Käykö Bobcat kaivuri?

Äkkinäinen okt.rakentaja

ja muut laitteet Gehliin. Olen ostamasa Gehl konetta, mutta tarviis ostaa ehkä joskus lisäksi kaivuulaite. Gehliä vähän myynnissä, mutta noita bobcat kaivuulaitteita aina silloin tällöin olis tarjolla.
Olisko kenellä tietoa asiasta ja muutenkin onko käyttökokemusta kenellä tuosta Gehlistä koneena?

Kiitos jo etukäteen.

7

11295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maanrakentaja vuodesta -78

      Kaikkihan käymään saadaan pienellä sovittelulla.
      Kiinnitys tapahtuu, joko neljästä pisteestä runkoon tai yläosa runkoon ja alaosa pikakiinnityslevyyn.
      Jos kiinnitetään pikakiinnityslevyyn voi kaivuria nostella kantojen yli tai tarvittaessa auton lavalle siirtoa varten.
      Miltei kaikissa uudemmissa liukuohjatuissa on Bobcat pikakiinnikkeen kopio, jolloin kuormaaja pikakiinnitys käy sellaisenaan Bobcat lisälaitteille.
      Gehl liukuohjatut ovat melko alkeellisia ja kömpelöitä, niin ohjaukseltaan, kuin tasapainoitukseltaan.
      Varaosien saatavuus on valovuoden päässä Fintraktorin varaosapalvelusta, joka on vähintäänkin täydellinen.
      Myös jälleenmyyntiarvo verrattuna Bobcattiin on mitätön.
      Suosittelen Bobcatin hankkimista, vaikka vanhemmanin, kunhan vain on hydraulivetoinen, eikä variaattorimalli.
      Mikäli haluat rekisteriin Bobcatin, vältä harmaatuontikoneita. Virallisesti maahantuodut ovat yleensä valmiiksi rekisterissä.
      Vanhemmissa Bobcateissa on omat tyyppivikansa: Öljyvuodot, heikko startti ja sähkölaitteet yleensäkin, nivelien kulumuninen jne...
      Kaikki ovat kuitenkin helposti korjattavissa.
      Hydrauliikan huonosta huollosta aiheutuvat viat tulevat korjattaessa hyvin kalliiksi, näihin uppoaa helposti halvan koneen hinta, joten ole tarkkana ääntelyitten suhteen, joita mahdollisesti ajettaessa kuuluu.
      Lisälaitekaivureita on pääsääntöisesti kaksi Suomessa valmistettua merkkiä: Mara ja High-Tek.
      Näissä tyypilliset viat, kuten Suomessa valmistetuissa koneissa yleensä: Tiivistevuodot, huonolaatuiset tapit kuluneet, puomit katkeilleet, naarmut hydrauliikkasylinterien kiiltävissä osissa, mutta kaikki korjattavissa.
      Markkinoilla on myös Bobcatin alkuperäiskaivureita eri kokoisia Clark merkkisiä, joissa paljon voimaa, mutta puomit hyvin lyhyitä. Kaivuuvivusto saattaa olla myös vanhaa nelivipuista mallia, joilla vaikeahko oppia kaivamaan, jos on tottunut kaksivipuisiin.
      Lisäksi voi löytyä vielä joku ulkonaistuttava Italialainen Beltram, jossa voit kokea nostalgisia ja hengenvaarallisia tunteita.
      Menestystä konehankinnalle, harkitse vielä koneen tilaamista töihin ja mikäli harkitset maansiirtoalaa leipätyöksesi, niin harkitse kahdesti.
      Täällä ei ole töissä, kuin seinähulluja ja lasutaidottomia.

      • Nimetön

        Kiitos hyvästä ja tyhjentävästä vastauksesta. Tarkoitus olis vaan hankkia omalle hiekkalaatikolle(tontille tielle) leikkikalu ei mitään urakointa alkaa harjoittaan.

        Pitää varmaan unohtaa gehl ja sitä bobbari alkaa etsiä. Niin nuo muutkin ammattilaiset on samoja jorinoita puhunut mitä muutamalta nyt kysellyt.

        Kiitos viellä kerran.


      • okt-hommiin
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos hyvästä ja tyhjentävästä vastauksesta. Tarkoitus olis vaan hankkia omalle hiekkalaatikolle(tontille tielle) leikkikalu ei mitään urakointa alkaa harjoittaan.

        Pitää varmaan unohtaa gehl ja sitä bobbari alkaa etsiä. Niin nuo muutkin ammattilaiset on samoja jorinoita puhunut mitä muutamalta nyt kysellyt.

        Kiitos viellä kerran.

        Jos sinun on tarkoitus hankkia joku pörisevä ja kiva kone okt-hommiin, niin voisit harkita myös Avantia. Ne tehdään Ylöjärvellä, joten huolto ja varaosien saatavuus on kunnossa, huolto myös muualla kuin tehtaalla onnistuu helposti, jos Ylöjärvi on kaukana. Käytettyjä on jonkun verran kaupan aina silloin tällöin.

        Avantin suurin plussa on nivelohjaus (ei 300-sarja), joten ei tee pihaan liukuohjatun jälkiä ja renkaiden kuluminen on pienempää. Kone on ketterä. Ja minulla ainakin on sen verran ahtaat nurkat, että arvostan hyvää näkyvyyttä joka suuntaan. Ei kolhi konetta, rakennuksia tai itseään.

        Avantiin saa vähintään saman verran lisälaitteita kuin Bobbariin, ainakin kaikki tarvittavat. Ellei löydy valmiina, niin tehdas tekee. Lisälaitteiden kiinnitysmekanismi on samankaltainen kuin isoissa kuormaajissa, eli näppärä.

        Minulla on 520 malli, eli pienin dieselkoneella. Samoin okt- / mökkihommissa. Työvälineinä on kauha, trukkipiikit ja etulevy. Kaivuria vuokraan tarvitessani.

        Hydrauliikan nostokyky riittää mainiosti ja jatkopuomilla ylettyy aika moneen hommaan. Nostokyvyn suurin rajoite on koneen perän nouseminen, ja kun kyseessä on linkkuohjattu, niin suuremmilla kuormilla pitää ohjatessa olla varovainen, kun painopiste siirtyy kääntäessä eteenpäin (tai oikeasti sivulle, mutta samalla myös muutamia senttejä eteenpäin). Käytännön nostokyky on 500 - 600 kilon luokkaa. Esim. pihakiviä/muurauslaastia vajaa puoli lavaa/säkkiä. Soraa voi nostaa täyden kauhan (koneen levyinen yleis/sora/lumikauha). Ja jonkun verran nostokykyä voi parantaa vastapainoilla koneen perässä.

        Koneen suurin heikkous on jousituksen puute, joten ihan kaikkiin maastohommiin se ei ole paras mahdollinen. Etenemiskyky on kyllä hyvä eikä se helposti kaadukaan, mutta kallistelee aika tavalla, pelottaa kuskia ennen kuin kone kaatuu. Mikä on ihan hyvä, sillä varsinkin turvakaari poistettuna (=kuljetuskorkeus esim. koppikärryllä) saattaa olla aikamoinen surmanloukku kaatuessaan.

        Toisaalta turvakaareen saa tehtyä sadekaton, joten turvakaari on muutenkin hyvä olla paikoillaan töitä tehdessä. Aina ei ole aurinkoista.

        Monelta lapiohommalta on tähän mennessä jo säästynyt. Ja hommat on tullut tehtyä, kun urakka ei ole ihan epätoivoinen, niin kuin lapiomiehelle.


      • äkkinäinen nakertaja
        okt-hommiin kirjoitti:

        Jos sinun on tarkoitus hankkia joku pörisevä ja kiva kone okt-hommiin, niin voisit harkita myös Avantia. Ne tehdään Ylöjärvellä, joten huolto ja varaosien saatavuus on kunnossa, huolto myös muualla kuin tehtaalla onnistuu helposti, jos Ylöjärvi on kaukana. Käytettyjä on jonkun verran kaupan aina silloin tällöin.

        Avantin suurin plussa on nivelohjaus (ei 300-sarja), joten ei tee pihaan liukuohjatun jälkiä ja renkaiden kuluminen on pienempää. Kone on ketterä. Ja minulla ainakin on sen verran ahtaat nurkat, että arvostan hyvää näkyvyyttä joka suuntaan. Ei kolhi konetta, rakennuksia tai itseään.

        Avantiin saa vähintään saman verran lisälaitteita kuin Bobbariin, ainakin kaikki tarvittavat. Ellei löydy valmiina, niin tehdas tekee. Lisälaitteiden kiinnitysmekanismi on samankaltainen kuin isoissa kuormaajissa, eli näppärä.

        Minulla on 520 malli, eli pienin dieselkoneella. Samoin okt- / mökkihommissa. Työvälineinä on kauha, trukkipiikit ja etulevy. Kaivuria vuokraan tarvitessani.

        Hydrauliikan nostokyky riittää mainiosti ja jatkopuomilla ylettyy aika moneen hommaan. Nostokyvyn suurin rajoite on koneen perän nouseminen, ja kun kyseessä on linkkuohjattu, niin suuremmilla kuormilla pitää ohjatessa olla varovainen, kun painopiste siirtyy kääntäessä eteenpäin (tai oikeasti sivulle, mutta samalla myös muutamia senttejä eteenpäin). Käytännön nostokyky on 500 - 600 kilon luokkaa. Esim. pihakiviä/muurauslaastia vajaa puoli lavaa/säkkiä. Soraa voi nostaa täyden kauhan (koneen levyinen yleis/sora/lumikauha). Ja jonkun verran nostokykyä voi parantaa vastapainoilla koneen perässä.

        Koneen suurin heikkous on jousituksen puute, joten ihan kaikkiin maastohommiin se ei ole paras mahdollinen. Etenemiskyky on kyllä hyvä eikä se helposti kaadukaan, mutta kallistelee aika tavalla, pelottaa kuskia ennen kuin kone kaatuu. Mikä on ihan hyvä, sillä varsinkin turvakaari poistettuna (=kuljetuskorkeus esim. koppikärryllä) saattaa olla aikamoinen surmanloukku kaatuessaan.

        Toisaalta turvakaareen saa tehtyä sadekaton, joten turvakaari on muutenkin hyvä olla paikoillaan töitä tehdessä. Aina ei ole aurinkoista.

        Monelta lapiohommalta on tähän mennessä jo säästynyt. Ja hommat on tullut tehtyä, kun urakka ei ole ihan epätoivoinen, niin kuin lapiomiehelle.

        Pitää tutkia! Näyttää aika fiksulta laitteelta varsinkin just tuo 520 sarja. En ole edes tietoinen moisesta aparaatista

        Kiitti tiedoista!


      • tisti
        äkkinäinen nakertaja kirjoitti:

        Pitää tutkia! Näyttää aika fiksulta laitteelta varsinkin just tuo 520 sarja. En ole edes tietoinen moisesta aparaatista

        Kiitti tiedoista!

        Avantit ovat monipuolisia koneita pienissä maansiirto, lumenauraus yms. hommissa ja 26" renkailla varustetulla koneella voi ajella metsässä hakemassa polttopuita trukkihaarukoilla, tosin ei kovin kivikkoisessa maastossa. Pohja ja sivut ovat jotenkuten hyvin panssaroitu, pienet kolhut eivät paikkoja riko. Jos koneen ostaa, kannattaa maksaa lisähintaa varustelusta, johon uppoaa 1000-3000 euroa helposti (jatkopuomi, puomin kellunta, luistonestoventtiili, penkin lämmitin yms. ) riipuen mitä aikoo koneella tehdä. Maansiirto- ja metsäajossa tarvitaan voimaa ja tällöin vauhtia saa vähemmän samalla rahalla (9 km/h maks.) Pieni puute 500-sarjassa on puominvakaimen puuttuminen, eli kuorma kallistuu nostettaessa, 600 sarjaan sen saa ostettua.


      • Maarak_vsta_89

        Bobcat liukuohjatut ovat melko alkeellisia ja kömpelöitä, niin ohjaukseltaan, kuin tasapainoitukseltaan verrattuna Gehliin.

        Molempia ajanut.


      • Anonyymi
        Maarak_vsta_89 kirjoitti:

        Bobcat liukuohjatut ovat melko alkeellisia ja kömpelöitä, niin ohjaukseltaan, kuin tasapainoitukseltaan verrattuna Gehliin.

        Molempia ajanut.

        No mikäs se niin suuri ero niissä nyt olisi kun kumpikin on samalla tekniikalla liukuohjattuja, jos haluaa kaataa koneen, kumman vaan...kannattaa ajella kauha ylhäällä ! Tasapainon pitäminen on kuljettajan tehtävä ja ottaa huomioon miten konetta käyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2701
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      278
      1545
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1497
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1351
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      399
      1311
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      389
      1253
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      997
    8. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      899
    9. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      812
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      316
      805
    Aihe