sairauskuluvakuutuksesta

aina tapahtuu

Hei,

Nyt kaipaisin teiltä neuvoa. Aion ottaa itselleni sairauskuluvakuutuksen (olisi pitänyt ottaa jo aikaisemmin). Olen joutunut kokemaan kaksi kallista leikkausta yksityisellä ja nyt en enää halua maksaa...

En ole aivan varma, mitä kaikkea se korvaa. Eli, korvaako hammaslääkärikulut, silmälääkärin, kaikki leikkaukset yksityisellä? Jos omavastuu on vaikka 100 euroa vuodessa, tarkoittaako sitä, että sen jälkeen kaikki on ilmaista? Voiko noin vain mennä yksityiselle lääkärille tai esimerkiksi yksityiselle olkapääleikkaukseen jne? Korvaako se esimerkiksi mammografian jne.

Mistä kannattaa ottaa, kuka tietää? Olen 46-vuotias. Olisin kiitollinen vastauksista!!!

9

13264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakuutettu

Sairauskuluvakuutukset ja niiden korvaavuus vaihtelevat eri vakuutusyhtiöillä. Itselläni on Pohjolassa, ollut jo kymmenisen vuotta, ja sinä aikana kuulemma käytäntö on muuttunut, eli vakuutusta ei saa yhtä kattavana kuin itse sen aikoinaan sain. Mutta tämä on kuulopuhetta.

Ainakaan et saa enää korvauksia sairauksista, jotka sinulla on jo todettu. Eli jos vaikka sinut on leikattu, sanotaan, endometrioosin takia, siitä et saa korvauksia.

Hammaslääkäriä vakuutus ei minulla korvaa, paitsi jos hammaslääkäri hoitaa jotakin muuta sairautta kuin tavallista reikiintymistä tmv. Samoin silmälääkäriä ei korvata, ellei kyseessä ole silmäsairaus. Ei siis tavallisia taitto-ongelmia.

Ymmärtääkseni mammografiaa ei korvata, ellei kuvaukseen ole lääkärin lähetettä diagnoosilla.

Jos vakuutusyhtiö hyväksyy diagnoosin, omavastuun jälkeen se korvaa yksityislääkärillä kaiken, hoidot, tutkimukset, lääkkeet, mutta korvauksilla on yleensä yläraja, muistaakseni joitain kymmeniätuhansia euroja.

Olen itse todella tyytyväinen vakuutukseeni, ja vakuutusyhtiööni. Esimerkiksi kun sairastuin masennukseen, vakuutus korvasi vuoden ajan terapiaa hyvällä terapeutilla, ja edelleen se korvaa lääkkeeni.

• ennen

..kuin kysyit..?

Mitä järkeä yhtiöiden olisi myydä vakuutuksia, jotka korvaisivat aivan kaiken. Tai tottakai sellaisiakin voidaan jossain myydä, mutta hinta olisi tähtitieteellinen.

Vakuutuksia tehdään sen varalta, että sattuu jotain odottamatonta ja YLLÄTTÄVÄÄ. Eikä sitä, että käydään kerran vuodessa mammografiassa ja hammaslääkärillä ja lisäksi kaikenlaisten muiden vaivojen takia tutkimuksissa ja leikkauksissa.

Eli sinun logiikallasi maksaisit esim. 200 euron vuosimaksun ja sadan euron omavastuun ja tuolla yhteensä 300 eurolla saisit sitten käydä lääkärissä niin paljon kuin huvittaa.

• minä vain

Vaiva kuin vaiva. Mitä tarkoitat kaikenlaisilla muilla vaivoilla? Eivätköhän nämä vaivat yleensä ole odottamattomia ja yllättäviä.

Tutuillani on sairauskuluvakuutus ja he todellakin käyvät hoidattamassa itseään noin 300 euron vuosimaksulla. Korvauksia on tullut monesta lääkärillä käynnistä, esim. flunssa, vatsatauti, peräpukamat. Leikkauksia on myös korvattu, esim selkäleikkaus. kaikki tietty yksityisellä. Kyllä tämä näin toimii.

Ymmärrän kantasi mutta ajattelepa asiaa "potilaankin" kannalta. Ei kukaan halua maksaa suuria lääkäri ym kuluja. Silloin otetaan vakuutuksesta kaikki irti.

• todellakin

rajaamaan KAIKKI sinulla jo olleet/olevat sairaudet,eli jos olkapääsi vaivaa nytt, on turha haaveilla sen leikkauksesta vakuutuksen piikkiin.
      Ei korvaa hammashoitoa, ellei se tapahdu jonkun sairauden takia, mammo ultra korvataan.

Itselläni on n. 30 v sitten Pohjolasta otettu, omaavastuuton (niitä ei enää saa) vakuutus, onnekseni en ollut niin kremppa kuin olen tänä pv., kun vakuutusta otin. Ikää on 50v, vuosittainen vakuutusmaksuni on n. 600 euroa ja nousee iän myötä.

Ota yhteyttä eri vakuutusyhtiöihin ja pyydä tarjouksia.
      Mielestäni olet joiltakin osin käsittänyt sanan yksityinen sairaanhoitokuluvakuutus, väärin.

• ed.kirj.

tosiaankin, mammo ultra korvataan jos siihen on lääkärin lähete.

• aina tapahtuu

Tiedän, että en saa enää mitään korvauksia olkapäästäni. Se on selvä juttu. Mutta, entäpä jos ongelmia tulee toisen olkapään kanssa?
        Hyvä, että mammo ultra korvataan, tottakai on lähete.
        Olen kysellyt eri vakuutusyhtiöiltä, if tarjoaa 175 eurolla vuodessa vakuutuksen 65 ikävuoteen asti. En halua enää jonottaa terveyskeskuksiin ja ihmetellä heidän toimintaansa. Jos on tarvetta menen yksityiselle. Tästä on paljon kokemuksia. Olkapääni on tullut maksamaan minulle jo 8500 euroa! Mitä tarkoitat sillä, että olen käsittänyt sanan yksityinen sairaanhoitokuluvakuutuksen väärin??? Olen maksanut "koko ikäni" kaikenlaisia maksuja ja veroja ja kun sitten olen tarvinnut hoitoa...en ole saanut. Jonot vuoden mittaisia, kohtelu tylyä. Nyt se riittää minulle.

• et saa
        aina tapahtuu kirjoitti:

Tiedän, että en saa enää mitään korvauksia olkapäästäni. Se on selvä juttu. Mutta, entäpä jos ongelmia tulee toisen olkapään kanssa?
        Hyvä, että mammo ultra korvataan, tottakai on lähete.
        Olen kysellyt eri vakuutusyhtiöiltä, if tarjoaa 175 eurolla vuodessa vakuutuksen 65 ikävuoteen asti. En halua enää jonottaa terveyskeskuksiin ja ihmetellä heidän toimintaansa. Jos on tarvetta menen yksityiselle. Tästä on paljon kokemuksia. Olkapääni on tullut maksamaan minulle jo 8500 euroa! Mitä tarkoitat sillä, että olen käsittänyt sanan yksityinen sairaanhoitokuluvakuutuksen väärin??? Olen maksanut "koko ikäni" kaikenlaisia maksuja ja veroja ja kun sitten olen tarvinnut hoitoa...en ole saanut. Jonot vuoden mittaisia, kohtelu tylyä. Nyt se riittää minulle.

korvauksia toisestakaan olkapäästä. Tosin en tiedä mistä syystä olet hoidoissa/leikkauksissa ollut, mutta jos vähänkään on mukana jotain perinnöllistä tai on syytä olettaa, että toinenkin olkapää alkaa oireilla samoista syistä kuin aiempikin, niin et tule saamaan korvausta.

Vakuutus ei toimi niin. Vakuutus otetaan silloin, kun ei ole aavistustakaan siitä, että mikä iskee.

• aina tapahtuu
        et saa kirjoitti:

korvauksia toisestakaan olkapäästä. Tosin en tiedä mistä syystä olet hoidoissa/leikkauksissa ollut, mutta jos vähänkään on mukana jotain perinnöllistä tai on syytä olettaa, että toinenkin olkapää alkaa oireilla samoista syistä kuin aiempikin, niin et tule saamaan korvausta.

Vakuutus ei toimi niin. Vakuutus otetaan silloin, kun ei ole aavistustakaan siitä, että mikä iskee.

Selvähän se. Eihän minulla olekaan aavistusta siitä mitä tuleman pitää. Ja tietenkin toivon, että en sairastuisi ja joutuisi leikkauksiin yms. Haluan kuitenkin nyt varautua pahimpaan. Eli, en "halua" enää maksaa älyttömiä hintoja tai sitten "kitua" pitkissä jonoissa.

• mutta
        aina tapahtuu kirjoitti:

Selvähän se. Eihän minulla olekaan aavistusta siitä mitä tuleman pitää. Ja tietenkin toivon, että en sairastuisi ja joutuisi leikkauksiin yms. Haluan kuitenkin nyt varautua pahimpaan. Eli, en "halua" enää maksaa älyttömiä hintoja tai sitten "kitua" pitkissä jonoissa.

..kyse onkin siitä, että mikä iskee täysin ennalta-arvaamatta ja mistä on aavistus jo etukäteen.

Toki jokainen osaa siltä seisomalta luetella vaikka kymmenen yleisintä sairautta ja syöpää, joka saattaa omallekin kohdalle osua. Harvoin nuo jutut niin outoja ovat.

Mutta jos henkilöllä on jo aiemmin ollut jotain oireita/hoitoja vastaavista asioista, niin se ei tule enää yllätyksenä myöhemminkään. Vrt. jos toinen olkapää on jostakin sairaudesta hajonnut, niin toisen olkapään mahdollinen vaiva ei enää vakuutukseen mene.

Samoin rutiinitarkastukset lääkärillä (ikätarkastus tai vuosittainen gyne) eivät vakuutukseen mene. Kyseessä täytyy olla epäily/tutkimukset sairaudesta tai sen hoito.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3583
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3041
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      122
      2394
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      13
      1536
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      832
    Aihe