Pedagogiset lääkärit ja pikkueyrytmia

Steinerista vapautunut

Tästä en ole vielä huomannut keskusteltavan. Tiesittekö että jokaisessa Steiner-koulussa on oma Steinerin oppeihin perehtynyt pedagoginen lääkäri -titteliä käyttävä henkilö, joka seuraa lasten kehitystä ja päättää mm. hoitoeurytmiatunneille eli "pikkueukkaan" määräämisestä. Siellä lapsi harjoittaa eyrytmiaa yksin tai ryhmässä eyrytmian opettajan valvonnassa.

Itse olin vallaton lapsi ja jouduin käymään pikkueurytmiassa. Minulle itselleen ei kerrottu koskaan mitään syytä miksi joudun sinne, mutta koin sen rangaistuksena huonosta käytöksestäni. Inhosin syvästi noita tilanteita.

Esikouluikäisenä pedagoginen lääkäri määräsi minulle kahdenlaista lääkettä. Jotain luontaistuotteita olettaisin. Minulle ei kerrottu mitä se on ja miksi joudun sitä syömään. En ole vieläkään uskaltanut kysyä äidiltä miksi jouduin popsimaan pillereitä. Kammottaa ajatus, että mitä Steinerin kehittämää myrkkyä ne sisälsivät. Muistan lääkkeen nimen scorodiitti, toista lääkettä en muista.

Koko ajatus tuosta puoskaroinnista inhottaa. Valvotaanko pedagogisten lääkereitten toimintaa lainkaan? Onko heillä lääkärinlupaa?

11

1418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulussamme...

      ilmeisesti pikkumaalaus korvaa tuon, eikä esikoinen ikinä tuntunut pitävän sitä rangaistuksena.

      Sehän on tosiasia, että keskittyessään ilman muita taustahäiriöitä, lapsikin on rauhassa. Tuossa pikkumaalauksessa nimenomaan saa sen oman rauhan keskittyä siihen piirtämiseen.

      Mitään lääkkeitä en todellakaan suostuisi lapsilleni syöttämään, ellen tietäisi niistä tarpeeksi. Samoin kyseenalaista tavallistenkin lääkäreiden määräämät lääkkeet.
      Itse kannatan ennemminkin ennaltaehkäisyä luonnollisesti ja tarvittaessa sitten pieniä ruokavaliomuutoksia, jos esim. flunssa iskee.

      Toisaalta, eihän steinerkoulussa tarvitse "lääkärillä" olla homeopaatin koulutusta kummempaa, niin hän on täysin tasvertainen jakamaan pillereitä, kuin kuka tahansa muukin homeopaatti. Eikä steinerkoulu siis hänen arvoaan sillä saralla alenna. Voihan tietenkin olla, että kyseessä oli jotain muitakin tabuja.

      Ja ole onnellinen, että olet kuitenkin edelleen hengissä. Ilmeisesti eivät olleet kovinkaan myrkyllisiä :)))

      • realisti

        Varmasti kasvatustieteellisesti todella kestävällä pohjalla kaikenmaailman pikkumaalaukset ja pikkueukat.. Ei voi kuin ihmetellä vanhempia, jotka haluavat lapsensa moisille altistaa.

        Homeopatian tai minkä tahansa muun uskomushoidon tuputtaminen julkisen rahoituksen turvin toimivassa oppilaitoksessa kuulostaa myöskin erittäin (!) kyseenalaiselta toiminnalta.


      • lähinnä...
        realisti kirjoitti:

        Varmasti kasvatustieteellisesti todella kestävällä pohjalla kaikenmaailman pikkumaalaukset ja pikkueukat.. Ei voi kuin ihmetellä vanhempia, jotka haluavat lapsensa moisille altistaa.

        Homeopatian tai minkä tahansa muun uskomushoidon tuputtaminen julkisen rahoituksen turvin toimivassa oppilaitoksessa kuulostaa myöskin erittäin (!) kyseenalaiselta toiminnalta.

        alkuperäiselle.

        Meidän koulussamme ei tuputeta mitään lääkkeitä :)))


    • Linnia

      Niin no eiköhän ne sinun vanhemmat antaneet luvan ja loppujen lopuksi näitä yrttitippoja sinulle hankkineet. Homeopaatti voi suositella ts. määrätä, mutta vanhemmathan tippojen käytöstä loppujen lopuksi päättää, joten kitise vanhemmillesi.

      • Marjatta

        ... vanhempien on aika mahdotonta kieltäytyä näistä "hoidoista". Tämä kieltäytyminen tulkitaan helposti epäluottamukseksi ja horjuttaa opettajan ja vanhempien välistä suhdetta.

        PS. Nimimerkkini Marja on rekisteröity toiselle käyttäjälle, enkä voi sitä enää käyttää. Tästä lähtien Marja on sitten Marjatta. (Saa nähdä kuinka kauan tämä nimi saa olla voimassa).


    • elämän vanki

      Näissä kirjoituksissa on hauskaa se, että joissakin haukuissa kaikki antroposofiset lääkkeet ovat tieteellisesti mitattuna täysin tehottomia, tuhansiin kertoihin laimennettuja uskomuslääkkeitä, kun taas toisissa haukuissa ne ovat myrkkyä...

      Samoin mm. luonnolliset ja täysin myrkyttömät, jopa syötäväksi kelpaavat värit ovat joillekin aiheuttaneet jos ei fyysistä niin ainakin sielullista ahdistusta.

    • ..vapauduit

      Olen itse ollut lapsesta asti aika kova kyseenalaistamaan ja käyttämään muutenkin omia aivojani. Voin vain kuvitella, että johonkin eurytmian kaltaiseen ultra-hörhöilyyn pakottaminen olisi ollut kohdallani melkoinen katastrofi.

      "Koko ajatus tuosta puoskaroinnista inhottaa"

      Olen täysin samoilla linjoilla kanssasi.

      • Kimpeläinen

        Ei sinun olisi tarvinnut kertoa ollesi lapsesta asti kova kyseenalaistamaan asioita. Se näkyy jo kirjoitustyylistäsi, se on jäänyt vapaasti lonkalta ampumisen asteelle. Ultra-hörhöily, puoskarointi, katastrofi ovat tuon maailmasi sanastoa.


    • Yhteiskunta valvoo

      Älä huoli, kyllä heillä on lupa. He ovat ihan tavallisen yliopiston lääkärikoulutuksen lisäksi opiskelleet antroposofisiksi lääkäreiksi. Voit ihan huoletta kysyä asiasta äidiltäsi.

      • okkultisti

        He ovat lääkärikoulutuksen saaneita okkultisteja. He hoitavat näkyvän ruumiisi lisäksi kahta näkymätöntä ruumistasi (eetteriruumistasi ja astraaliruumistasi) Lisäksi käyttämällä näiden erinomaisten asiantuntijoiden pitkään liemeen lantrattuja antroposofisia rohdoksia, varmistat että et seuraavassa elämässäsi synny kastematona tai kovakuoriaisena. ;)


      • steiner-äiti
        okkultisti kirjoitti:

        He ovat lääkärikoulutuksen saaneita okkultisteja. He hoitavat näkyvän ruumiisi lisäksi kahta näkymätöntä ruumistasi (eetteriruumistasi ja astraaliruumistasi) Lisäksi käyttämällä näiden erinomaisten asiantuntijoiden pitkään liemeen lantrattuja antroposofisia rohdoksia, varmistat että et seuraavassa elämässäsi synny kastematona tai kovakuoriaisena. ;)

        Nämä pikkueurytmia tunnit ovat koulutetun toimintaterapeutin pitämiä tunteja, joiden avulla pyritään auttamaan mm. lapsen keskittymiskykyä, kömpelyyttä, oppimiskykyä jne.

        Oma lapseni on niillä käynyt ja vaikutukset olivat hyviä.

        Antropofisisella lääkärillä, joka on lastenlääkäri, neurologi ja yksityista yleislääkärin vastaanottoa pitävä pätevä lääkäri kävin, kun olin lopun kyllästynyt lapseni korvatulehduskierteeseen. Kun erääseen tulehdukseen ei antibiootti tepsinyt päätin kokeilla moisia troppeja. Korvatulehdus poistui ja puolen vuoden ennakoivalla lääkkeellä se ei uusiutunut.

        Tutustukaa asioihin, älkää tuomitko etukäteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe