Heips
En nyt tiedä miten paljon tämä on harrastukseen liittyvää, mutta ehkä joku kuitenkin tietäisi asiasta jotain?
Mä haluaisin värjätä mun vaatteita mustiksi ja kävin tänään ostamassa väriainetta (Nitor). Tätä väriainetta pitäisi käyttää pesukoneessa (40 asteessa), mutta miten seuraavien pesukertojen käy? Ei ehkä ihan heti kannata pestä vaaleita värejä, mutta koska voi pestä vaaleita värejä ilman että ne värjäytyy? Onko kellään kokemusta tästä asiasta? Olisin todella kiitollinen vastauksesta.
//Suski
Pesukoneessa värjääminen
7
910
Vastaukset
- ymmärtänyt
kysymystäsi. Eihän tummia ja vaaleita vaatteita pestä KOSKAAN samassa koneellisessa!
Jos tarkoitit, että milloin värjätyn vaatteen voi pestä seuraavan kerran, niin yleisesti neuvotaan odottamaan pari viikkoa että väri kiinnittyy kunnolla.- suski
joo, elikkä mua huolestutta, se että tumma väri jää koneseen ja sitten värjää vaaleita vaateita kauemman aikaa esim. monta viikkoa...
//Suski - ja mustaa
suski kirjoitti:
joo, elikkä mua huolestutta, se että tumma väri jää koneseen ja sitten värjää vaaleita vaateita kauemman aikaa esim. monta viikkoa...
//SuskiVielä vinkkinä, että laita kiinnityssuolaa tai mitä apuainetta käytätkin tavallista enemmän. Nitor-väri ei irtoa ja tahraa muuta pyykkiä, kun huuhtelet sen hyvin värjäyksen jälkeen. Tummat ja vaaleat pyykit kyllä pestään erillään tietty.
- minä vaan
Eli, kun olet värjännyt vaatteesi, niin sen jälkeen voit pyörittää koneen tyhjiltään, tai peset tummia vaatteita. Värejä ei pitäisi jäädä koneeseen. Haluan tähän loppuun vielä todeta, että yleensä musta värjäystulos voi olla enemmänkin tummansininen, koska musta on vaikea pigmentti kotivärjäyksessä. Mutta teeppä näin, niin varmistat, että homma toimii!
- suski
heips
kiitos, nyt voin "uskaltaa" värjätä mustaksi vaateita, ja toivoa että ne jotenkuten mustilta näyttää...
- värjäri
lopputulokseen vaikuttaa sekin, minkävärisiä värjättävät vaatteet ovat alunperin. Jos ne ovat valkoisia, lopputulos voi olla tummanharmaa. Jos värjättävät ovat sinisiä, lopputulos on kenties siniharmaa... ja lopputulokseen vaikuttaa myös se, että minkä verran värjättäviä vaatteita on.
Mitä pienempi erä, sitä tummempia vaatteita saat!- suski
kiitos vinkistä! Värjään harmaan ja mustan välillä olevaa puseroa, siis vain yhtä. Joten mustan värin saavuttamiseen mulla on hyvät madollisuudet...=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu635608Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204237Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1552193
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1281760- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988