Miten ne käytännössä toimii ja onko niitä vain isommilla teillä vai kaikilla teillä?
Voiko tietullitiet kiertää? Paljonko sitä maksua pitää maksaa?
Lähinnä reitti Milano-Verona-Venetsia. Onko joku ajanut?
Pitääkö olla pikkurahaa aina mukana? Apua!
Tietullit Italiassa
7
9076
Vastaukset
- Autostrada
Ajelimme parisen viikkoa sitten nimenomaan tuolla suunnalla 750 km kaikenlaisilla teillä, myös moottoriteillä. Tullit toimivat niin, että kun mennään rampille kohti moottoritietä, pysähdytään puomilla, otetaan automaatista lippu ja puomi aukeaa. Aivan kuten parkkipaikoilla tms. Suomessa. Sitten moottoritielle ja kun poistutaan moottoritieltä, ramppi levenee useakaistaiseksi puomimereksi=) Seisahdus ja maksu - joko lippu automaattiin (antaa vaihtorahaa) tai kopissa nököttävälle ihmiselle (antaa myös vaihtorahaa). Maksu määräytyy käsittääkseni ajetun matkan mukaan. Muistaakseni noin 80 km oli jotain 2-3 euroa, eli ei siis kamalan paljon. Veikkaisin, että mitä pitempi matka, sen halvempi kilometrihinta suhteessa. Kolikot ovat toki käteviä, mutta siis seteleilläkin pärjää.
Moottoriteille ei ole pakko mennä, voi ajella pienempiä teitä, niillä ei ole maksuja. Mutta niillä on usein ruuhkia ja matka-ajat ovat pitkät. Toki myös voi pysähdellä, katsella maisemia jne., jos ei ole kiire.
Moottoriteistä sen verran, että niissä on yleensä kolme kaistaa suuntaansa. Oikea kaista on täynnä raskasta liikennettä, keskimmäinen täynnä henkilö- ja raskasta kalustoa ja vasemmalla kaistalla mennään kovaa.... Ikävintä on se, että moottoriteiden rampeilla ei yleensä ole Suomesta tuttuja kiihdytyskaistoja, vaan pitäisi heti tunkea aika tiiviin liikenteen rytmiin. Ja lisäksi italialainen tapa on ajaa melkoisen kiinni edellä menevässä autossa. Eli aistit auki koko ajan, ihan mitä tahansa voi tapahtua - ja taphtuu. Mutta kyllä siellä pärjää=)!- Ericaoscar
Jep, Autostrada on oikeassa että ensimmäisellä portilla otetaan automaatista lippu. Rupeaa kai itselläni tuo nuppi vanhuuttaan pehmenemään... tai sitten lukuisat Italian moottoriteiden rampit on sekoittaneet pääni... :-)))
Tuli huhtikuussa taas muutamallakin portilla käytyä, sanoo nimim. viikossa 2.500 km Italiassa ajanut.
Systeemi on joka tapauksessa helppo käyttää, eikä maksut ole mitään kohtuuttomia.
- Ericaoscar
Tietulleja on vain moottoriteillä, ne pääsee kiertämään ajamalla pienempiä teitä, mutta tällöin on varauduttava melko hitaaseen matkantekoon ja toisinaan aikamoisiin ruuhkiin (riippuen tietysti ajankohdasta jolloin olet liikkeellä ja missä).
Jos sinulla on luottokortti, hoituu tietullien maksaminen kaikkein kätevimmin sillä. Ajat vaan sellaiselle portille jonka kohdalla on korttien symbolit (yleensä samoilla porteilla käy myös käteinen) Huom! ei sellaiseen jossa lukee TELEPASS, laitat kortin aukkoon, otat takaisin ja puomi nousee. Poistuessasi moottoritieltä käytät samaa korttia uudellen ja se on siinä. Hieman on tiekohtaisia vaihteluita saako moottoritielle mennessä portilta kuitin vai ei, ihan joka kerta näin ei ole käynyt mutta luottokortilla homma toimii joka tapauksessa. Jos automaatti antaa kortin, työnnät vaan sen ensin poistumisportilla aukkoon ja sen jälkeen luottokortin. Systeemi on helppo, nopea ja kätevä.
Maksu on n. 5 cent/km, tarkat tiedot saat esim. ViaMichelinin reittipalvelusta. Syötät siihen lähtö- ja tulopaikkakunnan ja saat reitin sekä kartalla että sanallisena moottoritiemaksuineen.
Maksuautomaatti ottaa myös seteleitä, jos päädyt maksamaan käteisellä.- Con grande nostalgia
Edellisten kirjoittajien teksteihin joitakin lisäyksiä:
- tiemaksun logiikka voi vaihdella. Joskus otetaan tiketti ajettaessa moottoritielle, joskus ei. Jälkimmäisessä tapauksessa voi varautua siihen, että kohta on taas tullipiste, jossa on vakiomaksu. Näitä kohtaa kaupunkien liepeillä siirtymäpätkillä.
- vuoristossa tai muissa vaikeakulkuisissa kohdissa hinta saattaa olla olennaisesti kalliimpi kuin muualla.
- Tietulliasemilla on aina miehitys, joten maksamisen kanssa ei tarvitse olla huolissaan. Käteinen raha kelpaa aina. Luottokortit (Visa, Mastercard, Diners etc.) käyvät kaikkialla.
Olen ajellut 10 viimeisen vuoden aikana yhteensä about 30-40.000 kilometriä Italian autostradoja, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia.
Superstradoja kannattaa käyttää aina kun mahdollista. Muistuttaa suomalaista moottoritietä. On maksuton ja yleensä asiallisessa kunnossa. Esimerkiksi Siena-Firenze-väli on tällainen. Toskanan rannikolla taitaa olla koko matkan maksuton superstrada. Tämä tosin on hataran muistikuvan varassa.
Jos lomasi on lyhyt ja tarkoitus olla tietyissä kohteissa pääosin, suosittelen välttämään pikkuteitä. Eteneminen niillä sujuu erittäin huonosti.
- Tullit
Tietulleja on moottoriteillä. Milanosta nappaat lipun ja maksat jossain lähempänä Venetsiaa (liittymän jälkeen, sisäänmeno tiellä)... Veikkaisin että summa on jotain 15-30€ nurkilla. Itse olen ajellut Milanosta Ravennaan ja Riminille, ja nämä on ollut luokkaa 20€ jos nyt en aivan väärin muista. Kannattaa pitää pienenpää rahaa hollilla, voi tulla pahaa silmää jos yrität maksaa tietullia 100€ setelillä.
Keväällä Verona-Venetsia maksoi 8e, eiköhän Milano-Verona maksa aika tarkkaa toisen mokoman.
- Kroy
Signorelli kirjoitti:
Keväällä Verona-Venetsia maksoi 8e, eiköhän Milano-Verona maksa aika tarkkaa toisen mokoman.
Tänään ajettiin juuri Luganosta Milanon kautta Nizzaan ja tietulleja meni n. 28 e.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549