Kääpiövillakoira!!!??

niin4

Olisikohan kenelläkään astmaatikolla ja allergikolla kokemusta kääpiövillakoirasta?? Tahtoisin itselleni kääpiövillakoiran mutta en tiedä voisinko astmani takia pitää sitä. Kertokaa, kiire!!
Kiitoksia jo etukäteen.

43

24468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä

      Meillä on kääpiövillakoira ja mieheni on astmaatikko ja muutenkin allerginen eläimille. Villakoirista ei hän ole koskaan reagoinut mitenkään ja meillä on aina ollut villiksiä suvussa ja hän on paljon niiden kanssa ollut tekemisissä. Nytkin meidän villis nukkuu meidän vieressä yöt, eikä miehelläni ole mitään oireita. Heti jos menemme sellaiseen paikkaan, jossa on "tavallisia" koiria, niin alkaa nuha ja silmien kirvely.

      Mutta en tiedä onko kaikilla sitten näin hyvä tuuri?

      • boycot agapios

        kannattaa käydä jossain villakoira-kodissa muutama tunti rapsuttelemassa koiria,siitä saa ainakin vähän viitettä.tosin allergia/astmahan voi puhjeta tai pahentua ajankin kanssa..mutta toivotaan parasta.ja tosi monet villis-ihmisethän ovat päätyneet rotuun juuri sen heikon allergisoivuuden takia.ja ihastuneet!


      • noora|aroon
        boycot agapios kirjoitti:

        kannattaa käydä jossain villakoira-kodissa muutama tunti rapsuttelemassa koiria,siitä saa ainakin vähän viitettä.tosin allergia/astmahan voi puhjeta tai pahentua ajankin kanssa..mutta toivotaan parasta.ja tosi monet villis-ihmisethän ovat päätyneet rotuun juuri sen heikon allergisoivuuden takia.ja ihastuneet!

        villakoirathan eivät aiheuta allergiaa niin vahvasti, koska niiltä ei lähde karvoja. näin niillä ei ole myöskään niin paljon hlsettä. Useimmiten ihminen on allerginen sen hilseelle ei karvalle! tiedän kokemuksesta


    • Pipa

      Omistan toyvillakoiran ja sen kokemuksen olen sen kanssa saanut, että aiheuttaa oireita. Siskon pojalla on allegia ja astma, ja aina kun poika joutuu noinkin pienen villakoiran kanssa, samaan asuntoon niin oireet alkavat jokseenkin heti. Eli ei ole koirarotua mikä olisi allergia vapaa. Kannattaako kriskeerata terveyttään ja koiran elämää, jos siitä joutuu jonkun ajan kuluttua kuitenkin luopumaan?

    • minsku

      mulla on kaks kääpiövillakoira urosta, ja mieheni kanssa olemme allergisia, eikä ole koskaan oireita tullu. nukumme kaikki samassa sängyssä. ystävälläni on 5 kääpiövillakoiraa ja hänen lapsellaan on astma, ei oireita. olen kuullut, että on paljon kokemuksia siitä kun allerginen sietää villakoiria. tokikin turkki pitää pitää lyhyehkönä ja puhtaana, ettei esim, pölise siitepölyä yms.

    • ...

      Allergiat on kaikki yksilällisiä, mutta meillä on harmaakääpiö ja äiti on allerginen. Mutta tietenkään allergia vapaata rotua ei ole kannattaa silti harkita pitkään jo aiot ottaa ja kyläillä vilalkoirien luona :>

    • ridaaja95

      äitini on astmaatikko ja äitilläni on kääpiövillakoira eikä se aiheuta mitään.

    • 11111111111

      hei. meidän perheessä on kääpiövillakoira vaikka olenkin allerginen kaikille eläimille joilla on karvaa(hilseelle),joillekkin enemmän ja joillekkin vähemmän. allergiaani vaikeuttaa vielä rasitus astmani. Kyllä villakoira toimii, mutta voihan se johtua yksilöstä(ihmisestä ja koirasta).

      • 39911998

        Hei. tietääkö kukaan toimiiko haukuntapanta eroahdistukseen koiralle(kääpiövillakoiralle ym.)? haluaisin tietää. Olemme koittaneet lähes kaikkea, jopa sitruunapantaa jonka se oppi tyhjentämääm.jälkeenpäin luin(kun tyhmä olen) ETTEI SITRUUNAPANTAA SAA KÄYTTÄÄ EROAHDISTULSEEN! sitruunapanta on myynnissä ja vuokraamis mahdollisuuksiin jos jotain kiinnostaa! MUtta onko kellään tietoa


      • heiheiehe
        39911998 kirjoitti:

        Hei. tietääkö kukaan toimiiko haukuntapanta eroahdistukseen koiralle(kääpiövillakoiralle ym.)? haluaisin tietää. Olemme koittaneet lähes kaikkea, jopa sitruunapantaa jonka se oppi tyhjentämääm.jälkeenpäin luin(kun tyhmä olen) ETTEI SITRUUNAPANTAA SAA KÄYTTÄÄ EROAHDISTULSEEN! sitruunapanta on myynnissä ja vuokraamis mahdollisuuksiin jos jotain kiinnostaa! MUtta onko kellään tietoa

        se on haukunesto! itselläni on sama ongelma joten AUTTAKAA!


      • >>>
        39911998 kirjoitti:

        Hei. tietääkö kukaan toimiiko haukuntapanta eroahdistukseen koiralle(kääpiövillakoiralle ym.)? haluaisin tietää. Olemme koittaneet lähes kaikkea, jopa sitruunapantaa jonka se oppi tyhjentämääm.jälkeenpäin luin(kun tyhmä olen) ETTEI SITRUUNAPANTAA SAA KÄYTTÄÄ EROAHDISTULSEEN! sitruunapanta on myynnissä ja vuokraamis mahdollisuuksiin jos jotain kiinnostaa! MUtta onko kellään tietoa

        Mielestäni haukkupanta ei ole tähän ongelmaan oikea vaihtoehto.Koska jos koiralla on eroahdistus niin sen olo on tosi kurja yksin jätettäessä.Haukkupanta vaan pahentaisi koiran oloa eikä koirat sitä paitsi tajua silloin mitä on mukamas tehnyt!!!


      • Millamiia
        heiheiehe kirjoitti:

        se on haukunesto! itselläni on sama ongelma joten AUTTAKAA!

        Eroahdistus voidaan välttää siten että pentua OPETETAAN olemaan yksin kotona, ei siinä haukunestopannat paljon auta, se vain vähentää haukkumista, jos koiralla on eroahdistusta ja se tuhoaa, niin silloin täytyy alkaa totuttamaan koiraa olemaan yksin.

        Hyvät ihmiset koettakaa perehtyä kaikin puolin vähän paremmin eläimiin ennenkuin hankitte.

        Terveisin henkilö joka luulee olevansa paras. ^__^


      • VillakoiraHullu
        Millamiia kirjoitti:

        Eroahdistus voidaan välttää siten että pentua OPETETAAN olemaan yksin kotona, ei siinä haukunestopannat paljon auta, se vain vähentää haukkumista, jos koiralla on eroahdistusta ja se tuhoaa, niin silloin täytyy alkaa totuttamaan koiraa olemaan yksin.

        Hyvät ihmiset koettakaa perehtyä kaikin puolin vähän paremmin eläimiin ennenkuin hankitte.

        Terveisin henkilö joka luulee olevansa paras. ^__^

        samaa mieltä!! Pentu OPETETAAN olemaan yksin kotona eikä käytetä mitään pantaa :) itselläni on 2 villakoiraa (vaikka onkin astma ja allergia) ja molemmat opetin olemaan kahdestaan kotona :) mutta niistähän on toisilleen seuraa joten,ehkä se johtuu siitäkin että ne on kiltisti


    • KääpiövillakoiraFani

      Hei!
      Minulla on kääpiövillakoira ja veljelläni sattuu juuri olemaan allergia. Ei hänelle ole tullut mitään oireita.. Ne kääpiövillakoirat ovatkin allergiakoiria :)

      • kääpiövillis

        moi kaikki! tä ei ehkä sovi oikee tähä keskusteluun mutta oon hankkimassa kääpiövillakoiraa ja haluisin tietää siitä kaikkea. jos vaan satut tietämäänta sulla on villakoira niin pyytäisin kertomaa jotain rodusta. kiitos jo etukäteen!


      • pinsku
        kääpiövillis kirjoitti:

        moi kaikki! tä ei ehkä sovi oikee tähä keskusteluun mutta oon hankkimassa kääpiövillakoiraa ja haluisin tietää siitä kaikkea. jos vaan satut tietämäänta sulla on villakoira niin pyytäisin kertomaa jotain rodusta. kiitos jo etukäteen!

        moi! mietin kääpiövillakoiraa oiskohan se mulle oikee rotu? me ei kauheen urheilullisia olla mutta mies lenkkeilee. se olisi meillä ihan kotikoirana. meillä ei ole muita lemmikeitä kuin 2 gerbiiliä. onko trimmaaminen vaikeaa? meillä ei ole ennen ollut koiraa. haluaisin kaikkea tietoa ja vinkkejä. ja omista kokemuksista voit kertoa. kiitos paljon jos haluat kertoa! :D


      • villurin omistaja
        pinsku kirjoitti:

        moi! mietin kääpiövillakoiraa oiskohan se mulle oikee rotu? me ei kauheen urheilullisia olla mutta mies lenkkeilee. se olisi meillä ihan kotikoirana. meillä ei ole muita lemmikeitä kuin 2 gerbiiliä. onko trimmaaminen vaikeaa? meillä ei ole ennen ollut koiraa. haluaisin kaikkea tietoa ja vinkkejä. ja omista kokemuksista voit kertoa. kiitos paljon jos haluat kertoa! :D

        Villakoira on sopiva ensimmäiseksi koiraksi, lukuun ottamatta turkinhoidon vaativuutta. Luonteeltaan villakoira on todella helppo, sillä sen kouluttaminen on hyvin helppoa ja yleensä villakoira on ystävällinen ja miellyttämisen haluinen. Ruokintakin on vaatimatonta ja lenkkeily kohtullista koosta tietysti riippuen. Villakoiriahan on neljää kokoa. Toy-, kääpiö,- keskikokoinen- ja isovillakoira. Ne ovat ulkonäöltään täysin identtisiä, mutta luonteessa näkyy ehkä pieniä eroja. Luonnollisestikin Toy-villakoira vaatii vähiten lenkkeilyä ja keskikokoinen ja isovillakoira eniten. Mikään korttelin kiertäminen päivässä ei kuitenkaan edes toy-villakoiralle riitä. Pari lyhyempää lenkkiä ja yksi isompi, meidän kohdalla n. tunnin lenkki päivässä riittää. Turkinhoito onkin sitten jo vaativampaa. Sekään ei ole hirveän vaativaa jos tietää mihin ryhtyy. Turkki vaatii melko paljon aikaa ja rahaa. Varsinkin jos aikoo pitää turkkia näyttely kunnossa. Sanoit aikovasi ottaa villurin ihan kotikoiraksi ja kysyit onko trimmaus vaikeaa. Kun minä otin villakoirani turkinhoito yllätti minut aikalailla. Kuvittelin pärjääväni sen kanssa trimmaamalla sitä itse, mutta en edes osannut ostaa tarvittavia välineitä. Kun villurini oli vuodenikäinenn oli minun pakko viedä se trimmaajalle, koska turkki oli niin kauheassa kunnossa. Sen jälkeen perehdyin paremmin villakoiran turkkiin ja ostin kunnolliset harjat ja kammat, föönin ja aloittelijan trimmaus välineet. Lisäksi siitä lähtien varasin turkinhoidolle enemmän aikaa. Kantapään kautta minäkin opin trimmaamaan turkin itse ja pitämään sen aina siistinä. Eli siis ainakin aluksi kannattaa käyttää koiraa säännöllisesti trimmaajalla. Ja muutenkin kannattaa pyytää kasvattajalta tai trimmaajalta opastusta turkin hoidossa. Ja myöhemmin voi halutessaan alkaa opetella trimmausta. Toivottavasti tästä romaanista on nyt jotain apua. Villakoira on upea rotu ja kannattaa perehtyä hyvin rotuun ennen ostoa. Kasvattajilta saa todennäköisesti asiantuntevampaa tietoa kuin kirjoista.


    • epskula

      meillä on kääpiövillakoira, ja meillä kotona on esiintynyt astmaa. collie joitakin vuosia sitten jouduttiin myymään sen takia. vielä ei ole tullut tästä mitään oireita kellekkään ja toinen kääpiövillis on jo kesäksi aateltu ostaa:) ihania, mut testiksi ei kannata ostaa, meki tehtii siinä virhe.

      tosin meille ei oo tullu mtn. kaikille ei tuu, mut joillekkin tulee oireita tästä rodusta.

      • Pyynnön otto, vai ei

        Äidilläni on yli 10 allergiaa, hän on allerginen karvaisille eläimille ja niitten karvoille! Me saataisiin meille karjakoira, olisiko se huono ajatus?? Saisimme koiran silti ilmaiseksi, joten isä sanoo että ei kannata luopua pyynnöstä joka saattaa olla ainoa. Onko hyvä ajatus ottaa karjakoira vai ei...? Äiti haluaisi koiran mutta ei saa happea jne... voiko hän ottaa jotain lääkkeitä , että hän voisi kestää koiran kanssa??


      • Ei kannata
        Pyynnön otto, vai ei kirjoitti:

        Äidilläni on yli 10 allergiaa, hän on allerginen karvaisille eläimille ja niitten karvoille! Me saataisiin meille karjakoira, olisiko se huono ajatus?? Saisimme koiran silti ilmaiseksi, joten isä sanoo että ei kannata luopua pyynnöstä joka saattaa olla ainoa. Onko hyvä ajatus ottaa karjakoira vai ei...? Äiti haluaisi koiran mutta ei saa happea jne... voiko hän ottaa jotain lääkkeitä , että hän voisi kestää koiran kanssa??

        En usko että koiraa kannattaa ottaa, sillä kyseinen rotu karvaa usein paljon ja äitisi saisi todella pahoja allergioita lääkkeistä huolimatta. Jos aiotte hankkia koiran niin ajatelkaa vaikkapa villakoiraa joka ei ole niin herkästi allergisoiva. Kuten sanoit että äitisi haluaisi koiran mutta ei saa happea, niin uskon ettei äitisi kestä elää koiran kanssa jos hän joutuu itse siitä niin paljon kärsimään, ja loppujen lopuksi vaikka koira olisi ilmainen niin jos allergiakohtaukset olisivat liian voimakkaita joutuisitte luultavasti myymään sen, joka taas ei ole hyväksi koiralle.


    • Villiksen omistaja

      Tuossapa vaikea kysymys. Itse omistan valkoisen toyvillakoira nartun, ja perheessämme on koirille allergisia ja astmaisia. Koskaan meidän perheenjäsenille ei ole koirasta mitään tullut, ei yhtään allergista oiretta. Tuttummekkin ihastui tähän kyseiseen rotuun ja tarkoituksenaan hankkia myös toy/kääpiövillis, MUTTA.

      Kuten sanoin, ei ole itsestäänselvyys. Heillä myös sairastetaan astmaa ja koira-allergiaa. Ei mitään tullut muutaman tunnin rapsutteluista, mutta..Kun koira meni heille "hoitoon", niin oireet ilmenivät. Toiset kestää toiset ei. Kyllä varmaan jonkinlainen siedätyshoitokin asiaa auttaa, mutta meillä on kyllä hyvä tuuri. Ei mitään oireita ikinä kenelläkään.

      • kääppäri

        Meillä myös kääpiövillakoira, itse olen astmaatikko eikä sen suhteen ole tullut mitään ongelmia. Alussa allergisoin koirasta sen verran, että saattoi tulla punaisia länttejä naamaan. Niitäkään ei enää tule paitsi jos koira nuolee naamasta, jota se ei siis saa tehdä. Nyt kärsii halia ja paijata koiraa eikä mitään oireita tule :)


    • Villakoira joo...

      Meillä on kääpiö villakoiria 2 ja se on hyvä valinta astmaa ajatellen ainut joka sopii jos sopii meidän pojalla on astma ja mitään ongelmia ei ilmennyt ihmettelin ihan mutta kannattaa pestä kerran kuussa tai kahden viikon välein jos on kurakeli ettei ala tuoksuun mullalle ruoholle tai muulle ei haise koiralle lainkaan eikä lähde karvoja koska niillähän on vain perusturkki takki päälle pakkasella ettei koirakulta sitten palele ovat todellisia seurakoiria otimme toisen kaveriksi mutta vasta kun ensimmäinen oli 2v hyvä ois ottaa kokeelle jostain kennelistä jos on mahdollista pitää viikon pari ja katsoa voiko pitää,vaikeaa luopua jos ei käykkään mutt toivon että voit ottaa trimmauksen voit opetella itse niin tulee halvemmaksi trimmaan meidän kerran kuussa netistä saa hyvät ohjeet toivotan sinulle onnea että voit ottaa itsellesi koiran koska villikset ovat todella ihania mutta heiveröisiä jalat voivat herkästi mennä poikki ei leikkejä isojen koirien kanssa eikä hyppelyä korkealta alas tai suoraan sylistä lattialle monet kennelinpitäjät ei mainitse tätä että ne ovat vähän kuin lasia joten ole varovainen.

    • vanhakoira

      Minulla hankala astma ja allergia ja kääpiövillakoira ollut nyt 13-vuotta ja nukkuu kainalossa.... Muista koirista tulee 1-2 tunnissa oireita!

    • astmainen

      villakoira on allergia ja astma ystävällinen. Tavallisilla koirilla esim. mäyräkoiralla on erinlainen iho... tai sellainen joka hilseilee ja aiheuttaa allerkisen reaktion. suosittelen villakoiraa :) mutta en voi olla asiasta aivan varma minulla ainakin on kolme villistä eikä ole tullut mitään "reaktioita" :)

      • koiraperheen elämää

        Meillä 2 kääpiövillistä ja 2 allergikkoa/astmaatikkoa, eikä ongelmia! Villakoiralla ei ole pohjavillaa eikä karva irtoa (ja eläinpöly sen mukana), joten ehkä siksi allergiaystävällisempi kuin moni muu rotu. Ei ehkä sovi jos koirille todella allerginen, mutta meillä ainakin menee hienosti! Turkki vaatii hoitoa ja pesua mutta muuten todella "helppo rotu".


    • koirarakas <3

      moi! mul kans allergia ja oon aatellut et jos ehdottaisin äitille kääpiövillakoiraa .. meil on ollu ennen koira ja siitä ei tullut mitään allergia juttuja ! se oli sekarotuinen, mutta tosi ihana

    • annu 7676

      oon ite miettiny villakoiraa. meijen perheesä on veli alerginen ja sit pihallla kaneja (häkissä). onko villakoira meille hyvä valinta

    • villis

      Meillä kaksi kääpiövillistä, perhe allerginen ja yksi astmaatikko. Kellekään ei mitään oireita koirista ikinä tullut. Villiksestä ei irtoa karvaa koskaan ja tosiaan pohjavilla puuttuu.

    • Nelly

      olen itse allerginen, aluksi kun villakoiran haki oli n. viikon ajan pieniä allergian oireita, kuten jos koira nuolee/raapaisee kaulaan..., mutta lähti pois nopeasti, nyt täällä kotona ollaan ihan ilman mitään allergiaa.
      Allergia on ihan yksilöllistä, että jos vaikka naapurin villiksestä ei tule allergiaa, voi silti siitä pennusta tulla, olen myös jostain kuullut että pennun pissa ja kakka saattavat aiheuttaa allergiaa, mutta siitä en ole varma. =)
      itsehän olen tällä hetkellä koivu siedätys hoidossa, se on tainnut vähän lieventää koira allergiaakin, mutta on kai niitä koira siedätyshoitojakin olemassa, kannattaa kokeilla.

    • Villishullu

      No, villiksetkin voivat aiheuttaa allergiaa...Sillä monihan on allerginen juuri hilseelle.
      Mikäli pidät turkin lyhyenä niin allergia ei puhkea ainakaan helposti.

    • Koira fani!

      Joillain taas on todella paha allergia...Jos on juuri tuo niin sanottu *todella paha allergia* niin kannattaa harkita hyvin tarkkaan koiran ottoa.
      En tiedä olenko oikeassa, mutta myös biscon frise on allergisille sopiva trimmattava rotu.
      Saman oloinen kuin villakoira muutenkin...Esim. molemmat pienikoisia.
      Paitsi villakoirilla rotu sairaus: joku silmä juttu ja biscon friseillä: allergioita ruokiin.
      Itse olen juuri ottamassa ehkä jommankumman noista roduista.
      Kumpi kannattaa ottaa?
      Kiitos, jo etukäteen jos joku auttaa sillä valinta on hyvin vaikea minulle :))

      • piam49

        >>Kyllä minä suosittelisin sinulle villakoiraa.Se silmä sairaus on aivan tuulesta temmattu juttu.Minulla itselläni on Toy-kääpiö villakoira ja tunnen monta villakoira enkä koskaan ole törmännyt mihinkään silmä sairauteen koirilla.Minun koirani on 6 ja puoli vuotias eikä sairastanut vielä kertaakaan mitään.Naapurillani on Biscon frise joka on erittäin allerkinen joillekin ruuille.


    • MäÄÄAsa

      Suosittelen lämpimästi villakoiraa! Ovat persoonallisia ja älykkäitä. Biscon friseistä olen saanut sellaisen kuvan, että eivät ole mitään ruudinkeksijöitä.

    • apua!

      voiko kääpiön kaa mennä semmosii 2 h lenkkei ilman et sille tulee kylmä (varsinki jaloist)?

    • 4,2 v cicu

      Allergiselle ja astmaatikolle sopii villakoira hyvin.

      Itsellä on astma ja nyt todettu uniapneakin. Mutta koiran eloon yhdessä ei vaikuta mitään. Jos pidät turkin hoidossa säännöllisesti ja hoidat norm kodin liika pölyt pois ei todellakaan ole ongelmaa.

    • puudeli2

      Meillä tehdään tunnin lenkkejä kääpiövilakoiran kanssa, eikä se tunnu väsyneeltä. Yli tuntikin siis menisi hyvin.
      Villakoira on sosiaalisempi kuin bishon frisee. Ainakin meidän tutuilla.

      • villis <3

        Allergiaan en osaa sanoa sen kummemmin, mutta itse ulkoilutan tuttavan kääpiövillakoiraa kerran viikossa ja se jaksaa täydellä höyryllä painaa kaksi tuntia ihan kevyesti. Hurjat energiat!! On 3-vuotias. Ihana!!


    • kiire!

      onko kääpiövillakoirat kauheen herkkähaukkusia ja arkoja? mä oon aatellu villakoiraa, ja ekana aattelin keskari villistä, mut nehän tarvii enemmän liikuntaa (kyllä kääpiötkin siis tarvitsevat). ajattelemme siis narttua. oisko kellään kokemuksia narttu kääpiövilliksestä??

    • AUTTAKAA!!!!!

      ois tärkeetä kysyttävää:
      -onko kääpiövillikset kovin loukkaantumisherkkiä (esim. jos astuu juostessa tassun päälle)?
      -pystyvätkö kääpiövillikset kahlaamaan syvässä lumessa?
      -ovatko ne arkoja/herkkähaukkuisia?
      -pitävätkö ne muista koirista?
      -voiko niitä pitää lenkillä vapaana?
      -voiko se ison koiran kanssa leikkiessä loukkaantua?

    • piam49

      Minulla on 6v.Toy kääpiövillakoira olen erittäin allerkinen ja veljelläni on astma mutta koirani ei ole meille kummallekkaan tehnyt allergia oireita. Olisiko sinulla mahdollisuutta olla jonkin aikaa villa koiran kanssa nopeasti sen huomaa jos on allerginen.

    • Villis<3

      Villakoira on ihanin rotu mitä olla ja voi. Älykäs, läheisyyttä kaipaava, oppivainen ja allergiaystävällinen. Villakoiraa ei pidä luulla tyhmäksi, helpoksi tai persoonattomaksi. Villakoira osaa olla hyvin itsepäinen ja myös pikkukoirat, toyt ja kääpiöt pitää kouluttaa. Turkin hoito on helpompaa mustilla, ruskeilla ja harmailla. Valkoisten turkki on vaikeahoitoisempi. Jos haluat koirastasi nätin, et tule saamaan sitä ensimmäisillä 20 omatoimisella trimmauskerralla, vaan tarvitset trimmaajan avuksesi. Turkin ja luonteen vahvuuden vuoksi en suosittelisi villakoiraa ensimmäiseksi koiraksi. Vaikkeivat villakoirat ole aggressiivisuuteen taipuvaisia.

    • allergia:(

      Meille on tulossa bichon. Äitini sai jälkeenpäin PIENTÄ oireilua mutta omalle koiralleen siedättyy helposti (varsinkin jos allergia on vähäistä).
      Minun tietääkseni bichon ja villis on aika saman tyylisiä allergiassa ja turkissa. (voin toki olla väärässä)
      Bichon sopii alottelijalle (lukuunottamatta hastavaa turkkia). Ja on kohtuu allergia ystävällinen koska ei ole alusvillaa (kuten ei villikselläkään) eikä siis lähde karvaa. ja kun pesee usein (ehkä kerran viikossa) vaikka hilse shampoolla ja käyttää ruuassa öljyä ja muuta niin voi hyvin selvitä koiran kanssa.
      Testatkaa ensin kuitenkin mistä saatte vähiten oireita!
      Suosittelisin aluksi kokeilemaan jotai "allergiaystävällistä" rotua. :)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe