aksuilla ei makuaistia?

nallekarhuörtsykkä

Niiden herkkä iho aistii happamat ja suolaiset yms kirpeät jutut, ja jotakin ruokaa niiden on helpompi jauhaa. kotilot tunkee päänsä pilttiin, sehän on viileää ja miellyttävää ja hieman pilaantunutta ruokaakin syö. Pilantuneeseen ruokaan muodostuu ammoniakkia, joka on myöskin kirpeää.

9

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .Suski.

      Luulen, että niillä ei ole. Niillä on kumminkin tuntoaisti. Ne näkee heikosti. Ja haistaa. Kotilo kumminkin tuntee värähtelyä. Esim. värähtelyllä ne tuntee mistä suunnasta liike tulee.

      • kotilo-ja-gekkofani

        on ainakin alkeellinen makuaisti. Sillä lievästi suolainen ruoka alkaa niitä janottamaan ja olen tehnyt ns. makutestin..XD


      • -Suski-
        kotilo-ja-gekkofani kirjoitti:

        on ainakin alkeellinen makuaisti. Sillä lievästi suolainen ruoka alkaa niitä janottamaan ja olen tehnyt ns. makutestin..XD

        Makutesti... Mua kiinnostaa. Minkä laisen? Aijon tehä sit sen mun luontokotiloille ;D Mikä oli niitten reaktio sillon?


      • nallekarhuörtsykkä
        kotilo-ja-gekkofani kirjoitti:

        on ainakin alkeellinen makuaisti. Sillä lievästi suolainen ruoka alkaa niitä janottamaan ja olen tehnyt ns. makutestin..XD

        Suola liuottaa vettä elimistöstä.


      • kotilo-ja-gekkofani
        -Suski- kirjoitti:

        Makutesti... Mua kiinnostaa. Minkä laisen? Aijon tehä sit sen mun luontokotiloille ;D Mikä oli niitten reaktio sillon?

        Laitoin makeaa, suolaista ja "neutraalinpaa" ruokaa, eli aprikoosipilttiä, johon sekoitin vielä hyppysellisen sokeria, makkaran jämät ja sitten kurkkua. Kurkku ja piltti maistuivat parhaiten. Ensim meni kurkku, sitten piltti ja sitten juomaan ;) Ja sitten annoin maistaa makkaran jämiä, niitä ne söi vähän ja sitten juomaan.. xD


    • Nallekarhuörtsykkä

      Eli suola liuottaa nestettä elimistöstä ja silloin haluaa väkisinkin juotavaa.

    • kotilo-;kaktusfani

      Kylla aksuilla on makuaisti.Nimittain jotkut ruoat maistuvat paremmin kuin toiset.

      • kotilo achatina

        mielestäni on makuaisti.. kotilot maistavat tietääkseni tuntosarvillaan, kun ne esimerkiksi tunnustelevat niillä (uutta) ruokaa aluksi.


      • kotilo-ja-gekkofani
        kotilo achatina kirjoitti:

        mielestäni on makuaisti.. kotilot maistavat tietääkseni tuntosarvillaan, kun ne esimerkiksi tunnustelevat niillä (uutta) ruokaa aluksi.

        Joo, ne haistavat, maistavat ja tuntevat erityisen herkästi niillä pienemmillä tuntsikoillaaan :) (siis tuntosarvilla xD) Ja pidemmillä ne näkevät ja tuntevat..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe