Näin Espoossa mustan Freightliner FLD 120:n, näytti että olisi ollut Suomen kilvissä.
Näinköhän väärin vai onko jollain tietoa kyseisestä autosta? Mistä päin ja minkä firman?
Tuossa kuva vastaavasta, näkemäni oli siistimpi, aluvanteet ja väri oli siis musta, lava oli saman-näköinen, komealta näytti Volvojen, Scanioiden, Mersujen yms. joukossa!
http://www.truckpaper.com/listings/forsale/Detail.asp?OHID=1151817&guid=3FB088028DF6486FA3624808880EADBE
Freightliner?
18
3309
Vastaukset
on he***tinhienoja mutta (kuulemani mukaan) nuhapumppuja, siinä kun suomalainen kuski käskee ~500-600 pollee, ni jenkkipoika käskee vaan ~350-450 kaakkii, tosin jenkillä in isommmat kuutiot ni enemmän vääntöö joka hieman kompensoi teho-eroo.
tosin tuokin on taas kuulopuhetta, varmaksi en sano, mutta näin oon kuullut.- ajantasaistaa tietonsa
Ne on rekat koneiltaan yhtäläisiä Atlantin molemmin puolin.
Mersu valmistaa Jenkeissä Freightlineria ja Kenworth valmistaa Euroopassa Daffia ja niin edelleen (noin esimerkin omaisesti yksinkertaistaen).
Ameriikassa rekat on pitkiä, kun niihin sallitaan komeat nokat ja makuutilat. Kuormat sen sijaan ovat samanmoisia (sama kontti esimerkiksi kulkee sekä eurooppalaisen, että amerikkalaisen rekan kyydissä matkallaan lähettäjältä vastaanottajalle)
Suomessa (ja Ruotsissa) ajetaan periaatteessa nuhapumpuilla, sillä samoilla moottoreilla vedetään tuplasti painoa... - kullervo
Kylla ne tehot on keskimaarin 430-600 hevosvoimaa rahtivehkeissa. Ja niilla kuutioilla tarkoitit varmaan litratilavuutta, joka taalla ei ole sen kummempi kuin euroopassakaan eli 12-18 litraa on tilavuudet yleensa. Ite en kylla viittis tollasella FLD:lla reisuun lahta. Vaikka noitakin on USAn paanalla viela paljon.
kullervo kirjoitti:
Kylla ne tehot on keskimaarin 430-600 hevosvoimaa rahtivehkeissa. Ja niilla kuutioilla tarkoitit varmaan litratilavuutta, joka taalla ei ole sen kummempi kuin euroopassakaan eli 12-18 litraa on tilavuudet yleensa. Ite en kylla viittis tollasella FLD:lla reisuun lahta. Vaikka noitakin on USAn paanalla viela paljon.
juu, toi saatto hyvinkin olla vanhaa tietoo. Mulla vaan on semmonen mielikuva, että oisin joskus kuullut jonkun sanovan, että jenkeissä mentäis keskimäärin 100-150HV pienemmällä teholla ku rapakon tälläpuolen. Tosin kuten jo aiemmin mainitsin, että saattaa olla virheellistä tietoa.
- kullervo
jannetin82 kirjoitti:
juu, toi saatto hyvinkin olla vanhaa tietoo. Mulla vaan on semmonen mielikuva, että oisin joskus kuullut jonkun sanovan, että jenkeissä mentäis keskimäärin 100-150HV pienemmällä teholla ku rapakon tälläpuolen. Tosin kuten jo aiemmin mainitsin, että saattaa olla virheellistä tietoa.
.....kuulopuheita liikkeella rahtipiireissa. Aivan sama ootko Suomessa, USAssa tai vaikkapa. Sen oon huomannu etta me rahtimiehet ollaan aika samanlaisia mantereesta riippumatta.
- kukaan voi
suomeen ottaa kun siinä on toi etunokka,ei menis läpi suomessa lakien mukaan. Eihän sieltä näkiskää mitään ku on tommonen hirvee etunokka.
- on.
ollu kuva siittä, laidaton lava päällä
- sellanen,että
ajurin pitää istua etuakselin etupuolella,kuormurissa? Olen joskus nähnyt,että kuski istuu etuakselin takana ja siinä autossa oli vähän nokkaakin,kai sieltä vähän jotain näkee,mutta voi olla huono ajaa mutkiin sellasta.
- sellaista
sellanen,että kirjoitti:
ajurin pitää istua etuakselin etupuolella,kuormurissa? Olen joskus nähnyt,että kuski istuu etuakselin takana ja siinä autossa oli vähän nokkaakin,kai sieltä vähän jotain näkee,mutta voi olla huono ajaa mutkiin sellasta.
Lakia ja mitä nokkamallin ajo-ominaisuuksiin tulee niin ne ovat huomattavasti paremmat kuin buldokissa. Seon vaan tämä Suomen lainsäädäntö mikä ei oikein hyväksy nokallisia pituuksien takia. Siksi katselenkin joka kerta kuolaten kun SLT Trans siirtää kontteja nokka Scaniallansa sen hienompaa autoa ei tästä maasta löydy, kalpenee ristimaankin himmelit mennen tullen
- mitähäh.
sellaista kirjoitti:
Lakia ja mitä nokkamallin ajo-ominaisuuksiin tulee niin ne ovat huomattavasti paremmat kuin buldokissa. Seon vaan tämä Suomen lainsäädäntö mikä ei oikein hyväksy nokallisia pituuksien takia. Siksi katselenkin joka kerta kuolaten kun SLT Trans siirtää kontteja nokka Scaniallansa sen hienompaa autoa ei tästä maasta löydy, kalpenee ristimaankin himmelit mennen tullen
komeako nokkascania?No makuasia.
- olet
sellaista kirjoitti:
Lakia ja mitä nokkamallin ajo-ominaisuuksiin tulee niin ne ovat huomattavasti paremmat kuin buldokissa. Seon vaan tämä Suomen lainsäädäntö mikä ei oikein hyväksy nokallisia pituuksien takia. Siksi katselenkin joka kerta kuolaten kun SLT Trans siirtää kontteja nokka Scaniallansa sen hienompaa autoa ei tästä maasta löydy, kalpenee ristimaankin himmelit mennen tullen
Jenkeissä tämä asia mielestäni järkevämmin, siellä määrätty kuorman mittoja ja painoja, autoon saa lisätä pituutta jolloin maantie ja asumis ominaisuudet saadaan paremmaksi.
luonnollisesti hyvä juttu vain maantie autoille, Jakoautot varmasti hyvä olla edelleen pieniä päältä ja isoja sisältä. - vehkeitä
olet kirjoitti:
Jenkeissä tämä asia mielestäni järkevämmin, siellä määrätty kuorman mittoja ja painoja, autoon saa lisätä pituutta jolloin maantie ja asumis ominaisuudet saadaan paremmaksi.
luonnollisesti hyvä juttu vain maantie autoille, Jakoautot varmasti hyvä olla edelleen pieniä päältä ja isoja sisältä.Tokihan yhdistelmillä on erilaiset historialliset juurensa Atlantin molemmin puolin.
Täältä katsoen näyttää typerältä käyttää vain puolet yhdistelmän mitasta hyötykuormaan (ainoastaan hyötykuormasta saa autoilija tulonsa).
Pitkä akseliväli tuo mukavuutta ajamiseen (eivät nuo Amerikan tiet tosiaankaan mitään tasaisia ole!!!) ja suuri asunto-osa on välttämättömyys tuhansien mailien siivuilla.
Amerikkalaismalliset eighteenwheelerit eivät mahdu Eurooppalaiseen infrastruktuuriin, mutta kyllähän väljät tilat meillekin kelpaisivat. Scanian Longline oli hyvä yritys oikeaan suuntaan.
Uskon, että ajan saatossa Yhdysvalloissakin siirrytään eurooppalaismalliseen kalustoon. Taala on hyvä konsultti. - ikävä kyllä
vehkeitä kirjoitti:
Tokihan yhdistelmillä on erilaiset historialliset juurensa Atlantin molemmin puolin.
Täältä katsoen näyttää typerältä käyttää vain puolet yhdistelmän mitasta hyötykuormaan (ainoastaan hyötykuormasta saa autoilija tulonsa).
Pitkä akseliväli tuo mukavuutta ajamiseen (eivät nuo Amerikan tiet tosiaankaan mitään tasaisia ole!!!) ja suuri asunto-osa on välttämättömyys tuhansien mailien siivuilla.
Amerikkalaismalliset eighteenwheelerit eivät mahdu Eurooppalaiseen infrastruktuuriin, mutta kyllähän väljät tilat meillekin kelpaisivat. Scanian Longline oli hyvä yritys oikeaan suuntaan.
Uskon, että ajan saatossa Yhdysvalloissakin siirrytään eurooppalaismalliseen kalustoon. Taala on hyvä konsultti.oikeassa,kyllähän nokkamalli on se ainoa oikea malli,niitähän ne on olleet aina,molemmin puolin Atlantia. Mutta taalat ja eurot kyllä määräävät sen turvallisen ja miellyttävän mallin. Akvaariossa on mukavaa istua,työn merkeissä.
- Vilttihattu
sellanen,että kirjoitti:
ajurin pitää istua etuakselin etupuolella,kuormurissa? Olen joskus nähnyt,että kuski istuu etuakselin takana ja siinä autossa oli vähän nokkaakin,kai sieltä vähän jotain näkee,mutta voi olla huono ajaa mutkiin sellasta.
onkos penikka ikinä ajanut nokkamallin autoa, istutaan akselin takana. itse muistelen suurella lämmöllä g89 volvoa. amerikassa on kärryn pituus rajoitettu , veturi voi olla mitä vain. pirssi on aina parempi ajaa mitä pitempi akselin väli on. amerikassa teho riippuu siitä minkä merkkisellä ja kokoisella koneella auto tilataan.
kun on paljon painoa moottori on cat ja loota fuller, osaako penikka ajaa fullerilla. - Traktorikaivuri
Vilttihattu kirjoitti:
onkos penikka ikinä ajanut nokkamallin autoa, istutaan akselin takana. itse muistelen suurella lämmöllä g89 volvoa. amerikassa on kärryn pituus rajoitettu , veturi voi olla mitä vain. pirssi on aina parempi ajaa mitä pitempi akselin väli on. amerikassa teho riippuu siitä minkä merkkisellä ja kokoisella koneella auto tilataan.
kun on paljon painoa moottori on cat ja loota fuller, osaako penikka ajaa fullerilla.Se Cat tai kaivuukone,en ole sellasta ajanut,se fuller liittyy voimansiirtoon. Ei kai mahdoton kun niitä kerta myydään. Volvo on tuttu kyllä.
- vilttihattu
Traktorikaivuri kirjoitti:
Se Cat tai kaivuukone,en ole sellasta ajanut,se fuller liittyy voimansiirtoon. Ei kai mahdoton kun niitä kerta myydään. Volvo on tuttu kyllä.
cat= catepillar
eaton corporation omistaa nimet fuller eaton ja dana. vaihdelaatikoita on nimillä eaton ja fuller
akselit nimimerlillä dana ja eaton - asuintilat
vehkeitä kirjoitti:
Tokihan yhdistelmillä on erilaiset historialliset juurensa Atlantin molemmin puolin.
Täältä katsoen näyttää typerältä käyttää vain puolet yhdistelmän mitasta hyötykuormaan (ainoastaan hyötykuormasta saa autoilija tulonsa).
Pitkä akseliväli tuo mukavuutta ajamiseen (eivät nuo Amerikan tiet tosiaankaan mitään tasaisia ole!!!) ja suuri asunto-osa on välttämättömyys tuhansien mailien siivuilla.
Amerikkalaismalliset eighteenwheelerit eivät mahdu Eurooppalaiseen infrastruktuuriin, mutta kyllähän väljät tilat meillekin kelpaisivat. Scanian Longline oli hyvä yritys oikeaan suuntaan.
Uskon, että ajan saatossa Yhdysvalloissakin siirrytään eurooppalaismalliseen kalustoon. Taala on hyvä konsultti.pitää väljemmiksi tulla euroopan autoihinkin.itänaapurissa jo tuhansia ellei kymmeniätuhansia kaukorahtikapiinilla varustettuja laitteita.tuotu käytettynä ja paljo myös näkyy uuteena hankittuja usa-autoja.kamazit alkaa pietari-moskova välillä olla harvinaisuuksia.kyllä ku viikot ja aika usein viikonloputkin autossa asustaa ni sais tuo koppi olla vähintään tuplakokoinen nykysiin euro-autoihin verrattuna.
- se ymmärtää
asuintilat kirjoitti:
pitää väljemmiksi tulla euroopan autoihinkin.itänaapurissa jo tuhansia ellei kymmeniätuhansia kaukorahtikapiinilla varustettuja laitteita.tuotu käytettynä ja paljo myös näkyy uuteena hankittuja usa-autoja.kamazit alkaa pietari-moskova välillä olla harvinaisuuksia.kyllä ku viikot ja aika usein viikonloputkin autossa asustaa ni sais tuo koppi olla vähintään tuplakokoinen nykysiin euro-autoihin verrattuna.
,kun ei siellä ole vielä kunnon liikenneasemia,
kuten euroopassa.Kaikki elämiseen ja liikkumiseen
tarvittava pitää olla mukana.
Mutta hyvä ajatus,mutta vaikea eu:ssa.Usassa
standarit yhteiset;rekka eli puoliperä ja kontit.
Ja teiden kuormitus valvottua,pitkät akseli-
välit ja kokonaispainot pienet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216705Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562303- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981055- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.89953Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767