Induktiolevy - lämpötilan säätö

Insinööri

Olen harkinnut induktiolevyn hankkimista ja tutustunut aiheeseen netissä. Ymmärsin että niissä pystyy asettamaan kattilan tai pannun lämpötilan.

Voisiko joku kertoa miten tarkkaan sen pystyy asettamaan. Saanko esimerkiksi valittua teen haudutuslämpötilan 98 astetta tai vaikka 82 astetta. Tai vaikkapa munkinpaistorasva 180 astetta.

Toinen kysymys on että miten kuumaksi induktilevyn saa. Onnistuuko wokkaaminen todella kuumalla pannulla.

16

13091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puoli vuotta

      Itse olen käyttänyt induktio-keittotasoa joulukuusta asti.

      Omassani (ja kaikissa muissakin joita vertailin ennen ostoa) lämmön säätömekanismi on samanlainen kuin tavallisessakin keraamisessa liedessä, jossa on hipaisukytkimet tasossa.

      Lämpöä ei siis voi säätää asteiden mukaan, vaan lämmönsäätö on 11-portainen ja lisänä supernopea kuumennus. Lämpö pysyy tarkasti valitussa, ja säädettäessä lämpötilaa vaikutus on välitön esim. vettä keitettäessä kiehuminen loppuu heti kun säätöä pienennetään. Systeemiä voisi hyvin verrata kaasuhellaan.

      Induktio on nopea ja turvallinen ja sopii myös vähän "hutiloivalle" kokillekin, siihen kun ei varsinaisesti pala kiinni jos keittää yli, puhdistus pyyhkimällä, ei polta vaikka levy olisi ollut juuri täydellä teholla.

      • lisää vielä

        että iduktion on wokkaamiseen aivan loistava. Pannu kuumenee sekunneissa ja reagoi heti säätöön.

        Itselläni paloin rasvat ekalla kertaa pannulle kun en tajunnut, että se tosiaan power asennossa kuumenee niin nopeasti kui teki.


      • induktiivinen

        Jeps

        On nopea säätö induktiolla, mutta onko puoliteho tai neljäsosateho koko ajan tuo 900W tai 450W vai pätkitäänkö maksimitehoa 1800W muutaman sekunnin - kymmenen sekunnin välein päälle - pois päältä?? Eli onko ohuenkin pannun lämpötila vakio osatehoilla, vai ei?

        HighLight -levyillä kaikissa näkemissäni teho vaihtelee siten, että vastus helottaa hetken täysillä ja on sitten hetken pois päältä. Yhdessä tuo oli "puoliteholla" siten, että 40 sek täysillä ja 40 sek pois, jolloin paksuhkonkin pannun lämpötila vaihteli todella paljon estäen kunnollisen käytön.

        Miten siis näissä induktiolieisissä? Merkeillä eroa keskenään?


    • jaska2si

      Itse en induktiota hankkisi. Vahvan magneettikentä vaikutuksia elimistöön ei tunneta vielä tarpeeksi. Samanlainen magneettikenttä syntyy suurjännitelinjojen lähelle, ja mm. syöpien on raportoitu lisääntyneen linjojen lähellä asuvilla.

      • kumminkin

        Et varmaan omista myöskään mikroa, tv:tä, kännykkää, tietokonetta, autoa jne.?
        Et asu kaupungissa, pellon pientareella, vilkkaan tien laidassa?
        Suvussasi ei ole periytyviä sairauksia?
        Et syö valmisruokia, makeisia, lääkkeitä, terveystuotteita?
        Et juo kahvia, virvoitusjuomia, alkoholia?
        Listaa voisi jatkaa ...


      • espooremppaaja

        Magneettikenttä on erittäin pienellä alueella, jotta liesi ei kuumentaisi kaikkea keittiössä. Enemmän kenttää aiheuttaa esimerkiksi pesukone, mikro, televisio, pora tai hiustenkuivaaja. Hiustenkuivaajan arvo on n. 100x induktiolevy.

        Asiaa: osassa levyistä on säätö asteilla, osassa ei. Kaikkia taitaa yhdistää se, että astemäärä on välillä 40-n.300. Omassa on asteikko 1-9, joista 5 vastaa perinteisesti tehoa 1. Ykkösteho on loistava esim suklaan sulatukseen.


      • Kauppias HKI

        Induktio EI todellakaan ole mikään uusi keksintö.
        1800-1900 taitteessa(en muista ulkoa,mutta kuitenkin yli sata vuotta sitten)olleissa Pariisin messuilla induktio on esitelty ensi kerran.
        Nyt tosin kotikäyttöön valjastettuna.


    • MF35

      Leirintäalueella on 6 A sulake. Voiko induktiolevyn säätää ottamaan esim. max. 400 W tehoa? Silloin voisi olla muitakin pikkulaitteita käytössä samaan aikaan. Eräässä kaupassa eivät ymmärtäneet koko ongelmaa!

      • Amppeeri ja tehot

        6A x 230V = 1380W ei siis likikään kaipaamaasi 4000W

        Eli unohda sähköisen hellan/levyn/uunin käyttö siellä leirintäalueella!!!

        Induktioliettä tai muita vastaavia ei voi rajoittaa käyttämään vain tiettyä määrää tehoa maksimissaan. Vain käytäjä itse voi rajoittaa päällä yhtäaikaa olevien levyjen määrää ja näin vaikuttaa laitteen ottamaan sähkön määrään.

        Jos Leirintä alueella olisi edes 10 amppeerin sulake, niin sen kautta voisi ottaa 2300 watin edestä tehjoa ja yksi levy sen kautta todennäköisesti toimisi, jos sen teho on alle tuon 2300 watin.

        Myös yksilevyisiä induktiokeittölevyjä on myynnissä alle sadan euron.


      • kuppias
        Amppeeri ja tehot kirjoitti:

        6A x 230V = 1380W ei siis likikään kaipaamaasi 4000W

        Eli unohda sähköisen hellan/levyn/uunin käyttö siellä leirintäalueella!!!

        Induktioliettä tai muita vastaavia ei voi rajoittaa käyttämään vain tiettyä määrää tehoa maksimissaan. Vain käytäjä itse voi rajoittaa päällä yhtäaikaa olevien levyjen määrää ja näin vaikuttaa laitteen ottamaan sähkön määrään.

        Jos Leirintä alueella olisi edes 10 amppeerin sulake, niin sen kautta voisi ottaa 2300 watin edestä tehjoa ja yksi levy sen kautta todennäköisesti toimisi, jos sen teho on alle tuon 2300 watin.

        Myös yksilevyisiä induktiokeittölevyjä on myynnissä alle sadan euron.

        Luetun ummartaminen.. blease.. nollat luvun perassa kummenkertaistavat luvun..


    • Anonyymi

      Joissain on erillinen lämpötila-anturi. Silloin voi lämpötilaa säätää.

      • Anonyymi

        Lämpötilaa voidaan mitata itse keitoksesta tai pannusta. Ei oiken anturit toimi kun ei tiedetä mitä lämpötilaa käyttäjä haluaisi säätää. Pitäisi olla irtoanturi johdon päässä, jonka voisi tyrkätä pannun rungossa olevaan reikään tai soossin sekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpötilaa voidaan mitata itse keitoksesta tai pannusta. Ei oiken anturit toimi kun ei tiedetä mitä lämpötilaa käyttäjä haluaisi säätää. Pitäisi olla irtoanturi johdon päässä, jonka voisi tyrkätä pannun rungossa olevaan reikään tai soossin sekaan.

        Joissain tasoissa näyttää olevan juuri tällainen irtoanturi. Mikähän lie varren paksuus, mahtuukohan kattilankannen reiästä sisään?


    • Anonyymi

      Muutin uuteen asuntoon. Induktioliesi, 1 - 9 asteikko. Letut ei meinaa onnistua. Mikä lämpö olis hyvä ? Ensin 9 ja heti pian alas 5 , 6 ?

    • Anonyymi

      Kiitos näinkin vanhan aloituksen turhasta nostosta...

      • Anonyymi

        Maailman turhin ihminen jatkaa elämäntyötään, uudelleennostojen uudelleennostoja.

        Menisit jo hirttämään itsesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe