Bëor ja Beorn

jawetus

Tällä kertaa kiinnostuksen kohteena on Hobitistakin tuttu Beorn, joka ilmestyi kuvioihin siis aika myöhään kolmannella ajalla.

Hobitista: "Beornista tulikin myöhemmin suuri päällikkö noilla seuduilla ja hän hallitsi laajaa aluetta vuorten ja metsän välillä, ja sanotaan, että monessa sukupolvessa hänen jälkeläisillään oli kyky ottaa karhun muoto ja että osa heistä oli tuikeita ja pahoja miehiä mutta enimmäkseen heillä oli Beornin sydän, jos kohta he eivät olleet yhtä suuria ja väkeviä."

Tällä hetkellä itseäni kiinnostaa Beornin kansan suhde ensimmäisen ajan Bëorin kansaan.

Voisiko mitenkään olla kyse samasta kansasta ainakin osittain? Kummatkin rotevia, tummatukkaisia. Entäpä jos Dorthonionin viimeisinä vuosina joku kansan jäsen, vaikkapa Beorn nimeltään olisi Melianin pyhittämän veden rannalla kutsunut itseensä uneen vaipuneen (Melian on Irmon Maia) luonnonhengen. Ehkäpä tämä henki kulki suvussa ikuisesti, niin kauan, kuin suku oli uskollinen, eikä Morgothin palvelija.

Tuollainen suku olisi hyvin voinut säilyä toisen ajan sekä kolmannen ajan alun mullistuksissa haltioiden avulla. Tämä ei käsittääkseni olisi ristiriidassa Tolkienin tekstien kanssa. Kertokaa ihmeessä, jos logiikka pettää.

Niin juuri, tämä liittyy tietenkin Bereniin ja hänen viimeisiin yksinäisiin vuosiin Dorthonionissa.

5

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jawetus

      David Day, tuo itseoppineiden ja omien käsitysten viljelijä nro 1 toteaa seuraavaa

      "Where Beorn learned the trick of form-shifting is not known, but he was a distant blood relation of the Edain of the First Age, and the ?Quenta Silmarillion? relates how some of that race were skin-changers.
      Greatest of them was Beren, who, like Beorn lived long alone in the forest and ate no flesh. As whit Beorn, the beasts and birds came to Beren and aided him in his war whit the Orcs and Wolves.
      In the Quest of the Silmaril it is told how Beren learned from Eldar the art of form-shifting: presenting himsef in the shape of an Orc, and then as a great Wolf. So perhaps some of that magic was inherited by Beorn and his people,
      or perhaps it was as a result of living whit bears for so long that Beorn learned this skill"

      Että sillain.

      Itse veikkaisin Eldarin opetuksien tilalle kuitenkin luonnonhenkiä, sillä ne soveltuisivat jotenkin paremmin Tolkienin kaanoniin.

      Mikäli näin on, veikkaan syylliseksi Meliania, jonka voima virtasi vahvana Dorthonionin Tarn Aeluinissa.

      Silmarillion: "Dorthonionin metsä kohosi etelässä vuorinummille, ja noiden ylänköjen itälaidalla oli järvi, Tarn Aeluin, jota ympäröit karu kanervikko, ja kaikki se maa oli kesytöntä ja polutonta, sillä ei edes Pitkän Rauhan aikana kukaan ollut asunut siellä. Mutta Tarn Aeluinin vesiä pidettiin kunniassa, sillä ne olivat kirkkaat ja siniset päivällä, ja yöllä tähtien peili; ja sanottu on että itse Melian oli ammoin pyhittänyt sen vedet."

      Ja tällaisia pähkäilee edelleen

      Paavi Jawetus I

    • DrBan

      Vaihe yksi:
      Beornilaistenhan sanotaan olevan sukua Anduinin laaksosta lähtöisin oleville Eotheodille. Elikästi sukuhistoriaa sen suuremmin kelaamatta: Beorn oli luultavasti jotain pohjalaisten sukuhaaraa. vaikkakin tumma, toisin kuin pohjalaiset yleensä.

      Vaihe kaksi:
      Phjalaisten sukuperä?
      Pohjalaiset olivat sukua edainille. He vain olivat luopuneet matkasta viime metreillä ennen Ered Luinin ylitystä. Tai sitten he olivat jopa käyneet Beleriandissa ja palanneet takaisin (Silmassa oli maininta tämmöisestä porukasta).

      Vaihe kolme:
      Keille Edainille Pohjalaiset olivat sukua?
      Hadorin kansa Beleriandissa oli vaaleatukkaista. Beorin kansa oli lyhyttä ja tummaa. En mä jaksa tämän tarkemmin muistaa, oliko jossain mainittu, kutka olisivat sukua pohjalaisten esi-isille. Jotenkin vaan muistelisin Hadorin kansan olleen sukua phjalaisille. Tämä saattoi liittyä jotenkin siihenkin, että suurin osa Dunedainista periytyi Hadorin kansasta, joka oli monilukuisin ja näin Dunedain tunsivat kaukaista sukulaisuutta phjalaisiin... -Tai sitten mä muistelen taas omiani.

      Vaihe Neljä:
      Lukekaa joku Silma uudestaan ja sitten lukekaa ainakin HoMe #12. Näistä löytyy muistaakseni käytännössä kaikki tiedot, joita tämän kysymyksen jatkokäsittely vaatii.
      Sitten, kun olette lukeneet, kertokaa vastaus mullekin. :)

      Mä en oikeesti enää muista näitä juttuja...

      Mutta kukas se Beorn sitten oli...

      David Day saa taas kerran syöksyä sementtiin oman tulkintansa kanssa. Onkohan hän edes lukenut samoja kirjoja kuin me muut, vai onko hän ostanut jotain piraattikopioita Kauko-Idästä?

      Allekirjoittanut lähtisi siitä, että on mahdollista, että Beorn oli taas eräs asia, jota Professori katui TSH:n julkaisun lähestyessä.
      Hänhän on avoimesti myöntänyt katuvansa, että kirjoitti Hobitin lastenkirjaksi.
      Hobitti on monessa kohdassa ristiriidassa TSH:n ja muun mytologian kanssa ja monta kohtaa siellä on sellaista, joita Professori on joutunut vähän väkipakolla selittämään mytologiaansa sopiviksi.
      Beorn saattaa olla hyvinkin yksi näistä seikoista, jotka ovat kyllä viihdyttäviä lastenkirjassa mutta laajempaan kuvaan sijoitettuna epäsopiva.

      Jos nyt kuitenkin lähdetään pelaamaan niillä säännöillä, jotka meille on annettu ja hyväksymme Hobitin Paavimme johtaman uskontomme pyhäksi, kiistämättömäksi kirjaksi, huomataan, ettei meillä ole mitään konkreettista johtolankaa. Jokainen selitys on yhtä hyvä kuin muutkin ja ainoa vähääkään asiaan viittaava seikka on se, että haltioiden ja maiarin tiedetään pystyvän vaihtamaan muotoaan. Ehkäpä Beorn oli maia. Ehkäpä hän oli Radagastin salattu lehtolapsi (hän ainakin tunsi Radagastin). Ehkä hän oli Bombadilin veli...

      Tai ehkäpä Beorn omasi kumman kykynsä suorittaakseen tärkeän tehtävän: Hänhän surmasi Bolgin, Sumuvuorten örkkien päällikön. Annettiinhan Cirdanillekin hänen "erikoisnäkökykynsä" tulevaa tehtävää silmälläpitäen.

      Tai ehkä Beorn oli vaan niin välkky kaveri ja taipuvainen magiaan, että oli joltain haltiaylimykseltä oppinut kyvyn muuttua karhuksi. Tämä ei varsinaisesti pitäisi kuulua kykyihin, joita ihmiset hallitsevat mutta ehkäpä poikkeuksia sattuu.

      • jawetus

        Anteeksi pitkä viestini, mutta haluan pureskella tämän idean pohjia myöten ja kiusaan teitä siinä samalla.

        *** Pohjustusta ***

        Syy, miksi tätä lähdin pähkäilemään oli, että Beren selvisi tajuttoman monta vuotta Dorthonionissa vain eläinten avulla.

        Tahtoisin mieluusti liittää monta tuhatta vuotta myöhemmin Beorninkeina tunnetun kansan suvun juuri Bëorin kansaan. Mielestäni mikään ei sodi sitä vastaan. Lisäksi muinaistaruissa on ihan tavallista, että eläimen muotoiset luonnonhenget asuvat ihmisruumiissa. Haluaisin kannustaa tätä ajatusta eteenpäin, sillä Tolkien piti näistä vanhoista taruista.

        *** Beorningeista ***

        Beorningit ovat pohjalaisia (syystä tai syyttä) ja tummia mikä saattaisi viitata nimenomaan sukulaisuuteen Bëorin eikä Hadorin huoneen kanssa. Ehkäpä joku Bëorin kansasta pakenikin Dorthonionista muualle kuin länteen. Ehkä tämä mies (tai suku) ei koskaan lähtenyt muun Edainin mukana Númenoriin.

        Ehkäpä se joku oli juuri eläimenä osan aikaa elävä Beorninkien esi-isä.

        Tämä olisi mielenkiintoinen lisä saagaan ja antaisi ainakin pohdittavaa siitä, miten monella sukupolvella beorninkeja tuo kyky olisi ollut. Siis ensimmäisen ajan loppuun, koko toisen ajan ja vielä kolmannen ajan kolmannellakin vuosituhannella.

        *** Beornista ***

        En usko, että ihminen, vaikkakin kuinka taitava, kykenisi itse muuttamaan muotoaan. Siinä täytyy olla takana paljon suurempi voima, vaikkapa joku Maia. Beorn itse ja hänen poikansa olivat kiistatta kuolevaisia ihmisiä. Tolkien sanoo aivan yksiselitteisesti niin.

        Mutta oliko Maia Radagast vai joku aiempi, sitähän ei voi tietää.

        Beorn saatta olla ihminen, joka on esi-isiensä perintönä saanut seurakseen karhunmuotoisen luonnonhengen. Henki tulee häneen kutsuttuna päiväsaikaan tai joskus yöllä jopa kutsumatta. Shamanismissa luonnonhenkien kutsuminen ja yhteys aliseen maailmaan on oikeastaan koko homman juju.

        Niin ja tuleva Paavi ei julista mitään ennen kanonisointikokousta! Valintani jälkeen lupaan olla ekumeeninen ja suopea toisinajattelijoita kohtaan ;-) Mutta Hobitti ei ehkä olekaan aivan toisesta maailmasta, vaikka siinä joskus eri nimillä puhutaankin.

        *** Edain toisella ajalla ***

        Luin Silmarillionin kokonaan viimeksi alle kuukausi sitten. Niin kuin varmasti tiedätkin, siellä kerrotaan Bëorin ja Hadorin kansojen kohtaloista ensimmäisellä ajalla sekä Edainin edesottamuksista toisella ajalla ja kolmannen ajan alussa.

        Ne Edainista, jotka pakenivat itään Beleriandista, mutta eivät koskaan palvelleet Sauronia mainitaan toiselta ajalta todella vähän.

        Anardil kohtasi näitä Keski-Maahan saavuttuaan ja joitain asusti toisen ajan loppupuolella uskollisten númenorilaisten siirtokunnissa Pelargirissa ja Osgiliathissa. Lisäksi mainitaan jotain Pukelmiehistä.

        *** Edain kolmannella ajalla ***

        Toisen ajan lopulla ja kolmannella ajalla lännen Edain ja Keski-Maahan jääneet sekoittuivat keskenään, kunnes pohjoisesta tuli vaalea pohjalaiskansa.

        En usko, että Beorningit olisivat mitään sukua tällä kansalle. Ehkäpä Beorningit vain elivät jo sattumoisin Otavankalteen alueella, kun pohjalaiset noille maille asettuivat.

        Erakkokansaa ne joka tapauksessa olivat, mutta useimmat heistä eivät koskaan palvelleet Sauronia ja johtajat (joista ilmeisesti aina yksi kerrallaan kykeni muuttamaan muotoaan) eivät milloinkaan.


        *** Lisätietoja ***

        Ja luen sen HoMe 12:n heti kun käsiini saan. Tällä hetkellä luen neljättä kertaa HoMe III:n "Lay of Leithiania" Siinäkin on tsiljoona monimerkityksistä juttua, jotka eivät oikein ole sopusoinnussa Berenin ja Lúthienin tarun kanssa. Lisäksi siellä on paljon tarua täydentävää materiaalia.

        Tykkään Tolkienin runoista. Jotenkin nämä vanhat tarut toimivat erinomaisesti juuri runomitassa.

        Teenköhän sittenkin dramatisoijana turhaa työtä tuon Tarun parissa vai pitäisikö vain yrittää suomentaa tuo runo.


    • DrBan

      Kun nyt kerran phditaan Hobitissa esiintyviä kummallisuuksia, selittäkääpä mulle ne sumuvuorten kivijättiläiset!

      Missään muualla mytologiassa ei ole mainintaa jättiläisistä. Olisikohan tosiasissa kyse ollut peikoista?

      Tai olisiko kyse taas niistä hobitin kummallisuuksista, jotka olisi pitänyt jättää kirjoittamatta, kuten tuossa toisessa viestissäni mainitsinkin?

      • jawetus

        Kivijättiläiset ovat ainakin mun mielikuvissani olleet sama asia kuin peikot. Vrt hiidet versus örkit. Hoppelin matkassa sinne ja takaisin noille annettiin paljon hauskempiakin nimiä ;-)

        Myönnetään, että hobitti on aika kompleksinen palikka Tolkienin taruissa. Hauskuutta riittää, jos sitä yrittää kaanoniin tunkea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1718
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1069
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      900
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      840
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe