Suomalaislapsi saa viikkorahaa

noin kuusi euroa

Suomalaislapsi saa viikkorahaa noin kuusi euroa
30.05.2006 10:22

Taskurahat kuluvat muun muasssa herkutteluun ja tietokonepeleihin. Kahdella kolmesta lapsesta taskurahan ehtona on kotitöihin osallistuminen.

Suomalaisvanhemmat antavat lapsille vuosittain taskurahaa yhteensä yli 300 miljoonaa euroa.

Nordean teettämän selvityksen mukaan viikkoraha on keskimäärin hieman alle 6 euroa ja kuukausiraha melkein 33 euroa. Tytöt saavat kuukausirahaa yli 7 euroa vähemmän kuin pojat.

Suurin osa lasten rahoista kuluu herkutteluun. Pojat käyttävät tyttöjä selvästi enemmän taskurahojaan tv- ja tietokonepeleihin. Pojista pelejä ostaa 35 prosenttia, mutta tytöistä vain 5 prosenttia.

Kahdelle kolmesta lapsesta taskurahan ehdoksi on asetettu osallistuminen kotitöihin. Viikkorahaa maksetaan yleensä 13-vuotiaaksi. Sen jälkeen taskuraha annetaan tavallisesti kuukausittain.

Tutkimusta varten haastateltiin tänä keväänä reilua 1000 vanhempaa, joiden lapset olivat 6-17-vuotiaita.

267

51780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nallekarhu

      No jopas on summa... Jos mun kuukausiraha jaettaisiin viikkorahaksi, saisin 3,25 euroa viikossa. Mun täytyy osallistua tietenkin kaikkiin kotitöihin yms.

      Siivoan meidän kämpän aina pari kertaa viikossa ja saan siitä 2 euroa. (kaksi eteistä, aula, keittiö, wc, vanhempien makkari, olkkari, terassi)

      • Tyttö_95

        Niimpä! En minäkään ainakaan saa kuutta euroa. Kaverini saa vain 2€. Ennen sain 4€ mutta nykyään saan 5€.


      • $rikas$

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.


      • $rikas$ oot pelle"
        $rikas$ kirjoitti:

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.

        minä saan vaivaiset 50 € 2 viikkoon elikkä 25 € viikko......


      • titu24
        $rikas$ kirjoitti:

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.

        oot lellitty $rikas$ mä saan lauluista 2.50e


      • ei kannata valittaa..
        titu24 kirjoitti:

        oot lellitty $rikas$ mä saan lauluista 2.50e

        Itse en saa kuukausi/viikkorahaa ollenkaan. Iskä antaa joskus pikkukolikoita 5,10,20 ja 50 snt joskus jopa euron kolikon.. Mutta siihen se jää..


      • liinuskaa
        $rikas$ kirjoitti:

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.

        Saan itse tollaisen 3 euroa viikossa, ja iso-veljeni saa 5 euroa. mä oon 13 ja iso-veli on 16 kohta 17, se saa viikkistä, en tiiä miks, se on vaan meillä tapa:D mutta saan joskus iso-veljeni viikkorahan, koska se ei sitä tarvitse. Käytän sen karkkiin ja muuhun hyvään, vaikka en tiiä mitä järkee siin on...:D


      • Minä
        $rikas$ kirjoitti:

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.

        Miksi aina saaha rahaa?
        Mä en saa viikkorahaa olleskaan ja se on hyvä.


      • Ihan samaa mieltä. Miks ain...
        ei kannata valittaa.. kirjoitti:

        Itse en saa kuukausi/viikkorahaa ollenkaan. Iskä antaa joskus pikkukolikoita 5,10,20 ja 50 snt joskus jopa euron kolikon.. Mutta siihen se jää..

        !!!!!!


      • tiftial
        $rikas$ kirjoitti:

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.

        HERRAN JUMALA!!
        mää kun olin pieni sain 5MARKKAA VIIKKORAHAA ja siihenkin tarvitsi tehdä PALJON ELI EN EDES YHTÄ EUROA!!!mahtaa olla rikkaita vanhempia teillä tai sit ei välitä.mun tyttö tulee saamaan sen 1euron tai 15e kuukaudessa SE RIITTÄÄ


      • sda
        $rikas$ oot pelle" kirjoitti:

        minä saan vaivaiset 50 € 2 viikkoon elikkä 25 € viikko......

        ööö... ai saatte vähän viikkorahaa??? mä en saa ollenkaan viikkorahaa en oo koskaan saanutkaan jos tarvin rahaa niin se tulee muaalta kuin porukoilta jos oon kipeesti rahan tarpeessa niin ehkä saan mut harvoin :/


      • adi0
        $rikas$ kirjoitti:

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.

        nii varmaan vitun köyhä homo xD mut sä oot niin pentu et porukkas antaa sulle rahaa xD ite oon 19 ja oma firma ja 11000€ kk..et revi siit 50€ kk :D


      • jurpula
        $rikas$ oot pelle" kirjoitti:

        minä saan vaivaiset 50 € 2 viikkoon elikkä 25 € viikko......

        mää saan noin 1000 päivässä eikä yhtään enempää.
        eli 2000 kahes päivas.
        ja 30000 kuukauessa


      • ----
        Minä kirjoitti:

        Miksi aina saaha rahaa?
        Mä en saa viikkorahaa olleskaan ja se on hyvä.

        Munki mielest on joskus hyvä et en saa viikkorahaa enkä saa käyttää sitä kosk myöhemmin kaikki on samantien rahapulassa ku ei oo rahaa ja vanhemmat ei enää maksa kaikkee ja pitäis muutaki tehä rahoil ku ostaa karkkii ja pelei


      • JasuTyttä
        ei kannata valittaa.. kirjoitti:

        Itse en saa kuukausi/viikkorahaa ollenkaan. Iskä antaa joskus pikkukolikoita 5,10,20 ja 50 snt joskus jopa euron kolikon.. Mutta siihen se jää..

        Saan 5 € viikkorahaa, vaikken teekkään kotona mitään. Lisäksi saan isältä joka kuukausi 20 € kuukausi rahaa. Viikkorahalla ostan namuskaa ja kuukausrahan laitan kaikkeen pieneen kivaan Esim. kyniin, toppeihin, lehtiin, pompuloihin ja kaikkiin muihin pieniin tuotteisiin joita saa esim. Tiimarista. Tuo 5 € on mielestäni liikaa, mutta tuhlaan sen jostain syystä kuitenkin. Äippä ostaa vaatteet, maksaa puhelinlaskun ja antaa rahaa viihteeseen, elokuviin ja videovuokraukseen, uintiin ja muuhun sellaiseen. Lisäksi äiti laittaa joka kuukausi säästötililleni pienen summan rahaa.
        Samat jutut on mun pikkusiskolla.
        Kyl mun pitäs jaksaa tehdä kotitöitä!
        Äiti tekee töitä meiän leivän eteen enkä mä 15-v. jaksa/viitsi jostain syystä edes roskia viedä tai tyhjentää tiskikonetta. Oma huoneenikin on kuin sikolätti.
        Ja oon kohta läskikin. Heti huomenna, lupaan.. Huomenna vien roskat, tyje
        nnän tiskikoneen imuroin ja siivoan oman huoneeni.
        Sitten rakas äitini ehdotti viel, että ostaa mulle joka kuussa kuntosalikortin. Ja mä oon tällanen laiska joka ei tee mitään sen eteen, että saa viikko & kuukausirahaa.
        Sen ansaitsisi ne jotka tekee kotitöitä ilman rahaakin. TÄTÄ KIRJOITTAESSA MÄ PÄÄTIN, ETTÄ TEEN KOTITÖITÄ VÄHINTÄÄN 3 KERTAA VIIKOSSA - ALOITTAEN HUOMENNA!

        P.S Mulla on ihanin äiti päällä maan kun on jaksanut antaa tällaselle paskiaiselle joka ei tee mitään, viikkorahaa..Isä myös!

        - LaiskaTyttö90


      • aikuinen
        $rikas$ kirjoitti:

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.

        huijaa lisää 10w lapsi!et saa kuin 3 euroa viikossa,sanoo sinun äiti


      • Jennyli
        aikuinen kirjoitti:

        huijaa lisää 10w lapsi!et saa kuin 3 euroa viikossa,sanoo sinun äiti

        Ai mä huijaan??? Aikuinen?


      • iceQB

        ja raha menee yhtä helposti kuin sen saa. Ite sain aikoinaan 5 € viikko isältä (tosin tykkäsin käydä omin neuvoinkin isän lompakolla).

        Nykyään kun asustan ittekseni mun kuukaustulot näin opiskelijana on 600€. Vielä on vähä oppimista sen säästämisessä ku loppuu ennen aikojaan (mua janottaa aika usein) Mutta on noita kavereita ketkä saa vähintää 20€ vanhemmiltaa ku vaa pyytää, aivan järjetöntä touhua.

        Sais kerran joskus tulla meikäläisen saappaisiin ja kokeilla elämää, mä en laita kummempia, vaikka mun tulot on isommat kuin normi työttömällä niin saa silti kokeilla kuinka pärjäävät 600€ kuussa ILMAN vanhempien tukia


      • Lellipentukomuka?
        liinuskaa kirjoitti:

        Saan itse tollaisen 3 euroa viikossa, ja iso-veljeni saa 5 euroa. mä oon 13 ja iso-veli on 16 kohta 17, se saa viikkistä, en tiiä miks, se on vaan meillä tapa:D mutta saan joskus iso-veljeni viikkorahan, koska se ei sitä tarvitse. Käytän sen karkkiin ja muuhun hyvään, vaikka en tiiä mitä järkee siin on...:D

        Itte saan 10 euroo veli saa 20 euroo ja siskoni 3 euroo ;)
        Itte oon 13 ja veljeni 15 ja siskoni ekalla seittemän tai kaheksan... no rahaa saadaan mutta kyllä me tehään sen eteen ei me mitään " lellipentuja " olla täysin. Ei todellakaan . me tehään suurin osa töistä kaikki kotona . äiti ja iskä tulee myöhään kotiin ja hakee siskon tarhasta. ei ne tee sit mitää mä imuroin päivällä välillä ja tyhjennän tiskikoneen . mut sit on taas veljeni ja siskoni vuoro. 8> Ei olla lellipentuja vaikka meitä luullaan oikeesti >__< kaverit vaan " HEI YKS SAI 300 EURON KÄNNYKÄN MIKÄ LELLIPENTU " NO VITTU SITTEN SAIN . JOS SITÄ RAHAA TULEE ENEMMÄN KUN NIILLÄ NIIN VOIVOI ME MYÖS MAKSETAAN VEROJA. Sain pianonki parivuotta sitten eikä ollu mikään halpa heti " TAAS SAIT JOTAIN YLI 50 000 euron. MULLE EI IKINÄ OSTETTAIS " ah , NO VOIVOI älkää ruikuttako jos saatte liian vähän rahaa. TEHKÄÄ ENEMMÄN TÖITÄ EN MÄKÄÄN ALUKS SAANU MITÄÄN MUTTA LUPASIN AUTTAA. Äiti ja isä on kivempii :D Koska ne ei jaksa töitten jälkee . Kesäsin ei mun oikeen mitää tartte tehä mut rahaa tulee 8'> , kanttii säästää ei kantti tuhlata limuun ja karkkiin ja mäkkiruokaan. mä ainakin säästän kaikkeen nytki kannettavaa päätin että itte kerään rahat en pyyrä. >__


      • aeraht

        Minä saan 5 erkkiä viikossa eikä tarvitse tehdä yhtään mitään. Vanhemmat kustantaa vaatteetkin.


      • TurkoosiPostia
        $rikas$ oot pelle&quot; kirjoitti:

        minä saan vaivaiset 50 € 2 viikkoon elikkä 25 € viikko......

        Mulla joo on viikkis 7 euroa, riittää aivan hyvin.
        Mulla jää aina ihan hyvin kauppareissun jälkeen rahaa!

        En ymmärrä mihin joku tarvitsee 50 euroa viikossa... Tai 25 euroakaan!

        Huhhuh.
        Kaverini saa 3 euroa viikossa, ja se oli säästäny 600 euroa. Että kyse taitaa olla ennemminkin osaako säästää vai ei.
        Mä en osaa. :DD


      • ½puolikas½

        No juu mä saan viikko rahaa 2,50€ ja mun mielestä on ihan järjettöntä antaa niinku 50€ päivässä!!!!!!!! Mä en ainakaan haluais.. :) :(


      • Mä vaan
        $rikas$ kirjoitti:

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.

        elä kuule edes tolasta kehtaa puhua!! Mä uskallan lyödä vaikka mistä vetoa niin sun vanhemmat ei ole rikkaita!! Rikkaat vanhemmat ei anna lapsille paljon viikkorahaa, koska he tuntevat rahan arvon ja niiden lapset oppivat myös sen tuntemaan. Eli rikkaiden lapsista tulee todennäköisesti rikkaita myös.


      • TurkoosiPostia
        Mä vaan kirjoitti:

        elä kuule edes tolasta kehtaa puhua!! Mä uskallan lyödä vaikka mistä vetoa niin sun vanhemmat ei ole rikkaita!! Rikkaat vanhemmat ei anna lapsille paljon viikkorahaa, koska he tuntevat rahan arvon ja niiden lapset oppivat myös sen tuntemaan. Eli rikkaiden lapsista tulee todennäköisesti rikkaita myös.

        Sulle "Mä vaan"
        Tiedän kyllä erään perheen joka on rikas.
        Siellä lapset saa kympistä kokeessa 50 euroa, ja niille on pikkurahaa just kaikki 50 euron yms. rahat.
        että ei ne kyllä rahan arvoa opeta.


      • 20v opiskelija
        ---- kirjoitti:

        Munki mielest on joskus hyvä et en saa viikkorahaa enkä saa käyttää sitä kosk myöhemmin kaikki on samantien rahapulassa ku ei oo rahaa ja vanhemmat ei enää maksa kaikkee ja pitäis muutaki tehä rahoil ku ostaa karkkii ja pelei

        Mä oon samaa mieltä. Ite en koskaan saanu viikkorahaa, mut vanhemmat makso vaatteet, meikit, karkit ym. Joskus sain 10mk tai 2e viikos karkkiin, jos en ostanu karkkeja vanhempieni kanssa kaupungista (asuttiin siis maalla, mutta käytiin usein jossain kaupungis).

        Se oli hyvä, kun kaikki mitä osti, meni vanhempien hyväksynnän kautta, eli äiti maksoi, jos se oli sen mielestä ok/tarpeellista. Sain tietysti isovanhemmilta synttäri- ja joulurahoja ja vanhemmatkin oli laittanu tilille rahaa, kun olin ollu pieni, joten jos halusin jotain mikä oli porukoitten mielestä turhaa, sain ostaa sen omilla rahoilla.

        Opin kyllä käyttämään rahaa ja nykyään ei oo ongelmia sen suhteen. Tilillä on aina sitä "jemmarahaa", mistä Samuli Putro laulaa (zen cafe) ja välillä menot ylittää tulot, mutta välillä toisinpäin, kyllä vanhempien pitää opettaa säästäväiseksi, jos ei halua maksaa kakaroittensa vaatteita ja vuokria vielä kolmekymppisenäkin..


      • !&quot;#¤%&amp;/

        Saan 15e viikossa, ihan kelpo summa, kotona en paljoa mitään tee, vien vain veikkaa aamulla hoitoon...


      • Osaan jo.. :D
        iceQB kirjoitti:

        ja raha menee yhtä helposti kuin sen saa. Ite sain aikoinaan 5 € viikko isältä (tosin tykkäsin käydä omin neuvoinkin isän lompakolla).

        Nykyään kun asustan ittekseni mun kuukaustulot näin opiskelijana on 600€. Vielä on vähä oppimista sen säästämisessä ku loppuu ennen aikojaan (mua janottaa aika usein) Mutta on noita kavereita ketkä saa vähintää 20€ vanhemmiltaa ku vaa pyytää, aivan järjetöntä touhua.

        Sais kerran joskus tulla meikäläisen saappaisiin ja kokeilla elämää, mä en laita kummempia, vaikka mun tulot on isommat kuin normi työttömällä niin saa silti kokeilla kuinka pärjäävät 600€ kuussa ILMAN vanhempien tukia

        600€ kuussa on iso raha..Vaikka siitä miinustetaan vuokrat yms. niin jää siitä silti käteen sen verran että elää. Budjettien tekoon vaan, kaikki ylimääräset pois ja miettii mitä oikeesti tarttee! Heräteostot on just ne jotka rahat syö! Kauppaan ku menee niin tekee puutelistan siitä mitä tarttee tuoda. Kaikki ylimääränen raha sukanvarteen talteen. Jos laitat vaikka 10€ kuussa talteen, niin aika pian siitä tulee isompi summa. Voi vaikka sitte mennä leffaan tai jtn ja hemmotella itteensä


      • lapsen äiti
        $rikas$ kirjoitti:

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.

        hei halooo kaikilla ei kasva raha puussa!!!


      • kotkalainen
        tiftial kirjoitti:

        HERRAN JUMALA!!
        mää kun olin pieni sain 5MARKKAA VIIKKORAHAA ja siihenkin tarvitsi tehdä PALJON ELI EN EDES YHTÄ EUROA!!!mahtaa olla rikkaita vanhempia teillä tai sit ei välitä.mun tyttö tulee saamaan sen 1euron tai 15e kuukaudessa SE RIITTÄÄ

        samaa mieltä kanssasi ite sain kanssa 5 mk viikossa .pojalla aivan sama juttu tulee saamaan 2e viikko rahaa kun sitä alkaa tarvimaan ,mene vielä jonkun aikaa vasta 2v


      • aika!
        TurkoosiPostia kirjoitti:

        Sulle "Mä vaan"
        Tiedän kyllä erään perheen joka on rikas.
        Siellä lapset saa kympistä kokeessa 50 euroa, ja niille on pikkurahaa just kaikki 50 euron yms. rahat.
        että ei ne kyllä rahan arvoa opeta.

        mitä touhua.Meillä lapset 7-ja 9 v saa hyvästä koe numerosta 50 sentin korotuksen viikkorahaan,joka on 2e vko.Tähän edellytetään että huone on siisti joka ilta nukkumaan mennessä.Jos huonetta ei ole siivottu leikin jälkeen putoaa 50 senttiä viikkorahasta pois.

        Viikkorahan 7 v käyttää yleensä karkkiin ja 9 v sitten ostaa koiralle jotain tai säästää.Harvoin ostaa 9 v mitään karkkeja.


      • aika!
        aika! kirjoitti:

        mitä touhua.Meillä lapset 7-ja 9 v saa hyvästä koe numerosta 50 sentin korotuksen viikkorahaan,joka on 2e vko.Tähän edellytetään että huone on siisti joka ilta nukkumaan mennessä.Jos huonetta ei ole siivottu leikin jälkeen putoaa 50 senttiä viikkorahasta pois.

        Viikkorahan 7 v käyttää yleensä karkkiin ja 9 v sitten ostaa koiralle jotain tai säästää.Harvoin ostaa 9 v mitään karkkeja.

        Meidan 9 vuotias en tarkoittanut yleisesti 9 vuotiaita,ettei tarvi jonkun pilkun viilajan tällä palstalla tohon tarttua,painovirhe paholaiseen.


      • nata
        Lellipentukomuka? kirjoitti:

        Itte saan 10 euroo veli saa 20 euroo ja siskoni 3 euroo ;)
        Itte oon 13 ja veljeni 15 ja siskoni ekalla seittemän tai kaheksan... no rahaa saadaan mutta kyllä me tehään sen eteen ei me mitään " lellipentuja " olla täysin. Ei todellakaan . me tehään suurin osa töistä kaikki kotona . äiti ja iskä tulee myöhään kotiin ja hakee siskon tarhasta. ei ne tee sit mitää mä imuroin päivällä välillä ja tyhjennän tiskikoneen . mut sit on taas veljeni ja siskoni vuoro. 8> Ei olla lellipentuja vaikka meitä luullaan oikeesti >__< kaverit vaan " HEI YKS SAI 300 EURON KÄNNYKÄN MIKÄ LELLIPENTU " NO VITTU SITTEN SAIN . JOS SITÄ RAHAA TULEE ENEMMÄN KUN NIILLÄ NIIN VOIVOI ME MYÖS MAKSETAAN VEROJA. Sain pianonki parivuotta sitten eikä ollu mikään halpa heti " TAAS SAIT JOTAIN YLI 50 000 euron. MULLE EI IKINÄ OSTETTAIS " ah , NO VOIVOI älkää ruikuttako jos saatte liian vähän rahaa. TEHKÄÄ ENEMMÄN TÖITÄ EN MÄKÄÄN ALUKS SAANU MITÄÄN MUTTA LUPASIN AUTTAA. Äiti ja isä on kivempii :D Koska ne ei jaksa töitten jälkee . Kesäsin ei mun oikeen mitää tartte tehä mut rahaa tulee 8'> , kanttii säästää ei kantti tuhlata limuun ja karkkiin ja mäkkiruokaan. mä ainakin säästän kaikkeen nytki kannettavaa päätin että itte kerään rahat en pyyrä. >__

        Tollatavalla fiksut nuoret ansaitsevatkin saada rahaa vanhemmiltaan. Sinusta tulee vielä vielä jotain.


      • otapa huomioon
        tiftial kirjoitti:

        HERRAN JUMALA!!
        mää kun olin pieni sain 5MARKKAA VIIKKORAHAA ja siihenkin tarvitsi tehdä PALJON ELI EN EDES YHTÄ EUROA!!!mahtaa olla rikkaita vanhempia teillä tai sit ei välitä.mun tyttö tulee saamaan sen 1euron tai 15e kuukaudessa SE RIITTÄÄ

        että "ennen vanhaan" moni asia maksoi huomattavasti vähemmän kuin nykyään... Mutta jokainen tietty antaa lapsilleen niin paljon viikkorahaa kuin haluaa/on varaa antaa, ja tarvitseeko sitä toisaalta muutenkaan aina kaikkea saada... Ja vastuullinen rahankäyttöhän on aina hyvä opettaa/opetella!


      • liian myöhäistä
        JasuTyttä kirjoitti:

        Saan 5 € viikkorahaa, vaikken teekkään kotona mitään. Lisäksi saan isältä joka kuukausi 20 € kuukausi rahaa. Viikkorahalla ostan namuskaa ja kuukausrahan laitan kaikkeen pieneen kivaan Esim. kyniin, toppeihin, lehtiin, pompuloihin ja kaikkiin muihin pieniin tuotteisiin joita saa esim. Tiimarista. Tuo 5 € on mielestäni liikaa, mutta tuhlaan sen jostain syystä kuitenkin. Äippä ostaa vaatteet, maksaa puhelinlaskun ja antaa rahaa viihteeseen, elokuviin ja videovuokraukseen, uintiin ja muuhun sellaiseen. Lisäksi äiti laittaa joka kuukausi säästötililleni pienen summan rahaa.
        Samat jutut on mun pikkusiskolla.
        Kyl mun pitäs jaksaa tehdä kotitöitä!
        Äiti tekee töitä meiän leivän eteen enkä mä 15-v. jaksa/viitsi jostain syystä edes roskia viedä tai tyhjentää tiskikonetta. Oma huoneenikin on kuin sikolätti.
        Ja oon kohta läskikin. Heti huomenna, lupaan.. Huomenna vien roskat, tyje
        nnän tiskikoneen imuroin ja siivoan oman huoneeni.
        Sitten rakas äitini ehdotti viel, että ostaa mulle joka kuussa kuntosalikortin. Ja mä oon tällanen laiska joka ei tee mitään sen eteen, että saa viikko & kuukausirahaa.
        Sen ansaitsisi ne jotka tekee kotitöitä ilman rahaakin. TÄTÄ KIRJOITTAESSA MÄ PÄÄTIN, ETTÄ TEEN KOTITÖITÄ VÄHINTÄÄN 3 KERTAA VIIKOSSA - ALOITTAEN HUOMENNA!

        P.S Mulla on ihanin äiti päällä maan kun on jaksanut antaa tällaselle paskiaiselle joka ei tee mitään, viikkorahaa..Isä myös!

        - LaiskaTyttö90

        parantaa tapojansa... Tsemppiä muutokseen :)!


      • saa eurolla
        tiftial kirjoitti:

        HERRAN JUMALA!!
        mää kun olin pieni sain 5MARKKAA VIIKKORAHAA ja siihenkin tarvitsi tehdä PALJON ELI EN EDES YHTÄ EUROA!!!mahtaa olla rikkaita vanhempia teillä tai sit ei välitä.mun tyttö tulee saamaan sen 1euron tai 15e kuukaudessa SE RIITTÄÄ

        niin ennen saattoi viikkoraha olla 5 mk ja mikä tärkeintä sillä saikin jotain mutta miettikää mitä saa eurolla.


      • mokmtjky
        jurpula kirjoitti:

        mää saan noin 1000 päivässä eikä yhtään enempää.
        eli 2000 kahes päivas.
        ja 30000 kuukauessa

        Voisit sitten niillä rahoilla hankkia kunnon tietokoneen, jonka näppäimistöstä löytyy myös d-kirjain? ;)

        Terv. nimim. Minulla on kaikkea mitä tarvitsen: joka kirjainta yksi.


      • Pikkuhommista palkka
        tiftial kirjoitti:

        HERRAN JUMALA!!
        mää kun olin pieni sain 5MARKKAA VIIKKORAHAA ja siihenkin tarvitsi tehdä PALJON ELI EN EDES YHTÄ EUROA!!!mahtaa olla rikkaita vanhempia teillä tai sit ei välitä.mun tyttö tulee saamaan sen 1euron tai 15e kuukaudessa SE RIITTÄÄ

        Meillä ei tunneta käsitettä viikkoraha. Ennen sai markalla sen mikä nyt maksaa ainakin 0.50e. Siksi homma on jaettu tehtäviin ja taksoihin. Esim: Pesukoneen tai astiakomeen tyhjennys ja täyttö = 2e, koirien lenkitys = 0.50E/vrk , oman huoneen siivous ja vaatteiden laitto kaappiin = 0.50e ja niin poispäin. Koska lapset halusivat koiria ja kissoja sekä lintuja, he hoitavat niitä suurimman aikaa ja esim lintuhäkin tai kissanhiekan siivous ja vaihto on yksistään 5e. Sitä nyt tarttee putsata tai vaihtaa kerran kuussa. Tällä tavalla on asuntomme saatu pysymään suunnilleen asuttavana ja lapset on oppineet siivoamaan ja samalla ansaitsemaan käteistä huvituksiin, tosin juniori säästi ja osti ekan oman pyörän (275e) ja ikää on jo 8v. Lapset saavat viikosta riippuen 5-12e keskimäärin. Mutta ei tartte kahesti käskeä siivoomaan tai muuhun, kun ne tietää et se säästää aikaa vanhempien muihin hommiin ja siitä saa vielä rahaakin. SUOSITTELEN.


      • asiallinen_tuntija
        Pikkuhommista palkka kirjoitti:

        Meillä ei tunneta käsitettä viikkoraha. Ennen sai markalla sen mikä nyt maksaa ainakin 0.50e. Siksi homma on jaettu tehtäviin ja taksoihin. Esim: Pesukoneen tai astiakomeen tyhjennys ja täyttö = 2e, koirien lenkitys = 0.50E/vrk , oman huoneen siivous ja vaatteiden laitto kaappiin = 0.50e ja niin poispäin. Koska lapset halusivat koiria ja kissoja sekä lintuja, he hoitavat niitä suurimman aikaa ja esim lintuhäkin tai kissanhiekan siivous ja vaihto on yksistään 5e. Sitä nyt tarttee putsata tai vaihtaa kerran kuussa. Tällä tavalla on asuntomme saatu pysymään suunnilleen asuttavana ja lapset on oppineet siivoamaan ja samalla ansaitsemaan käteistä huvituksiin, tosin juniori säästi ja osti ekan oman pyörän (275e) ja ikää on jo 8v. Lapset saavat viikosta riippuen 5-12e keskimäärin. Mutta ei tartte kahesti käskeä siivoomaan tai muuhun, kun ne tietää et se säästää aikaa vanhempien muihin hommiin ja siitä saa vielä rahaakin. SUOSITTELEN.

        Kissanhiekka pitää putsata ja vaihtaa osittain joka päivä! Kävisitkö itse mielelläsi vessassa jos se vedettäisiin vain kerran kuussa???


      • En usko sua!!!!
        jurpula kirjoitti:

        mää saan noin 1000 päivässä eikä yhtään enempää.
        eli 2000 kahes päivas.
        ja 30000 kuukauessa

        Jos sinä saisit niin paljon olisit pilalle hemmoteltu pentu,
        mutta sä et saa niin paljoa!!!!


      • ...ohi on...
        tiftial kirjoitti:

        HERRAN JUMALA!!
        mää kun olin pieni sain 5MARKKAA VIIKKORAHAA ja siihenkin tarvitsi tehdä PALJON ELI EN EDES YHTÄ EUROA!!!mahtaa olla rikkaita vanhempia teillä tai sit ei välitä.mun tyttö tulee saamaan sen 1euron tai 15e kuukaudessa SE RIITTÄÄ

        ...Onneksi.Siis ketä kiinnostaa kivikautiset markat!Saapukaa nykyaikaan!


      • -
        $rikas$ kirjoitti:

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.

        Taidat kusettaa, koska ei kenekään vanhemmat pidä niin paljoa lompakossa, että siitä menis viidenkympin seteli päivittäin kakaralle. :----D Tai sitten ne ravaa Otto-automaatilla, oli mikä oli.


      • piip 11
        Ihan samaa mieltä. Miks ain... kirjoitti:

        !!!!!!

        minä saan viikko rahaa 7 ja puoli euroa


      • vm 89
        tiftial kirjoitti:

        HERRAN JUMALA!!
        mää kun olin pieni sain 5MARKKAA VIIKKORAHAA ja siihenkin tarvitsi tehdä PALJON ELI EN EDES YHTÄ EUROA!!!mahtaa olla rikkaita vanhempia teillä tai sit ei välitä.mun tyttö tulee saamaan sen 1euron tai 15e kuukaudessa SE RIITTÄÄ

        No onpa tuo kai rahan arvokin muuttunut niistä ajoista, itsekin sain aikanaan vain viisi markkaa, mutta kyllä sillä saikin jo jotain. Nykyisin kun karkkipussikin maksaa yli kaksi euroa..


      • Trollihakcsier
        $rikas$ kirjoitti:

        mun ''päivä'' raha on 50e ja yleens enemmänki.

        minä olen metri MAGE :D saaan

        9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 miljardia EUROA XD joka minuutti


      • TurkoosiPostia kirjoitti:

        Mulla joo on viikkis 7 euroa, riittää aivan hyvin.
        Mulla jää aina ihan hyvin kauppareissun jälkeen rahaa!

        En ymmärrä mihin joku tarvitsee 50 euroa viikossa... Tai 25 euroakaan!

        Huhhuh.
        Kaverini saa 3 euroa viikossa, ja se oli säästäny 600 euroa. Että kyse taitaa olla ennemminkin osaako säästää vai ei.
        Mä en osaa. :DD

        samaa mieltä, 4-10e on just hyvä määrä


      • JasuTyttä kirjoitti:

        Saan 5 € viikkorahaa, vaikken teekkään kotona mitään. Lisäksi saan isältä joka kuukausi 20 € kuukausi rahaa. Viikkorahalla ostan namuskaa ja kuukausrahan laitan kaikkeen pieneen kivaan Esim. kyniin, toppeihin, lehtiin, pompuloihin ja kaikkiin muihin pieniin tuotteisiin joita saa esim. Tiimarista. Tuo 5 € on mielestäni liikaa, mutta tuhlaan sen jostain syystä kuitenkin. Äippä ostaa vaatteet, maksaa puhelinlaskun ja antaa rahaa viihteeseen, elokuviin ja videovuokraukseen, uintiin ja muuhun sellaiseen. Lisäksi äiti laittaa joka kuukausi säästötililleni pienen summan rahaa.
        Samat jutut on mun pikkusiskolla.
        Kyl mun pitäs jaksaa tehdä kotitöitä!
        Äiti tekee töitä meiän leivän eteen enkä mä 15-v. jaksa/viitsi jostain syystä edes roskia viedä tai tyhjentää tiskikonetta. Oma huoneenikin on kuin sikolätti.
        Ja oon kohta läskikin. Heti huomenna, lupaan.. Huomenna vien roskat, tyje
        nnän tiskikoneen imuroin ja siivoan oman huoneeni.
        Sitten rakas äitini ehdotti viel, että ostaa mulle joka kuussa kuntosalikortin. Ja mä oon tällanen laiska joka ei tee mitään sen eteen, että saa viikko & kuukausirahaa.
        Sen ansaitsisi ne jotka tekee kotitöitä ilman rahaakin. TÄTÄ KIRJOITTAESSA MÄ PÄÄTIN, ETTÄ TEEN KOTITÖITÄ VÄHINTÄÄN 3 KERTAA VIIKOSSA - ALOITTAEN HUOMENNA!

        P.S Mulla on ihanin äiti päällä maan kun on jaksanut antaa tällaselle paskiaiselle joka ei tee mitään, viikkorahaa..Isä myös!

        - LaiskaTyttö90

        ota ittees niskasta kiinni ja ryhdistäydy


      • no JAA15
        ei kannata valittaa.. kirjoitti:

        Itse en saa kuukausi/viikkorahaa ollenkaan. Iskä antaa joskus pikkukolikoita 5,10,20 ja 50 snt joskus jopa euron kolikon.. Mutta siihen se jää..

        niimpä tai äiti antaa jtn 5 senttisiä euron edestä rahapussi tulee täyteen muttei ole hirviän paljon rahaa


    • miten?

      Suurinosa nuorista joutuu itse kustantamaan kaiken ostamansa, ja tuo 6 euroa kyllä kuluu jo yhteen linja-automatkaan helposti. Joten on kyllä aika niukka raha. Uskon että nekin jotka saavat sen 6 euroa viikossa, heille kustannetaan kaikki. Itse annan nuorilleni 100 euroa kuukaudessa, asumme kyllä aika metsässä, eli täältä linja-automatka on kaupunkiin sellaiset 3-5€ riippuen mihin menee. Ja kaikki muutkin joutuvat tottakai itse maksamaan.

      • ................

        aika vähän annat niille sitten rahaa..
        minä saan suunnileen tuon verran kuukaudessa, mutta äiti ostaa vaatteet ja kaiken muun..


      • Minä :)
        ................ kirjoitti:

        aika vähän annat niille sitten rahaa..
        minä saan suunnileen tuon verran kuukaudessa, mutta äiti ostaa vaatteet ja kaiken muun..

        Minäpä en saa mitään :)


      • nimimerkki
        Minä :) kirjoitti:

        Minäpä en saa mitään :)

        Enpä muuten minäkään, oon joskus saanu penskana parikymmentä markkaa kuussa ja kaverit saa viikkorahaa ja vielä valittaa ettei se riitä mihinkään. Ite saatan olla kuukaudenki persauki.


      • tyttö_16_
        Minä :) kirjoitti:

        Minäpä en saa mitään :)

        mä en saa myöskä viikkorahaa,jos jotain haluun pitää mennä töitä tekee ja säästää :)


      • icequeen.87
        tyttö_16_ kirjoitti:

        mä en saa myöskä viikkorahaa,jos jotain haluun pitää mennä töitä tekee ja säästää :)

        Minä olen jo täysi-ikäinen enkä ole koko lapsuuteni aikana saanut mitään viikko- tai kuukausirahaa. Äiti on ostanut muutaman kerran viikossa jonkun pienen karkkiaskin. Isäni kerran puhui jotain 50 markan kuukausirahasta, jonka eteen olisi pitänyt tehdä kotitöitä, mutta sekin jäi vain sanahelinäksi. Jos olisin saanut viikkorahaa pienenä, niin olisin luultavasti ostanut sillä karkkia.


      • tyttö_16_ kirjoitti:

        mä en saa myöskä viikkorahaa,jos jotain haluun pitää mennä töitä tekee ja säästää :)

        ...en saa myöskään minkäänlaista vakituista viikkorahaa. Joudun käymään töitä tekemässä sen eteen, eikä sitä rahaa tottavie liikaa ole.
        Pikkutyöpaikalla käyntikin on vähän kyseenalaista. Koulu vie aikaa, ja on yleensä niin väsynyt, ettei jaksa enää mennä enää sen jälkeen puurtamaan.
        Joskus saatan myydä piirustuksia yms., joista sitten vähäsen rahaa.

        Rahaa menee lähinnä joihinkin ruokiin, tietysti vähäsen karkkeihin ja joihinkin muihin hankintoihin, joihin sitten säästän oikein urakalla (tältä osin pitää olla kyllä tarkkana. Kaikki mitä ostan on yleensä todella käytössä ja sanoisinko ''välttämättömiä'' harrastuksieni suhteen...
        Hinnat eivät niin alhaalla ole, ja oma raha on tiukilla.
        Minkä sille voi.

        Siis nyt 16-vuotias kympille menevä olen.


      • ...Mä...
        Minä :) kirjoitti:

        Minäpä en saa mitään :)

        !!!!!!


    • Lilo

      Kyllä meillä on ainakin niin että joka viikonloppi saadaan 2 euroa per nuppi... Ja se menee karkkiin

    • pekkatöpöhännätön

      En ole ikinä saanut viikko -tai kuukausirahaa ja olen yhä hengissä.

    • ponteroosa

      otin viime viikol isin kännyl 5 tekstivippiä, 500 egee tuli

      • daappe

        Ota huomioon että tekstivipit pitää maksaa takaisin muutamassa viikossa. Kuinkas sen teet sitten?!?!?????!?!??!


      • minä
        daappe kirjoitti:

        Ota huomioon että tekstivipit pitää maksaa takaisin muutamassa viikossa. Kuinkas sen teet sitten?!?!?????!?!??!

        saan 50/70 euroo viikossa koska äiti ja isä yrittää hyvittää sillä sen kun ne on aina töissä tai työmatkoilla. mutta kyllä se mulle kelpaa


    • KK-89

      ite oon 17-vuotias enkä tähän päivään asti ole saanut mitään viikkorahaa vanhemmiltani!! rahat ansaitsin työtä tekemällä!!

    • Äiti kontulasta

      Meidän lissulla ainakin tuo riittää six-packiin tai viinipulloon perjantai-iltaisin

      • !=?

        Ja kuinkas vanha teidän lissu on? 16 v. teinipissi??? xD


    • &amp; pskaa

      Juu ei oo viikkorahaa herunnu ja kotitöitä silti tehään. Ikinä ei oo rahaa ja vaatteetki ostan ite jos johonki töihin joskus pääsen. Opintotuki 50€ ei ees riitä lukiokirjoihin. Miten tässä pääsee ees ikinä ryyppää?? heh. Köyhyys rox.

    • Hayashi_Chiaki

      Itse saan 70 euroa kuukausirahaa ja ostan itse vaatteeni ja kaiken. Kesällä saatan saada esim. festareita tms varten vähän enemmän. Tuo 70 euroa ei niihin vaatteisiin tunnu kuitenkaan riittävän ja jos tahtoo vaikka pitää ystävien kanssa hauskaa tai jotain niin... loppuu kyllä aika lyhyeen ;) Ja kun ostan suunnilleen puolella siitä mangaa ja muita huvituksia. Töihin siis pitäisi mennä. Ja jos joku ei jaksa profiilista katsoa niin olen 16-vuotias.

      • mani

        mun viikoraha on 50euroo koska siivoon mejjän kämpän joka viikko


    • a1995

      Minä saan viikko rahaa 3 € ja olen 11 Isoveljeni 14v saa 5€ ja kohta 6€

    • joka viikko

      ostan sillä jotain kivaa ja loput laitan säästöihin.

      • nännänää

        porvarit!


    • _poika12_

      minä saan normaalistii 5€ viikos tai jos on paljo rahaa niin voi tulla 20€ ja säästän synttärirahat nyt on rahaa joku 1000€ et eipä täs enää viikkorahoja tarvita:)

      • matsku-87

        Itse saan 20e. viikossa isoisältäni.. eikä tarvi tehdä mitää "kotitöitä"


      • veerrra`
        matsku-87 kirjoitti:

        Itse saan 20e. viikossa isoisältäni.. eikä tarvi tehdä mitää "kotitöitä"

        ite saan 15 € kuukausrahaa,mut sit sen etee pitää tehä kotitöitä..välillä sit saahaan jotain ylimäärästä,jos leffaan mennään tai jotai..


    • on 30€/viikko

      Tuolla se poika pärjää ihan hyvin.
      Kaverit joskus kuulemma kitisee kun meidän Martti saa niin paljon, mutta olen sanonut, että ei kitisijoistä kannata välittää...niitä kun riittä vauvasta vaariin.

    • Kuniz

      Itse en mitään viikko rahoja koskaan saanut, vaan sain rahaa satunnaisesti jos oli jotain mihin rahaa tarvitsin.

      • Neneka

        Minäkää mitää viikkorahaa saa... kummiski menis vaan karkkiin yms. sellaseen turhaan (mutta kivaan) krääsään.. Kyllä sitä rahaa saa, jos pyytää ja jos vaan on.


    • Meiju

      Kuusi euroa??? eli noin 35,80 markkaa viikossa?!

      Huvittavimmalta kuulostaa tämä: "Kahdella kolmesta lapsesta taskurahan ehtona on kotitöihin osallistuminen." Eli toisin sanoen sillä kolmannella lapsosella ei tarvitse edes liikahtaa saadakseen niitä euroja lompsaansa!

      Itse en nuorempana saanut koskaan minkäänlaista kuukausi- tai viikkorahaa. MUTTA päivänselvä asia oli kuitenkin se, että kun kotona asui, niin siivosi oman huoneen, auttoi muiden huoneiden siivouksessa, imuroi, tiskasi, pyykäsi yms... Ja siihen opetettiin jo 8-vuotiaana, että omat jäljet (ja joskus toistenkin) pitää siivota. Omaa rahaa sain vain siis satunnaisesti, ehkä 10 markkaa (vähän yli 1,5 €) parissa viikossa ja pulloja kauppaan viemällä saatoin saada pari kymmentä markkaa kuussa lisää. Nyt olen 19-vuotias ja onnellinen siihen ettei rahaa ole tullut joka tuutista, sillä kun asuu yksinään ja omat asiat pitää hoitaa ihan itse SITÄ RAHAA EI TUOSTA VAAN TULE!

      Kyllähän sen tietää mitä varten nykyajan vanhemmat tuota rahaa penskoilleen syytävät. Lapsethan ovat nykyjään isäntiä talossa ja vanhemmat koittavat vaan miellyttää (LUE: sulkea heidän suunsa) heitä antamalla rahaa. Sitten ihmetellään ku lapset tapittaa pleikkaria päivät pitkät, mutta itse kun antavat koko ajan lisää rahaa uusiin peleihin, niin eihän siihen koskaan kyllästy.

      Itse aion kyllä pitää huolen siitä ettei minusta tule vanhempana tuollainen raukka, joka ei osaa pyörittää omaa taloutta muuten ku lasten paapomisella. Minun lapset ainakin siivoavat heti omat jälkensä kun alkavat sellaisten asioiden päälle ymmärtämään. Kuka nyt haluaisi että omista lapsista tulisi avuttomia pikkumammanpoikia, jotka luulevat että raha kasvaa puissa! Se ei nimittäin kasva siellä, olen monena keväänä käynyt tarkistamassa.

      Kuusi euroa kuulostaa pikkujutulta, mutta se ei ole.

      • TweetyLeaf

        mietitäänpäs ihan sellasta asiaa että mihin tuo 10 markkaa riitti 10 vuotta sitten ja mihin se riittää nyt? puhutaan että euron myötä hinnat ois tullu alaspäin mikä ei tosiaan pidä (eikä koskaan ole pitänyt) paikkansa. muuten kyllä samaa mieltä olen mutta tuo vertauskuva tais nyt mennä hiukka ohi. uskon että olet suht hyvin perillä paljon mikäkin maksaa tänäpäivänä kaupasta ei enää kävellä ulos ilman että sinne on menny 15 euroa jos haluaa muutaman päivän syödä.


      • 4vee pojan äiti

        olen kanssasi täysin samaa mieltä...ja samalla tavalla mut on kasvatettu...ja niin minä myös lapseni


      • pehmolle
        TweetyLeaf kirjoitti:

        mietitäänpäs ihan sellasta asiaa että mihin tuo 10 markkaa riitti 10 vuotta sitten ja mihin se riittää nyt? puhutaan että euron myötä hinnat ois tullu alaspäin mikä ei tosiaan pidä (eikä koskaan ole pitänyt) paikkansa. muuten kyllä samaa mieltä olen mutta tuo vertauskuva tais nyt mennä hiukka ohi. uskon että olet suht hyvin perillä paljon mikäkin maksaa tänäpäivänä kaupasta ei enää kävellä ulos ilman että sinne on menny 15 euroa jos haluaa muutaman päivän syödä.

        mulla on säästöpossu ja pistän sinne kaikki eurot ja setelit. en ole vielä laskenut, paljonko siellä on !


      • Meiju
        TweetyLeaf kirjoitti:

        mietitäänpäs ihan sellasta asiaa että mihin tuo 10 markkaa riitti 10 vuotta sitten ja mihin se riittää nyt? puhutaan että euron myötä hinnat ois tullu alaspäin mikä ei tosiaan pidä (eikä koskaan ole pitänyt) paikkansa. muuten kyllä samaa mieltä olen mutta tuo vertauskuva tais nyt mennä hiukka ohi. uskon että olet suht hyvin perillä paljon mikäkin maksaa tänäpäivänä kaupasta ei enää kävellä ulos ilman että sinne on menny 15 euroa jos haluaa muutaman päivän syödä.

        Kymmenellä markalla tarkoitan kymmentä markkaa! Eli sillä rahalla kyllä sai muutaman jäätelön taikka jotain karkkia kaupasta ostettua. Ja jos tosiaan niitä pulloja kävi palauttamassa niin muutaman kympin sai lisää. Itsellä ei ollut nuorempana juurikaan mitään huvituksia, nindendopelin sain joskus 7-vuotiaana joululahjaksi ja telkkarikin oli, mutta muuten opin siihen ettei niitä kalliita huvituksia saa kuin harvoin. Uimassa käyminen ei maksanut silloin paljoa ja kavereiden kanssa leikkiminen oli ainakin siihen aikaan täysin ilmaista. Enkä edes valita, olen todella tyytyväinen saamaani kasvatukseen - HYVÄ ÄITI!


      • TweetyLeaf
        Meiju kirjoitti:

        Kymmenellä markalla tarkoitan kymmentä markkaa! Eli sillä rahalla kyllä sai muutaman jäätelön taikka jotain karkkia kaupasta ostettua. Ja jos tosiaan niitä pulloja kävi palauttamassa niin muutaman kympin sai lisää. Itsellä ei ollut nuorempana juurikaan mitään huvituksia, nindendopelin sain joskus 7-vuotiaana joululahjaksi ja telkkarikin oli, mutta muuten opin siihen ettei niitä kalliita huvituksia saa kuin harvoin. Uimassa käyminen ei maksanut silloin paljoa ja kavereiden kanssa leikkiminen oli ainakin siihen aikaan täysin ilmaista. Enkä edes valita, olen todella tyytyväinen saamaani kasvatukseen - HYVÄ ÄITI!

        kyllä minä sen huomasin :) tarkoitin sitä että esimerkkinä siellä missä vanhempani asuvat _maksoi_ bussi lähimpään kaupunkiin ~5 markkaa (jos nyt muistan oikein) ja tänäpäivänä se on noin ~3€ joten viikkoraha on pysyny hintoihin nähden aikalailla samoissa...


      • Meiju
        4vee pojan äiti kirjoitti:

        olen kanssasi täysin samaa mieltä...ja samalla tavalla mut on kasvatettu...ja niin minä myös lapseni

        ...Nuorempana kävi kateeksi ku ei ollu rahaa niinku toisilla. Nykyään ei ärsytä yhtään, päinvastoin.

        Kaveri asunut ikänsä kotona ja vanhemmat maksaneet kaiken. Nyt hän täyttää 20 ja muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Sanoi suoraan että on pakko OPETELLA rahan edessä nöyrtymään, sillä kotona on ollut liian hyvät oltavat. Siinä sen sit näkee miten on kasvatettu - väärin..


      • Jennyli

        Joo... Mä oon nyt vasta koht.10v.
        En saa viikko/kuukausirahaa enkä tarvikkaan.
        Kotitöistä saan noin 50snt tai 1e, ja sehän on aivan oikein sillä se on silloin ansaittu.
        jos vien pulloja(vaikka itse ostettuja) annan rahan äipälle tai iskälle.
        On mukavaa olla kaveri-piirissä sellainen joka ei ole liika hemmoteltu.
        Meidän luokkalainen (eräs tyttö) saa ihan mitä tahtoo:|, minusta se on aika omituista.

        Itse en aio antaa sitte isompana mitään muuta mitä olen itsekkään saanut. ehkä kumminkin viikossa n.3e(sisältää kotityöt) eli viikkoraha ois n.50e/1e.
        Meiju on ihan oikeas:).

        HYVÄ!!!
        Joskus saan Lainaan huom.LAINAAN äidiltä rahaa vaikka tuliaisiin. Muuten ostan omilla rahoilla.
        Karkkia syön vain karkkipäivänä(Perjantaina), synttäreillä ja jos tarjotaan esim. kylässä ja suvareissa.

        Onnitteluni Meijulle!!!:)
        T. Minä pieni.


      • Meiju
        Jennyli kirjoitti:

        Joo... Mä oon nyt vasta koht.10v.
        En saa viikko/kuukausirahaa enkä tarvikkaan.
        Kotitöistä saan noin 50snt tai 1e, ja sehän on aivan oikein sillä se on silloin ansaittu.
        jos vien pulloja(vaikka itse ostettuja) annan rahan äipälle tai iskälle.
        On mukavaa olla kaveri-piirissä sellainen joka ei ole liika hemmoteltu.
        Meidän luokkalainen (eräs tyttö) saa ihan mitä tahtoo:|, minusta se on aika omituista.

        Itse en aio antaa sitte isompana mitään muuta mitä olen itsekkään saanut. ehkä kumminkin viikossa n.3e(sisältää kotityöt) eli viikkoraha ois n.50e/1e.
        Meiju on ihan oikeas:).

        HYVÄ!!!
        Joskus saan Lainaan huom.LAINAAN äidiltä rahaa vaikka tuliaisiin. Muuten ostan omilla rahoilla.
        Karkkia syön vain karkkipäivänä(Perjantaina), synttäreillä ja jos tarjotaan esim. kylässä ja suvareissa.

        Onnitteluni Meijulle!!!:)
        T. Minä pieni.

        Ootpa fiksu tyttö.. Todella fiksu! Sunlaiset taitaa olla nykypäivänä harvassa.. Jos oisit nuorempi niin adoptoisin sut heti, heh :)

        Mutta oikeesti, todella hieno juttu että ymmärrät jo ettei aina saa kaikkea, eikä tarvi saadakaan... Kaikkee hyvää sulle :D


      • Jennyli
        Meiju kirjoitti:

        Ootpa fiksu tyttö.. Todella fiksu! Sunlaiset taitaa olla nykypäivänä harvassa.. Jos oisit nuorempi niin adoptoisin sut heti, heh :)

        Mutta oikeesti, todella hieno juttu että ymmärrät jo ettei aina saa kaikkea, eikä tarvi saadakaan... Kaikkee hyvää sulle :D

        Joo.. kiva kuulla.

        Kaikkee hyvää sullekkin.!!!


      • Sanji1

        Hyvin osaat yleistää. "Minulla oli näin ja tämä on ainut oikea tapa!" Minut ja siskoni kieltämättä semihemmoteltu. Ei ihan ilmaiseksi olla aina saatu kaikkea, mutta enemmän tai vähemmän ollaan saatu mitä on pyydetty. Epäreilua ehkä vähempituloisempia kohtaan, mutta elämä on.

        Silti meillä on ihan tasapainoinen perhe-elämä. Lapset eivät todellakaan ole mitään isäntiä - eivätkä sen isommin vanhemmatkaan, vaan täällä kaikkia kunnioitetaan. Vanhempamme ovat aina suhtautuneet meihin rehellisesti, mitään lässyttelyä ja aliarvioimista ei ole meillä harrastettu. Eikä mitään sellaistakaan, että raha olisi korvannut rakkauden, vaan olen siitä onnekkaassa asemassa, että olen todella läheinen vanhempieni kanssa. He ovat aina olleet ymmärtäväisiä ja tukeneet meitä kaikessa. Teini-iässä olin kaveripiirissäni ainut, joka ei kironnut sitä, kuinka tyhmät vanhemmat minulla oli.

        Enkä myöskään ole mikään uusavuton huolimatta siitä, että kaikki on "annettu hopealautasella". Itse olen duunipaikkani metsästänyt ja muutkin asiani selvittänyt. Enkä todellakaan kuvittele, että rahaa kasvaa puussa. Meille on kyllä opetettu rahan arvo. Eikä meillä vanhemmat *ikinä* pyörittänyt huushollia "paapomalla" tai edes terrorisoimalla lapsia. Käsittääkseni siskosta ja minusta kasvoi ihan normaaleita, oma-aloitteisia nuoria.

        P.S Meillä ei ole ikinä ollut Pleikkaria eikä muutakaan. Tietokone on, ja joskus sisko osti omilla rahoillaan käytetyn Nintendokonsolin. Katsos kun siitä rahasta huolimatta meillä vanhemmat osasivat myös leikkiä lastensa kanssa.


      • ......
        Sanji1 kirjoitti:

        Hyvin osaat yleistää. "Minulla oli näin ja tämä on ainut oikea tapa!" Minut ja siskoni kieltämättä semihemmoteltu. Ei ihan ilmaiseksi olla aina saatu kaikkea, mutta enemmän tai vähemmän ollaan saatu mitä on pyydetty. Epäreilua ehkä vähempituloisempia kohtaan, mutta elämä on.

        Silti meillä on ihan tasapainoinen perhe-elämä. Lapset eivät todellakaan ole mitään isäntiä - eivätkä sen isommin vanhemmatkaan, vaan täällä kaikkia kunnioitetaan. Vanhempamme ovat aina suhtautuneet meihin rehellisesti, mitään lässyttelyä ja aliarvioimista ei ole meillä harrastettu. Eikä mitään sellaistakaan, että raha olisi korvannut rakkauden, vaan olen siitä onnekkaassa asemassa, että olen todella läheinen vanhempieni kanssa. He ovat aina olleet ymmärtäväisiä ja tukeneet meitä kaikessa. Teini-iässä olin kaveripiirissäni ainut, joka ei kironnut sitä, kuinka tyhmät vanhemmat minulla oli.

        Enkä myöskään ole mikään uusavuton huolimatta siitä, että kaikki on "annettu hopealautasella". Itse olen duunipaikkani metsästänyt ja muutkin asiani selvittänyt. Enkä todellakaan kuvittele, että rahaa kasvaa puussa. Meille on kyllä opetettu rahan arvo. Eikä meillä vanhemmat *ikinä* pyörittänyt huushollia "paapomalla" tai edes terrorisoimalla lapsia. Käsittääkseni siskosta ja minusta kasvoi ihan normaaleita, oma-aloitteisia nuoria.

        P.S Meillä ei ole ikinä ollut Pleikkaria eikä muutakaan. Tietokone on, ja joskus sisko osti omilla rahoillaan käytetyn Nintendokonsolin. Katsos kun siitä rahasta huolimatta meillä vanhemmat osasivat myös leikkiä lastensa kanssa.

        Joo.. teillä on ihan hyvä perhe.


      • Meiju
        Sanji1 kirjoitti:

        Hyvin osaat yleistää. "Minulla oli näin ja tämä on ainut oikea tapa!" Minut ja siskoni kieltämättä semihemmoteltu. Ei ihan ilmaiseksi olla aina saatu kaikkea, mutta enemmän tai vähemmän ollaan saatu mitä on pyydetty. Epäreilua ehkä vähempituloisempia kohtaan, mutta elämä on.

        Silti meillä on ihan tasapainoinen perhe-elämä. Lapset eivät todellakaan ole mitään isäntiä - eivätkä sen isommin vanhemmatkaan, vaan täällä kaikkia kunnioitetaan. Vanhempamme ovat aina suhtautuneet meihin rehellisesti, mitään lässyttelyä ja aliarvioimista ei ole meillä harrastettu. Eikä mitään sellaistakaan, että raha olisi korvannut rakkauden, vaan olen siitä onnekkaassa asemassa, että olen todella läheinen vanhempieni kanssa. He ovat aina olleet ymmärtäväisiä ja tukeneet meitä kaikessa. Teini-iässä olin kaveripiirissäni ainut, joka ei kironnut sitä, kuinka tyhmät vanhemmat minulla oli.

        Enkä myöskään ole mikään uusavuton huolimatta siitä, että kaikki on "annettu hopealautasella". Itse olen duunipaikkani metsästänyt ja muutkin asiani selvittänyt. Enkä todellakaan kuvittele, että rahaa kasvaa puussa. Meille on kyllä opetettu rahan arvo. Eikä meillä vanhemmat *ikinä* pyörittänyt huushollia "paapomalla" tai edes terrorisoimalla lapsia. Käsittääkseni siskosta ja minusta kasvoi ihan normaaleita, oma-aloitteisia nuoria.

        P.S Meillä ei ole ikinä ollut Pleikkaria eikä muutakaan. Tietokone on, ja joskus sisko osti omilla rahoillaan käytetyn Nintendokonsolin. Katsos kun siitä rahasta huolimatta meillä vanhemmat osasivat myös leikkiä lastensa kanssa.

        Mä vaan olen sitä mieltä ettei lapset rahaa tarvitse, piste.


      • Jennyli
        Meiju kirjoitti:

        Mä vaan olen sitä mieltä ettei lapset rahaa tarvitse, piste.

        Uskotko et toi yks saa 1500e per.päivä???


      • Meiju
        Jennyli kirjoitti:

        Uskotko et toi yks saa 1500e per.päivä???

        Eiköhän tuo oo ihan vitsi :)


      • Jennyli
        Meiju kirjoitti:

        Eiköhän tuo oo ihan vitsi :)

        Niin mäki arvelen...!!!!!!


      • Sanji1
        Meiju kirjoitti:

        Mä vaan olen sitä mieltä ettei lapset rahaa tarvitse, piste.

        Voi olla, että ilmankin pärjää, mutta pointti on, että ei se viikkoraha tee lapsista/vanhemmista sen huonompiakaan. Yritä ymmärtää, että on muitakin tapoja tehdä asiat kuin se sinun tapasi.


      • Meiju
        Sanji1 kirjoitti:

        Voi olla, että ilmankin pärjää, mutta pointti on, että ei se viikkoraha tee lapsista/vanhemmista sen huonompiakaan. Yritä ymmärtää, että on muitakin tapoja tehdä asiat kuin se sinun tapasi.

        Olen vaan sen niin monta kertaa nähnyt kaveripiirissäni, omassa perheessä (uusperheen pienemmät sisaret, joilla ei oo samat opit ku itsellä oli), naapurissa yms..

        Se on yleistämistä tiedän. Voi olla toki muitakin tapoja, mutta itse ainakin olen visusti sitä mieltä etten omille lapsilleni tulevaisuudessa rahaa anna tosta vaan.


    • TweetyLeaf

      vähän miettiä että paljon sitä viikkorahaa antavat. viikkorahan huono puoli on se että se menee samantien johonki karkkiin tai vastaavaan hetken iloon koska eihän 6 euroa oikeesti riitä muuhun.
      Kuukausi raha on siitä parempi että se opettaa lapselle heti että rahaa ku tulee se pitää kestää sen kuukauden ja sitä kun tulee kerralla vähän enemmän sen voi tuhlata johonki pidempi kestosempaan iloon. viikkoraha on vaikeempi säästää...
      ite sain vanhemmiltani satunnaisesti rahaa, himassa tosin en ole asunu moneen vuoteen. mielipiteitä?

      • .....

        Kyllä 6euroa muuhunkin riittää.
        Kuka samaa mieltä?


    • tytteli vaan 89

      Niin mä en saa ollenkaan viikkorahaa,saan rahaa aiankun halua/tarvin.En asu enään kotona.En opiskele,koska ei alkanut oikealinja minne halusin.

      • Mä vaaaaaan

        Pikkusiskoni saa rahaa kuussa vain 4€!!! Heilläkin se menee makeaan, koska heillä ei ole minkäänlaista karkkipäivää..Lisätöistä ei saa rahaa..Perseestä.


      • epätietoinen maalta
        Mä vaaaaaan kirjoitti:

        Pikkusiskoni saa rahaa kuussa vain 4€!!! Heilläkin se menee makeaan, koska heillä ei ole minkäänlaista karkkipäivää..Lisätöistä ei saa rahaa..Perseestä.

        kuis vanha tää siskos on?


    • ....

      Itse sain rahaa nuorempana aina, kun pyysin. Silloin piti kertoa selitys, mihin rahaa tarvitsee. Tällöin lapsi ei niin helposti esimerkiksi ostele tupakka-askeja tai alkoholia, ellei valehtele.

      Kuudella eurolla ei kyllä harrastuksia makseta, mutta varmaankin tällainen viikkoraha tarkoittaa, että se ei sisällä harrastus-, matka-tai vaatemaksuja, vaan on juuri sellaista ylimääräistä rilluttelurahaa karkkiin, alkoholiin ja tupakkaan.

      Viikkoraha on siitä tyhmä asia, että lapsi ei keskustele viisaan aikuisen kanssa ostoksistaan, vaan ostaa mitä huvittaa. Siksi lasten käyttämät viikkorahat menevätkin haitallisiin asioihin.

      • anonyymimamma

        " Itse sain rahaa nuorempana aina, kun pyysin. Silloin piti kertoa selitys, mihin rahaa tarvitsee."
        Olen 15-vuotias poika ja mul on just tommonen systeemi. En pyydä rahaa karkkiin muutakuin lauantaisin ja saan ehkä pari euroa. Joskus sanon et tarvii rahaa ku menee syömään jne. Kyllä sillä on pärjänny ja kuitenki ne menis karkkiin ne rahat. Joskus jossain käyn töissä ja tienaan 20e nii sit on sitä rahaa mut ei muuten.


      • Meiju

        Itelläkin oli nuorempana juuri tuollalailla, että jos rahaa meni pyytämään ilman että kertoi mihin se menee, sitä ei saanut.

        Sitten jos oli jokin selkeä tarkoitus tyyliin uimahalliin meno tai muu vastaava, niin sitten saattoi saadakin. Mutta se ei taas tarkoita sitä että aina olisi saanut (kun oli joku selitys), 8-15-vuotiaana kerran viikossa oli maksimi mitä kehtasi edes äidiltä kysyä rahaa. Jos ei tullut niin sit odotin seuraavaan viikkoon. Nykyään tuntuu että lapset inuvat sitä rahaa joka päivä!


      • Määää
        anonyymimamma kirjoitti:

        " Itse sain rahaa nuorempana aina, kun pyysin. Silloin piti kertoa selitys, mihin rahaa tarvitsee."
        Olen 15-vuotias poika ja mul on just tommonen systeemi. En pyydä rahaa karkkiin muutakuin lauantaisin ja saan ehkä pari euroa. Joskus sanon et tarvii rahaa ku menee syömään jne. Kyllä sillä on pärjänny ja kuitenki ne menis karkkiin ne rahat. Joskus jossain käyn töissä ja tienaan 20e nii sit on sitä rahaa mut ei muuten.

        !!!Ei ihan typerä sentään mutta...


    • viikkorahaa

      10mk mikä olisi nyt jotain 1,7€ mikä on hemmetin olematon summa. Silloin se kymppi riitti ja oli niin iso raha, että piti oikein säästää.
      Nyt saan railu 3k kuussa eikä sekään tunnu riittävän. Oliskohan aika tarkistaa kulutuskäyttäytymistä.

      • ekonomi

        Eihän raha ennen muinoin ole samanarvoista kuin nykyään. Hinnat ovat nousseet huimasti, myös palkat.

        Ei siitä ole kovin kauaa, kun bussiliputkin maksoivat pari markkaa kertalipulta ja nyt pari euroa. Pari euroa parin kilometrin matkasta on paljon.


      • velde

        niinpä. itse sain lapsena (n.16v. sitten) vitosen viikkorahaa, siis puhun markoista, ja sillä kyllä sai karkkipäivänä suun hyvin makeaksi. maalla kun asui niin eipä sitä rahaa hirveästi mihinkään tarvinnut, pyörä kulkee polkemalla jne. kyllä on rahanarvo heittänyt häränpyllyä nykyisin, kaikki kallistuu ja kallistuu. eipä auta, töitä on vaan tehtävä.


    • sain

      minä ainakin sain 10vuotiaasta eteen päin lapsi lisät itselleni ja sitten kun täytin 15 niin sain puoliorvon eläkkeen myös.mutta sillä pitikin ostaa itse vaatteet sun muut mitä tarvitsi ja 15 kun täytin niin ruuat kansa piti ite ostaa ja tehdä.ja 16vuotiaana muutin himasta veke ja samalla reissulla oltu 10vuotta.

      • joan

        Mä saan joka kuukaus 50-100e mutta ei ne kyllä mulla mene mihinkään namiin vaan ihan järkeviin ostoksiin..enimmäkseen vaateisiin


      • ei kannata valittaa...

        En ole koskaan saanut lapsilisiä itselleni, eikä niillä voisi tehdä mitään. Pitäisi mennä monen kilometrin päähän, että voisi ostaa jotain ja saisi vielä halvemmallakin, kuin mitä täällä on. Äiti joskus nostaa tililtäni rahaa, etenkin jos mennään lomamatkalle niin siloin voin saada enemmän rahaa. Ja olen menossa kesätöihin josta saa yli 500€.

        Ja lapsilisätkin loppuvat jo 17-vuotiaana, kun ennen se oli 18-vuoteen saakka..

        Itse olen 15,kohta 16 vuotta..


    • kotimuori

      saa viikossa 70-80 euroa, jos sitä viikkorahaksi voi sanoa.Hän opiskelee toisella paikkakunnalla, opintotuki ei riitä kattamaan kaikkia menoja. Jotkut kateelliset sanovat, että tyttäreni on oppinut liian hyvälle. Hän ei ole ottanut töitä opiskelujensa sivuun, vaan panostaa aikansa menestyksellisiin opintosuorituksiin.

    • ..........

      Poika täytti juuri 4 vuotta ja alkaa nyt saamaan viikkorahaa. Olen päättänyt antaa viikkorahaa yhtä monta euroa kuin on ikävuosia ja rahan saa käyttää (melkein) mihin haluaa.

      • ...

        Mihin 4-vuotias tarvitsee rahaa? Ja vielä 16 euroa kuukaudessa?


    • köyhäkö?

      Meillä lapset ovat tuohon tyytyväisiä, kun maalla asutaan niin paljon ei kulukaan. Saavat tietenkin känyylaskun n.10 ecuu kuussa päälle:).

    • ..............................

      vähältä, koska karkki pussitkin maksaa nykyään yli 2€! mutta kun miettii mitä itse sain,5 markka viikossa!!!n.6vuotta sitten, se 6€ tuntuu todella isolta rahalta!

      • mummot mennyttä

        Niin ja mikähän se rahan arvo olikaan silloin ennen vanhaan. Irtokarkit silloin 10 penniä/kpl, nyt 20 senttiä.

        Suorita vertaileva laskutoimitus. Kumpihan eli makeammin, sinä vai tämän päivän keskiverto-lapsi??


      • Tytsykkä
        mummot mennyttä kirjoitti:

        Niin ja mikähän se rahan arvo olikaan silloin ennen vanhaan. Irtokarkit silloin 10 penniä/kpl, nyt 20 senttiä.

        Suorita vertaileva laskutoimitus. Kumpihan eli makeammin, sinä vai tämän päivän keskiverto-lapsi??

        Lauantaipussi maksaa 0,99 euroa. Eikö se maksanut silloin muinoin 5-6 euroa.

        Huomaa että pussien koot ovat suurentuneet.


      • ...........
        Tytsykkä kirjoitti:

        Lauantaipussi maksaa 0,99 euroa. Eikö se maksanut silloin muinoin 5-6 euroa.

        Huomaa että pussien koot ovat suurentuneet.

        siis vertasin irtokarkkien hintoja, niitä kun vielä jossakin päin suomea myydään 20 sentillä.

        Juu, ja on pussit suurentuneet (ehheh). Silti ihan turha lähteä mielestäni vertailemaan enään markka-aikoja tähän. Rahan arvo on vaan yksinkertaisesti noussut. Eli saat samalla rahamäärällä tänä päivänä vähemmän kuin silloin muinoin. Niin, ja syytä muistaa, että elintaso nostaa hintoja, ei EU!


    • ostovoimaa

      tyttäreni 10 v saa 250 / viikko, mielestäni se opettaa nuoren jo varhaisessa vaiheessa käyttämään rahaa ja oppimaan ettei se kasva puussa. tähän sisältyy pieniä hommia kuten roskien vienti ja oman huoneen siivoaminen ainakin päällisin puolin.

      • TweetyLeaf

        jokainen kasvattakoon lapsensa tyylillään mutta ymmärrät kai että tuon verran hän tulee saamaan rahaa _KUUKAUDESSA_ kun lähtee opiskelemaan. ja siitä sitten pitää ostaa ruuat...


      • Meiju

        Et voi olla tosissasi...


      • sannijalauri
        Meiju kirjoitti:

        Et voi olla tosissasi...

        einiin. :(


      • putki

        Aika paljon tekee kuussa jo 1000e ite hankin kuussa 1200e käteen jolla lyhennän asunto lainaa muut laskut päälle. 2euroo per muksu on ihan hyvä 11v. 9v. 5v.


      • en voi uskoa..

        10- vuotias saa 250€. itse joudun säästämään kauheasti,että voisin ostaa jotain.. Yleensä laitan kolikoita n.kerran viikossa säästölipaaseen, josta voi ottaa jos tarvitse..


      • tatat
        TweetyLeaf kirjoitti:

        jokainen kasvattakoon lapsensa tyylillään mutta ymmärrät kai että tuon verran hän tulee saamaan rahaa _KUUKAUDESSA_ kun lähtee opiskelemaan. ja siitä sitten pitää ostaa ruuat...

        jos rahat ei riitä niin luulenpa että äiti auttaa


      • Meijun...kanssa samaa mielt...

        Luuleks sä siis et se oppii noin?
        Järki käteen ja menoks.


      • .....
        Meiju kirjoitti:

        Et voi olla tosissasi...

        Kuka???


      • oppii enemmän

        Antaisit tonnin viikossa, niin oppisi käyttämään emnemmän ja nopeammin. Lisäksi typysi oppisi, ettei raha kasva puissa vaan sitä sataa taivaasta.


    • äiti76

      10 euroa lapsi 8 vanha

    • maatruska

      Tuo ikähaitari oli kyllä niin laaja, että keskiarvo jää aika matalaksi jo sen puolesta.
      Eikä ollut tuossa tiedoksiannossa puhuttu mitään ikäjakaumasta, mikä saattoi olla nuorempien eduksi. Harva ekaluokkalainenkaan tuskin enään pärjää kuudella eurolla.

      Meidän 14-vuotias saa noin 50 euroa/ vko ja veljensä 9 v. saa viikkorahaa 2-kymppiä. Rahan saannin ehtona toisin on kodin puhdetöiden suorittaminen, josta päästetään lipsumaan vain viikkorahan puolittamisella. Törkeästä tehtävien laiminlyönnistä koko viikkoraha jätetään maksamatta, tosin tällöin joutuu myös istumaan arestinsa, jolloin rahaa ei pääse kulumaankaan.

      • lapsillenne

        Maksatte liikaa lapsillenne. Mihin kuluu 14-vuotiaalla viikossa 50 €? KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!!!
        Itse olen 15 ja en saa ollenkaan viikkorahaa. Ostan nyt moponkin ja joudun senkin maksamaan itse!


    • Asmirna

      Oon 17 vuotta ja saan viikkorahaa 20€ kahelta viikolta, eli sehän on 10€ per viikko. Se on ihan hyvä viikkoraha. Mä en käytä niitä mihinkään turhaan vaan yleensäkin laitan säästöön..

      • mukkilo

        no jo on nykynuoret/lapset nirsoja..on se kumma ku syydetään rahaa ...mä muistan ku olin joskus nuorempi ja se oli viikko raha 10mk...tosin sit teiniikään tullessa nousi 20mk.....kyllä hyvin riitti...mut ainiin mehän ollaan EU:ssa ja hinnat nousi niin maan perkuleesti...ku maksellaan virojen ja latvioitten kuluja SUOMALAISTEN verorahoilla....


      • Asmirna
        mukkilo kirjoitti:

        no jo on nykynuoret/lapset nirsoja..on se kumma ku syydetään rahaa ...mä muistan ku olin joskus nuorempi ja se oli viikko raha 10mk...tosin sit teiniikään tullessa nousi 20mk.....kyllä hyvin riitti...mut ainiin mehän ollaan EU:ssa ja hinnat nousi niin maan perkuleesti...ku maksellaan virojen ja latvioitten kuluja SUOMALAISTEN verorahoilla....

        En minä sitä ruinaa, iskä vaan nyt tahtoo antaa, ja olen kyllä muutaman kerran kieltäytynytkin, mutta se tahtoo antaa. En ole nirso... :/


    • ...200€...

      ...kuukaudessa ja en asu kotona. Joudun maksamaan tuosta koulukirjat, ruuan ja kaikki mitä ihminen nyt elääkseen tarvii!!!

      • yrittäjän tytär

        Minäkin sain opiskeluaikana ihanalta iskältä 200e/kk kun opintotuet ei riittäneet kuin vuokraan, ja koulu nieli kirjaimellisesti kaiken ajan ettei muihin töihin ehtinyt (no jaa jos olis aamulehteä jakanut..). Sillä elettiin ja maksettiin laskut ja sapuskat. Tosin meillä ei koskaan muksuna maksettu viikko- tai kuukausirahoja, vaate- ja ruokahuolto toimi kotona. Silloin piti pyytää ja selitellä mihin extra-rahaa tarvitsi. Ei tullut kovin usein pyydettyä kun ei kehdannut ja hoksasi, ettei oikeasti tarvinnutkaan mitään extrarahaa - ainakin kun meni kaverille katsomaan leffaa! Opiskeluaikanakaan ei meinannut kehdata pyytää kun tuli jokin isompi meno, koulutavaraa, junalippua tms...no, hengissä ollaan ja työstä se raha nykyään tulee. niin, ja menee aika vikkelään!


    • milli94

      itse saan 5e minun pitää tehdä koti töitä sen eteen

    • j.a.

      mää saan. 10€ viikossa..

      • @nni

        No mä en saa senttiäkään viikkorahaa mutta eipä sitten mitään tarvitse itse ostaa. Minä olen kuitenkin ihan tyytyväinen, koska uimassa köyn 2-3 kertaa viikossa, siihen menis koko raha ja karkkiin/muuhun ei jäis, eli uiminen jäis pois. olisko se sit hyvä? Dösämatkoi ei ntarvii maksaa, karkkia saan kerran viikos, noin 200 g.
        sit viel kommentoin sitä, et ennen irtokarkit makso juts jotai 10 pennii kappale, eli noin 2 senttii.m Mitä nykyään saa kahel sentil? No, ei mitään... Et zilleenzä...

        ja oon muute 11 w


    • Äiti ja iskä

      Meidän 5v saa joka viikko 40€, mutta jos tarkkoja ollaan menee hänen lapsilisä omalle tilille (odottamaan opiskeluaikoja) ja lisäksi ostamme lelun joka viikko esim. Barbie nuken tai jonkin pehmolelun, hän kuuluu elokuvakerhoon ja saa kaikki DVD:t jotka haluaa (ja jotka me katsomme soveliaiksi)sekä kirjakerhoon. Myös vaatteita sekä asusteisiin väriltään/malliltaan sopivia kenkiä ostamme viikottain. Koruja on jonkin verran ja nyt olemme ajatelleet ostaa kännykän. Hänellä on oma HiFi- ja kotiteatteri. Hän oppinut erittäin tarkaksi vaatteistaan ja osaa katsoa että kaikki värit täsmäävät ja asusteisiin sopivat muu reksvisiitta on tiptop.
      Meidän mielestämme on hyvä, että lapsi saa kaiken tarvitsemansa ja mielestämme lapsemme osaa nauttia saamistaan tavaroista.

      • aina paranee

        Uskotko tuohon itsekään....


      • Mona-Henrika

        oli oikeasti vitsi !


      • Sivusta seurannut vastaavaa.

        Kyllähän olet melkoista pakkausta kasvattamassa...Karseeta luettavaa.Sarjassa uusavuttomia jatka "luulevat" saavansa kaiken rahalla...Toivon ettei tavata..Sorry=O)Mitä hän tekee 52 barbilla/pehmolla???Saa ne siis vuodessa....?Äly hoi älä jätä!


      • vai niin..
        aina paranee kirjoitti:

        Uskotko tuohon itsekään....

        Ei millään pahalla, mutta tuo menee yli.. 5-vuotiaalle oma kännykkä? Itse sain vasta kuudennella luokalla! Kirjakerhot ymmärrän, mutta omat kotiteatteritkin!?

        Hyvä,että meidän perhe sai edes uudet videot/dvd sekä digiboxin hankittua.. Dvd:tä tulee ostettua, mutta ne on yleensä alle 20€.

        Kenkiäkin ostatte aika usein ja vaatteita? Itse saan suunnilleen 2krt kuukaudessa uusia vaatteita, paitsi kun nyt on viimeinen vuosi, joten piti hankkia vähän hienommat vaatteet..

        Sanon vielä, että oletteko nyt ihan järkeviä, lapsi oppii liian hyvälle ja tulee ns. lellipentu.


      • Äiti ja iskä
        aina paranee kirjoitti:

        Uskotko tuohon itsekään....

        Me olemme jo yhden perheen kasvattaneet maailmalle, meillä on nyt varaa ja elämänkatsomus, johon uskomme.
        Lapsestamme tulee rahan tunteva ja hän ei tule koskaan elämään kädestä suuhun, vaan osaa käyttää rahaa tuntien sen arvon !


      • Äiti ja iskä
        vai niin.. kirjoitti:

        Ei millään pahalla, mutta tuo menee yli.. 5-vuotiaalle oma kännykkä? Itse sain vasta kuudennella luokalla! Kirjakerhot ymmärrän, mutta omat kotiteatteritkin!?

        Hyvä,että meidän perhe sai edes uudet videot/dvd sekä digiboxin hankittua.. Dvd:tä tulee ostettua, mutta ne on yleensä alle 20€.

        Kenkiäkin ostatte aika usein ja vaatteita? Itse saan suunnilleen 2krt kuukaudessa uusia vaatteita, paitsi kun nyt on viimeinen vuosi, joten piti hankkia vähän hienommat vaatteet..

        Sanon vielä, että oletteko nyt ihan järkeviä, lapsi oppii liian hyvälle ja tulee ns. lellipentu.

        ...meille, haluaisitko osallistua omien vaatteiden ja muiden tavaroiden ostamiseen? Ostaisitko vaatteita enemmän, jos sinulla olisi siihen mahdollisuus?
        Me haluamme vahvistaa lapsemme tietoisuutta siitä, mitä hän tarvitsee ja mitä esim. vaatteita hän haluaa pitää.
        Pidämme laadukkaista tuotteista, oli kysymyksessä AV-tekniikka,autot, kodinkoneet, sisustus tai vaatteet.
        Yksi lause on seurannut meitä vanhempia lapsuudestamme lähtien: "Köyhän ei parane halpaa ostaen."
        Ja tämä pitää paikkansa!


      • Tytsykkä

        "Hän oppinut erittäin tarkaksi vaatteistaan ja osaa katsoa että kaikki värit täsmäävät ja asusteisiin sopivat muu reksvisiitta on tiptop."

        Eli toisinsanoen kasvatatte lapsestanne melkoisen idiootin. Lapsella pitäis vasta yläasteella miettiä tuollaisia vaateasioita, jos silloinkaan. Lellipentu mikä lellipentu, miettisitte vähän - tuo tulee joku päivä kostautumaan, viimeistään aikuisena.


      • ei oo totta

        No tässähän nyt kusetetaan. Joku 14 v hintti nauraa tälläkin hetkellä teille jotka vastailette tähän viestiin. Ja jos toi on totta, niin ei saatana, PAHEMMIN EI VOI LASTANSA PILATA!!!


      • Teidätt on valittu pitämään...

        seuraaville yksinhuoltajien liiton päiville tulkaa sieltä kertoomaan kaikille mitä hyvää lapsi oppiikan, saakaa, arvostaakaan tuollaisessa yltäkulläisessä epävarmojen materalitististen perheessä, jossaq lapselle syydetään kaikkea sitä mitä hän ei ole edes tajunnut pyytåå tai toivoa-
        Babuskat rakentaa lapsilleen ja nuorilleen elintasomuureja ja eriytyneden juopa se kasvaa vaan...


    • huh huh

      koskaan en o yhtään viikkorahaa saanu ja hyvin on elämä silti sujunut.. Saan rahaa sillon kun tarvitsen vaatteisiin tai muuhun, mutta sitäkään en paljoa pyytele..

    • minä

      minä saan 5 euroa viikossa ja se menee säästöön lipaston laatikkoon jotta voisin sitten joskus ostaa jotain tosi kallista ja hienoa! ps. en tiedä vielä mitä ostaisin mutta jotain kumminkin!

    • jokepoke

      mä saan 5-4 viikko rahaa yleensä käytän se karkkiin tai sit säästän vaatteisiin tai muuhun elektronisiin juttuihin.musta kuus euroo on aika iso raha mut riippuu siitä mihin sen käyttää

    • minä

      Sairasta tuo uikuttaminen siitä että pojat pelaavat liikaa PC/Xbox pelejä tytöt tuhlaavat vaatteisiin ottakaa kantaa

      • Tombbaz

        se on jokaisen oma asia mihin rahansa käyttää,turha siitä on valittaa että pojat vaikka käyttää rahaa johonki peleihin jne.. ja tytöt taas johonki vaatteisiin.Jokainen tehkööt rahoillaan mitä tekee turha sitä on lähteä arvostelemaan.


      • Juu

        Joo


    • Mona-Henrika

      uimahalliin, elokuviin tms. Muuten paikasta toiseen poljetaan pyörällä tai kävellään. Tietysti kelistä ja matkasta riippuen. Me ostamme lapsille vaatteet ja esim. karkit. Joten heillä ei ole varsinaista viikko tai kk rahaa ollenkaan.

    • 11-vuotias

      Itse saan viikkorahaa 10 euroa plus jotain muuta, mitä välillä pyydän johonkin.
      Yleensä ostan viikkorahoillani itselleni(ja/tai kavereilleni) jotain. Tai sitten menen kavereitteni kanssa uimaan, tai jotain sellaista.
      ..Ellen säästä rahojani.

      • gasgsagsgsagsag

        Minäpä en saa koskaan mitään , käyn töissä vaivalla tienaamassa pennoseni vaikka en ole vielä 18


      • 107kkk
        gasgsagsgsagsag kirjoitti:

        Minäpä en saa koskaan mitään , käyn töissä vaivalla tienaamassa pennoseni vaikka en ole vielä 18

        sann viikosssa 15 e ja kuukausi raha on 20e oon 10v


      • Nimetön
        107kkk kirjoitti:

        sann viikosssa 15 e ja kuukausi raha on 20e oon 10v

        Mulla ei ole mitään viikkorahaa.. Pyydän aina jos tarviin johonkin ja yleensä sitä silloin saa.. Meniskö mulla porukoitten rahoja joku 15-30€ viikkoon. Mut itellä kun on jtn parisataa aina tilillä niin sillä saa ostettua kaiken mitä porukat ei suostu ostamaan. Ja aika usein lainailen porukoilta 10-500€ summia..Ja maksan tietty takasinkin..


    • 11 v.

      Saan 10 euroa viikossa, jonka luultavasti säästän. Ja jos haluan/tarvitsen jotain, niin vanhempani ostavat. Minun ei tarvitse tehdä viikkorahani eteen yhtikäs mitään.

    • &lt;&lt;&lt;&lt;&lt;

      oon 7lk (kohta 8lk) saan rahaa 7.50e viikossa kunhan siivoan huoneeni.. Jos en siivoa --> ei viikko rahaa.. aika vammasta kylläki.
      Yks lellitty kaverini joka on aikamoinen vittuilija saa kuukaudesa 50e ja valittaa että se on vähän ja että sen pitäs saada vähintää 150e ! Se saa meijän luokasta enite rahaa mutta sen äiti onki avoliitossa yhen sitä monta vuotta nuoremman rikkaan ukon kaa eikä ees rakasta sitä vaa se akka on vaa manin takia. kuvottavaa.

    • heinäsirkkuli^

      minusta tämä on turhaa tiedän monta ihmistä jotka eivät saa viikkorahaa en ole edes ikinä saanut ja eikä se johdu siitä että olisimme köyhiä vaan me olemme perhe joka on normaali palkalla niinkuin kaikki muut perheet suomessa

    • nuori..

      En oo saanu (tai sisareni) koskaan viikkorahaa kun perhe on köyhääkin köyhempi. Ei se mitään. Saimme jotain arvokkaampaa tilalle emmekä muuttuneet katkeriksi :)

      Hyvää kesänalkua kaikille!

    • ---

      En oo saanu ikinä viikkorahaa vaik teen paljon kotitöitä ja kaikki rahat mitä saan en saa käyttää niitä vaik ne on mulla...aika idioottimaista

    • TheFarTheGlain

      Mitä nykyään nuoret saa rahaa johonkin, kun olen kuunnellut vierestä miten viikonloppu pidetään. Mennää ryyppään ja vedetään kännit. Tiedättekös te vanhemmat että teidän lapsenne voi ryypätä ja kuluttaa viikkorahan juuri tälläiseen. Tiedättekös sitä vanhemmat kenellä on lapsia niin teidän lapseltanne kuolee aivosoluja miljoonia ehkäpä jos hän ottaa kovin kännit. Lapset eivät sovellu alkoholin käyttöön eikä myöskään vanhemmat ihmiset. Nyt lapsien vanhemmat joutuu tekemään kovan tilanteen hyvän asian puolesta. Joudutte nyt viemään heiltä viikkorahan ja antamaan kotiarestia jos poikanne tai tyttönne lojuu kaupungill ryyppäämässä viinaa.

      Toinen asia mikä tarvitsisi myös korjausta on tupakointi. Tiedättekö mitä se tekee jokaiselle ihmiselle. Kun poltat yhden tupakan, olet tyhmempi kuin juuri olit. Eli esimerkki siitä että kun poltat yhden tupakan, olet yhden tupakan verran tyhmempi, eli tupakka tappaa aivosoluja, vahingoittaa kehoa, ja kun poltat ja kuolet, sitä sanotaan silloin itsemurhaksi, koska sinä itse poltit, sinä itse aiheutit itsellesi kuoleman.

      Mitä enemmän poltat, sitä vähemmän elinaikaa sinulla on, voit vaikkapa joutua sairaalaan letkuihin eläkepäivinä, eikä se todellakaan ole rentoa lomaa.

      Eli nuorten tupakointi ja nuorten ryyppy reissut pitää loppua. Nyt heti!!!

      Pelastakaa nuoret, lapsien vanhemmat, pelastakaa ken voitte, varsinkin oma lapsenne voi olla vaarassa.

      Save everyone or they can live bad and hell lifetime what noone want's to see. They can come murders, or killers, or something else bad like....They can go use drugs, and die, and....nomore, he is now dead. What if you have been stopped him from those things, you cannot save him anymore, he is dead, and its your fault.

      • !aivo!

        "Save everyone or they can live bad and hell lifetime what noone want's to see. They can come murders, or killers, or something else bad like....They can go use drugs, and die, and....nomore, he is now dead. What if you have been stopped him from those things, you cannot save him anymore, he is dead, and its your fault."

        Olen 12 v ja voin kertoa et toi sun teksti sisältää aika saatanasti virheitä! become murderer eikä come murder jne. opettele puhumaan kieliä ennen kuin alat selittään!


      • PentujenVIhhaaajaaa
        !aivo! kirjoitti:

        "Save everyone or they can live bad and hell lifetime what noone want's to see. They can come murders, or killers, or something else bad like....They can go use drugs, and die, and....nomore, he is now dead. What if you have been stopped him from those things, you cannot save him anymore, he is dead, and its your fault."

        Olen 12 v ja voin kertoa et toi sun teksti sisältää aika saatanasti virheitä! become murderer eikä come murder jne. opettele puhumaan kieliä ennen kuin alat selittään!

        Pidäppäs suusi supussa yligeeninen 12 vuotias kakara. Jos sinun geenisi on kehittynyt eri tavalla, se ei tarkoita että kaikkien geenit ovat kehittyneet sinun tavallasi. Muista, jokainen mutatioituu omalla tavallaan omaksi itsekseen, ei koskaan toisen kautta.


      • Kehs
        !aivo! kirjoitti:

        "Save everyone or they can live bad and hell lifetime what noone want's to see. They can come murders, or killers, or something else bad like....They can go use drugs, and die, and....nomore, he is now dead. What if you have been stopped him from those things, you cannot save him anymore, he is dead, and its your fault."

        Olen 12 v ja voin kertoa et toi sun teksti sisältää aika saatanasti virheitä! become murderer eikä come murder jne. opettele puhumaan kieliä ennen kuin alat selittään!

        Älä puutu toisen kielioppiin, toinen oppii hitaammin, toinen nopeammin, hemmetin geenilapsi, turpa suppuun ja painu omiin hommiin, tämä ei ole satua, vaan ihka oikeaa totisen totta.


      • 12v yligeeninen kakara
        PentujenVIhhaaajaaa kirjoitti:

        Pidäppäs suusi supussa yligeeninen 12 vuotias kakara. Jos sinun geenisi on kehittynyt eri tavalla, se ei tarkoita että kaikkien geenit ovat kehittyneet sinun tavallasi. Muista, jokainen mutatioituu omalla tavallaan omaksi itsekseen, ei koskaan toisen kautta.

        sä oot varmaan kovakin pentujen vihaaja, älä sekoo ja muista et oot itsekin ollu PENTU!!!!


    • hipsulahei

      ei saa noin paljoa.
      ainakaan meidän penskat ei saa.

    • make

      Veikkauksiin ja pelikoneisiin menee viikkorahat, varmaan joillakin muillakin

      • 140€/kk

        Ja käytän säästän sen omaan hevoseen :)


    • bling bling

      mä san kympin viikossa ja se menee karkkiin limsaa ja säästöön

      • Just joo

        Siis täh?? Viikkorahaa 6€?10€? siis oikeesti? mä en saa mitään. mun pitää tehdä jotain sen eteen.

        ja yleensä mä säästän kaiken rahan, nyt mulla on jo yli tonni. repikää siitä. enkä aatellu ostaa mitään karkkia sillä.


      • sama täällä
        Just joo kirjoitti:

        Siis täh?? Viikkorahaa 6€?10€? siis oikeesti? mä en saa mitään. mun pitää tehdä jotain sen eteen.

        ja yleensä mä säästän kaiken rahan, nyt mulla on jo yli tonni. repikää siitä. enkä aatellu ostaa mitään karkkia sillä.

        Joo näin on meilläkin. Täytin just 15 mut en koskaan oo saanu mitään kuukausi- tai viikkorahoja. Ostan kohta moponkin iha ite! Ja rahaa on mulla semmonen 1400 erkkii täl hetkellä kun oon aina säästelly. Ja oon mä ennenkin tehny kalliita ostoksii omilla rahoilla, nutta ne riittää kun säästää eikä vaan osta karkkii tai limsaa tai kaljaa jne.


    • ilman työtä

      Saan 5 € viikkorahaa, vaikken teekkään kotona mitään. Lisäksi saan isältä joka kuukausi 20 € kuukausi rahaa. Viikkorahalla ostan namuskaa ja kuukausrahan laitan kaikkeen pieneen kivaan Esim. kyniin, toppeihin, lehtiin, pompuloihin ja kaikkiin muihin pieniin tuotteisiin joita saa esim. Tiimarista. Tuo 5 € on mielestäni liikaa, mutta tuhlaan sen jostain syystä kuitenkin. Äippä ostaa vaatteet, maksaa puhelinlaskun ja antaa rahaa viihteeseen, elokuviin ja videovuokraukseen, uintiin ja muuhun sellaiseen. Lisäksi äiti laittaa joka kuukausi säästötililleni pienen summan rahaa.
      Samat jutut on mun pikkusiskolla.
      Kyl mun pitäs jaksaa tehdä kotitöitä!
      Äiti tekee töitä meiän leivän eteen enkä mä 15-v. jaksa/viitsi jostain syystä edes roskia viedä tai tyhjentää tiskikonetta. Oma huoneenikin on kuin sikolätti.
      Ja oon kohta läskikin. Heti huomenna, lupaan.. Huomenna vien roskat, tyje
      nnän tiskikoneen imuroin ja siivoan oman huoneeni.
      Sitten rakas äitini ehdotti viel, että ostaa mulle joka kuussa kuntosalikortin. Ja mä oon tällanen laiska joka ei tee mitään sen eteen, että saa viikko & kuukausirahaa.
      Sen ansaitsisi ne jotka tekee kotitöitä ilman rahaakin. TÄTÄ KIRJOITTAESSA MÄ PÄÄTIN, ETTÄ TEEN KOTITÖITÄ VÄHINTÄÄN 3 KERTAA VIIKOSSA - ALOITTAEN HUOMENNA!

      P.S Mulla on ihanin äiti päällä maan kun on jaksanut antaa tällaselle paskiaiselle joka ei tee mitään, viikkorahaa..Isä myös!

      - LaiskaTyttö90

    • jonnahek

      Saan viikkorahaa vain 2 e ja joskus 1 e!
      EI SIIS SEN ENEMPÄÄ EIKÄ VÄHEMPÄÄ!!

    • blle

      jopas lapset saavat nykyään paljon viikkorahaa.. minä olen nyt 20vuotias ja lakkasin saamasta mitään rahaa vanhemmiltani 15-vuotiaana, kun aloin tehdä töitä lähikaupassa.
      isä maksoi mulle aina iän mukaan, kun olin 8v niin tuli 8markkaa, ja taas 9vuotiaana euro enemmän.
      tosin mun ei tarvinnut kuin kerran vähän kiukutella niin viikkorahaa ei sitten tullut, isä oli pikkasen ankara. ja siihenhän se sitten meni että kun ei ollut rahaa ja teki joskus vähän karkkia mieli niin oli pakko mennä äidin/isin taskusta kaivelemaan kolikoita..
      joten antakaa lapsille tarpeen mukaan karkkirahaa ja välillä vähän enemmänkin, tai kyllä ne kolikot kummasti teidän taskuista katoaa..

    • Sanji1

      Muistan kun pienenä kaksi markkaa oli hirmupaljon. Ja huom. olen syntynyt vuonna 87 :D Nykyään saattaisi käämit palaa jos porukat ehdottaisi, että eikö euro riittäis! Niillä sitten ostettiin irtokarkkeja lähinnä. Isosisko sai vähän enemmän, olisko ollut vitonen.

      Nykyään sisko pärjää jo omilla palkoilla, ja minä saan 20e siitä, että imuroin koko talon, pesen vessat ja leikkaan aidat. Menevät lähinnä ruokaan kun kavereiden kanssa käy ulkona, muut menot vanhemmat maksaa vielä. Tosin kesätyöpalkoista taidan alkaa maksaa omat vaatteet jne, ei enää kehtaa siipeillä tässä iässä vanhemmilta ihan täysin, vaikka varaa niillä olisikin.

      En kyllä välttämättä kuusivuotiaalle ihan viitä euroa vielä antaisi.

    • Xtreme R

      Minä en saa lainakkan viikkorahaa joskus saan päivän työstä vitosen tai kympin. "Viikkorahattomuus" ei kyllä johdu köyhyydestä, kun katsoo tota uutta Volvoa tossa pihalla ja muutenkin.

    • -natalian-

      ja senkin työn eteen ja kustannan lähes kaikki vaatteeni yms...lähes 16v. jo olen.

    • Ei viikkorahaa

      Lapseni ovat jo aikuisia mutta silloin kun asuivat vielä kotona ja olin kolmen lapseni yksinhuoltaja, en antanut heille koskaan viikkorahaa. He joutuivat osallistumaan kotihommiin tasapuolisesti niin kuin jokainen huolehtii omasta kodistaan. Olen sitä mieltä noista viikkorahoista, että ne on rikkaiden keksintöjä kun eivät muuten saa penskoilleen kuria niin maksaavat tavallisista kotitöistä ja sitten kun lapsilla on omaa rahaa ja juovat rahansa niin vanhemmat hakevat heitä sitten putkasta,onko mitään tolkkua? Tyttäreni yritti vaatia viisitoista vuotiaana, että lapsilisä kuuluu hänelle kun hänen kaverinsakin saa pitää koko lapsilisän itsellään. Kaverin vanhemmat olivat rikkaita joten heillä oli siihen varaa. Lapsilisät kuuluu vanhemmille, että he pystyisivät antamaan leivän ja vaatteet lapsilleen, ei lasten tupakointiin tmv. Mielestäni lapsilisiä ei pitäisi antaa rikkaille ollenkaan kun heillä ei ole niille tarvetta. Lapseni ovat oppineet arvostamaan työntekoa ja ymmärtävät, että kun tekee työtä niin saa rahaa mutta ei kotitöistä jotka kuuluu ilman muuta koko perheen tehtäväksi, äiti ja isä ei ole piikoja lapsilleen, jokainen joka perheessä asuu, huolehtii omasta kodistaan ilman palkkaa!

    • tuollainen

      Helvetin tyhmää verrata viikkorahoja tai puhua niiden suuruuksista, mikä on paljon ja mikä vähän, pelkästään lukujen perusteella.

      Jos vanhemmat maksavat vaatteet, ruuat, matkat ja vapaa-ajan vietostakin suurimman osan, ostelevat pelejä ja leluja lapsilleen niin ei viikkorahaa edes tarvitse. Toisaalta jos joutuu itse ostamaan edes osan vaatteista ja maksamaan koulumatkansa ja kaikki huvittelut, niin 20 euroakin on todella vähän.

    • hemmoteltu

      voi perä... itse saan 40 € kuussa enkä tee kotitöitä juuri paskan vertaa. kuitenkaan se 40€ ei tunnu edes riittävän... tuhlaan sen aina tupakkiin ja kaljaan :(

    • Lars

      mihin palkka riittää, halavattu kun suomessa on kaikki kallista.

    • Joku

      Aatella et jotkut saa rahaa tekemättä mitään!!! En tajuu ku jotkut saa niin pal rahaa et ite en sais sitä menee kuukaudessakaan!!! Jos saa kuukaudes yli 30 ja vanhemmat maksaa vaatteet ja kännykkälaskut niin se on jo liikaa!!! Ei ihme et on niin pal ylipainosii lapsii ku rahaa annetaan ja sitä sit menee karkkiin sipseihin ja muihin herkkuihin!!!

      • minäheivitunpaska

        mäkin saan kuukausirahaa 40€ ja se menee kuule aika nopiasti vaikka parissa päivässä ilman että ostaisikaan karkkia.

        yleensä rahallani ostan ensimmäisenä jonkun meikkivoiteen tai puuterin (noin 10 €)

        ostan maxiaskin tupakkaa (5,30 €)

        viinapullon tai kalijaa (noin 10 €)

        toisen maxiaskin (5,30)

        ja lopun noin 10€ käytän joko vaihteeksi tupakkaan tai johonkin yhtä epäjärkevään paskaan....

        ja hupsista... 40€ on mennyt 2-5 päivässä


      • tira
        minäheivitunpaska kirjoitti:

        mäkin saan kuukausirahaa 40€ ja se menee kuule aika nopiasti vaikka parissa päivässä ilman että ostaisikaan karkkia.

        yleensä rahallani ostan ensimmäisenä jonkun meikkivoiteen tai puuterin (noin 10 €)

        ostan maxiaskin tupakkaa (5,30 €)

        viinapullon tai kalijaa (noin 10 €)

        toisen maxiaskin (5,30)

        ja lopun noin 10€ käytän joko vaihteeksi tupakkaan tai johonkin yhtä epäjärkevään paskaan....

        ja hupsista... 40€ on mennyt 2-5 päivässä

        Polta vähemmän tupakkaa niin et tarvitse niin paljon meikkivoiteita ja puutereitakaan, pysyy näet iho parempana.

        Ja sinulle jää rahaakin käteen.


    • Redu.

      minä en saa viikkorahaa ollenkaan, saan joskus pari euroa kun pyydän, ja jos tarvitsen enemmän rahaa, teen töitä sen eteen.

    • menee

      nykyään vaatteisiin. www.stuntman.fi. Jonkun verran syömiseen, enää ei juuri peleihin, mutta ennen suurin osa meni pelaamiseen. Ei tarvitse tehdä mitään rahan eteen, ainakaan toistaiseksi. :P

    • Rahaa,rahaa,rahaa

      Mielenkiintoisia keskusteluja. Vielä kun teini-ikäiset kusipäät osaisi olla kertomatta omia mielipiteitään.

      Ei olo viikkorahaa tullut, eikä tule omatkaan lapset saamaan.

    • $$$RikaZ$$$

      No jee vähänkö en ollenkaa tulis toimeen millään 100€ päivässä!! kauheeta.. Mä saan viikossa 1500€ Te ootte oikeesti nniin jöygiä kaikkii!!! dödees..

      • tupakoitsija

        oon 16 saan rahat kahteen tupakkikartonkii kuus


      • Jennyli

        Sä et saa viikkorahaa ja oot vaan katteellinen. En usko että kukaan sais noin paljon.
        En kyllä mäkään saa mutta mä en puhu tommosii.
        Järki hoi älä jätä!!!!


    • talvia

      Kaikki te, jotka ette saa viikko/kuukausirahaa, en saa minäkään. Mutta jouluksi ja synttäriksi en pyydä kuin rahaa ja lisäksi teen kesäduunia muulloin jotain pikkuista, koirien hoitoa jne. Säästän 90 % rahoista, nyt säästössä on jo 500... On oikeestaan ihan naurettavaa, jos vanhemmat syytää lapsilleen rahaa ilman, että niiden tarttee eväänsä hetkauttaa. Kuka sitä rahaa sit on tarjoomassa, kun laps täyttää 18 ja siitä eteenpäin? Opettakaa vanhemmat lapsenne omatoimisiksi ja ahkeriksi kansalaisiksi!

    • Nmly

      Moi! Mä en saa yhtään viikkorahaa enkä mitää muutakaa rahaa... Kotitöitä kylläkin teen!!

    • Äityli

      Maksan 14- ja 16- vuotiaille pojille 10 euroa viikossa. Koulun retkiin, teatterikäynteihin, erikoiskäynteihin liikuntatunneilla (esim. keilaus) ym. annan rahan erikseen.

      Velvoitteina rahan saantiin on oman huoneen viikkosiivous, likaisten vaatteiden hoitaminen pyykkiin ja puhtaat kaappiin, ruoanlaitto n. kerran viikossa, kotieläimistä huolehtiminen, kesällä ruohonleikkaus ja talvella lumityöt pihasta ja katuosuudelta sekä kaupassakäynti pyydettäessä. Lisäksi he ilman muuta auttavat remonteissa ym. kodin satunnaisemmissa töissä.

      Jos he eivät hoida osuuttaan kokonaan, he saavat vain sen verran, kuin katson heidän ansainneen viikon aikana.

      Viikkorahastaan he maksavat elokuvissa, hesessä ym. käynnit sekä ostavat karkit ym. herkut. Osan he laittavat säästöön. Säästöön menevät aina myös heidän halustaan synttäri- ja vanhemmalla mm. rippilahjarahat.

      Pari viikkoa sitten pojat ostivat säästöillään itselleen hyvätasoiset kannettavat tietokoneet.

      Vanhimmainen poika (21) on jo muuttanut pois kotoa ja pärjäilee ihmeen hyvin opiskelijan tuloillaan.

      Kyllä minun mielestäni se, että hänellä oli säännöllistä rahantuloa työntekoa vastaan jo kotona asuessa, opetti hänet harkitsevaksi rahankäyttäjäksi.

      • nyt oppinut

        On hyvä, että lapsille annetaan viikko/kuukausirahaa. Itse olen saanut 12-vuotiaasta asti lapsilisät itselleni omaan käyttöön ja sitä ennen sain 20 markkaa viikossa, joka riitti vallan mainiosti. Sen ikäisenä 500 markkaa kuussa oli iso raha ja on vieläkin. Mutta tämä summa ei ollut pelkkään karkkiin tai huvituksiin. Jouduin itse maksamaan ratsastustuntini ja vaatteeni sekä pikku-asiat, kuten ne paljon puhutut karkit ja limpparit.

        Siinä oppi hyvin miettimään, mihin rahat riittää, kun ratsastustunnit maksoivat 90mk/15e kerta ja kävin sellaisella kerran viikossa. Siinä olivat vakio menot ja muut pyrin säästämään tai käyttämään harkitusti. Vanhemmilta sain harvemmin lisärahaa. Joskus muutaman lantin hyvistä koenumeroista ja tietenkin synttäripäivänä.

        Nyt vajaan 64 euron opintotuki pitäisi riittää kaikkeen omaan menoon (vaatteet, huvit, yms.). Ennen kuin olin 18 sain 180 euroa kuussa vanhemmiltani, joka myös meni kirjoihin ja osittain säästöön.

        Kun täytin 18 oli pakko mennä töihin, ja nyt palkka tuntuu ruhtinaalliselta. Sitä kun on oppinut kartoittamaan omia juoksevia ja välttämättömiä kuluja. Osaa sitten jättää pienet asiat helpommin ostamatta, kun tahtoo jotain isompaa. Ja luultavasti raha-asiat pysyvät paremmin kunnossa, kun joskus asun omillanui, kuin jos en olisi joutunut käsittelemään itselleni suuria summia rahaa ja kuluja ja miettimään, mitä tahdon ja mihin minulla on rahaa.


    • -opiskelija-

      Olkaa onnellisia Te jotka saatte viikkorahaa, sillä minä en saa... Jos tarvin rahaa sen saan olemalla jossain töissä ,eikä niitä töitä aina saa edes. En asu enää kotona ja nyt on kesä tulossa, eikä töistä ole mitään tietoa, silti pitää maksaa vuokra, sähkölasku, tv-maksu ja puhelinlasku, enkä muista onko tuossa edes kaikki niin ja olisi varmaan ihan hyvä jos olisi ruoka ajääkaapisssa....vielä "parempaa" on se että ne pitää maksaa joka kuukausi!
      No onneksi elokuussa saa jo sitten opintotukea, joka auttaa laskujen maksussa. Joten olkaa kiitollisia että asutte kotona, jolloin teillä on katto pään päällä ja ruokaa jääkaapissa! Sillä se 50 € jonka $Rikas$ saa niin se ei omillaan riitä kuukaudessa tai huonommillaan viikossa ruokaan, saati sitten laskuihin!

    • abc 123

      minä saan vain 2 euroa ja se riitää! mutta minulla on aina mahdolisuus valita haluanko vikorahan vai otanko senkarkina,Jos otan sen karkina sen täytyy maksaa 2 euroa tai alle mutta ylise ei saa mennä ja se on minun mielestäni hyvä ratkaisu! ennen otin sen yleensä karkina mutta nykyään minä säästän kesälomaan raha jotta voisin ostaajotain kivaa sitten KESÄLLÄ! minusta vanhempani toimivat oikein:D

    • KAIKKI MUU ON SHITTIÄ

      MISSÄ ON LORDI? EIKÖ KUKAAN ENÄÄ PUHU LORDISTA?

      • kghkg

        lol


    • Poniratsastaja

      Meillä on sillee,että kun siivoaa huoneensa kerran viikossa (imuroi,pesee lattian,pyyhkii pölyt) saa 5€ ja sitten mulla on siskoni kanssa siten,että meillä on keittiövuorot,eli vuoropäivin teemme keittiötöitä,siitä saa 50snt/päivä ja sitten imuroimme joka toinen päivä,siitä ei saada rahaa,sillä se on pakollista,lemmikkien terveyssyistä.Siis ihan hyvä rahatilanne minulla ja siskollani on,kun saadaan yleensä kuussa semmoset 25€.

      • sitä

        kuukausirahaa, peräti 20€ kuussa. Sen eteen täytyy minun huolehtia oman huoneeni siisteydestä, lemmikkikilpikonnani hyvinvoinnista (terraarion putsaaminen ja konnan kylvetys kun tarve vaatii, sekä terraarion koko putsaus noin kerran viikossa), sekä hieman "yhteisten tilojen" raivausta. Tämän lisäksi annan myös ATK-tukea vanhemmilleni ja huolehdin muutenkin tietokoneiden 'hyvinvoinnista'.

        Itse tienaan myös 10€ / viikko käymällä isosiskon luona siivoamassa joka ainut perjantai. Siihen kuuluukin sitten jo pienen sisarentyttären romujen pienimuotoinen järjestäminen, tasojen siivous, pölyjen pyyhkiminen, tiskit, lattioiden imuroiminen sekä peseminen. Vahdin myös aika usein sisarentytärtäni, ja silloin tällöin saan jopa palkkaa siitä, yleensä koko päivän hoidosta 5e.

        Paljoa en mihinkään tuota rahaa kuluta, suurin osa menee säästöön, tai sitten ostelen jotain sisarentyttärelleni. Kännykkälaskun n.5-10e kuussa maksavat vanhempani, kuten myös vaatteetkin, joita hankin pari kertaa vuodessa (suorastaan inhoan kaupoissa koluamista). Harran piirtämistä sekä lukemista, ja molemmat rahoitan itse kun satun jotain uutta niihin liittyen tarvitsemaan.

        Jonkinasteisiin olisi jo mukava mennä, mutta kesätöitä hakiessa ei onni lykästänyt, vaikka lähetin asiallisen hakemuksen moneen paikkaan. Koulun ohelle en ole viitsinyt mitään työtä hankkia, koska muuten saattaisi koulunkäynti kärsiä (ammattikoulun ensimmäistä vuotta käyn). Näyttääkin tuo koulumenestys olevan ihan kohtuullinen, ylä-asteella meni hieman niin ja näin, mutta tänä vuonna saan stipendin luokan parhaasta todistuksesta (ilmoituslappu tuli maanantaina kotiin, ja itse stipendin saan huomenna).

        Kaksoissisareni saa saman rahan vanhemmiltani, tosin viikkorahana kun ei tunnu muuten pysyvän hyppysissä, sekä saa vielä extraa meikkeihin. Saldo 30e menee parissa viikossa, sekä vanhemmat maksavat myös tannsiharrastukset, joihin menee n.300e / puoli vuotta (harrastus itsessään on tosin ihan järkevä, tanssia 2 kertaa viikossa). Kalliita (merkki)vaatteitakin täytyy saada kohtuullisen usein, farkut ja pari-neljä paitaa kuukaudessa. Samalla tavalla kasvatettu kuin minut, mutta siitä huolimatta on rahankulutus ihan eri luokkaa.


      • ja se
        sitä kirjoitti:

        kuukausirahaa, peräti 20€ kuussa. Sen eteen täytyy minun huolehtia oman huoneeni siisteydestä, lemmikkikilpikonnani hyvinvoinnista (terraarion putsaaminen ja konnan kylvetys kun tarve vaatii, sekä terraarion koko putsaus noin kerran viikossa), sekä hieman "yhteisten tilojen" raivausta. Tämän lisäksi annan myös ATK-tukea vanhemmilleni ja huolehdin muutenkin tietokoneiden 'hyvinvoinnista'.

        Itse tienaan myös 10€ / viikko käymällä isosiskon luona siivoamassa joka ainut perjantai. Siihen kuuluukin sitten jo pienen sisarentyttären romujen pienimuotoinen järjestäminen, tasojen siivous, pölyjen pyyhkiminen, tiskit, lattioiden imuroiminen sekä peseminen. Vahdin myös aika usein sisarentytärtäni, ja silloin tällöin saan jopa palkkaa siitä, yleensä koko päivän hoidosta 5e.

        Paljoa en mihinkään tuota rahaa kuluta, suurin osa menee säästöön, tai sitten ostelen jotain sisarentyttärelleni. Kännykkälaskun n.5-10e kuussa maksavat vanhempani, kuten myös vaatteetkin, joita hankin pari kertaa vuodessa (suorastaan inhoan kaupoissa koluamista). Harran piirtämistä sekä lukemista, ja molemmat rahoitan itse kun satun jotain uutta niihin liittyen tarvitsemaan.

        Jonkinasteisiin olisi jo mukava mennä, mutta kesätöitä hakiessa ei onni lykästänyt, vaikka lähetin asiallisen hakemuksen moneen paikkaan. Koulun ohelle en ole viitsinyt mitään työtä hankkia, koska muuten saattaisi koulunkäynti kärsiä (ammattikoulun ensimmäistä vuotta käyn). Näyttääkin tuo koulumenestys olevan ihan kohtuullinen, ylä-asteella meni hieman niin ja näin, mutta tänä vuonna saan stipendin luokan parhaasta todistuksesta (ilmoituslappu tuli maanantaina kotiin, ja itse stipendin saan huomenna).

        Kaksoissisareni saa saman rahan vanhemmiltani, tosin viikkorahana kun ei tunnu muuten pysyvän hyppysissä, sekä saa vielä extraa meikkeihin. Saldo 30e menee parissa viikossa, sekä vanhemmat maksavat myös tannsiharrastukset, joihin menee n.300e / puoli vuotta (harrastus itsessään on tosin ihan järkevä, tanssia 2 kertaa viikossa). Kalliita (merkki)vaatteitakin täytyy saada kohtuullisen usein, farkut ja pari-neljä paitaa kuukaudessa. Samalla tavalla kasvatettu kuin minut, mutta siitä huolimatta on rahankulutus ihan eri luokkaa.

        ikä on 17 -vuotta.


    • Oloneuvos

      Satonen eli sata eukkaa olisi sopivampi raha(kauppiaatki kannattaisi),viikossa siis! Ei oo paljon, kun ottaa huomioon, että Suomi on Euroopan kallein maa!

      • ...........

        Mä saan viikkorahaa 10€, eli 40€ kuussa, ja täytän pian 15. Porukat maksaa vaatteet, ruoan, hiustuotteet, retket, matkat, harrastukset, kännykkälaskut, leffan vuokraukset/käymiset, pitsalla käymiset, hygienia tuotteet, antaa rahaa kaupungille. Itse ostan dvd:t, videot, kirjat, meikit (mut harvoin), korut, ja muut asusteet. Ja silti vaan ruikutan kuinka me ollaan köyhiä! Tiiän, mun pitäs hävetä. Ei sitä ite tajua näin nuorena et itseasiassa saakin aika paljon "ilmaiseks", ku porukat ostaa puolesta. Ja siis viikkorahan saaminen edellyttää oman huoneen siivouksen joka perjantai. Mulle toi ei oo mikään ongelma, ku imuroin muutenki joka päivä ja oon siivoushullu. Mut älkää käsittäkö väärin, mä en todellakaan oo lellitty.


    • suomix8

      saan kolme euroo ja ostan sillä aina karkkii

    • mievaa...

      Mä oon 16, enkä saa enää säännöllistä viikkorahaa. En oo saanu pitkään aikaan...
      Sillon ku sain, sain 4 - 5€/viikko, jos olin siivonnu huoneeni ja vähä muutenki auttanu kotitöissä. Nykyään mä saan rahaa sillon kun pyydän.
      Isompiin summiin tarvii olla joku oikeesti merkittävä syy (salibandy peli, reissu, velan maksu tms) pienet summat kuten vaikka joku 2€, minkä käytän käydessäni kaverini kanssa shellillä limulla (=turhaa, mutta ei voi mitään, käydään silti.)saan tosta noin vaan. Nykyään kuluu 2-3,5€/viikko.

      Tällä hetkellä säästän rahaa kännykkään ja kesäkuussa saan varmaan jotai 200€, kun porukat maksaa velkansa (140€) ja antaa syntymäpäivälahjarahan (60€), jotka käytän kännykkään ja loput säästöön.

      Kännykkälaskustani maksan yli 10€ menevän osan, porukat ostaa mulle vaatteet ym, jotka ei paljoo maksa, koska reippaasti yli puolet (ehkä jtn 70-80%) tämänhetkisistä vaatteistani olen saanut serkuiltani ilmaseksi, n.10-15% saanut tutulta, maksanu vähän, ja ehkä 5% ostanu uutena kaupasta. Uuden vaatekappaleen sain viimeksi tänään. Äitini työtoverin tyttäreltä, joka on melko lailla samaa koko luokkaa kun mä. Ja ihan hyvin mä tulen toimeen. Nyt kun ei enää saa viikottain sitä rahaa, mikä meni karkkiin, ei sitä ees osaa enää sillei kaivata. Hetkessä sitä lopetti sen "nyt on lauantai, anna viikkorahaa..." hötäkän.

      • Uujee

        Saan 20 euroa viikossa, tosin riippuen siitä teenkö kotitöitä.


    • daisy

      En ole ikinä saanut kuukausi- enkä viikkorahaa! Kuusi euroa viikossa on ihan liikaa!! Miettikää vanhemmat, mihin rahat menevät: tupakkaan, viinaan, karkkiin! Annatte lapsellenne epäterveellisen elämän! Sain lapsena rahaa, jos tein kotitöitä, silloinkin n. 20 markkaa! Miettikää paljonko 6 euroa on markkoina! En aio myöskään omille lapsilleni antaa erillistä viikkorahaa, ainoastaan kotitöitä vastaan. Ei lasten tarvitse saada "palkkaa" kotona asumisesta... Pöljät!

    • ...

      Minä sain aikoinaan viikkorahaa 10mk = 1,68€!!! Vähän isompana sain sitten 100mk kuussa = 16,82€ joka muuttui kinuamisen jälkeen 20 euroon, kun siirryttiin euroaikaan...

      On kyllä ihan turha nykynuorison (heh, itsekkin olen jopa 22v) valittaa että saavat muka vähän rahaa!

    • dfdfd

      JOO mä saan kympin KUUKAUDESSA ja oon 13! repikää siitä!

    • kuukausiraha

      100€ tilille. Lapset 13 ja 15. Lisäksi kotoa saa ruoan ja katon päänpäälle! Ei sitten mitään muuta! Ite saavat maksaa vaikka sukset jos haluu hiihtää, kännykän jos haluu uuden ym... Ostan kyllä shampoota kun käyttävät halpaa linnaa... Skootterit ym. myös säästettävä... Rahan käyttö opittava nuorena!

      • Nanna--

        En kyllä ymmärrä miten joku voi antaa 20 euroa lapselleen viikossa, vaikka hän ei tekisi ollenkaan kotitöitä!! Aivan sairsta... Sanon minä. Minä olen juuri alkanut saamaan viikkorahaa ja se on 2 e 50 senttiä. Joskus saan myös pullorahoja ja äiti antaa kolikoita joskus.. Yritän nyt säästää rahaa, vähän aikaa sitten sitä en säästänyt, ja huomasin että ei se raha puussa kasva. Vertailun vuoksi: Minä teen joka päivä jotakin kotitöitä, esim. tyhjennän koneen tai haen postin. Eräs kaverini ei tee MITÄÄN kotitöitä mutta saa 4 euroa viikkorahaa! Minä menen ensi vuonna 5 luokalla ja hän 4 luokalle.. En ymmärrrä miten vanhemmat hemmottelevat lapsiaan noin..Minusta 2 e 50 senttiä on aivan sopiva viikkorahamäärä.


    • whotheheck

      Minä en saa mitään vaikka imuroinkin ja tyhjennän astiksen ja siivoan. Olen tuhlannut paljon massia tililtäni, jotka on tarkoitettu tulevaisuutta varten. Olen päättänyt alkaa tekemään hommia entistä enemmän ja pyytänyt vanhemmilta että saisi edes pikku palkan jotta voisi itse tienata rahaa tilille eikä ruinata sitä. Sain viime viikolla 20e joka on hyvin harvinaista tehtyäni tuntikaupalla puuhommia, leikkasin nurmikon, maalasin jne. harvoin tuhlaan pikku omaisuuttani karkkeihin.
      Menen kesätöihin muutaman viikon päästä ja sieltä pitäisi saada jotain 400e yhteensä kahden viikon aikana. Kerroin tässä nyt miten itellä menee raha-asioiden kanssa kuten moni muukin on kertonut.

    • 4:n lapsen yksinhuoltaja

      Hei,

      Minä annan lapsille 5 € viikossa omaa rahaa, minusta se on riittävä, lapsista ei.
      Perusteena tälle pidän sitä, että lapsillani on suht kallit harrastukset, mitkä vievät joka kuukausi yhteensä n.400€
      Viikkoraha tarkoittaa siis täysin oma rahaa.. toki pelireissut ovat sitten asia erikseen, sinne irtoo yleensä muutama euro ylimääräistä mukaan.
      Itse en ymmärrä kauhean korkeita viikkorahoja.. minä en ainakaan halua lapsistani kasvaatta ihmisiä jotka eivät ymmärrä rahan arvoa. Rahat ennemmin harrastuksiin.. eipähän kasva lapsistakaan pulskia vaan pysyyt urheilevaisina nuorukaisina..

    • saan

      20 euroo kuussa, mun pitää sen eteen siivota huone perjantaiks ja joudun itse maksaa puolet bussi matkoista harkkoihin noin 6e/kk(loput matkat äiti kuljettaa). Saan lisää johonkin erikoisempiin menoihin tyyliin kisamatka tai muuta sellaista.

      • viikkorahaa

        sillon 20 vuotta sitten, kun koulunkäynnin alotin. vanhemmat osti sen mitä tarvittiin ja tietysti silloin tällöin karkkiakin ja limuakin on ostettu aika tiiviisti niin kauan kuin muistan.
        en oo hirveen hyvä rahan kanssa, kun se tahtoo aina loppua ennen kuun viimeisiä päiviä.

        muistelisin, että monet kaverit sai viikkorahaa sen 10-20 markkaa tai sitten kuukausirahaa 50 markkaa. joten on se 5 euroakin paljon viikossa. mutta on kyllä karkkien ja lelujenkin hinnat pilvissä.
        onneks huuto.netistä saa suht halvalla niiltä, jotka ei enää ite välitä jostain pelistä, joka kaupassa ois ihan mielettömän kallis.

        cd-levyjen hinta sais kyllä laskea 10-15 euroon.. se nykyinen 20-25 euroo levystä on ihan järkyttävä hinta!!!


      • oli hauska stoori,
        viikkorahaa kirjoitti:

        sillon 20 vuotta sitten, kun koulunkäynnin alotin. vanhemmat osti sen mitä tarvittiin ja tietysti silloin tällöin karkkiakin ja limuakin on ostettu aika tiiviisti niin kauan kuin muistan.
        en oo hirveen hyvä rahan kanssa, kun se tahtoo aina loppua ennen kuun viimeisiä päiviä.

        muistelisin, että monet kaverit sai viikkorahaa sen 10-20 markkaa tai sitten kuukausirahaa 50 markkaa. joten on se 5 euroakin paljon viikossa. mutta on kyllä karkkien ja lelujenkin hinnat pilvissä.
        onneks huuto.netistä saa suht halvalla niiltä, jotka ei enää ite välitä jostain pelistä, joka kaupassa ois ihan mielettömän kallis.

        cd-levyjen hinta sais kyllä laskea 10-15 euroon.. se nykyinen 20-25 euroo levystä on ihan järkyttävä hinta!!!

        jossa äiti ja juuri täysikäiseksi tullut poika riitautuivat.Äitipä esitti pojalleen laskun ruoka 4x päivässä ,2 dollaria kappale,kertaa 18 vuotta,pyykinpesu ja vaatteet 18 vuotta,koulutus 12 vuotta,sähkö ja energia 18 vuotta.Jne ,jne laskun loppusumma oli about 1 321 789 dollaria...


    • ...........

      80- ja 90-luvulla sain 5 markkaa viikossa, jos sain, senkin usein elintarvikkeina. kotitöihin oli pakko osallistua huolimatta siitä tuliko viikkorahaa vai ei. nuoruuteni vietin kotitöissä ja luultavasti sen takia aloin vihata työtä ja olen ollut työtävieroksuva työtön viimeiset 6 vuotta.

    • PetonenKuopio

      Olen 16v poika ja saan kk rahaa 20e, ite ostan lähes kaiken mitä tarviin(ruoka tulee kuitenkin vielä porukoilta), sillointällöin porukat ostaa jotku farkut jos löytyy halvalla. Rahat menee yleensä samana iltana viikkona kun saan ne kaljaan, joten kuljen vuodesta toiseen samoissa vaatteissa ellen sitten käy jostain varastamassa. Kerran vuodessa saan sitte kunnon potin kun on syndet, viimevuonnakin yli 400e(isoja rahoja meilläpäin). Nämä rahat yleensä säästän ja ostan jotain kalliimpaa myöhemmin, kuten nytkin kolmen vuoden säästöt meni uuteen tietokoneeseen.

      Jos joskus on rahat loppu ja löydän jotain mitä on pakko saada, teen isän kanssa virallisen velkakirjan joka antaa minulle korotonta maksuaikaa 20v saakka jonka jälkeen 2%vuodessa. Näin hommasin itselleni mm mopon.

      En valita, elämään pystyy hyvin ilman rikkauttakin.

      PS. Töissäkin olen käynyt kriminaallihuollon(minulla ei ole rikosrekisteriä) kautta 2vk 280e maalien raapimista talojen seinistä. Nyt ei sitten saakkaan töitä mistään kun saat rikollisen leiman otsaasi näyttäessäsi kriminaalihuollon työtodistusta. Pitää varmaa vaa odottaa että saa tuon ammattitutkinnon ja lukion alta pois, niin pääsee sossulta hakemaan.

    • gfgfgfgfgf

      säälittävää porukkaa.. '' mä saan vaa 5 euroo vikkorahaa'' Menisitte duuniin jos lisää rahaa tarviitte.

    • 20e

      Eli mä saan 20 euroa kuukaudessa karkki rahat joka viikko (karkki rahaa noin 2 e)

      • 20e

        Saan noin 28 euroo kuussa


      • raharakas
        20e kirjoitti:

        Saan noin 28 euroo kuussa

        mä saanki rahaa kokeista,kympistä 10euroo,9 vitonen,8 kakseuroo
        oon kyl pyytäny,et antais parisen euroo viikos tai sitte kk-palkka
        mielestäni toi kuukauspalkka on parempi,koska saa enemmän.eli jos vertaatte 4vk aikana summaa,joka on tullut kahen egen vk-rahasta,ni se ois vaan 8 euroo...mut kk-palkka voi olla...tai no ihan sama,onko vk vai kk-palkka,ku kokeistakin saa jo jotain...ja sitte synttäreil saa yleensä vähä rahhoota.eikä sitä rahaa tartte niin hemmetisti olla.asun korvessa,ni enhän mä ees pääse käyttää mihkään mun rahoi,ainoostaan,jos mennää autolla.
        pitää kysästä äitiltä sitä vk-raha-juttuu,koska yleensä,kun äiti on viel töissä ja ite oon tullu koulusta ni siivoon keittiöö ja olkkarii ilman palkkaa..........mmmmmmmmmmmmammonaa --- ---
        -----------


      • just wondering...
        raharakas kirjoitti:

        mä saanki rahaa kokeista,kympistä 10euroo,9 vitonen,8 kakseuroo
        oon kyl pyytäny,et antais parisen euroo viikos tai sitte kk-palkka
        mielestäni toi kuukauspalkka on parempi,koska saa enemmän.eli jos vertaatte 4vk aikana summaa,joka on tullut kahen egen vk-rahasta,ni se ois vaan 8 euroo...mut kk-palkka voi olla...tai no ihan sama,onko vk vai kk-palkka,ku kokeistakin saa jo jotain...ja sitte synttäreil saa yleensä vähä rahhoota.eikä sitä rahaa tartte niin hemmetisti olla.asun korvessa,ni enhän mä ees pääse käyttää mihkään mun rahoi,ainoostaan,jos mennää autolla.
        pitää kysästä äitiltä sitä vk-raha-juttuu,koska yleensä,kun äiti on viel töissä ja ite oon tullu koulusta ni siivoon keittiöö ja olkkarii ilman palkkaa..........mmmmmmmmmmmmammonaa --- ---
        -----------

        Saattepa vähän O_O
        Itse san 60 euroa kuukaudessa tekemättä mitään. Jos joskus teen jotain kotitöitä niin saan niistä vähän lisää.
        Millä oikeen aiotte elää kun muutatte opiskelemaan?


      • Alfren
        just wondering... kirjoitti:

        Saattepa vähän O_O
        Itse san 60 euroa kuukaudessa tekemättä mitään. Jos joskus teen jotain kotitöitä niin saan niistä vähän lisää.
        Millä oikeen aiotte elää kun muutatte opiskelemaan?

        Saan 2€ viikossa eikä sitäkään makseta ellen muista erikseen kysyä. Ja kotitöitä raadan...
        Koulussa tyypit moittii jatkuvasti ulkonäköäni mutta onko ihme kun porukat ei kustanna yli 30€ vaatteita! ja niitäkään ei joka kuukausi.


      • Pelle
        Alfren kirjoitti:

        Saan 2€ viikossa eikä sitäkään makseta ellen muista erikseen kysyä. Ja kotitöitä raadan...
        Koulussa tyypit moittii jatkuvasti ulkonäköäni mutta onko ihme kun porukat ei kustanna yli 30€ vaatteita! ja niitäkään ei joka kuukausi.

        Koskaan en oo omilla rahoillani vaatteita joutunu ostamaan. Perhe on keskiluokkainen, halvimmat farkut 70e ja huppari 40e. Hanki elämä.


    • syrstrewe

      en oo saanu viikko rahaa koskaan ja muutenki vanhemmat maksaa kaiken mut välil ku pitäis mennä juomaan kaverille nii sanon et antaa 2oe ku käydään pitsalla:DD yleensä saan rahaa ku tarvin tai haluun ja synttäreillä rahaa tulee joku 600e mut yleensä mummi ja vaari laittaa tilille sen 400-500e

    • Rahaa tulee ku sitä
    • PasiViheraho Jr.

      Minä asun kadulla, ja varastan tai kerjään rahaa. Vanhempia ei ole. Mutta elämä on mahtavaa.

      • hhhhhhhh

        Mutta silti sinulla on tietokone:D


    • bilo.b

      Ei nämä nykykersat mitään rahaa ansaitse... Tuhlaavat vaan kaiken ties mihin eeässään ja tupakkiin, turpaan vaan jos rupeavat rahaa kerjäämään!

    • Poeka 96

      Mulla viikkoraha on 11.25€
      Liian vähän...

    • poika98''

      viikkoraha 10e ,tekemättä lähes mitään .jos leikkaan nurmikon,15e

    • ite oon 14wee ja en ikin tee kotitöitä en ees siivoo huonetta ja saan 20e vkos

    • 12v oon ja saan 10€ viikos faijalt eikä tarvii tehä kotitöitä, mutsilt en saa ja tehä aika paljonki kotitöitä,,, paska systeemi...

    • ..

      Mä oon 13 ja saa 20euroo viikkorahaa, mut tuhlaan aina kaiken..

    • legatodude

      84 euroa opintotukea?

    • ei ole )_;

      MÄ EN SAAA BYHÄHÄHÄÄHÄ

      MÄ SAIN LAPSENA 5SENT JA SE SITTE LOPPU
      TEEN KOTITÖITÄ KUTEN:KOIRAN LENKITYS

    • Missä rahan arvo???

      Valehteleeko aloittaja vai tuliko vain kirjoitusvirhe?

      Mtv:n sivulla lukee että tytöt saavat noin 7 euroa poikia ENEMMÄN eivätkä vähemmän! Voin olla vain vainoharhainen, mutta jotenkin tuntuu, että tämä on taas uusi feministien yritys pönkittää valetta "naisen euro on 85 senttiä ja blaa blaa blaa" Ja ennen kuin rupeat miinustelemaan kommenttiani lue nyt hyvä mies/nainen se mtv:n artikkeli:

      http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2006/05/448517/suomalaislapsi-saa-viikkorahaa-noin-kuusi-euroa

      Niin ja asiaan: Itse en saanut lapsena viikkorahaa senttiäkään/penniäkään, mutta vanhemmat maksoivat kyllä vaatteet ja ruoan. Kotitöitä jouduin kyllä tekemään joka päivä: Roskapussin vienti, huoneen siivous, talon imurointi ja koiran ulkoiluttaminen olivat jokapäiväisiä töitä.

      Mutta omasta mielestäni olisi parempi että lapsille maksettaisiin se 100€/kk mutta he joutuisivat maksamaan bussimatkat, kännykkälaskun, uusimmat muotivaatteet yms. omista rahoistaan.

      • -

        Aika helmi servaus!!! :DDD


    • Rahamies
    • =)

      mä sain viel täs kuukaudes 10e mut iskä muutti sen 15e täytän tänä vuonna 12 nii toi rahasumma kelpaa mulle iha hyvin

    • fgh46

      Anna lapselle 5€ viikossa, hän ostaa karkkipussin ja limun. Anna lapselle 50€ viikossa hän ostaa todella paljon karkkia, limua, sipsejä ja energiajuomia. Kohta huomaat että hän kärsii ylipainosta ja on masentunut.

    • Yossu

      Just dingel about it. Mun viikkis on 150 euroo mut pitäs saada enemmän moneys

      • Munamies !

        Hei kaikki rakkaat ystävät ! Minä sain viikkorahaa äitikanalta kun olin vielä pienenpieni muna niin noin 17 markkaa joka oli noin kolme euroa. Ostin sillä kaikkea itselleni ja parilla markalla taas meni äitikanallekin vähän.


      • Yossu
        Munamies ! kirjoitti:

        Hei kaikki rakkaat ystävät ! Minä sain viikkorahaa äitikanalta kun olin vielä pienenpieni muna niin noin 17 markkaa joka oli noin kolme euroa. Ostin sillä kaikkea itselleni ja parilla markalla taas meni äitikanallekin vähän.

        Loput maksaa Ycä, se on sit ceellä.


      • Sulo !
        Yossu kirjoitti:

        Loput maksaa Ycä, se on sit ceellä.

        Minä sain lapsimörkönä viikkorahaa noin 4 euroa. Hyvä raha. Älä unta nää.


      • Piia Potka
        Sulo ! kirjoitti:

        Minä sain lapsimörkönä viikkorahaa noin 4 euroa. Hyvä raha. Älä unta nää.

        Mä taas sain vaan 2 euroo viikkist ja muute. Isi aina sano mulle et Piia. Rahaa on vain rajattu määrä maailmas ja rikkauksien eteen pitää tehdä töitä. Mitä laitetaan ?


      • Usko Eevertti L.
        Piia Potka kirjoitti:

        Mä taas sain vaan 2 euroo viikkist ja muute. Isi aina sano mulle et Piia. Rahaa on vain rajattu määrä maailmas ja rikkauksien eteen pitää tehdä töitä. Mitä laitetaan ?

        Sain viikkorahaa viis euroo ja kakskytä senttiä. Viikkorahani laski kun sen Arvon penaalin varastin Sorvankylän koulussa.


      • Varamies
        Usko Eevertti L. kirjoitti:

        Sain viikkorahaa viis euroo ja kakskytä senttiä. Viikkorahani laski kun sen Arvon penaalin varastin Sorvankylän koulussa.

        Töttörröö. Tienasin varamiehenä jo lapsena viitosen päiväs ja hyvin pärjäsin. Siitähän mulle maksettiin ja maksetaan vieläkin.


      • Jani-Petteri !
        Varamies kirjoitti:

        Töttörröö. Tienasin varamiehenä jo lapsena viitosen päiväs ja hyvin pärjäsin. Siitähän mulle maksettiin ja maksetaan vieläkin.

        Hei ! Säästän sentin viikkorahaani valomiekkaan ja omaan autoon. Viitsivitsi. Oikeesti saan viis euroo viikossa. Haittaakse ?


    • justjustjustll3

      On kyllä aika säälittävä toi ihminen, joka on kirjoittanut edelliset '' putoukseen '' liittyvien hahmojen nimimerkeil viestei jotai 10peräkkäi :DD

    • Usko Eevertti L.

      Mekö muka trollaajia. Minä en ainakaan kuulu Sorvankylän kuutostrollaukseen. Joten ole sinä hilijaa kun et tiedä mitään viikkorahasta. Pitempää en kirjoita koska otan nyt mustaa kenialaista kahvia :) !

    • sama kun äsken

      mukitolkulla tietty

    • melkein varakas

      Ite saan viikkorahaa sen 3€ kun mm. täytän pellettisäiliön ja tyhjennän tiskikoneen. Sit sen lisäks saan kokeist rahaa (10=10€, 9=5€, 8=3€), ku tuli unoheltua pyytää usein rahat aloin joulun jlk pitää velkalistaa, 5kk ja yhteensä kertyny 320€. (hieman asian vierestä ;-)

    • melkein varakas

      Ite saan viikkorahaa sen 3€ kun mm. täytän pellettisäiliön ja tyhjennän tiskikoneen. Sit sen lisäks saan kokeist rahaa (10=10€, 9=5€, 8=3€), ku tuli unoheltua pyytää usein rahat aloin joulun jlk pitää velkalistaa, 5kk ja yhteensä kertyny 320€. (hieman asian vierestä ;-)

    • Köyhätkö?

      15 vuotiaasta 18 vuotiaaksi sain vanhemmiltani kuukausirahaa 80 euroa. Vaatteita tai kännykkälaskuja ei tarvinnut maksaa itse, ja rahaa kyllä yleensä sai lisää jos tarvitsi. Perheeni on tuloiltaan hieman keskiluokkaa alempana. Kyllähän rahat ihan hyvin riittivät röökiin, kaljaan, mäkkäriin ja mopon bensoihin, aina kun loppui kesken niin pyytämällä/jomman kumman lompakosta sai aina lisää. En tiedä missä natsiperheissä olette asuneet, mutta kyllä omat kaverinikin saivat jotain samaa luokkaa, todellisuudessa varmaankin saatu rahamäärä lähenteli kuussa 300euroa, mutta kyllä niillä rahoilla kesät ajeltiin joka ilta ja dokailtiin viikonloput! Kivaa oli, kiitos.

      • Köyhätkö?

        Niin ja piti vielä mainita että kotitöitä tuli tehtyä aina kun kerkesi, ei sitä rahaa tullut jos ei mitään ollut hetkeen tehnyt, mutta aina kun jotkut tiskit tiskasi niin sitten. Kaverit ei tehny sitäkään vähää, että edelleenkin teidän tulojanne ihmettelen.


    • ite en oo koskaan saanu viikkorahaa =(

    • 15vtyttö

      Mä saan rahaa 40e/kk ja saan sen kahdessa osassa,15. päivä ja kuun viimeinen päivä, mutta se edellyttää kotitöihin osallistumista, huoneen siivoamista ja siistinä pitämistä ja koulun hoitamista kunnolla. Ja mulle maksetaan vaatteet yms ja saan ruuat ja äiti lataa matkakorttia että pääsen bussilla kouluun, kaiken muun maksan kuukausrahastani, kuukausrahani kuluu bussilippuihin ja joskus meikkeihin ja koruihin ja tällä hetkellä osa rahasta menee säästöön sukunimen vaihtoa varten.

    • ...........trol

      5 e week ou jeah!

    • Kokoomus

      200€ / Viikko, ei vituta.

    • Mr.13-vuotias

      Joo. Tein äsken hieman laskelmia. Pidän nyt rahaseurantaa ja on ensimmäinen kuukausi. En osaa tajutakaan kuinka paljon rahaa saan kuussa. Aiempien laskentojen mukaan säästin pari kuukautta ja tilillä 125 €. Lasketaas : 125 € : 8 viikolla ja tulos osapuilleen 15 € 62 senttiä eli noin 15,6 euroa, silloin olin kymmenvuotias. Nimppareina olen saanut jopa 45-70 euroa ja synttäreinä enemmän.
      Ja en ole kermaper*e. Kotityölistani yleensä :

      Järjestän koko kämpän (yli 100 neliötä) lukuunottamatta siskon huonetta (1-4 krt / vk)
      Vien koiraa 2-3 kertaa päivässä.
      Vien roskat 5-8 kertaa viikossa.
      Huolehdin tiskikoneen astiat 1-2 krt viikossa.
      Huolehdin meidän 4 kissan ja yhden koiran ruuat (pikkutyö, tiedän) 2 krt päivässä
      Imuroin koko kämpän (paitsi siskon huone)
      Käyn usein ostoksilla perheen puolesta (1-3 kassia ja vain polkupyörä apuna ja
      matkaa 1½ kilometriä sekä paluumatka pelkkää ylämäkeä (2-5 krt viikossa,
      saan juoksupalkkaa 1-3½ euroa pullorahat)

      Tossa oli osa. Äiti on kampaaja ja isä ravintolan kehityspäällikkönä (tosin aiemmin
      molemmat DJtä kymmeniä vuosia) Veli ja sisko tienaavat melkein yhtä paljon. Aiemmin rahat menivät videopeleihin ja mässyyn. Alkoi paino nousta. Yksitoista vuotiaana sitten heräsin ja lopetin mässyostokset ja vähensin pelejä. Sovin itseni kanssa että harrastan tätä vain matkoilla. Olen aina joko säästämässä lahjoihin (vain jouluna ja perheen synttäreiden tms. alla), matkoihin tai johonkin suurempaan.

      Tässä oli jo jotain. Teen joskus enemmänkin. Vanhemmat maksavat vaatteet yleensä ja joskus ostavat videopelit (joskus maksan osan). Matkaostokset sun muut maksan ihan itse sun muun hauskanpidon. Ja joo, älkää valittako mitään suuresta tienestistäni. Itsepähän tuhlaatte rahanne (pojat johonkin ESsään ja tytöt 100 euroa meikkeihin) Minä säästän ja te ette. Perheelläni on ihan perustulot. Perheeltäni saama raha on noin 60-70 prosenttia tulostani. Loput rahat saan sillä että palautan pulloja ahkerasti joka kauppareissulla, lainailen yleensä pienellä korolla, laitan joka löytämäni kolikon salapaikkaani, teen mummillani töitä (saan sieltä pikkurahaa jos teen töitä ja palautan mumminkin pullot. Yhden pullokyydin tulot ovat eurosta jopa kymppiin per kerta (keksimäärin n. 0,7-5 euroa kerralta). Siskoni ja veljeni pilkkaavat tosin minua säästäväisyydestäni. Olen heille mm. pikkutarkka itarus, saituri, tms. En ole saituri. Säästän vain rahaa enemmän kuin veljeni (7 v. Kaikki rahat beyblade-kiekkoihin ja legoihin) ja siskoni (14 v. Kaikki rahat kynsiin ja meikkeihin) yhteensä. Veljelle beybladeja ostetaan valmiiksi koska hän saa pienemmät rahat kuin me isommat (7-10 euroa / vk ja lisää tulee). Saan paljon rahaa koska laitan kaiken saamani rahan säästöön viissenttisistä kakskymppisiin. Matkoilla sun muualla rahaa menee joskus jopa satoja euroja (säästämistäni rahoista) joulun allakin menee 65-110 euroa. Löydän esimerkiksi perheen haluamia tuotteita halvemmalla. Joulun alla on yleensä ihan vitus*i tarjouksia esim. lelujen (lasten, ei aikuisten) ja vaatteiden kanssa. Siskoni väittää olevansa vaatimaton mutta omistaa taulu tvn ja läppärin sun muuta ja kalleimmat meikit. Tämä kirjoitus on totta toisin kuin "Saan päivä rahaa aina miljardin se on liian vähän haluan kaksi" - viestinne. Karkkiin minulla ei mene juuri ollenkaan rahaa. Rahat menee nautinnoissa. No, en nyt aio ihan romaania viikkorahoistani kirjoittaa. Rahaa tulee kuukaudessa 25-50 euroa vanhemmilta, pulloista ja mummilta 10-20 euroa, randomrahoista 10-20 euroa ja vielä synttäri/nimpparikuukausina 40-70 euron potti. Normikuukausina 35-90 euroa kuussa.
      Synttärikuukausina 70-150 euroa kuussa ja matkakuukausina noin saman verran.
      Olen rikas mutta tarkka rahankäyttäjä. Ja loppuun kolme sanaa. EN OLE TROLLI !

      • Mr.13vuotias

        keskimääriin vielä plussataan ylimääräisrahat 10-50 euroa kuussa. Miinustelkaa tätä viestiä niin paljon kuin haluatte. Kyllä ihminen saa totuuden kertoa.


    • jooooooooooooooooooo

      heii ,olen 15v ja saan sen 80-100e kuussa ihan omaan käyttöön. Isi maksaa mopon bensat ja äiti vaatteet, syömiset yms.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5479
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3375
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      21
      1699
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      13
      1447
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe