luistattaa eikä nykiä paitsi juuri niitten kädettömien... Tietenkin, joka haluaa erilaisilla hilavitkuttimilla elvistellä, hän ilman muuta ostaa automaatin.
Onhan se kyllä opettelijalle helpompi, mutta meille osaaville ei tuo mitään lisäarvoa, suuremman kulutuksen vain. Ja suuremman hinnan.En tiedä millä 3-portaisilla vanhoilla aútomaateilla ajatte, mutta uudet automaatit kulutttavat vähemmän kuin manuskat.
- Automiekkonen
sitroen kirjoitti:
on kädettömien peli. Ei tarvi manuaalilla kytkintä luistattaa eikä nykiä paitsi juuri niitten kädettömien... Tietenkin, joka haluaa erilaisilla hilavitkuttimilla elvistellä, hän ilman muuta ostaa automaatin.
Onhan se kyllä opettelijalle helpompi, mutta meille osaaville ei tuo mitään lisäarvoa, suuremman kulutuksen vain. Ja suuremman hinnan.Ja langattomat kaukosäätimetkin ovat kädettömien pelejä, varmasti käytät vielä videoita, joissa on langallinen ohjain, ja kaikenlaiset turhakkeet kuten ohjaustehostinkin on sinulle varmaan ihan kädettömien vempele.
Onneksi on vapaus valita. Automaatti, ou jee....Voiko ihanammin päivän enää alkaa.....
99 % niistä manuaalilla ajajista jää kauas muniaan kaivelemaan liikennevaloissa, kun automaatilla lähtee kuin hauki rannasta. - Pörje
..... kirjoitti:
En tiedä millä 3-portaisilla vanhoilla aútomaateilla ajatte, mutta uudet automaatit kulutttavat vähemmän kuin manuskat.
Jos asiassa on jotain perää, niin haluaisin kyllä kuulla, millä perusteella automaatti kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin kova laatikko.
Sen verran tiedän että automaatissa on suurempi kitka kaikissa tapauksissa ja kaikilla vaihteilla ja öljypumppu painaa painetta koko ajan josta osa ohjataan ylipaineventtiilin kautta turbiinille ja jäähdytinkiertoon ja ennen kiinteää kytkentää myös turbiini hukkaa tehoa.
Molempia on mahdollisuus käyttää väärin tai optimaalisesti, mutta en ymmärrä väitteitä, että automaattivaihteisto voisi mitenkään kuluttaa vähemmän.
Auton ilmoitetut normikulutuslukemat ovat asia, joihin vaikuttaa muutkin seikat kuin vaihteiston tyyppi, joten niihin on turha vedota.
Siis mihin mahtaa perustua väite, että autmaattilaatikolla kulutus olisi pienempi ? - ike
Pörje kirjoitti:
Jos asiassa on jotain perää, niin haluaisin kyllä kuulla, millä perusteella automaatti kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin kova laatikko.
Sen verran tiedän että automaatissa on suurempi kitka kaikissa tapauksissa ja kaikilla vaihteilla ja öljypumppu painaa painetta koko ajan josta osa ohjataan ylipaineventtiilin kautta turbiinille ja jäähdytinkiertoon ja ennen kiinteää kytkentää myös turbiini hukkaa tehoa.
Molempia on mahdollisuus käyttää väärin tai optimaalisesti, mutta en ymmärrä väitteitä, että automaattivaihteisto voisi mitenkään kuluttaa vähemmän.
Auton ilmoitetut normikulutuslukemat ovat asia, joihin vaikuttaa muutkin seikat kuin vaihteiston tyyppi, joten niihin on turha vedota.
Siis mihin mahtaa perustua väite, että autmaattilaatikolla kulutus olisi pienempi ?Syy voisi olla se, että 99% kuskeista ei osaa ajaa aina oikealla kierrosalueella. (jolla siis automaatti aina on.)
Teoriassa siis automaatti tuskin voi kuluttaa vähemmän mutta käytännössä asia on eri.
Sama pätee kiihtyvyyteen. Uskoisin ettei 99% kuskeista saa autoaan lähtemään vastaavaa automaattia nopeammin.(DSG:tä vastaan jo aika turhaa edes yrittää) Valoissa aina jää seisomaan ja hyydyttämään kun automaattikuskit ovat jo seuraavissa valoissa.
Myös automaatin ohituskiihtyvyyden aina optimaalinen vaihdevalinta on jees.
Ps. itsellä kuitenkin manuaali. - manuaalit näkee
ike kirjoitti:
Syy voisi olla se, että 99% kuskeista ei osaa ajaa aina oikealla kierrosalueella. (jolla siis automaatti aina on.)
Teoriassa siis automaatti tuskin voi kuluttaa vähemmän mutta käytännössä asia on eri.
Sama pätee kiihtyvyyteen. Uskoisin ettei 99% kuskeista saa autoaan lähtemään vastaavaa automaattia nopeammin.(DSG:tä vastaan jo aika turhaa edes yrittää) Valoissa aina jää seisomaan ja hyydyttämään kun automaattikuskit ovat jo seuraavissa valoissa.
Myös automaatin ohituskiihtyvyyden aina optimaalinen vaihdevalinta on jees.
Ps. itsellä kuitenkin manuaali.Että mitä ne tietää, automaatti on automaatti ja manuaali manuaali.
Tuskin kovi moni edes vaihtaa vaihdetta niin nopeasti kuin nykyaikainen automaatti sen tekee. - Scuderia_Maserati
ike kirjoitti:
Syy voisi olla se, että 99% kuskeista ei osaa ajaa aina oikealla kierrosalueella. (jolla siis automaatti aina on.)
Teoriassa siis automaatti tuskin voi kuluttaa vähemmän mutta käytännössä asia on eri.
Sama pätee kiihtyvyyteen. Uskoisin ettei 99% kuskeista saa autoaan lähtemään vastaavaa automaattia nopeammin.(DSG:tä vastaan jo aika turhaa edes yrittää) Valoissa aina jää seisomaan ja hyydyttämään kun automaattikuskit ovat jo seuraavissa valoissa.
Myös automaatin ohituskiihtyvyyden aina optimaalinen vaihdevalinta on jees.
Ps. itsellä kuitenkin manuaali.Varsinkin dieselien yhteydessä automaatit ovat usein melko kädettömiä tuon oikean kierrosluvun suhteen. Esimerkiksi -03 C-mersun tomaatti huudattu dieseliä tarpeettoman kovilla kierroksilla, joilta ei vääntöä enää löytynyt. Auto ei edes pystynyt kasvattamaan kaasu pohjassa vauhtiaan loivassa ylämäessä, koska optimivääntö oli jossain ihan muualla kuin noilla kierroksilla. Alfaan olisin voinut HYVÄN tomaatin ottaa, mutta Maseratiin en. Minä olen muuten kellottanut paremman ajan kuin mihin tomaatti tehtaan mukaan pystyy Maseratilla 0-100km/h kihtyvyydessä.
-3200 GT- - ja automaatti
Automiekkonen kirjoitti:
Ja langattomat kaukosäätimetkin ovat kädettömien pelejä, varmasti käytät vielä videoita, joissa on langallinen ohjain, ja kaikenlaiset turhakkeet kuten ohjaustehostinkin on sinulle varmaan ihan kädettömien vempele.
Onneksi on vapaus valita. Automaatti, ou jee....Voiko ihanammin päivän enää alkaa.....
99 % niistä manuaalilla ajajista jää kauas muniaan kaivelemaan liikennevaloissa, kun automaatilla lähtee kuin hauki rannasta.Juuri noin!
(Tosin patalaiskalla pakettiautollakin jättää valtaosan muista mutta automaatin mukavuudelle ei ole vertaista..ahhhhh..) - Pörje
ike kirjoitti:
Syy voisi olla se, että 99% kuskeista ei osaa ajaa aina oikealla kierrosalueella. (jolla siis automaatti aina on.)
Teoriassa siis automaatti tuskin voi kuluttaa vähemmän mutta käytännössä asia on eri.
Sama pätee kiihtyvyyteen. Uskoisin ettei 99% kuskeista saa autoaan lähtemään vastaavaa automaattia nopeammin.(DSG:tä vastaan jo aika turhaa edes yrittää) Valoissa aina jää seisomaan ja hyydyttämään kun automaattikuskit ovat jo seuraavissa valoissa.
Myös automaatin ohituskiihtyvyyden aina optimaalinen vaihdevalinta on jees.
Ps. itsellä kuitenkin manuaali.Kiihtyvyyden suhteen asia on kuten sanoit, automaatilla veto on katkotonta eikä kukaan ole niin hyvä vaihtaja että hakkaisi oikein välitetyn automaatin. Myös sen käyttö on helpompaa, ja ennenkaikkea moottoria säästävää.
Kulutuksen suhteen olen kuitenkin eri mieltä.
Edes automaattivaihteisto ei osaa käyttää aina taloudellisinta aluetta (mitään taloudellisinta kierroslukuahan ei ole olemassakaan), siinä on erilaisia kayttöalueita joita se noudattaa, myös tomaattia voidaan käyttää väärin ja se hukkaa aina moninverroin energiaansa lämmöksi verrattuna kovaan laatikkoon.
Väitteesi että 99% ei osaa ajaa kovalla laatikolla taloudellisesti vaikuttaa hieman tarkoitushakuiselta ja väittäisin että miltei kuka vaan hakkaa kovalla laatikolla kirkkaasti automaatin jos pelkästä taloudellisuudesta on kysymys.
No ehkä kaupunkiajossa jotkut osaamattomat saavat kulutettua enemmän.
Jotenkin en jaksa uskoa että ihmisten ajatuskyky tai autonkäsittelytaito olisi vajonnut noin alas ja pidän tätä kulutusjuttua vain mainosmiesten masinoimana tarinana, josta riittävästi toistettaessa on tullut kiertävä tosiasia. - Scuderia_Maserati
Automiekkonen kirjoitti:
Ja langattomat kaukosäätimetkin ovat kädettömien pelejä, varmasti käytät vielä videoita, joissa on langallinen ohjain, ja kaikenlaiset turhakkeet kuten ohjaustehostinkin on sinulle varmaan ihan kädettömien vempele.
Onneksi on vapaus valita. Automaatti, ou jee....Voiko ihanammin päivän enää alkaa.....
99 % niistä manuaalilla ajajista jää kauas muniaan kaivelemaan liikennevaloissa, kun automaatilla lähtee kuin hauki rannasta.Jäisiköhän myös tämä:
http://www.maserati.com/esImages/Maserati/20040301/mc12.pdf
tai tämä:
http://www.porsche.com/international/models/carrera-gt/modelinformation/technicalspecifications/
puhumattakaan tästä:
http://www.paganiautomobili.it/english.htm
tai tästä:
http://www.engine-power.com/ferrari/enzo.html
tai miten jäisivät nämä:
http://www.koenigsegg.com/thecars/index.asp?submenu=4
Kuten huomaat, niin kyllä ne menevimmät autot ovat yhä manuaalilla tai robottivaihteistolla varustettuja. Piristävä poikkeus urheiluautoissa on Porsche 911 Turbo, mutta se ei ole superurheiluauto.
Epäilen myös, että ainakin 99% jää MANUAALI Maseratilleni valoissa, jos viitsin lapsellisesti revitellä. - Scuderia_Maserati
Scuderia_Maserati kirjoitti:
Jäisiköhän myös tämä:
http://www.maserati.com/esImages/Maserati/20040301/mc12.pdf
tai tämä:
http://www.porsche.com/international/models/carrera-gt/modelinformation/technicalspecifications/
puhumattakaan tästä:
http://www.paganiautomobili.it/english.htm
tai tästä:
http://www.engine-power.com/ferrari/enzo.html
tai miten jäisivät nämä:
http://www.koenigsegg.com/thecars/index.asp?submenu=4
Kuten huomaat, niin kyllä ne menevimmät autot ovat yhä manuaalilla tai robottivaihteistolla varustettuja. Piristävä poikkeus urheiluautoissa on Porsche 911 Turbo, mutta se ei ole superurheiluauto.
Epäilen myös, että ainakin 99% jää MANUAALI Maseratilleni valoissa, jos viitsin lapsellisesti revitellä.Urheiluautoon ei mielestäni sovi vanhanmalliset tomaatit vaikka oli 1100-vaihdetta. Sekventaalivaihteistot ym. sitten eri asia.
- laatikko.
Pörje kirjoitti:
Kiihtyvyyden suhteen asia on kuten sanoit, automaatilla veto on katkotonta eikä kukaan ole niin hyvä vaihtaja että hakkaisi oikein välitetyn automaatin. Myös sen käyttö on helpompaa, ja ennenkaikkea moottoria säästävää.
Kulutuksen suhteen olen kuitenkin eri mieltä.
Edes automaattivaihteisto ei osaa käyttää aina taloudellisinta aluetta (mitään taloudellisinta kierroslukuahan ei ole olemassakaan), siinä on erilaisia kayttöalueita joita se noudattaa, myös tomaattia voidaan käyttää väärin ja se hukkaa aina moninverroin energiaansa lämmöksi verrattuna kovaan laatikkoon.
Väitteesi että 99% ei osaa ajaa kovalla laatikolla taloudellisesti vaikuttaa hieman tarkoitushakuiselta ja väittäisin että miltei kuka vaan hakkaa kovalla laatikolla kirkkaasti automaatin jos pelkästä taloudellisuudesta on kysymys.
No ehkä kaupunkiajossa jotkut osaamattomat saavat kulutettua enemmän.
Jotenkin en jaksa uskoa että ihmisten ajatuskyky tai autonkäsittelytaito olisi vajonnut noin alas ja pidän tätä kulutusjuttua vain mainosmiesten masinoimana tarinana, josta riittävästi toistettaessa on tullut kiertävä tosiasia.Itsellä sähköhydraulinen kytkin laatikon kyljessä ja on nopea vaihtamaan ja kuluttaa vastaavalla koneella olevaan selkeästi vähemmän. Eihän se perinteinen automaatti ole, mutta minua kiinnostaa vain se, että on jarru ja kaasu ja muun hoitaa automatiikka paremmin kuin esim tehtaan testikuski.
- .....
Scuderia_Maserati kirjoitti:
Jäisiköhän myös tämä:
http://www.maserati.com/esImages/Maserati/20040301/mc12.pdf
tai tämä:
http://www.porsche.com/international/models/carrera-gt/modelinformation/technicalspecifications/
puhumattakaan tästä:
http://www.paganiautomobili.it/english.htm
tai tästä:
http://www.engine-power.com/ferrari/enzo.html
tai miten jäisivät nämä:
http://www.koenigsegg.com/thecars/index.asp?submenu=4
Kuten huomaat, niin kyllä ne menevimmät autot ovat yhä manuaalilla tai robottivaihteistolla varustettuja. Piristävä poikkeus urheiluautoissa on Porsche 911 Turbo, mutta se ei ole superurheiluauto.
Epäilen myös, että ainakin 99% jää MANUAALI Maseratilleni valoissa, jos viitsin lapsellisesti revitellä.Bugatti veyron.
- Noitahan
Scuderia_Maserati kirjoitti:
Jäisiköhän myös tämä:
http://www.maserati.com/esImages/Maserati/20040301/mc12.pdf
tai tämä:
http://www.porsche.com/international/models/carrera-gt/modelinformation/technicalspecifications/
puhumattakaan tästä:
http://www.paganiautomobili.it/english.htm
tai tästä:
http://www.engine-power.com/ferrari/enzo.html
tai miten jäisivät nämä:
http://www.koenigsegg.com/thecars/index.asp?submenu=4
Kuten huomaat, niin kyllä ne menevimmät autot ovat yhä manuaalilla tai robottivaihteistolla varustettuja. Piristävä poikkeus urheiluautoissa on Porsche 911 Turbo, mutta se ei ole superurheiluauto.
Epäilen myös, että ainakin 99% jää MANUAALI Maseratilleni valoissa, jos viitsin lapsellisesti revitellä.näkeekin liikenteessä melkein joka päivä. Mulla on muuten prätkässä automaattivaihteistoksi luokiteltava (solenoidi kiskaisee vaihdepolkimesta isomman vaihteen kun kierrostenrajoitin pätkäisee sähkot ja pienemmän kun kierrokset tippuvat säädettyyn arvoon ) vaihteensiirtomekanismi ja voin kertoa että kiihdytyksissä on parempi keskittyä kun ei tarvi sählätä pykälien kanssa vaan voi keskittyä itse suoritukseen. 0-100km/h hujahtaa katurenkailla 2.8:ssa sekunnissa!!! Ja 0-200km/h vie vain 6.3 s. Aika kivasti kadulle rekisteröidyllä tomaatilla.
- sinisiin
Noitahan kirjoitti:
näkeekin liikenteessä melkein joka päivä. Mulla on muuten prätkässä automaattivaihteistoksi luokiteltava (solenoidi kiskaisee vaihdepolkimesta isomman vaihteen kun kierrostenrajoitin pätkäisee sähkot ja pienemmän kun kierrokset tippuvat säädettyyn arvoon ) vaihteensiirtomekanismi ja voin kertoa että kiihdytyksissä on parempi keskittyä kun ei tarvi sählätä pykälien kanssa vaan voi keskittyä itse suoritukseen. 0-100km/h hujahtaa katurenkailla 2.8:ssa sekunnissa!!! Ja 0-200km/h vie vain 6.3 s. Aika kivasti kadulle rekisteröidyllä tomaatilla.
Jotenkin onnistut sammuttamaan pyöräilystä viimeisenkin ilon.
Osta kuukausilippu - ole hyvä. - Scuderia_Maserati
..... kirjoitti:
Bugatti veyron.
Veyron menee kovaa suoralla, mutta mitäpä sitten, kun eteen tulee mutka?
- Ehhheh
Scuderia_Maserati kirjoitti:
Varsinkin dieselien yhteydessä automaatit ovat usein melko kädettömiä tuon oikean kierrosluvun suhteen. Esimerkiksi -03 C-mersun tomaatti huudattu dieseliä tarpeettoman kovilla kierroksilla, joilta ei vääntöä enää löytynyt. Auto ei edes pystynyt kasvattamaan kaasu pohjassa vauhtiaan loivassa ylämäessä, koska optimivääntö oli jossain ihan muualla kuin noilla kierroksilla. Alfaan olisin voinut HYVÄN tomaatin ottaa, mutta Maseratiin en. Minä olen muuten kellottanut paremman ajan kuin mihin tomaatti tehtaan mukaan pystyy Maseratilla 0-100km/h kihtyvyydessä.
-3200 GT-....yhden maailman rumimman auton takaapäi? Onnea valinnalle.
- Scuderia_Maserati
Ehhheh kirjoitti:
....yhden maailman rumimman auton takaapäi? Onnea valinnalle.
Menikös mersumiähellä herne nenukkiin kun kritisoin tuota C-mersun tomaattia? Kumpi on mielestäsi ruma takaapäin, Maserati vai Alfa? Mielestäni 3200 GT:n bumerangivalot ovat jo ihan klassikko. Alfa sitten näyttääkin edestä paremmalta kuin takaa.
- minä.
sitroen kirjoitti:
on kädettömien peli. Ei tarvi manuaalilla kytkintä luistattaa eikä nykiä paitsi juuri niitten kädettömien... Tietenkin, joka haluaa erilaisilla hilavitkuttimilla elvistellä, hän ilman muuta ostaa automaatin.
Onhan se kyllä opettelijalle helpompi, mutta meille osaaville ei tuo mitään lisäarvoa, suuremman kulutuksen vain. Ja suuremman hinnan.Kädettömien peli veit sanat suusta.Olen ajanut kaupunki-bussia 17 vuotta,noin 5 vuotta taakse päin oli tie nousta pystyyn kun oli jatkuvia nivel vaivoja ja myös lihas kipuja käsissä ,sitten tuli pelastus sain automaatti vaihteisen auton alleni.Ilman tuota muutosta olisin nyt melko varmaan sairaseläkeellä ja te elättäisitte minut vero varoista.
- joillekin.
Vähän vivahtaa naismaisuuteen tuo automaatti. Nainenhan ei tunnetusti pysty tekemään kahta asiaa yhtaikaa.
Taitaa sulla vain haarakiila kiristää. - Kiki
Jos olette huomanneet, niin nykyjään noin 85& uusista mopoista on automaattivaihteisia, se on nääs sitä nykyaikaa.
- realisti
DSG-vaihteisto on nerokas kokonaisuus.
"Clever people, the Germans..."
http://www.honestjohn.co.uk/road_tests/index.htm?id=91
Audissa käytössä oleva Multitronic jopa laskee kulutusta vastaavan mallin manuaaliin nähden.
Todella onnistunut automaatti sekin.
http://www.audi.fi/VV-Auto/Audi2.nsf/html/1.2.7
http://www.ajovalo.net/Koeajot/A4.html - Maacce
Itselläni on eläessäni olluyt yksi automaattiauto: käytettynä ostamani MB E-srj:n cdi-malli. Ajaminen on nykydieselin ja nykyaikaisen automaatin yhdistelmänä ehdottoman mahtava ja mukava kokemus. Ainoa juttu tuossa autossa oli orastava vaihdelootavika; sen elektroniikassa alkoi esiintyä murheita ja piti äkkiä vaihtaa autoa, taas valitettavasti upouuteen manuaaliin hintasyystä.
Itseäni pitää manuaalilootaisessa ainoastaan rahatilanne: haluan ajaa takuun vuoksi uutena ostamallani ostokyvylleni sopivan hintaluokan autolla, ja tuossa luokassa automaattiloota maksaa liikaa, ja bensamoottorikoko on liian pieni tomaatille. Muutoin ajelisin ehdottomasti automaattipelillä, se on ainakin pk-seudun jonoruuhkissa luksusta. Onhan se totta se jenkkien vanha viisaus. Maamme vaan on ahdasmielinen autoverotuksen takia syrjien kaikkia mukavuusvarusteita kohtuuttomilla hinnoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei205323- 501381
- 11807
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58778- 47769
- 46762
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,52757Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle49746Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!
JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille8734Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom132725